• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?

Maciej Naskręt
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki. Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki.

Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.



Historia modernizacji składów SKM wożących pasażerów w Trójmieście to niekończąca się opowieść z pechem w tle.

Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.

Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.

Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.

Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?

Czy modernizacja taboru SKM przyciągnie nowych pasażerów?

- To bardzo skomplikowany proces. Często firmy, które modernizują składy nie bardzo wiedzą, jaką dokumentację należy do nas dostarczyć wraz z wnioskiem. Wtedy jesteśmy zmuszeni do wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia dokumentacji. Tak też jest w sprawie spółki TS Opole. Ponadto mamy aktualnie sporą falę zgłoszeń o dopuszczenie do eksploatacji od innych firm. Z tych powodów uzyskanie zezwolenia na użytkowanie składu przedłuża się nawet do trzech miesięcy - tłumaczy Katarzyna Rud, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.

Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Opinie (195) 3 zablokowane

  • INNY PRIORYTET

    UTK nie ma czasu zawracać sobie głowy z następnym modernizowanym kiblem, najważniejsze jest teraz PENDOLINO!!!

    • 5 0

  • Wystawić na licytację całe to skm i pkm

    sprzedać jednemu prywatnemu właścicielowi a nie modernizować za nasze podatki stary złom, który I tak za 5-10 lat nie będzie się nadawał nawet do modernizacji!Wszystko co państwowe to drogie I niewydolne.

    • 5 3

  • Moze lepiej kupic nowe ! Bedzie taniej i szybciej !

    Przetargi na modernizacje nie wypaliły , możne lepiej będzie kupić lu wziąć w leasing nowe .Ile jeszcze lat chcecie ludzi tymi "zmodernizowanymi " ludzi wozić ? Za kilka lat będzie i tak trzeba nowe kopic.

    • 4 0

  • pociagi SKM strasznie halasuja

    Wymienic na cichsze albo postawic ekrany akustyczne wzdluz trasy kolei. Takie ekrany sa przy Kolejach Mazowieckich. Gdansk "w temacie" kolei jest strasznie zacofany w porownaniu ze Slaskiem czy Warszawa.

    • 5 1

  • SKM potrzebuje 30- 40 NOWYCH POCIAGOW na miare XXI wieku !

    Chcielibyście żeby ludzie przesiedli się ze swoich samochodów do skm-ek to musicie zaoferować komfort.Nikt nie zamieni mercedesa, bmw,audi( a tych nie brakuje) na 40 letni pociąg bez klimatyzacji . w Hamburgu pociągi S- Bahn ( odpowiednik SKM) maja nawet 1 klasę.

    • 13 1

  • Chcemy nowych skmek tak jak na Mazowszu!!!!! (1)

    Dlaczego ciągle remontujecie te złomy a efektów nie widać!!!! Do Rumuni je sprzedać.Dlaczego koleje mazowieckie mogą zakupić nowe elfy z Pesy,a my mamy jeździć starym reaktywowanym złomem!!!!

    • 10 0

    • Poznan tez zakupil 20 nowych od Pesa

      Lodz kolejne 20 a w trójmieście stare graty , co to mam byc ?Trójmiasto nowocześnieje a stare skmki psuja cały image

      • 1 0

  • na jak dlugo wystarcza te nowe SKMki w Polsce!!!

    Polacy nie szanuja cudziéj wlasnosci, wystarczy sie przejsc ulicami miast, zobaczyc bazgroly na scianach domow, w przejsciach pozdiemnych, popisane pociagi itd

    • 4 2

  • Poznan 20 nowch pociagow, Lodz 20 nowych pociagow , W-wa nowe skm, (4)

    Koleje Mazowieckie nowe pociągi , Koleje Sląskie nowe pociągi ,Kraków zamawia również nowe do obsługi kolei aglomeracyjnej a Trójmiasto ? stare graty , co to ma być? Cala kasa poszła na PKM ?Trójmiasto nowocześnieje a stare skm-ki psuja cały image

    • 8 1

    • zachodniopomorskie 12 nowych impulsów na 160km/h (2)

      2 juz są a 10 w produkcji

      • 1 0

      • (1)

        ale to są Przewozy Regionalne barany po co tu pociągi osiągające 160 km/h skoro są takie poj..by które chcą wstawiać między Gdynię Główną a Wzgórze Maksymiliana jakąś debilną stacyjkę Gdynia Śródmieście potrzebną jak wrzód na d..

        • 1 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Dokladnie !!!

      Trojmiasto to Polski zacianek.
      Dzieje sie tutaj duzo duzo mniej, niz w innych cywilizowanych czesciach kraju.
      Nowe drogi glowne buduje sie tylko na papierze (Obwodnica 3city, OPAT, nowa S6).
      Rozbudowa sieci kolejowej wogole nie istnieje, tylko gadaja gadaja gadaja i nic

      • 1 0

  • modernizacja to marnowanie funduszy ale ...

    koleje niemieckie, duńskie i holenderskie śmigają na sprzecie z lat 60. Ice pierwszej generacji maja juz prawie 25 lat i śmigają 250km-300km/h. Pendolino przewidziano na 30-40 minimum!!! pociągi kosztują miliardy i służą kupe lat, dlatego BARDZIEJ OPŁACA SIE KUPIC NOWE SKŁADY !!!

    • 5 0

  • Chory jest nasz kraj (2)

    Jak można nie wiedzieć jaką dokumentację należy dostarczyć do uzyskania homologacji, zajmując się tym od kilkunastu czy kilkudziesięciu lat? Wynika z tego, że TS Opole do każdego zlecenia zatrudniało ludzi z ulicy. Czy może UTK co roku certyfikuje w oparciu o inne przepisy? Same zamówienia w TS Opole były produkowane na podstawie radosnej twórczości inżynierów a dokumentacja powstawała dla gotowego produktu?

    Wszystkie wyjaśnienia zawarte w artykule już są niepoważne, nie mówiąc o całej sprawie.

    • 4 1

    • drezyny

      TS Opole do tej pory budowało drezyny i remontowało wagony towarowe i pociągi robocze a nie pasżerskie

      • 0 0

    • jacy ludzie taki kraj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane