• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • jeśli mają powstać w tych absurdalnych miejscach w których sobie je wymyślili samorządniaki to oby w ogóle budowa nie ruszyła...

    • 4 2

  • Szczurek - do dymisji!

    • 10 0

  • Po co przystanek przy stadionie, kto tam będzie wsiadał/wysiadał kibice z Kaszub raz na miesiąc ? (2)

    Bezsensownie utopione pieniądze.

    • 4 8

    • Aaaa, to według Ciebie

      stadion stoi w polu i nic tam w pobliżu nie ma, np. biurowców na Łużyckiej, hali widowiskowej kawałek w druga stronę
      Podjedź może, rozejrzyj się bo trochę się tam nabudowało.

      • 2 0

    • jakies 2 tys ludzi pracujacych w pobliskich biurach moze?

      tak mi sie wydaje, np ja bym chcial

      • 1 0

  • Po co tym wieśniakom PKM-ka?

    j.w

    • 2 1

  • Hahahah

    Jak znajdą podwykonawców za takie pieniądze i tylko na podstawie nie uzgodnionych proj. wykonawczych nikt nie chce robić. Atuty zaprojektuj, zbuduj, zbankrutuj.

    • 2 1

  • Wroga robota okręślonych kół...kolejowych też

    Od samego początku PKM to gdańska inwestycja za unijne pieniądze, usilnie i permanentnie lobbowana przez różowego prezydenta. A dokładniej lobbowanie na rzecz gdańskiego lotniska, z wizjami, że połączenie komunikacyjne, wygoda, turyści, bezpośrednie połączenia z Kartuzami. W przypływie euforii i podniecenia zabrakło tylko argumentów, że mieszkańcy powiedzmy Kartuz będą mieli fantastyczny dojazd do pracy połączeniami lotniczymi olt ekspress (za przeproszeniem) via PKM. Gdyby nie lotnisko, oczko w głowie wiadomo kogo, to PKM nigdy by nie powstała. A sprawa lotniska w Kosakowie, cóż każdy chwyt jest dobry do wykończenia potencjalnej konkurencji, najlepiej w zarodku. Nie dziwi zatem, że Gdynia jako miasto jest średnio zainteresowana inwestowaniem w nowe przystanki tudzież inną infrastrukturę pkm, tym bardziej że jak do tej pory rozkład jazdy, szczególnie na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Gł. poraża bezmyślnością. Został stworzony przez niezłego akrobatę, który płodził go w niezłym pijackim widzie lub festkacu albo celowo, aby zniechęcić do korzystania z połączeń PKM na tej trasie. Bo jak wytłumaczyć fakt, że na tej trasie pomiędzy godz. 6:06 a 8:17 jest posucha, a potem w ciągu godziny są trzy połączenia pod rząd...Skłaniałbym się ku temu ostatniemu argumentowi o celowym działaniu. Skoro firma pod tytułem skm trójmiasto wygrała przetarg (nikt inny nie startował ) na obsługę pkm-ki na jakiś tam okres to jaki ma w tym interes aby ta linia funkcjonowała w sposób sprawny, przemyślany i sensowny? Żaden...Bo jeśli by tak było, to sporo ludzi przekonałoby się do pkm-ki, rezygnując z tradycyjnej trasy skm Gdańsk-Sopot-Gdynia. A po upłynięciu czasu "dzierżawy" pkm-ki przez firmę skm trójmiasto, ta ostatnia straciłaby bezpowrotnie klientów, których na swej sztandarowej trasie. Strzał w kolano. To tak samo sensowne jak zatrudnienie firmy ochroniarskiej rodem z Gdańska do ochrony meczu derbowego na stadionie gdyńskiej Arki...ale to już inna bajka.
    Swoją droga to nic już nie dziwi. A to Polska właśnie...

    • 5 8

  • Po co budować Karwiny skoro 200 metrów dalej jest peron stacji Wielki Kack? (2)

    Cięzko przespacerować tą odległość ?

    • 8 4

    • (1)

      w dodatku zabytkowy i ładny dworzec. wystarczyłoby go wyremontować i przystosować. ehhh

      • 2 2

      • przystanek idzie do likwodacji

        • 0 0

  • Chcę Skm albo PKM na północ Gdyni

    wczoraj dojazd trwał dwie godziny, autobusy były tak pełne że pasażerowie nie mogli do nich wsiąść, a władze Gdyni, ZKM i ZDiZ milczą i liczą na przeczekanie.

    • 9 0

  • "Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach i w okolicach miejskiego stadionu latem przyszłego

    Oczywiście, że jest.
    Na poziomie 1%.

    • 9 0

  • a nagrody będą za te przystanki
    a potem extra premie dla swoich od szczura , i gitara

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane