• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • WZGÓRZE

    dlaczego nie dodano jednego peronu do SKM Wzgórze? tak jak we Wrzeszczu.. jest zero komunikacji. Gdynia główna obsługuje całe centrum i kierunek Rumia. Totalna porażka, za to ulubieni kibice mają nowy środek lokomocji do dewastacji

    • 5 0

  • ciekawe jak będzie wygladał rozkład po zakonczeniu prac

    bo jakoś ostatnio mam watpliwości co do stanu psychicznego naszych 'planowaczy' w SKM (bo to oni sa operatorem)

    • 6 0

  • Dlaczego PKM tak rzadko jeździ do Gdańska Głównego?

    A ja się pytam już nie wiem, który raz DLACZEGO tak rzadko składy jeżdzą do Gdańska Głównego? Czy naprawdę NIKT nie widzi, że w tym jest naprawdę DUŻY potencjał? Ależ to smutne :(

    • 1 0

  • pkm

    Budyń od początku proponował Szczurowi współpracę przy PKM i przystanki w Gdyni dawno by były. Ale Szczur jak zwykle swoje mądrości i fochy musiał pokazać. A potem prosił o dofinansowanie i zmianę projektu. Żenada.
    Ten cały Szczur to główny szkodnik Gdyni.

    • 9 1

  • Pamiętam jak pomysłodawca przedsięwzięcia dr Wolek

    w mediach i na spotkaniach technicznych przedstawiał projekt jako całość połączenia PKM z Wrzeszcza do Lotniska Rębiechowo następnie dalej przez Gdynię w rozwidlonym wariancie ew. przez Gdynię Zachodnią - >Główną do Lotniska Gdyni Kosakowo z wariantem na Oksywie. - niestety to się działo przed przejęciem władzy przez Platformę, a dalej wszyscy wiemy co ona z miastem z morza i marzeń zrobiła :(

    • 3 2

  • Jak to jest? (2)

    ,że Gdynia dopiero buduje a Gdańsk ma od początku? Te inwestycje powinny być prowadzone w tym samym czasie. A teraz dezorganizują ruch i odstraszają pasażerów. Gratuluje naczelnemu Gdyni.

    • 2 2

    • odpowiedź jest prosta (1)

      Bo inwestycja początkowo miała być tylko połączeniem lotniska z centrum Gdańska. Miała to być infrastruktura na euro. Dopiero w późniejszym etapie dołączono do PKM Gdynię.

      • 2 1

      • TO tylko pół prawdy, bo Gdynia nie chciała wyłożyć $ na przystanki...

        • 0 0

  • Czemu tak długo?!?

    To tylko przystanki! Bedzie jak z tym tunelem pod Wielkopolska - robota na mAx 2 tyg a rozj* od czerwca do października!

    • 0 0

  • zuza

    Tez dzisiaj bylam w autobusie na trasie gdynia glowna -obluze 2 godzinki stalam w autobusie brawo ,tory jeszcze sa do oksywia tylko peronow brak pociagi mogly by jezdzic przez chylonie do nas ,a druga sprawa chyba nie doczekam sie szczesliwego zakonczenia modernizacji budowy jakegos tunelu na ul puckiej ,i za przystankiem gdynia chylonia tam gdzie sa tory od 40 lat wszystko stanelo tam w miejscu martwe a przystanek na wielkim kacku jest to po co nowy na karwinach az przykro patrzec ale gdynia stala sie miastem szklanych domów ,,zeromskiego,,i nie sządze ze w przyszlosci cos sie zmieni,jakis pietrowy parking na medzytorzu,a pks gdynia szkoda gadac,niedługo wszystko zabuduja ze zielonego terenu nie znajdziemy,pomarzymy kolejka linowa i tranwaj wodny od skweru do bazy kontynerowej w gdyni

    • 1 0

  • A co z dojściem do przystanku Gdynia Wielki Kack -kiedy będzie zrobione?

    Dzisiaj tam szłam, na środku drogi wielka kałuża, chodników brak a pobocza podmokłe, same błoto

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane