• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?

Maciej Naskręt
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki. Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki.

Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.



Historia modernizacji składów SKM wożących pasażerów w Trójmieście to niekończąca się opowieść z pechem w tle.

Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.

Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.

Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.

Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?

Czy modernizacja taboru SKM przyciągnie nowych pasażerów?

- To bardzo skomplikowany proces. Często firmy, które modernizują składy nie bardzo wiedzą, jaką dokumentację należy do nas dostarczyć wraz z wnioskiem. Wtedy jesteśmy zmuszeni do wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia dokumentacji. Tak też jest w sprawie spółki TS Opole. Ponadto mamy aktualnie sporą falę zgłoszeń o dopuszczenie do eksploatacji od innych firm. Z tych powodów uzyskanie zezwolenia na użytkowanie składu przedłuża się nawet do trzech miesięcy - tłumaczy Katarzyna Rud, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.

Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Opinie (195) 3 zablokowane

  • a tą przepaśc (9)

    między peronem a wagonem kiedyś zlikwidują czy nadal latami pasażerowie będą skakac?!!!!

    • 104 8

    • MIND THE GAP :D

      aż chce się przekreślić mind i dopisać feel... :P

      • 0 0

    • (6)

      Tę przepaść Gosiu. A potem się dziwisz, że Cię nikt nie chce i bierzesz jakieś ochłapy jak ze szwedzkiego stołu.

      • 8 7

      • ej mądralo (5)

        a dlaczego Cię z dużej litery ?

        • 3 6

        • Ponieważ... (1)

          zwracając się do jakiejś osoby bezpośrednio zawsze używamy dużej litery w ramach formy grzecznościowej.

          • 2 1

          • z wielkiej

            • 1 1

        • do Gosi (1)

          Bo nie ej... Cię piszemy z kulturą do drugiej osoby. Więc się Ciesz. Jednak wszystkie Małgorzaty to ..

          • 3 3

          • Jeśli własne imie pisze z małej litery, to o jakiej kulturze/szacunku mówimy...

            • 3 1

        • Bo jest dobrze wychowany.

          • 8 2

    • Niestety nie zlikwidują

      Nie wiedzieć czemu SKM, zamiast być prawdziwą szybką koleją miejską, musi wyjeżdżać poza obszar trójmiasta (a przecież tylko w trójmieście ma swoje tory wraz z odpowiedniej wysokości peronami) i musi mieć koniecznie cały tabor dostosowany tylko i wyłącznie do niskich peronów podmiejskich.

      Logiki niestety w tym nie ma. Przecież do głowy przychodzi tyle innych rozwiązań jak choćby stałe przystosowanie do wysokich peronów choćby tych jednostek, które nie wyjeżdżają dalej czy np ruchome stopnie itp.

      • 10 0

  • trójmiejska skm = porażka (3)

    pod względem jakości składów jak i godzin odjazdów i awaryjności. Właśnie sezon awarii przed nami drodzy Gdańszczanie. W końcu śnieg napada na kable i kilka razy w miesiącu czeka nas zerwanie trakcji.

    • 79 7

    • spocianie i gdynianie juz nie?

      • 0 0

    • A ja przymierzam się do rezygnacji z samochodu przez zimę na rzecz SKMki... (1)

      Codzienne odśnieżanie samochodu i stanie w korkach jest bez sensu, więc postanowiłem przez zimę do pracy dojeżdżać SKMką.. mam nadzieję, że to rozsądna decyzja, choć czytając opinie jestem trochę przerażony

      • 8 4

      • oj naiwny naiwny

        Jak dziecko we mgle

        • 6 1

  • Chory jest nasz kraj (2)

    Jak można nie wiedzieć jaką dokumentację należy dostarczyć do uzyskania homologacji, zajmując się tym od kilkunastu czy kilkudziesięciu lat? Wynika z tego, że TS Opole do każdego zlecenia zatrudniało ludzi z ulicy. Czy może UTK co roku certyfikuje w oparciu o inne przepisy? Same zamówienia w TS Opole były produkowane na podstawie radosnej twórczości inżynierów a dokumentacja powstawała dla gotowego produktu?

    Wszystkie wyjaśnienia zawarte w artykule już są niepoważne, nie mówiąc o całej sprawie.

    • 4 1

    • jacy ludzie taki kraj

      • 0 0

    • drezyny

      TS Opole do tej pory budowało drezyny i remontowało wagony towarowe i pociągi robocze a nie pasżerskie

      • 0 0

  • Zrobić jedną wielką wspolną AGLOMERACYJNĄ, (1)

    POMORSKĄ, BĄDŻ METROPOLITARNĄ KOMUNIKACJĘ.

    JEDNA FIRMA, JEDEN ZARZĄD, JEDEN BILET, HURTOWE JEDNOLITE ZAKUPY.

    Każde miasto, każda gmina, PO RÓWNO jeden głos w Zarządzie.

    RÓWNOŚĆ I PEŁNY ROZWÓJ!!!

    • 1 3

    • i wsadzą tam jełopa(znajomka) na szefa i wszystko padnie na amen

      • 2 0

  • Czemu nie dojechała do tej pory....

    Proste bo tak zrobili remont i tyle czasu trwał.
    Czyżby znowu wygrała najtańsza firma??

    • 0 0

  • Nie chcę zmodernizowanej SKM - ki ...

    ... tylko niezmodernizowanego Sprintera !

    • 3 1

  • Idioci z SKM (3)

    Niech sobie mądrala Głuszek pojedzie codziennie po godzinie 16-ej SKM-ka z Gdyni do Gdańska. Puszczają po 1 składzie, ludzie w ścisku i syfie (sorry, ale po całym dniu w pracy niektórzy niewąsko walą) tłuką się do Gdańska. Co to za chore oszczędności?

    • 119 3

    • Głuszek tu był jak widać

      zagłosował na nie.

      • 3 0

    • A mi się zdaża przed wyjściem z SKM puścić soczystego bąka ,lubie patzeć jak ludzie wąchają smród (1)

      • 20 8

      • nie kopiuj moich pomysłów,

        wymyśl coś oryginalnego, nie stać cię???

        • 1 3

  • hurwa ani się wyszczać ani nie spocić...

    czy grzejniki też będą na zasadzie on/of - bez regulacji napardalać ukropem?

    • 4 0

  • Szkoda że fotele w przedziałach, nie są umieszczone tak jak w metrze

    Ktoś nie pomyślał..

    • 1 5

  • !!!

    o jeny!! nieee! ja już nie moge się doczekać!! ta skmka sprawi że nasze życie sie zmieni. Brawo dla zarządu!! co za postęp!! brawo!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane