• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy do Trójmiasta dotrze jedyna zmodernizowana SKM-ka?

Maciej Naskręt
5 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki. Jedyny gotowy egzemplarz zmodernizowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego w firmie TS Opole dla SKM-ki.

Dlaczego do Trójmiasta wciąż nie dotarła zmodernizowana na Górnym Śląsku SKM-ka, której zdjęciami jeszcze w lipcu chwalił się nasz przewoźnik? Opóźnienie w dostawie tego składu wynosi już 11 miesięcy.



Historia modernizacji składów SKM wożących pasażerów w Trójmieście to niekończąca się opowieść z pechem w tle.

Najpierw 21 składów SKM-ki zmodernizować miał Newag, który wygrał przetarg ogłoszony w 2010 roku. Firma miała otrzymać za to 139 mln zł. Ale prace nigdy się nie zaczęły, bo SKM nie znalazła na czas środków na wkład własny i Newag się wycofał.

Po kolejnym przetargu, w 2012 roku, podpisano wreszcie umowę, zgodnie z którą pociągi miały zostać zmodernizowane przez konsorcjum firm TS Opole i Skoda. Pierwszy skład miał wyjechać na nasze tory w styczniu, kolejnych 20 - do 10 lipca 2013 roku.

Jednak firma TS Opole popadła w tarapaty finansowe, które doprowadziły ją do upadłości układowej. Mimo trudności udało się jednak zmodernizować pierwszy skład, którego zdjęciami w lipcu 2013 r. pochwalił się trójmiejski przewoźnik. Wtedy zakładano, że pociąg pojawi się na torach w sierpniu.

Niestety, także tego terminu nie udało się dotrzymać.

- Choć pociąg przeszedł wszelkie niezbędne badania wykonane przez Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor", wciąż oczekuje na pozwolenie na użytkowanie, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Wniosek o dopuszczenie pociągu do eksploatacji wpłynął do urzędu 10 października. Zgodnie z przepisami prawa UTK ma 14 dni na wydanie świadectwa homologacji. Jednak certyfikat nie został wydany do tej pory. Dlaczego?

Czy modernizacja taboru SKM przyciągnie nowych pasażerów?

- To bardzo skomplikowany proces. Często firmy, które modernizują składy nie bardzo wiedzą, jaką dokumentację należy do nas dostarczyć wraz z wnioskiem. Wtedy jesteśmy zmuszeni do wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia dokumentacji. Tak też jest w sprawie spółki TS Opole. Ponadto mamy aktualnie sporą falę zgłoszeń o dopuszczenie do eksploatacji od innych firm. Z tych powodów uzyskanie zezwolenia na użytkowanie składu przedłuża się nawet do trzech miesięcy - tłumaczy Katarzyna Rud, rzecznik prasowy UTK.

Urzędnicy z UTK nie są w stanie jednoznacznie wskazać terminu zakończenia sprawy ze zmodernizowanym składem SKM.

Pewne jest, że w Trójmieście nie będzie więcej SKM-ek modernizowanych przez firmę z Opola. W związku z problemami finansowymi spółki, w połowie tego roku SKM rozstrzygnęła kolejny przetarg na modernizację swoich składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za modernizację 21 składów zażądała ok. 124 mln zł. Wykonawca ma przebudować składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec września. - Zakładamy, że pierwsze składy powinny w Trójmieście pojawić się wiosną przyszłego roku - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy ze spółki PESA Bydgoszcz.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Opinie (195) 3 zablokowane

  • SPRINTERY (2)

    Kiedy znów zaczną jeździć "sprintery" relacji Tczew-Słupsk? Przynajmniej ze trzy pary dziennie.

    • 5 6

    • zapewne wtedy, kiedy znowu będą czynne obydwa tory...

      ...tak zwane dalekobieżne. Obecnie trwa przebudowa i na większości trasy jest tylko jeden tor. A to zmniejsza przepustowość. Zauważ, że teraz nawet niektóre Regio korzystają z torów SKM.

      • 1 0

    • Splinter Cell czyli Sam Fisher nie jeździ SKM

      • 1 0

  • Przynajmniej jest gdzie kręcić filmy historyczne

    • 2 0

  • tłok

    od października przesiadłam się z roweru na skm - jeżdżę do Gdańska rano i warcam ok 16 i koszmar - przepełnione składy, +10 na zew a gorące kaloryfery w skm - bardzo słaby komfort jazdy...od listopada przesiadam się na tramwaj;o(((.

    • 2 0

  • Zakupić składy takie jak w metrze warszawskim (5)

    Kiedyś stare składy z metra w Berlinie jeździły szybciej

    • 62 5

    • Inny system zasilania. (3)

      Inne napięcie, inny sposób poboru prądu.

      A berlinskie składy pochodziły z S-Bahn, a nie z metra i nie były szybsze od aktualnie uzywanych EN57, wręcz przeciwnie. Za to miały po 4 pary drzwi w ścianach bocznych i nie miały stopni przy wejściach. To własnie do nich dostosowano niegdyś wysokośc peronów 96 cm nad główką szyny. Dlatego wymiana pasażerów byla duzo sprawniejsza.

      • 5 2

      • krócej stały na przystankach i szybciej ruszały (2)

        czyli w sumie wyszło - szybciej...

        • 1 0

        • kolejka (1)

          Pamiętam te kolejki.
          Jeździły one stanowczo szybciej, bo miały indukcyjne silniki, których nie potrafili dotąd zrobić Polacy.
          Dopiero w ostatnich latach Polacy zaczynają montować kondensatory, aby składy mogły przyśpieszać "z kopyta".

          • 0 0

          • spójrz na parametry techniczne na stronie SKM.

            Berlińskie składy nie były szybsze. Zresztą czas przejazdu między Gdańskiem i Wejherowem tez były takie jak dziś.

            Nie zmienia to faktu, że z racji 4 par drzwi i braku stopnia - były znacznie lepsze w roli kolei aglomeracyjnej.

            • 0 0

    • Warszawki to ty wac Panie nie porównuj bo tam sa sexy

      • 6 2

  • Modernizacje

    Wg mnie te modernizacje jak najbardziej mają sens. Tylko trzeba je sprawniej robić. Niedużo kasy a stara dobra en'ka będzie o wiele bardziej funkcjonalna. I może służyć wiele lat, te składy są nie do zajeżdżenia.

    • 1 2

  • Fajnie , czekamy bardzo
    bedzie co demolowac
    hools 3 city

    • 2 3

  • O wiele bardziej wolałabym czekać na skm 5 minut a nie kwadrans jak to wygląda teraz, zamiast nowego koloru obić siedzeń.

    • 0 1

  • Jechałem już ta skm-ką w Trójmieście. (1)

    Polecam czasem wyjść zza biurka i się rozejrzeć

    • 1 2

    • chyba w śnie

      obudź się:) to bała inna poremontowa złomowa

      • 1 0

  • Żenada (1)

    Mają 14 dni na wydanie decyzji, a oni mówią, że ze względu na dużą ilość pracy wydadzą po 3 m-cach !!! I nic sobie z tego nie robią, urzędasy cholerne ! Trzeba chyba jeszcze ich więcej zatrudnić ! Paranoja ! Oczywiście żadnych konsekwencji, w końcu to urzędas !!!

    • 76 7

    • Zaraz tam żenada

      Jack, czy bierzesz pod uwagę różne okoliczności niewydania tej decyzji? Na jej "opóźnienie" mogło złożyć się kilka innych przyczyn i okoliczności, które niekoniecznie muszą być winą "urzędasów cholernych".Jeżeli nie dostarczono wszystkich dokumentów niezbędnych do wydania decyzji to cóż się dziwić,że się to wszystko opóźnia(jak chcesz otrzymać pozwolenie na budowę domu to musisz mieć projekt i kupę innych uzgodnień,aby dokument został Ci wydany) Jak to mówią "Ignorantia legis non excusat", a zaraz potem "Ignorantia legis non exculpat"

      • 1 0

  • Szybka Kolej Miejska. Czy może Międzymiastowa? (2)

    Za moich dawnych czasów czas jazdy kolejką elektryczną z Gdyni do Gdańska wynosił 34 minuty. Teraz kolejka ta nazywa się "szybką koleją". Czy ktoś z internautów tego forum może mnie poinformować, ile minut wynosi obecnie czas jazdy tejże "szybkiej kolei" z Gdyni do Gdańska? Nie znam dystansu, jaki "szybka kolej" pokonuje z Gdyni do gdańska. Gdybym znał, mógłbym obliczyć, jaka jest prędkość "szybkiej kolei" na tej trasie. Ta prędkość byłaby też wyznacznikiem, który wyjaśniałby, jaką prędkość pojazd szynowy musi osiągać, żeby zostać uznany za "kolej szybką".

    • 4 2

    • Z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego średnio 35 minut więc nic się nie zmieniło

      • 1 0

    • hi

      zobacz sobie w rozkladzie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane