• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinno wyglądać nowe centrum Wrzeszcza?

11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Wizja nowego wyglądu centrum Wrzeszcza przedstawiona przez BRG oznacza całkowitą przemianę urbanistyczną. Wizja nowego wyglądu centrum Wrzeszcza przedstawiona przez BRG oznacza całkowitą przemianę urbanistyczną.

Choć minął termin zgłaszania uwag do planu zagospodarowania obejmującego obszar dworca kolejowego we Wrzeszczu, zakładający także rozbudowę Galerii Bałtyckiej oraz realizację nowego centrum handlowego na terenach dawnego browaru, to zaproponowane rozwiązania wciąż budzą zastrzeżenia. Nasz czytelnik, Łukasz Pancewicz, krytykuje skalę zabudowy oraz brak przestrzeni publicznych.



Czy uczestniczyłeś(aś) w konsultacjach społecznych na temat obszaru dworca we Wrzeszczu?

Wyspowy charakter proponowanej zabudowy jest głównym mankamentem przedstawionych propozycji. W przeciwieństwie do prezentowanych wizualizacji, nowe obiekty powstają w sercu śródmiejskiej dzielnicy o wyjątkowym historycznym charakterze. Realizacja zespołu budzi pytanie o priorytety polityki miasta wobec Wrzeszcza - realizację megaprojektu czy zapewnienie sukcesu szerszego programu rewitalizacji dzielnicy. Wyważenie tych interesów może być trudne przy uwzględnieniu przyjętej formuły interwencji, zdominowanej przez priorytety rynkowe.
(...)

Patrząc na te koncepcje z punktu widzenia europejskiej praktyki planistycznej, skupienie proponowanej zabudowy w sercu dzielnicy oraz w miejscu o dobrym dostępie do komunikacji publicznej jest racjonalną strategią. Propozycje planistów i deweloperów - dwa duże obiekty handlowe i zespół biur - realizowane w sąsiedztwie węzła komunikacyjnego mają szansę skapitalizować wyjątkowo korzystną rentę położenia, generując zyski dla inwestorów i miasta.

Fundamentalnym problemem jest jednak skala oraz formuła interwencji. Zaproponowana w planie wizja opiera się o komercyjne inwestycje powstające w formie zamkniętych, wyspowych obiektów. Nowe propozycje podporządkowane logice poszczególnych segmentów rynku nieruchomości - biur czy handlu - powstaną w formie i skali daleko odbiegającej od lokalnego kontekstu miejsca.
(...)

Nowe obiekty zostaną zapewne zrealizowane wraz z uzupełniającym zestawem obiektów rozrywkowych czy tzw. food courts - wewnętrznych zespołów gastronomicznych. Najprawdopodobniej stworzą nowe zamknięte i autonomiczne przestrzenie miejskie, mające niewielki związek z otaczającą je dzielnicą. (...)

Wybór realizacji zabudowy o dużej skali w centrum Wrzeszcza najprawdopodobniej będzie miał wpływ na dalszy los projektów rewitalizacji dzielnicy. Przy proponowanej formule nowych budynków oraz lokalizacji na głównych ciągach pieszych przejść pod torami nowym sercem Dolnego Wrzeszcza nie będzie deptak na Wajdeloty czy Plac Wybickiego, ale raczej klimatyzowane korytarze nowych obiektów handlowych. Warto wspomnieć, że plan powstaje w momencie, w którym Brytyjczycy dyskutują nad wynikami wpływowego raportu Mary Portas Review o roli dużych centrów handlowych w obumieraniu tradycyjnych ulic handlowych.

Realizacja Drogi Czerwonej także nie będzie wspierać powiązań między Dolnym i Górnym Wrzeszczem. Dlatego też przyszła rewitalizacja ul. Wajdeloty i Dolnego Wrzeszcza może napotkać trudności ze względu na rosnącą konkurencję nowych obiektów. Podobnie jak w przypadku łódzkiej ul. Piotrkowskiej i Manufaktury, wrzeszczańskie centrum najprawdopodobniej przesunie "punkt ciężkości" dzielnicy, utrudniając rozwój dotychczasowych lokali i sklepów usytuowanych przy ul. Wajdeloty. (...)

Decyzje o intensyfikacji zabudowy mają dużo sensu, pytanie dotyczy raczej sposobu realizacji tej strategii oraz wdrożenia mechanizmów redystrybucji zysków z lokalizacji nowych obiektów dla całości Wrzeszcza. W Londynie przebudowy dużych węzłów komunikacji kolejowej stały się pretekstem dla rozpatrzenia strategicznych planów dla szerszego obszaru otaczających je dzielnic. W propozycji dla Wrzeszcza brakuje koordynacji między rewitalizacją dzielnicy a planami dla nowych inwestycji czy propozycjami komunikacyjnymi - przykładem jest odcinająca dolnych wrzeszczan Droga Czerwona.

Polskie prawo planistyczne nie pozwala na zastosowanie mechanizmów, jak np. specjalne opodatkowanie deweloperów kosztem realizacji przedsięwzięć publicznych w sąsiedztwie, które będzie odczuwało skutki realizacji inwestycji (np. brytyjskie rozwiązanie kontrybucji planistycznych - ang. planning obligation). Nie mamy także wielu mechanizmów pozwalających na wykorzystanie rosnących wartości nieruchomości dla lokalnych inwestycji poza miejskim podatkiem czy tzw. rentą planistyczną, które mogą, ale nie muszą, finansować inwestycje dla Wrzeszcza. Są to jednak rozwiązania systemowe wykraczające poza meritum planu.

Prostszymi rozwiązaniami, które mogłyby być rozpatrzone w procesie ustalania planu, byłyby zmiany gabarytów zabudowy oraz zagwarantowanie realizacji przestrzeni publicznych i otwartych. W zaproponowanym projekcie zniknęły one całkowicie przykryte zabudową kubaturową. Historia realizacji Galerii Bałtyckiej także nie napawa optymizmem - otoczenie budynku od strony dworca pod względem jakości przestrzeni publicznej pozostawiało wiele do życzenia.

W nowej propozycji planu tereny pozwalające na stworzenie placów czy terenów otwartych dla mieszkańców (np. zasypany w propozycji Staw Browarny) zostały wskazane dla nowych inwestycji. Podjęcie innych decyzji wymagałoby jednak podjęcia decyzji dotyczących strategicznej wizji tego jak ma wyglądać przyszłość Wrzeszcza. Projekt planu wskazuje, że strategiczny plan wzmocnienia Centralnego Pasma Usługowego zwycięża kosztem lokalnej specyfiki dzielnicy.

Zakończenie procedury uchwalania planu nie powinno być zakończeniem poważniejszej debaty o przyszłości Wrzeszcza. Jeśli w końcu do niej dojdzie, to przy optymistycznych prognozach rynku nieruchomości będzie się ona toczyła w cieniu kolejnego wrzeszczańskiego megaprojektu.

Powyższy tekst wyraża indywidualne opinie autora, tekst nie zawiera stanowiska instytucji, których autor jest członkiem lub jest z nimi afiliowany. Skróty pochodzą od redakcji.

Autor tekstu, Łukasz Pancewicz, jest architektem oraz urbanistą, członkiem Północnej Okręgowej Izby Urbanistów, członkiem gdańskiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich, doktorantem na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej, badającym mechanizmy integracji celów udziałowców publicznych i prywatnych przy realizacji projektów urbanistycznych o dużej skali. Obecnie studiuje na Wydziale Studiów Miejskich i Planowania (DUSP) na MIT, Cambridge, Massachusetts w ramach SPURS Fellowship.

Opinie (148) 8 zablokowanych

  • nie tędy droga (1)

    wynaturzona skala - more, more, more... nie znaczy lepiej. człowiek został stworzony do przebywania na powietrzu, a nie w zamkniętych galeriach, pasażach, itp. Pytanie po co?

    • 29 3

    • byś był właścicielem galerii byś się nie pytał...

      • 8 0

  • Rola dworca (1)

    Dworzec nie służy do dojazdu do centrum handlowego tylko do komunikacji w ramach 3M. Musi być do niego łatwy dojazd wszystkimi środkami komunikacji. Nie można niszczyć tej funkcji tylko dlatego, że kilku pazernym udało się kupić działki w w jego okolicy.

    • 33 3

    • wszystkimi ze wskazaniem na niektóre

      preferować ruch pieszy, rowerowy i transport publiczny. O dojazd samochodów bym specjalnie nie dbał - dopuścił tylko ograniczoną liczbę płatnych miejsc do parkowania czasowego.

      • 7 0

  • A ja czekam (1)

    A ja wciąż czekam, kiedy w Gdańsku, wzorem Warszawy, powstaną w dzielnicach centra sportowe z basenem, salą gimnastyczną, z zajęciami dla mieszkańców.
    Niedługo staniemy się, co mówię, już jesteśmy społeczeństwem, które spędza w centrach handlowych wolny czas.

    • 31 4

    • Brawo Pirania

      wydawało mi się, że chyba tylko mi tego brakuje-szczególnie z naciskiem na deficyt basenów w Gdańsku. Nie wiem dlaczego ale w przeciwieństwie do Gdyni (nie mówiąc o Wawie) jest u nas takich obiektów wyjątkowo mało!!!

      • 0 0

  • a nie widzę słupów wysokiego napięcia na wizualizacji, które miasto Gdańsk tak chętnie pozwala ustawiać w mieście jak np. przez (1)

    Orunię projekt Gdańsk-Błonia-Maćki A myślałem że w XXI w. dostępne technologie umożliwiają budowę linii przesyłowych pod ziemią. ALE CHYBA NIE DLA ENERGA.

    • 11 2

    • Kabel pod ziemia jest droższy. W biednej dzielnicy biedne technologie.

      • 5 2

  • dość już tych centrów handlowych

    Ile można tego nabudować ! Już się tam prawie nie da przejechać koło Galerii Bałtyckiej a co dopiero jak to jeszcze rozbudują. Samochodów też przybywa z roku na rok.

    • 25 3

  • Wrzeszcz leży na przelotowej drodze przez Trójmiasto !

    już teraz są tam gigantyczne korki, a dodanie kolejnych galerii handlowych czy centrów biurowych zatka Wrzeszcz i cały przejazd Gdańsk-Gdynia dokumentnie !

    • 16 8

  • jak na razie w centrum Wrzeszcza postawiono 4 bloki obok pięknych kamienic

    nie napawa to optymizmem jeśli to wyznacza poziom urabanistyki w Gdańsku

    • 29 5

  • tylko dlaczego mamy tracić to co zostało, przecież to co istnieje a nie zostało zabrane, zniszczone, zrównane i zabetonowane tworzy właśnie charakter Wrzeszcza!

    • 14 1

  • Artykuł taki bardziej futurystyczny

    Jako realista, twardo stąpający po ziemi wiem, że to tylko mrzonki chwilowych zarządców masy upadłościowej. Szkoda Wrzeszcza, takie możliwości, tyle pięknych budynków...

    • 17 2

  • ULICA vs DROGA

    czy ładniejsze i milsze są miasta gdzie dominują ULICE czy tez gdy dominują DROGI.
    Urbanistom polecam przeczytanie definicji obu pojęć.

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane