• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: będą oszczędności przy projektowaniu

Maciej Naskręt
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej. Możliwe, że już w marcu 2012 r. będzie gotowy projekt budowlany Kolei Metropolitalnej.

Trasę Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową prawdopodobnie zaprojektuje biuro BFG z Warszawy albo Transprojekt Gdański.



Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Planowany przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
Poznaliśmy oferty firm, które chcą zaprojektować gdański odcinek KM. O to zlecenie walczyło 12 firm i konsorcjów. O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji.

Dlatego w walce wciąż pozostają propozycje dwóch biur projektowych. Najtańszą, wartą 4,5 mln zł ofertę, złożyło konsorcjum firm BBF z Poznania i EGIS Poland z Warszawy. Ten projekt miałby powstać dokładnie w terminach określonych przez inwestora, czyli do 30 sierpnia 2011 r. (I etap) i do 30 czerwca 2012 r (II etap).

Oferta Transprojektu Gdańskiego jest co prawda o 400 tys. zł droższa, ale firma zadeklarowała najkrótszy termin jej wykonania: odpowiednio o 32, i o 100 dni szybciej.

Jak będziesz najczęściej podróżował Koleją Metropolitalną?

Inwestor, czyli samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, zabezpieczyła na potrzeby projektu 17 mln zł, choć szacowano, że pochłonie on ok. 10-11 mln zł. Dlatego też samorząd województwa, który finansuje stworzenie projektu, jest zadowolony ze złożonych ofert.

- Przetarg rozstrzygniemy w przyszłym tygodniu. Musimy sprawdzić jak firmy, które złożyły najniższe cenowo oferty, wyliczały koszty przygotowania projektów. Ponadto musimy sprawdzić oferty pod względem formalnym - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Za każdy dzień skrócenia terminu stworzenia projektu wykonawcy otrzymują dodatkowe punkty. W pierwszym etapie, dotyczącym projektu kolei między lotniskiem a Osową (budowa ma się skończyć do maja 2012 r.), firmy musiały się wyrobić do 30 sierpnia 2011 r.

W drugim etapie, dotyczącym odcinku między Wrzeszczem a Osową (ma powstać do wiosny 2015 r.), termin dostarczenie dokumentacji ustalono na czerwiec 2012 r.

- Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować nie tylko dokumentację projektową, ale też dokumentację przetargową dla zainteresowanych budową Kolei Metropolitalnej - mówi Konopacki.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł(netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Oferty złożone w przetargu.

1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
2. Transprojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska - 4 990 417,50 zł
3. Konsorcjum: Lider: Europrojekt Gdańsk Sp. z o. o. z Gdańska; Partner: SSF Ingenieure AG (Niemcy) - 6 089 730 zł
4. KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o. z Warszawy - 6 703 500 zł
5. Konsorcjum: Lider: SENER Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SENER INGENIERA Y SISTEMAS S.A. (Hiszpania) - 7 588 485 zł
6. Konsorcjum: Lider: DB International GmbH Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Schuessler - Plan Inżynierzy Sp. z o. o. z Warszawy - 8 727 809,40 zł
7. SYSTRA SA (Francja), reprezentowana przez SYSTRA SA Oddział w Polsce (Warszawa) - 8 757 600 zł
8. Konsorcjum: Lider: Scott Wilson Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Scott Wilson Ltd (Wielka Brytania)- 9 348 000 zł
9. Konsorcjum: Lider: Mott MacDonald Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: Mott MacDonald Limited (Wielka Brytania) - 9 963 000 zł
10. ARCADIS Sp. z o. o. z Warszawy - 10 332 000 zł
11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł


Jak będą wyglądać pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach. Pociągi finansowane przez samorząd województwa są utrzymane w kolorystyce żółto-niebieskiej. Możliwe, że takie będą wyglądać pociągi jeżdżące po torach Kolei Metropolitalnej. Wiele osób widziałoby je w innych barwach.
Zanim z Rębiechowa do Gdyni, a potem do Gdańska, pojadą pierwsze pociągi, spółka PKM będzie musiała ogłosić przetarg na dzierżawę lub zakup taboru. Z opinii zamieszczanych przez naszych czytelników wynika, że bardziej niż parametry techniczne przyszłych składów, interesuje ich... kolorystyka pociągów.

Szynobusy jeżdżące m.in. z Gdyni do Kościerzyny oraz na Hel, które należą do samorządu województwa, są utrzymane w żółto-niebieskiej kolorystyce. Spółka PKM jeszcze nie zdecydowała, czy składy KM będą podobnie malowane, ale zdaniem jej przedstawicieli nie ma powodu by było inaczej.

Nie wszystkim czytelnikom to się podoba. - Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik.

Nie wiemy, czy pan Tomasz kieruje się sympatiami klubowymi, ale przecież nie wszystko na Pomorzu musi mieć barwy Arki Gdynia lub Lechii Gdańsk. Powinniśmy znaleźć nową kolorystykę, która będzie nową kolej wyróżniała nie tylko w Trójmieście, ale i całej Polsce.

Masz pomysł, w jakich barwach powinny być utrzymane pociągi poruszające się po Kolei Metropolitalnej? Napisz do nas e-mail. Najciekawsze pomysły przekażemy władzom PKM S.A.

Wersja pomarańczowa. Wersja pomarańczowa.
Wersja zielona. Wersja zielona.
Wersja fioletowa. Wersja fioletowa.

Miejsca

Opinie (151) 8 zablokowanych

  • (9)

    Barwy województwa pomorskiego to chyba zółto-czarne, więc gdzie leży problem?

    • 127 4

    • Dokładnie (2)

      Zrobić żółto czarne i po kłopocie.

      • 22 2

      • czarny kolor jest niepraktyczny a pozatym zbyt ... ostry
        dlatego kiedys wybrano niebieski i wlasciwie chodzilo o lokalny koloryt ale nie majac na mysli barw klubu sportowego lecz o kolor morza i plaz, a rownoczesnie zolc i niebieski nie walcza z barwami godla wojewodztwa Pomorskiego.

        • 4 4

      • a może dla równowagi zielono-żółte ;D

        • 4 3

    • a może żółto-niebieskie jak obecne skmki?

      • 7 18

    • W mentalności

      "Pociągi Kolei Metropolitalnej powinny być utrzymane w kolorystyce biało-zielonej. Odróżniałyby się one od pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - argumentuje pan Tomasz Idzikowski, czytelnik."
      To taki czytelnik, co na bursztynowym stadionie wymógł zgniło-zielone krzesełka. Jak znam życie, to hołota spod znaku Lwów Półniocy i innego kibolstwa szybko wytłumaczy Panu Marszałkowi jego ignorancję i brak szacunku dla prawdziwych barw miasta (notabene dziwię się Budyniowi, że jeszcze ich nie zmienił na właściwe).
      Szkoda tylko, że temu debilowi, bo inaqczej o nim nie da się powiedzieć, nie przeszkadzają kolory SKM, które od niepamiętnych czasów są żółto-niebieskie.

      • 20 7

    • kolor mało ważny

      jak zwykle skupiamy sie na pier....ach, a jakiej firmy bedzie tabor??

      • 13 2

    • jeszcze troche władzy PO i będą czarno żółto czerwone

      • 3 5

    • fiolet albo zielony

      Te dwa kolory bardzo ładne

      • 4 3

    • Też jestem za wersją żołto-czarną - dokładnie

      • 5 2

  • głosujmy na przystanek ABRAHAMA (8)

    • 41 27

    • co masz na myśli? (1)

      • 1 3

      • ma na myśli to ..

        ..że propozycja przystanku w okolicy Abrahama będzie się nazywała Przystanek Strzyża

        • 7 6

    • przystanek Imienia cechu Fryzjerów

      to właściwa nazwa

      • 7 0

    • ok, ale pod warunkiem, że pozostałe będą Mojżesza, Dawida, Noego, Hioba...

      • 2 1

    • ok, popieram jak najbardziej

      • 0 0

    • slonce, przystanki skm sa nazwami dzielnic, wiec chyba lepiej jak i tu tak bedzie... (2)

      mo co mieszac?

      • 0 1

      • On poprostu nie toleruje... (1)

        albo inaczej.. NIE UZNAJE takiego tworu jak "Srzyża"... poprotu jak znaczna czesc społeczeństwa nie dał sie stłamsić zgraji emerytów z okolicy zajezdni i nie uznaje takiego czegoś jak "Strzyża".

        Pobliska ulica nazywa sie Antoniego Abrahama i tak tez powinien nazywac sie ten przystanek. Nie dajmy sie zwariować "gwardii niepodległości Strzyży" LUDZIE!!

        • 2 4

        • pobliska uica

          nazywa się wita stwosza, abrahama jest z 50-100 metrów dalej...i nie tak nie powinien nazywać się przystanek:) prędzej 'oliwa' (bo na tym przystanku przebiega granica strzyży z oliwą)

          • 4 1

  • Czemu Pan Naskręt nie napisał o problemach technicznych tych szynobusow z NEWAGU? (10)

    Nie wygodny temat czy Pan dziennikarz nie zna sie na transporcie publicznym i problemach.

    • 31 9

    • jaki problem? (4)

      konkretnie? Bo strzelasz z karabinu w powietrze

      • 7 3

      • Na początku stycznia 2011 roku ani jeden z sześciu nie był sprawny. (2)

        Spytaj się pasażerów jeżdżących na Hel lub do Kościerzyny, oni zaznajomią Cię z plejadą problemów trapiących Newagi. ;)

        • 5 2

        • Ja jeżdżę na trasie Kościerzyna-Gdynia-Kościerzyna i jakoś nie zauważyłem problemów poza jedynie zbyt małą ilością miejsc siedzących...

          • 6 1

        • Piszesz tak dla zabicia czasu czy masz coś konkretnego do napisania? Owszem, były duże problemy z nowymi jednostkami spalinowymi (to nie są szynobusy!) z Newagu zaraz po ich wprowadzeniu do ruchu (bardzo rzadko spotykana na Pomorzu autobusowa komunikacja zastępcza oraz odwoływanie pociągów) ale wady techniczne zostały usunięte i z tego, co prawie codziennie obserwuję, to od co najmniej 2 miesięcy wszystkie nowe składy jeżdżą bezawaryjnie: ani razu przez ten czas nie zauważyłem by pociąg na trasie Gdynia-Kościerzyna bądź Gdynia-Hel był obsługiwany pojazdem firmy Pesa lub klasycznym składem wagonowym (tzw. "zaszynobus"). Około godziny 13:30 i 15:30 w Gdyni Głównej w tym samym momencie można zobaczyć jednocześnie nawet 3 jednostki spalinowe z Newagu. Tego samego typu skład dostarczony dla województwa opolskiego ZTCW również spisuje się bez problemów.

          • 3 1

      • "O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji."
        A jakość oraz wcześniejsze projekty firm tudzież doświadczenie?????

        • 0 0

    • Cicho sprawa musi być zamiecona pod dywan

      Tabor wadliwy ale co tam żeby tylko Unia Europejska nie dowiedziała się że dofinansowanie poszło w błoto.

      • 2 7

    • Gwarantuję Ci, iż więcej niż 2-3 NOWYCH szynobusów nie zobaczysz przez dobre kilka lat po powstaniu Kolei Metropolitarnej, więc problemu nie ma.

      • 2 3

    • bo tekst jest o Kolei Metropolitalnej (1)

      a nie o szynobusach osiołku. A "niewygodny" pisze się łącznie.

      • 5 0

      • Brawo!

        • 1 1

    • Jakich problemach?

      • 0 0

  • Transprojekt (2)

    Nie wiem czy terminy zaproponowane przez TGD są realne, niemniej uważam że to właśnie to biuro powinno wykonać projekt. Po pierwsze, co by nie mówic ma wciąż w swoich szeregach naprawdę dobrych fachowców, po drugie, są na miejscu, kontakt z inwestorem i organami architektoniczno-budowlanymi jest możliwy w zasadzie bez przerwy, łącznie z wezwaniami z godziny na godzinę, po trzecie, Polska, do tego pomorska firma z korzeniami, więc kasa zostanie na Pomorzu (tak wiem, wolny rynek, konkurencja itp, jednak dla mnie jest to jakiś tam dodatkowy argument, choćby mały)

    • 47 3

    • fajne wyceny

      1. Konsorcjum: Lider: BBF Sp. z o. o. z Poznania; Partner: EGIS POLAND Sp. z o. o. z Warszawy - 4 551 000 zł
      11. Konsorcjum: Lider: SUDOP Polska Sp. z o. o. z Warszawy; Partner: SUDOP PRAHA (Czechy) - 14 985 459 zł
      12. Voessing Polska Sp. z o. o. z Poznania - 14 998 000 zł

      10mln różnicy !!!! No coż Poznań potrafi "oszczędzać ";-)
      już nie mówiąc o tym że wycenę dla 11 i 12 pozycji robiła chyba ta sama firma :)

      ps. ładna reklama Transprojektu ;-)

      • 4 0

    • transprojekt?????

      tylko nie oni!!!!!!!! partacze

      • 0 3

  • szkoda, że nie będzie przystanku na Zaspie (17)

    to lepszy węzeł przesiadkowy od Wrzeszcza. Można się przesiąść na autobus do Brzeźna, do Jelitkowa, do Szpitala, do Nowego Portu. Ludzie jadący z Sopotu, Przymorza czy Oliwy nie musieliby bez sensu pokonywać dwa razy odcinka Zaspa-Wrzeszcz w drodze na lotnisko.

    • 34 19

    • racja, nawet na tramwaj się ludzie na Abrahama przesiąda

      a nie we Wrzeszczu. Autobusy we Wrzeszczu też odpadają, bo w zasadzie jeżdżą tylko w kierunku skąd PKM przyjedzie i nie wiadomo, czy w ogole ich nie zlikwidują.
      Wrzeszcz się przyda tylko na przesiadki dalekobieżne.

      • 11 2

    • (2)

      najgorsze jest to, że PKM i SKM to dwie różne spółki.
      Jeździłbym PKM gdybym mógł sobie wsiąść na Zaspie i dojechać np do Matarni ale przez brak przystanku PKM dojazd wydłuży się przy dobrze zgranych pociągach o 10-15 minut w jedną stronę przez to staje się wątpliwą alternatywą dla samochodu. Potrzebne będą dwa bilety za sam dojazd do Wrzeszcza trzeba będzie wydać 2,40 i do tego koszt przejazdu na trasie Wrzeszcz- Matarnia jakieś 3,40 zł i wychodzi, że taniej jest samochodem.
      Podobnie PKM straci na barku przystanku na Politechnice z którego mogło by korzystać kilka tysięcy studentów....
      a mogło być tak pięknie...

      • 5 3

      • tu akurat nic nie jest ustalone (1)

        na 99% bilet na SKM i PKM będzie wspólny, trochę inaczej będzie jezeli PKP puści coś po tych torach dalekobieżnego z Kaszub.

        • 4 1

        • to akurat źle,

          lepiej, żeby był wspólny na tym odcinku z gdańskim. czemu chcecie zmuszać ludzi do skmki? :D
          (a swoją drogą to gdyby skm takie zachłanne nie było, to bilety metropolitarne byłyby tańsze...)

          • 0 0

    • szkoda że zaspy niebędzie

      całkowity bezsens że zaspy nie będzie

      • 8 3

    • No co Ty (4)

      Marszałkowi chodzi o wożenie POWIETRZA a nie ludzi. Bo kto z 40-sto tys. Zaspy, 200 tys. Dolnego tarasu będzie jechał do Wrzeszcza, aby się z powrotem wracać do Zaspy, chyba tylko jakiś POmyleniec:))

      • 6 7

      • + 70 tysięcy z Przymorza (3)

        z dojazdem 227, 127, do tego można by się było przesiąść na autobusy nad morze. Ale co tam, pojedziemy do Wrzeszcza, potem się przejdziemy na 124 i sobie trochę pozwiedzamy dolny Wrzeszcz. To chyba jedyny autobus jadący na dolny taras z Wrzeszcza. A sorry zapomniałem, jest jeszcze 199, no ale na niego można by się było przesiąść na Zaspie i zaoszczędziłoby się 10 minut.

        • 6 2

        • "zaoszczędziłoby się 10 minut" (2)

          jeśli jesteś inż. to wiesz ile przy okazji do atmosfery trafi szkodliwych substancji. A to nie będzie "zaoszczędzone się 10 minut", bo policz dojście, czekanie(autobusy jeżdżą jak chcą), stres i nerwy - ponieważ międzyczasie SAUR Neptum Gdańsk podniesie kilkakrotnie cene wody, a to się od razu przeniesie na zapachy w autobusach, ktoś nadepnie Ci na odcisk, itd. itp.

          • 3 5

          • A tak na poważnie, to o czym ty piszesz (1)

            • 3 2

            • o logice w logistyce!

              ciemny ludzie:)

              • 2 2

    • Spójrzcie na mapę, to zobaczycie dlaczego nie może być PKM Zaspa... (6)

      ... stary nasyp kolejowy, po którym będzie biegła PKM, włączy się w istniejące tory dalekobieżne właśnie na wysokości obecnego przystanku SKM Zaspa. Gdyby PKM miała się włączyć w tory SKM - co oznacza budowę w tym miejscu dwóch estakad nad torami dalekobieżnymi - konieczne byłoby zatem... rozebranie obecnego przystanku i przesunięcie go kilkaset metrów dalej w stronę Wrzeszcza!
      Czy mieszkańcy Zaspy aby na pewno byliby z tego zadowoleni???

      • 9 3

      • A dlaczego nie zbudować po prostu drugiego peronu i schodów z wiaduktu? (5)

        ...?

        • 5 1

        • (4)

          bo nie ma na taki peron miejsca... - tzn. możliwy byłby jedynie peron przy jednym z torów - od strony ul. Grunwaldzkiej, czyli tylko dla pasażerów wysiadających w drodze z lotniska - a to też bez sensu :)
          Podobnie ma być przecież we Wrzeszczu, gdzie PKM wybuduje nowy peron - od strony Galerii Bałtyckiej, ale przy nim zatrzymywać się będą tylko pociągi jadące z lotniska do Gdańska Głownego. Pociągi w drugą stronę zatrzymywać się będą przy istniejącym peronie dalekobieżnym - a na Zaspie na takli drugi peron miejsca już nie ma... (uprzedzając ewentualne kolejne pytabnie - peron wyspowy między torami na Zaspie też nike wchodzi w grę, ze względu na tory dalekobieżne)

          To także widać na mapie, czy jeszcze lepiej na Google Maps - nie ma tam zwyczajnie miejsca na wybudowanie takiego peronu...

          • 3 3

          • Ty nie kombinuj jak udupić Zaspę

            tylko jak to zrobić. Od udowadniania, że czegoś się nie da mamy już wielu.

            • 3 3

          • Codziennie przechodze tamtędy do szkoły.. (1)

            .. i wiele razy patrzyłem na roznie warianty.. i powiem ze "na chama" dało by sie tam wrzucić i peron i tory (wybudowac 2 stacje zaspy).Jest tam kilka torów "odstawczych" (do dziś stoja tam wagony w "wynglem" z Wrzeczsza;D). A jeśli chodzi o zejście to z wiaduktu wystarczy puścić schody.. Tylko gorzej z długością.. jakieś 100-200m dalej ma sie zaczynać skret i jakoes tam wiadukty.. wiec schody były by jakos w połowie peronu.. ale na stacji Gdańska Stocznia chyba jest podobnie.. wiec to chyba nie problem..

            Nie mówie już o prawie własności torów(PLK) bo i tak wszystko rozbije sie o papierki znając życie...;/

            • 6 0

            • Peron PKM Zaspa nie musiałby być na północ od wiaduktu

              ale mógłby być na południe od niego.

              • 1 0

          • właśnie na google maps

            wyraźnie widać, ze jest na peron wyspowy miejsce- wystarczy usunąć tor łącznikowy, który i tak nie jest i nigdy nie będzie wykorzystany. a od strony torów dalekobieżnych postawić barierkę z pleksiglasu na 2 metry i po sprawie, dalekobieżne nie muszą się tam zatrzymywać i nigdy nie będą.

            • 5 3

  • Haha

    "O wyborze najkorzystniejszej zdecyduje w 85 proc. cena, a w 15 termin wykonania dokumentacji"

    To tak samo jak by o wyborze decydowało 100% ceny i 0% terminu tylko ładniej wygląda.

    • 6 18

  • Tylko (2)

    nie TRANSPROJEKT :(

    • 9 25

    • aa...

      Dlaczego nie?

      • 9 0

    • powiedziała konkurencja...

      • 7 0

  • kolor

    i tak będą oklejone reklamami a idioci ze spray'ami pomalują je na własne widzimisie

    • 30 4

  • Przystanek kolei metropolitalnej Gdańsk Uniwersytet (11)

    A nie jakaś Strzyża. Krzykacze ze Strzyży protestuja tylko prawda jest taka że to po pierwsze nie historyczna nazwa dzielnicy a po drugie przystanek powinien nazywać się Gdańsk Uniwersytet z racji bliskości do uczelni.

    • 17 52

    • już jest taki przystanek

      • 8 1

    • tylko że przystanek o podobnej nazwie już jest...A nazwa jest dobra - przystanek znajduje się na terenie dzielnicy Strzyża i tak się powinien nazywać żadne dziwolągi typu Abrahama. Zresztą wszystkie przystanki powinny nosić nazwy dzielnic do których należą...

      • 17 7

    • (2)

      Przystanek Strzyża znajduje się w miejcu gdzie jest Strzyża, i tak powinien się nazywać. Jest już stacja Gdańsk Uniwersytet, więc niby jak 2 stacje mają siętak samo nazywać? POMYŚL. Poza tym ludzie jadący na uczelnie, przecież wiedzą gdzie wysiadać, i nie trzeba ich instruować, żeby codziennie nie mieli wątpliwości, czy na Strzyży jak wysiądą , to dojdą na UG. Jakiś banał.

      • 15 6

      • Mam nadzieję, że będzie Strzyża

        przynajmniej będzie wesoło jak turyści będą to wymawiać:))

        • 14 5

      • WSZYSTKO NA TEMAT STRZYŻY:

        • 0 0

    • (1)

      raczej ABRAHAMA albo VII DWÓR

      • 6 9

      • przystanek

        nie będzie w VII dworze tylko na granicy Strzyży i Oliwy. VII dwór kończy się przy Wita Stwosza. a przystanek będzie po drugiej stronie. i wcale nie przy Abrahama...

        • 2 3

    • jeśli już to Uniwersytet Oliwski (1)

      i tyle

      • 2 7

      • A co to jest Uniwersytet Oliwski????????????????????/

        • 2 1

    • To ile tych uniwersytetów?

      Już się wpitoliliście w Przymorze (a chcieliście go nawet zastąpić), teraz w Strzyżę.

      • 2 0

    • a jak uniwerek chce się znaleźć w nazwie to niech buli kasiorkę!!!

      • 3 0

  • Oby tylko nie wpadli na pomysł zakupu starych składów od SKM (5)

    • 56 3

    • Wierzysz w to, że wszystkie te pociągi będą wyglądały tj. na powyższym zdjęciu? Ja myślę, że kupią od Niemców/Francuzów/itp używane, tanie pociągi, które w przeciągu kilku tygodni zostaną zdemolowane przez kiboli (pasażerowie kibicujący Lechii oraz Arce w tym samym pociągu = kłopoty), bezdomnych pijaków itpi

      • 7 3

    • Wykasuj tego posta po jeszcze przeczytają i tak zrobią HAHAHA;D

      • 10 0

    • Zrobią przetarg, okaże się, że składy SKM są najtańsze i tym sposobem ta oferta wygra ;p

      • 4 1

    • Nie ten typ pociągów. (1)

      Składy SKM są elektryczne, a szynobusy to pociągi spalinowe. Nie ma na razie w planach zelektryfikowania KM, więc SKM nie może sprzedać taboru na tą trasę.

      • 0 0

      • Są są są! KM od początku jest planowana jako linia zelektryfikowana a PKP KSŁWIO (kto się łapie w ich organizacji) ma zelektryfikować odcinek do Gdyni. Pojazdy elektryczne lepiej sobie radzą z pochyleniami więc sprawa jest przesądzona. A tabor SKM i tak tam nie wjedzie, PKM ma mieć odrębny tabor.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane