• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna potrzebna także na zachodzie Gdyni

Lechosław Dzierżak
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

- Najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń - pisze nasz czytelnik, pan Lechosław.



Wiele się teraz mówi o powstającej właśnie Kolei Metropolitalnej, łączącej centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie oraz górnym tarasem Trójmiasta (Osowa, Wielki Kack, Karwiny). Powstała również linia do stadionu PGE Arena i Amber Expo. Wiele się mówi o powstaniu kolejnej linii na lotnisko w Kosakowie. Gdańsk mocno inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Wszyscy mają dosyć stania w korkach. Nikt nie ma wątpliwości - transport szynowy jest dobry dla rozwoju miasta.

Czytaj także: Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Dlatego najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Powstaje właśnie ogromne osiedle na terenach Gdyni Zachód. Ilość terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną jest zatrważająca, ale i również bardzo potrzebna dla rozwoju miasta. Jednak pewne jest, że po zabudowaniu całego terenu siłą rzeczy osiedla te będą borykały się z problemami komunikacyjnymi. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej nie wystarczy. Rozwiązaniem mogłaby być kolej i jest to możliwe.

Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń. Dlatego wnioskowałem o wpisanie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni budowę torów na trasie Osowa - Dąbrowa - Wiczlino - Gdynia Centrum.

Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Dzięki takiemu połączeniu tereny Gdyni Zachód będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Mieszkańcy tych terenów bez problemu będą mogli dojechać w różne zakątki Trójmiasta bez stania w uciążliwych korkach - pojadą szybkim, cichym i nowoczesnym szynobusem.

O wpisanie linii do studium ubiegam się od stycznia bieżącego roku. Z moich informacji wynika, że koncepcja się spodobała gdyńskim planistom i ma dużą szansę na wpisanie do studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, które już niedługo będzie wyłożone do wglądu.

Zobacz jak przebiegnie linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdańsk.

Lechosław Dzierżak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (246) 3 zablokowane

  • Marszalek da zielone swiatlo na wszystko

    Bo zblizaja sie wybory na wszystkie mozliwe stolki

    • 12 0

  • Zamiast stawiać nowy terninal lotniska, lepiej wybudować najpierw drogi albo kolej za te pieniądze.

    • 7 3

  • Trzeba bylo od razu to budowac a nie bawic sie w przebudowe Chwarznienskiej.

    • 9 3

  • Kolej jest po to (1)

    aby dowozić ludzi do i z pracy . Tylko ze trójmiasto a szczególnie Gdańsk po rządami Budynia, wszystkie większe firmy głównie stocznie zlikwidowane

    • 9 6

    • Co Ty pitolisz,stoczni jest mnóstwo - mniejszych i elastyczniejszych

      A nie z 3 pracownikami administracji na 1 spawacza z monterem

      • 3 1

  • Jak na razie nie potrzebujemy aż tylu pracowników z tamtych stron. (1)

    Wpierw należy zagospodarować linię Pruszcz Tczew Starogard.

    Gdynia nie zając nie ucieknie.

    Zresztą oni nie palą się do wspólnych realizacji a wręcz przeciwnie gdyby mogli wybudowaliby PKM - BIS.

    Zamiast budować niepotrzebne lotnisko mogli ciągnąć kolej do Rębiechowa i do swoich dzielnic oraz okolic.

    • 9 8

    • czegoś tyś się znowu nawąchał

      ględzidupo?

      • 1 5

  • Widać że laik opisywał mapki

    Wzgórze Maksymiliana , Stadion ,Karwiny, Fikakowo to nazwy PRZYSTANKÓW a nie stacji kolejowych, Stacją jest tylko Wielki Kack...

    • 6 1

  • zaraz, zaraz

    "Taki przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdynię jest już zatwierdzony i będzie budowany w najbliższych latach."

    Przecież to stary projekt jeszcze przedwojenny co wy tu wciskacie "i będzie budowany w najbliższych latach" No tak niedługo to dowiem się, że Gdynię wybudowała PLATFORMA:)))

    • 8 4

  • (1)

    Co to za durna trasa? Ile bez sensu kilometrów przez las będzie lecieć?

    • 7 6

    • Obwodnica też była budowana bez sensu przez las ;)

      • 6 0

  • jest ez oksywie (1)

    A może by ktoś pomyślał o Obłużu i Oksywiu tam zrobili nowe tory i podkłady i leży to bez użytecznie a ludzie stoją w korkach do pracy do wojska akademii i stoczni może warto to tez wziąć pod uwagę jako rozwój kolei metropolitalnej.

    • 9 2

    • jedno i drugie

      nie "zamiast" :)

      • 4 0

  • No nie !!!- to skandal żeby jeszcze do tej pory na Wiczlin do naszego wielkiego

    i niezastąpionego przewielebnego Kim Ir Szczura jeszcze Pendolino nie zaiwaniał !

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane