• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?

Maciej Naskręt
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki. Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki.

Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.



Historia modernizacji składów SKM wożących pasażerów w Trójmieście to niekończąca się opowieść z pechem w tle.

Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.

Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.

Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.

Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?

Czy modernizacja taboru SKM przyciągnie nowych pasażerów?

- To bardzo skomplikowany proces. Często firmy, które modernizują składy nie bardzo wiedzą, jaką dokumentację należy do nas dostarczyć wraz z wnioskiem. Wtedy jesteśmy zmuszeni do wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia dokumentacji. Tak też jest w sprawie spółki TS Opole. Ponadto mamy aktualnie sporą falę zgłoszeń o dopuszczenie do eksploatacji od innych firm. Z tych powodów uzyskanie zezwolenia na użytkowanie składu przedłuża się nawet do trzech miesięcy - tłumaczy Katarzyna Rud, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.

Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Opinie (195) 3 zablokowane

  • O wiele bardziej wolałabym czekać na skm 5 minut a nie kwadrans jak to wygląda teraz, zamiast nowego koloru obić siedzeń.

    • 0 1

  • Fajnie , czekamy bardzo
    bedzie co demolowac
    hools 3 city

    • 2 3

  • Modernizacje

    Wg mnie te modernizacje jak najbardziej mają sens. Tylko trzeba je sprawniej robić. Niedużo kasy a stara dobra en'ka będzie o wiele bardziej funkcjonalna. I może służyć wiele lat, te składy są nie do zajeżdżenia.

    • 1 2

  • tłok

    od października przesiadłam się z roweru na skm - jeżdżę do Gdańska rano i warcam ok 16 i koszmar - przepełnione składy, +10 na zew a gorące kaloryfery w skm - bardzo słaby komfort jazdy...od listopada przesiadam się na tramwaj;o(((.

    • 2 0

  • Przynajmniej jest gdzie kręcić filmy historyczne

    • 2 0

  • ! (1)

    Materiałowe siedzenia - fail.

    • 1 1

    • pojeździj trochę na plastiku - pupa nie twoja

      • 0 1

  • Z SKM

    to jak się mówi " jak nie urok ... to przemarsz wojskkkkkkkkk "

    • 0 0

  • a co z godziną 16?

    Codziennie wracam z pracy po 16tej i jest masakra.. pociagi do Lęborka czy Słupska zdecydowanie za rzadko... ludzie jadą jak szproty w zalewie.. wezcie pomyslcie nad zwiekszeniem liczby wagonów albo puszczajcie skmki co 5 min bo idzie pawia puscic...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane