- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (265 opinii)
- 2 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (54 opinie)
- 3 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (27 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (264 opinie)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (858 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (88 opinii)
Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę
Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.
Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.
Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.
- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.
Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu
Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.
Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.
Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.
Kierowcy wyłączają ABS i ESP
Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.
W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni
Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.
- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.
Wysokie kary za nadużycia
W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.
W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.
Jak się tłumaczą kierowcy?
Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.
- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.
Miejsca
Opinie (220) 9 zablokowanych
-
2016-04-12 12:14
Pan naskret znowu cos uslyszal tyle ze niezagarna tematu czasu pracy i odpoczynku i pisze glupoty
- 5 0
-
2016-04-12 12:16
(2)
Panie redaktorze zapraszam pana popoludniu pod dct to dowie sie pan czemu kierowcy kombinuja
- 10 2
-
2016-04-12 12:20
ITD pod Dct!!!
- 3 0
-
2016-04-12 21:00
magnesy w kolejce
W poniedziałek wieczorem i wtorek w DCT 80% stojących w kolejce na terminal podjeżdża na magnesie.Potem kontrola inspektor pyta kiedy pan zaladowal a on ze wjechał na DCT i 10 min zaladowal i pojechał.A na kamerach widac jak wjeżdżał do portu,niekumatw te drajwery a i ITD to następne matoly.
- 1 0
-
2016-04-12 12:18
Kary (2)
problemem sa zbyt lagodne kary. W takim przypadku, gdy mamy do czynienia z proba oszukania przyrzadow elektronicznych majacych na celu poprawe bezpieczenstwa ciezarowka, w ktorej wykryto proby obejscia powinna byc konfiskowana bez zadnego ale... Tacy kierowcy sa potencjalnymi zabojcami i nie powinno byc na to przyzwolenia...
- 4 4
-
2016-04-12 12:49
Krzyżować przy drodze.
- 0 1
-
2016-04-17 11:05
Dla kierowcy 2000 plus 100zl oplata manipulacyjna i dla firmy 5000 tys o możliwość jeszcze kontroli w firmie przez itd
- 0 0
-
2016-04-12 12:22
TIRY NA TORY!!!!
Przewozić ładunki kolejowym transportem intermodalnym, a ciężarówki niech przewożą te towary tylko na odcinku Bocznica Kolejowa - Odbiorca i Nadawca - Bocznica Kolejowa.
- 3 6
-
2016-04-12 12:36
kierowca
znów winni kierowcy, bo się tłumaczą - pytam z czego? oni stoją pod murem spedytor karze dojechać na wyznaczoną godzinę w przeciwnym wypadku firma transportowa płaci kary, a wszystko mają w d.... czas pracy, korki, długość trasy itd. Jak nie dajesz rady to pracodawca pokazuje ci bramę i karze z drugiej strony zamknąć. A może tak karać PIP bo przychodzi na kontrolę do firmy transportowej i od razu wyciąga łapkę i udaje, że wszystko jest w porządku. W wielu firmach transportowych kierowcy jeżdżą 48 na dobę, często na dopalaczach, nie mają nawet prawa wykorzystać urlopu, owszem muszą podpisać urlop a i tak pracują. Jak przyjdzie co do czego wypadek - no kierowca winny do pierdla z nim. Konwoje też są u nas przerabiane. Drugą sprawą jest fakt że jak wszyscy zaczną zgodnie z prawem jeździć to nie będzie dla wszystkich miejsc postojowych. W Niemczech w Austrii co kawałek ogromny parking a i tak brakuje miejsc postojowych a u nas co jest? Już dziś nie ma dla niektórych miejsc postojowych nawet jak na parkingu są wolne miejsca - mówię w tym miejscu o cysternach paliwowych. Niech Inspektorzy Transportu Drogowego pokażą miejsca parkingowe gdzie można zatrzymać się na pauzę cysterną. Dla laików powiem że policzę je na palcach obu rąk.
- 11 1
-
2016-04-12 12:38
Spokojnie, (1)
Już nie długo tirowców nie będzie, skoro wprowadzają churtową produkcję tych samojezdnych
- 0 1
-
2016-04-12 12:47
HURTOWĄ
- 1 1
-
2016-04-12 12:43
Gonic i karać (1)
Czas pracy, stan techniczny, czerwona ropa...gonić, najwięcej cwaniakow jezdzi po zachodzie i zjezdza do domu w Polsce na magnesach lub bez kart w tacho, to jawne oszustwo
- 4 1
-
2016-04-12 12:46
Zapisz się do inspekcji będziesz mógł się wyżyć.
- 2 1
-
2016-04-12 12:44
W każdym murze luźna cegła jest. Polak potrafi... Czy itd sprawdza czy słychać chrapanie podczas pauzy na odpoczynek? Jeżeli słychać odgłosy kopulacji to chyba należy się mandat min. 5KPln....
- 3 1
-
2016-04-12 12:46
W nowych się nie da
W nowych samochodach ciężarowych już nikt w kutonga nie tnie bo przebieg i czas zapisywany jest w kilku oddzielnych sterownikach nie tylko w ABS, ESP i skrzyni. Poza tym w Raichu lub Francji w przypadku ujawnienia magnesu lub jazdy bez karty kierowcy masz 10000 euro kary i rekwiruja ciężarówkę nawet na trzy miesiące. Ch@@ ich obchodzi jaki towar wieziesz i czy się zepsuje czy nie. U nas nadal 3 świat.
- 15 0
-
2016-04-12 12:56
ku..
kierowca do paki a jesli szef wie o takich mykach to zamknac firme
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.