- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (16 opinii)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (117 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (73 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (22 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (334 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?
Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.
Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.
Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.
Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.
Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.
- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.
Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?
Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.
Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.
Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.
W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).
Opinie (195) 3 zablokowane
-
2013-11-05 14:48
Skm'ki z duszą
Nic dodać nic ująć. Proste tanie w eksploatacji:-)
- 1 1
-
2013-11-05 14:50
SKM
Szybka Kolej Męcząca tylko ścisk i tłok
- 11 1
-
2013-11-05 15:03
a Marszałek ma to w nosie...
przez cała swoją kadencje, jaśnie Pan Marszałek nawet przez sekundę nie zainteresował się niegdyś "kręgosłupem Trójmiasta"... ale oczywiście jak będzie dzień bez samochodu...to wszyscy nawołują, żeby jechac tym chłamem... co kursuje raz na 30 minut i z każdym rozkładem rzadziej i wolniej, stoi na wybranych stacjach po 10 min...żeby ładnie w rozkładzie wyglądały odjazdy...
toż to jest kabaret...nawet te zmodernizowane SKMki jeśli kiedykolwiek przyjadą nic nie zmienią- 13 2
-
2013-11-05 15:03
"Przedział dla osób niepełnosprawnych" (1)
znaczy się dla pijaków i palaczy.
- 23 1
-
2013-11-05 15:43
I meneli jeszcze, meneli "Bumów" tzw.
- 3 0
-
2013-11-05 15:06
a mówiłem lepiej kupić mniej, a całe nowe. (4)
Wiadomo kolejne przetargi, znajomości. I jeszcze moje wnuki będą podróżować 8krotnie zmodernizowaną z lat 80" ubiegłego wieku
- 15 1
-
2013-11-05 15:47
(3)
z lat 60 kolego 60 nie 80.
- 1 3
-
2013-11-05 16:31
80tych
mało jaka z tych kolejek jest z lat 70 a co dopiero 60. do niedawna w kolejkach były tabliczki z rokiem produkcji. większość to 87rok
- 2 0
-
2013-11-06 19:55
kolezanko (1)
kolejki z lat 60 byly nitowane. Znajdz takie :)
- 0 0
-
2013-11-06 20:53
nitowane to były z lat 20-ych.
Jeździły w trójmieście do lat 70-ych. A w Berlinie nawet do 90-ych.
- 0 0
-
2013-11-05 15:07
hehe czemu mnie to nie dziwi
czemu UTK dla InterCity, dla Przewozów Regionalnych, dla Kolei Mazowieckich, dla Kolei Śląskich itd. wydaje bez zwłoki zaświadczenia, a dla SKM... z 2 tygodni robi 3 miechy :)
Bo wiedzą, ze mogą mieć w poważaniu SKM...bo oni i tak nie upomną się... z SKM każdy sobie pogrywa jak chce :)
Tylko pasażerów żal, co właśnie siedzą sobie w Gdyni Chyloni na 10 minutowej pauzie, aby rozkład ładniej wyglądał :)- 17 1
-
2013-11-05 15:41
kolejna bezsensowna sonda? (2)
po kiego grzyba klimatyzacja w SKM-ce ? Przecież przystanki są gęsto rozmieszczone, podróż dość krótka, drzwi ciągle się otwierają, tylko strata energii by była.
- 4 12
-
2013-11-05 15:49
Powiedz to k.... komuś 18 lipca 2014 roku. To będziesz miał darmową klimę na zewnątrz, bo wylecisz z skm szybciej niż do niej wlazłeś.
- 4 0
-
2013-11-05 18:49
w tramwaju jest więcej drzwi na pociag, przystanki co 500 m
i klima jest i się sprawdza!
- 5 0
-
2013-11-05 15:44
SPRINTERY (2)
Kiedy znów zaczną jeździć "sprintery" relacji Tczew-Słupsk? Przynajmniej ze trzy pary dziennie.
- 5 6
-
2013-11-05 15:50
Splinter Cell czyli Sam Fisher nie jeździ SKM
- 1 0
-
2013-11-06 12:46
zapewne wtedy, kiedy znowu będą czynne obydwa tory...
...tak zwane dalekobieżne. Obecnie trwa przebudowa i na większości trasy jest tylko jeden tor. A to zmniejsza przepustowość. Zauważ, że teraz nawet niektóre Regio korzystają z torów SKM.
- 1 0
-
2013-11-05 16:25
Takie są fakty
Takie są skutki jeżdżenia po Słupskach i Laskowicach Pomorskich. SKM Trójmiasto powinno wrócić do korzeni i dbać przede wszystkim o Pasażerów w Trójmieście. Obecnie jest tak, że najlepsze składy jeżdżą po Słupskach a reszta trupów śmiga po Trójmieście, z coraz mniejszą częstotliwością. Bodaj za 3-4 lata jest szansa na zmianę przewoźnika, o ile Marszałek Województwa Pomorskiego wyda na to zgodę. Naciskajmy.
- 23 0
-
2013-11-05 16:26
szkoda kasy na modernizację
lepiej poczekać i za np 5-10 lat kupić wszystkie nowe. Pociągi kupuje sie na 30 lat ta modernizacja to marnowanie pieniędzy. W całej Polsce są masowo kupowane nowe składy Pesy lub Newagu natomiast niby prestiżowe trójmiasto marnuje setki mln zł. nawet zachodnio pomorskie kupiło 10 nowych Newagów.
Tak na marginesie to same składy technicznie dają rade i pojezdzą naprawde kilkadziesiąt lat.- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.