• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Michał Brancewicz
7 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przygotowany teren pod budowę przystanku PKM Gdynia Stadion. Wcześniej w tym miejscu rosły drzewa i krzaki.
  • Prace przygotowawcze polegające na zdemontowaniu fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201, przy której powstaną przystanki PKM.

Trwają przygotowania terenu pod budowę dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jeszcze w tym, a najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znany będzie harmonogram prac. Jest szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z peronów PKM w Karwinach zobacz na mapie Gdyni i w okolicach miejskiego stadionu zobacz na mapie Gdyni latem przyszłego roku.



Czy powstanie przystanków PKM w Gdyni wpłynie na wzrot liczby pasażerów na tym odcinku?

Za budowę obu przystanków odpowiada konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, za co zainkasuje 25,5 mln zł. Ta sama para wykonawców zrealizowała całą 18-kilometrową linię PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Umowa podpisana została pod koniec września, ale roboty na poważnie dopiero ruszą.

- Szczegółowy harmonogram powinien być gotowy w ciągu kilku dni, najpóźniej na początku przyszłego tygodnia - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Do tej pory prace przygotowawcze, polegające m.in. na wycince drzew i krzewów, prowadzone były w okolicach przystanku PKM Stadion. W tym miejscu rozpoczął się również demontaż fragmentu toru 102 na linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna. Z kolei prace związane z wycinką zieleni przeniosły się w pobliże Karwin.

Na zlokalizowanym w wąwozie przystanku Gdynia Karwiny, zaplanowana jest budowa kładki o długości 23,5 m, umożliwiającej przejście pomiędzy peronami. Natomiast na przystanku Gdynia Stadion, w istniejącym już nasypie kolejowym, powstanie tunel o długości 13,4 m i szerokości 6,2 m, którym pasażerowie będą mogli przejść z jednego peronu na drugi.

  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Karwiny.
  • Tak zmieni się okolica po wybudowaniu przystanku PKM Gdynia Stadion.
Budowa przystanków wymagać będzie zamknięcia na przemian jednego lub drugiego toru linii 201 na odcinku między Osową a Gdynią Główną. Według wstępnych założeń, przez cały czas trwania robót nie powinno dojść do całkowitego zamknięcia szlaku.

Dlatego w nowym rozkładzie obowiązującym od listopada zmniejszoną liczbę kursów.

Zobacz też: Tak wygląda rozkład PKM od listopada

Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Powstanie on na wysokości przystanku w Karwinach, który został zaprojektowany na łuku. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

To niecodzienne rozwiązanie kosztować będzie ok. 2,5 mln zł. Koszty splotu pokryją Polskie Linie Kolejowe.

- Budowa przystanków oraz niezbędnej infrastruktury torowej potrwa do końca lipca przyszłego roku. Potem rozpoczną się odbiory - mówi Konopacki.
Jest zatem szansa, że pierwsi pasażerowie skorzystają z nowych peronów jeszcze latem.

Kilka miesięcy później poznamy projekt węzła przesiadkowego w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny. Za 6,9 mln zł przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Jednym z elementów inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu dla samochodów z minimum 250 miejscami dla pasażerów i 160 w ramach parkingu osiedlowego. Oprócz parkingów, powstanie także pętla autobusowo-trolejbusowa, buspasy oraz zostaną poszerzone ulice.

Opinie (130) 3 zablokowane

  • Pociągi na Małym Kacu i na Fikakowie mijają dywizje potencjalnych pasażerów. (1)

    Których żaden z tych przystanków nie urządza. A przystanek na Małym Kacu mógłby obsługiwać nawet Witomino. Gdyby zrobić wielką windę i małą wycinkę.

    • 8 1

    • to trzeba włączać na żądanie:

      ręczny albo barykady na torach :)

      • 0 0

  • Zróbcie przystanki do północnych dzielnic Gdyni. Nowe tory już są

    To by była genialna alternatywa dla wiecznie zakorkowanej i remontowanej estakady. Pełne składy ludzi murowane

    • 17 0

  • Ludzie początki SKM też takie były (2)

    a teraz wzdłuż SKM firmy, galerie, osiedla, tak samo będzie z PKM.
    Potrzeba trochę czasu, optymalizacja jazdy składów, dodatkowe stacje itp.

    • 7 4

    • tak tak powstaną firmy w lesie na Krykulcu

      • 3 0

    • Czyli za 20 lat możemy spodziewać się, że będzie kursować jak należy...

      • 0 0

  • "Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji będzie tzw. splot torowy, czyli tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn."

    Takie rozwiązanie przez długie lata istniało na stacji Gdynia Głowna Osobowa, bodajże przy peronie nr2. Więc nie rozumiem czemu to ma być jakaś trudność, skoro już kilkadziesiąt lat temu je stosowano.

    Rozumiem, że to na łuku, ale technologia poszła chyba nieco do przodu. Mamy gps-y lasery i inne chocki klocki. A tu larum

    • 13 0

  • Kiedy na dobre ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

    Nigdy.

    • 9 0

  • Komu ma służyć przystanek stadion i brak przystanku w Małym Kacku (1)

    Przystanek stadion będzie kilkaset metrów od Wzgórza. A dalej kolejny będzie dopiero na Karwinach choć po drodze jest Mały Kack i Witomino

    • 10 0

    • stadion pewnie głównie pracownikom okolicznych firm

      • 0 0

  • (2)

    Fakt. Na co komu taka kolejka która nie spełnia oczekiwań mieszkańców? Niech sie wezmą za Obłuze , Pogórze , Oksywie i cała resztę u góry. Bo to co sie ostatnio dzieje z dojazdami tam to horror i absurd!!! Estakada wreszcie sama padnie bo nie da rady.
    A włodarze miasta tylko sie lansują.
    To juz k....a za komuny lepiej to robili i myśleli.

    • 26 1

    • Aaa, to Ci (1)

      co pracują na Łużyckiej to już według Ciebie nie mieszkańcy? Bo akurat ich oczekiwania spełni

      • 0 1

      • Akurat tutaj mieszkancami sa osoby z Malego Kacka i Witomina

        Widac jednak nie po drodze Komus bylo, by przystanek wybudowac 500 metrow dalej, nad Stryjska / Malokacka

        • 0 0

  • Rozumiem, ze po zrealizowaniu inwestycji nastapia zmiany w sieci ZKM, zas PKM zamowila juz niezbedny tabor (1)

    Zakladam, ze obie wymienione firmy, jako powazne podmioty gospodarcze podjely lub wlasnie podejmuja decyzje o zmianach, ktore wplyna na dobry
    re-start gdynskiego odcinka juz w lecie przyszlego roku.
    Osobiscie nie dopuszczam nawet mysli, by w dobie pelnej dbalosci o interesy wymienionych firm, moglo byc inaczej.

    • 1 1

    • Minusik ? A czego Ty nie rozumiesz ?

      To Tobie odpowiem:
      PKM aktualnie nie robi nic w celu pozyskania nowego taboru, ktorego lada moment w wakacje bedzie bardzo brakowac.
      ZKM Gdynia nie robi aktualnie nic, aby od czerwca czy lipca przyszlego roku uruchomic nowe linie autobusowe obslugujace nowy przystanek PKM Karwiny.
      Maja co najwyzej w planach uruchomienie petli obok przystanku, ale najszybciej za 2-3 lata.

      • 0 0

  • Powstaną jak Jakub Kuras skończy się włóczyć po opuszczonych miejscach

    • 1 0

  • (1)

    Piękne czerwone budy przystankowe które są puste jak Rębiechowo czy niedzwiednik ale kasa dla kolesi się zgadza

    • 1 4

    • Ale przynajmniej są przystanki, a po latających kartonach Red Bulla (gdzie kasa dla kolesi też się zgadzała) zostały tylko dwugodzinne korki...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane