• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
16 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę

Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiejzobacz na mapie Gdańska. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.



Czy będziesz korzystać z kładki na Ołowiankę?

O sensie i idei budowy kładki mającej skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką mówiono i pisano już w 2004 roku. Od samego początku wielkim orędownikiem jej budowy był Roman Perucki, dyrektor Filharmonii, która mieści się na Ołowiance. Obecnie przebywa za granicą, ale przybędzie na uroczystość 17 czerwca.

- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.

Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.

  • Jedna z pierwszych symulacji, jak mogłaby wyglądać kładka (2004 rok)
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Gdańscy żeglarze-architekci zaproponowali budowę tunelu, który ich zdaniem mógłby być alternatywą dla kładki.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.

Muzyczna inauguracja kładki

W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".

Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Kładka będzie otwierana o pełnych godzinach

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.

Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.

Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.

W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


Sterownia kładki na Ołowiankę.



Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.

Opinie (200) 4 zablokowane

  • brrr

    Ale brzydactwo:(

    • 8 10

  • Absurd goni absurd (3)

    Jedynym potrzebnym zastosowaniem tej kładki jest przeprawa na drugą stronę motławy, nic więcej, ani to nie wygląda, ani nie będzie funkcjonalne. Otwieranie co godzinę i 10-30 min w górze, to po co wogóle ją zamykać, zaraz pojawią się zirytowani piesi co to będą musieli czekać. Przesunięcie statków przed kładkę nie wchodzi w grę, to absolutnie zabije już ruch na motławie, ale przecież nikogo to nie obchodzi. Prędzej czy później przęsło kładki zostanie rozebrane, bo od częstego otwierania będzie się psuło, a remonty będą nieopłacalne i zostaną jedynie brzydkie filary. Lepiej niech zajmą się remontem nabrzeża nieopodal kładki, chociaż efekt będzie cieszył oko i starczy na dłużej.

    • 13 15

    • Kretynie. Kładka właśnie służy do przeprawy na drugą stronę. Jakie widzisz inne zastosowanie?

      • 3 4

    • czekam na rozebranie tego gniota (1)

      im szybciej tym lepiej. mniej strat

      • 3 5

      • lol jakie żale frustratów i "miłośników gdańska" zapewne

        • 0 0

  • (2)

    Przydałoby się trochę krzewów, drzewek,po stronie Ołowianki. Trochę ponury klimat.

    • 18 0

    • 100% racji ! Może do soboty coś postawią

      • 6 0

    • no i wychodzi się prosto na parking Ołowianki

      • 3 0

  • Piękny syf

    • 5 8

  • "demon postępu i nowoczesności czyni spustoszenie ..." (2)

    "Słyszymy zapowiedzi, że Gdańsk ma zostać przekształcony w miasto nowoczesne i postępowe. Trzeba pytać o imię tej nowoczesności i postępowości, o jej treść i kształt." - metropolita gdański Głódz 15 czerwca roku pańskiego 2017.

    • 4 3

    • (1)

      powyrzsze zdanie wyrwane z kontekstu
      w tym stwierdzeniu chodziło o te całe akcje z gejami i lesbijkami

      • 5 2

      • o jakie akcje? danie wszystkim ludziom tych samych praw? co w tym złego?

        • 1 0

  • To na przyszły rok

    na procesję jak znalazł .

    • 4 3

  • Mam takie wrażenie

    jak czytam komentarze że większość z tych na nie, nigdy w tym rejonie nie było he he

    • 10 7

  • Wiadomo już ile ma tych mieszkań czy jeszcze nie ...

    • 5 6

  • To w jakich godzinach mozna sie przejechac ta kładką?

    Kiedy i czy to będzie płatne i czy bedzie ograniczona liczba ludzi na kładce czasie podnoszenia i opuszczania ?

    • 5 5

  • (5)

    Jest minus tej inwestycji. Trzeba się będzie dostosować do "rozkładu jazdy" bo w przeciwnym razie przyjdzie stać na brzegu a wtedy w łeb biorą wszelkie oszcżędności czasowe.

    • 22 2

    • wytlumacz czemu uzywasz slowa "inwestycja" w kontekscie tego? (4)

      To sa ogolnie koszty nowe i deficytowe przedsiebiorstwo spolki miejskiej kladka z o.o.

      • 3 4

      • (3)

        Inwestycja bo w budowę zainwestowano pieniądze. Skoro Cię obraziłem tak to nazywając to przepraszam . Sadziłem ze wyrażam opinię o samej kładce ale Ty postanowiłes czepiać się słówek które są rzeczą drugorzędną . Dla mnie wazne jest to że wybudowano kładkę która ułatwi mnie i innym zycie .Pozdrawiam

        • 2 1

        • inwestycja to moze dla tych co juz zarobili. (2)

          czy beda z tego jeszcze zyski dla kogos? Zadalem pytanie konkretne a TY i tak nie potrafisz wytlumaczyc.

          • 0 4

          • (1)

            A mosty na rzekach czy tunele pod nimi to juz inwestycje , tez nie przynosza zysków. Jest zysk bo ja podatnik oszczędzam czas

            • 1 0

            • Nieprawda. Taki most siechnicki dał realny zysk - przyczynił się do zwiększenia transportu z portu (a to zysk dla miasta), omijające Śródmieście ciężarówki przyczyniają się do wzrostu turystyki (tu też realna kasa dla miasta) itp itd. Ta kładka przyczynia się do zblokowania żeglugi i obniża walory turystyczne. Jedyny jej zysk to zysk deweloperów którzy już ten teren mają.

              • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane