• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę. Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę.

Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.



Jak długo możesz prowadzić pojazd bez przerwy?

Nie od dziś wiadomo, że kierowcy ciężarówek działają pod presją czasu - muszą dowieźć ładunek pod wskazany adres w określonym czasie. Przepisy od wielu lat nie zezwalają na ciągłe prowadzenie samochodu ciężarowego, które jest dopuszczalne w przypadku pojazdów osobowych.

Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.

Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.

- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.

Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu. Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu.
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu

Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.

Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.

Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.

Kierowcy wyłączają ABS i ESP

Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.

W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.

Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy. Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni

Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.

- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.

Magnes zamontowany przy skrzyni biegów. Magnes zamontowany przy skrzyni biegów.
Wysokie kary za nadużycia

W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.

W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.

Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji. Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji.
Jak się tłumaczą kierowcy?

Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.

- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.

Miejsca

Opinie (220) 9 zablokowanych

  • Pan naskret znowu cos uslyszal tyle ze niezagarna tematu czasu pracy i odpoczynku i pisze glupoty

    • 5 0

  • (2)

    Panie redaktorze zapraszam pana popoludniu pod dct to dowie sie pan czemu kierowcy kombinuja

    • 10 2

    • ITD pod Dct!!!

      • 3 0

    • magnesy w kolejce

      W poniedziałek wieczorem i wtorek w DCT 80% stojących w kolejce na terminal podjeżdża na magnesie.Potem kontrola inspektor pyta kiedy pan zaladowal a on ze wjechał na DCT i 10 min zaladowal i pojechał.A na kamerach widac jak wjeżdżał do portu,niekumatw te drajwery a i ITD to następne matoly.

      • 1 0

  • Kary (2)

    problemem sa zbyt lagodne kary. W takim przypadku, gdy mamy do czynienia z proba oszukania przyrzadow elektronicznych majacych na celu poprawe bezpieczenstwa ciezarowka, w ktorej wykryto proby obejscia powinna byc konfiskowana bez zadnego ale... Tacy kierowcy sa potencjalnymi zabojcami i nie powinno byc na to przyzwolenia...

    • 4 4

    • Krzyżować przy drodze.

      • 0 1

    • Dla kierowcy 2000 plus 100zl oplata manipulacyjna i dla firmy 5000 tys o możliwość jeszcze kontroli w firmie przez itd

      • 0 0

  • TIRY NA TORY!!!!

    Przewozić ładunki kolejowym transportem intermodalnym, a ciężarówki niech przewożą te towary tylko na odcinku Bocznica Kolejowa - Odbiorca i Nadawca - Bocznica Kolejowa.

    • 3 6

  • kierowca

    znów winni kierowcy, bo się tłumaczą - pytam z czego? oni stoją pod murem spedytor karze dojechać na wyznaczoną godzinę w przeciwnym wypadku firma transportowa płaci kary, a wszystko mają w d.... czas pracy, korki, długość trasy itd. Jak nie dajesz rady to pracodawca pokazuje ci bramę i karze z drugiej strony zamknąć. A może tak karać PIP bo przychodzi na kontrolę do firmy transportowej i od razu wyciąga łapkę i udaje, że wszystko jest w porządku. W wielu firmach transportowych kierowcy jeżdżą 48 na dobę, często na dopalaczach, nie mają nawet prawa wykorzystać urlopu, owszem muszą podpisać urlop a i tak pracują. Jak przyjdzie co do czego wypadek - no kierowca winny do pierdla z nim. Konwoje też są u nas przerabiane. Drugą sprawą jest fakt że jak wszyscy zaczną zgodnie z prawem jeździć to nie będzie dla wszystkich miejsc postojowych. W Niemczech w Austrii co kawałek ogromny parking a i tak brakuje miejsc postojowych a u nas co jest? Już dziś nie ma dla niektórych miejsc postojowych nawet jak na parkingu są wolne miejsca - mówię w tym miejscu o cysternach paliwowych. Niech Inspektorzy Transportu Drogowego pokażą miejsca parkingowe gdzie można zatrzymać się na pauzę cysterną. Dla laików powiem że policzę je na palcach obu rąk.

    • 11 1

  • Spokojnie, (1)

    Już nie długo tirowców nie będzie, skoro wprowadzają churtową produkcję tych samojezdnych

    • 0 1

    • HURTOWĄ

      • 1 1

  • Gonic i karać (1)

    Czas pracy, stan techniczny, czerwona ropa...gonić, najwięcej cwaniakow jezdzi po zachodzie i zjezdza do domu w Polsce na magnesach lub bez kart w tacho, to jawne oszustwo

    • 4 1

    • Zapisz się do inspekcji będziesz mógł się wyżyć.

      • 2 1

  • W każdym murze luźna cegła jest. Polak potrafi... Czy itd sprawdza czy słychać chrapanie podczas pauzy na odpoczynek? Jeżeli słychać odgłosy kopulacji to chyba należy się mandat min. 5KPln....

    • 3 1

  • W nowych się nie da

    W nowych samochodach ciężarowych już nikt w kutonga nie tnie bo przebieg i czas zapisywany jest w kilku oddzielnych sterownikach nie tylko w ABS, ESP i skrzyni. Poza tym w Raichu lub Francji w przypadku ujawnienia magnesu lub jazdy bez karty kierowcy masz 10000 euro kary i rekwiruja ciężarówkę nawet na trzy miesiące. Ch@@ ich obchodzi jaki towar wieziesz i czy się zepsuje czy nie. U nas nadal 3 świat.

    • 15 0

  • ku..

    kierowca do paki a jesli szef wie o takich mykach to zamknac firme

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane