• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna potrzebna także na zachodzie Gdyni

Lechosław Dzierżak
25 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

- Najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń - pisze nasz czytelnik, pan Lechosław.



Wiele się teraz mówi o powstającej właśnie Kolei Metropolitalnej, łączącej centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie oraz górnym tarasem Trójmiasta (Osowa, Wielki Kack, Karwiny). Powstała również linia do stadionu PGE Arena i Amber Expo. Wiele się mówi o powstaniu kolejnej linii na lotnisko w Kosakowie. Gdańsk mocno inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. Wszyscy mają dosyć stania w korkach. Nikt nie ma wątpliwości - transport szynowy jest dobry dla rozwoju miasta.

Czytaj także: Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Dlatego najwyższy czas pomyśleć o dalszym rozwoju kolei w Trójmieście. Powstaje właśnie ogromne osiedle na terenach Gdyni Zachód. Ilość terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną jest zatrważająca, ale i również bardzo potrzebna dla rozwoju miasta. Jednak pewne jest, że po zabudowaniu całego terenu siłą rzeczy osiedla te będą borykały się z problemami komunikacyjnymi. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej nie wystarczy. Rozwiązaniem mogłaby być kolej i jest to możliwe.

Gdynia Zachód będzie powstawała jeszcze przez wiele lat i zanim kolej będzie potrzebna i opłacalna, jeszcze wiele czasu minie. Jednak miejsce na nią trzeba zarezerwować już teraz, aby uniknąć w przyszłości konieczności wyburzeń. Dlatego wnioskowałem o wpisanie do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni budowę torów na trasie Osowa - Dąbrowa - Wiczlino - Gdynia Centrum.

Z Osowej na Dąbrowę pociągi jeszcze niedawno mogły jeździć - istniało tam połączenie towarowe do Polifarbu. Tory jednak nie były używane i kilka lat temu zostały rozebrane. Nasypy jednak cały czas są i odtworzenie tego odcinka nie stanowiłoby większego problemu. Dalej kolej mogłaby przeciąć ul. Chwaszczyńską i Rdestową i pojechać równolegle do planowanej Trasy Jana Nowaka-Jeziorańskiego w kierunku Wiczlina. Potem można by przejechać przez Gdynię Zachód i wrócić przez las do linii kolejowej nr 201 w kierunku centrum Gdyni.

Dzięki takiemu połączeniu tereny Gdyni Zachód będą jeszcze bardziej atrakcyjne. Mieszkańcy tych terenów bez problemu będą mogli dojechać w różne zakątki Trójmiasta bez stania w uciążliwych korkach - pojadą szybkim, cichym i nowoczesnym szynobusem.

O wpisanie linii do studium ubiegam się od stycznia bieżącego roku. Z moich informacji wynika, że koncepcja się spodobała gdyńskim planistom i ma dużą szansę na wpisanie do studium kierunków zagospodarowania przestrzennego, które już niedługo będzie wyłożone do wglądu.

Zobacz jak przebiegnie linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdańsk.

Lechosław Dzierżak

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (246) 3 zablokowane

  • Kiedy przez Trójmiasto będzie przejeżdzać Pendolino a na lotniskach będzie więcej Dreamlinerów.?????

    • 5 3

  • Przedstawiony tutaj plan linii PKM to szczyt marzeń (1)

    Aż dziw że jeszcze nie zrealizowanych.
    Czym zachęcić potencjalnych przyszłych mieszkańców Chwarzna, Wiczlina, Dąbrówki, Kaczych Buków, etc. jak nie super dostępną komunikacją.

    A kiedy słyszę i czytam o takich analizach kosztów i porównaniach trolejbus czy PKM, autobus czy PKM to śmiech mnie szyderczy ogarnia. Co za głupie nierozwojowe (bez)myślenie. Przecież, gdy powstała PKM ściągnie już tłumy nowych mieszkańców, a ściągnie na pewno, to tylko Ona będzie opłacalnym i sensownym rozwiązaniem mogącym obsłużyć duże potoki pasażerów.

    • 12 0

    • prawidłowo

      kombinujesz.

      / ale nie masz mocy /

      • 3 0

  • sprawa jest jasna !!!

    wszelkie koleje biegnące po Gdyni (oprócz SKM Wejherowo- Gdańsk) już dawno się nie sprawdziły i zostały zlikwidowane - więc po co przerabiać temat na nowo?! Ulice są zakorkowane i jeżdżące tam autobusy i "trajtki" nie dość że też stoją w korkach to jeszcze bardziej zapychają ulice. Jeżeli od nowa w coś inwestować to tylko w TRAMWAJE!!! W Gdańsku to najlepszy środek transportu a Gdańskie i Gdyńskie osiedla są bardzo podobnie położone!

    • 5 5

  • Jestem za

    Widzę ,że Pan Lechosław spogląda w przyszłość i nie chce mięć problemów z wykupem działek pod przyszłe linie kolejowe .Ludzie którzy o tym nie myślą są w XIX wieku .Komu się śniło o obwodnicy dwu pasmowej w latach 80 tych ,a teraz cztery pasy to standard i niedaleka przyszłość .Myśmy z wyprzedzeniem i bądźmy dalekowzroczni
    Pozdrawiam wizjonerów

    • 7 3

  • Na cholere Gdynia ma sie rozwijac, (1)

    jak jej obywateli jest coraz mniej i nie zanosi sie, ze bedzie wiecej, gdyz o prawdziwych, tworzacych miejsca pracy inwestycjach nie slychac. Niedlugo centrum miasta, Grabowek, Chylonia sie wyludnia. Juz teraz obserwuje tendencje, ze mlodzi ludzie z dalekich dzielnic miasta wola z nowozakladanymi rodzinami kupowac mieszkania blisko centrum, by pozniej nie tracic codziennie kliku godzin zycia na podroze do pracy. Ludzie wracajcie do centrum miasta. Czekaja na was, moze nie tak nowoczesne, puste mieszkania, szkoly, koscioly...

    • 6 3

    • Centrum miasta się wyludnia,bo obserwujes tendencje do osiedlania się w centrum?

      Nie kumam

      • 4 0

  • Gdynia to nie metroplia (1)

    Skoro Gdynia nie che być w Metropolii Gdańskiej to PKM też powinna Gdynię ominąć wielkim łukiem :P

    • 7 3

    • Proponuje wprowadzić

      Platformerską-Gdańską Kolej Metropolitalną tylko dla znajomych królika

      • 1 4

  • Dobry pomysł!!!

    POPIERAM!!!

    • 0 6

  • Przedłużenie autobusu linii S do pętli w Jelitkowie.

    Ułatwiłoby to przejazd z Gdyni do Gdańsk dla wielu osób, ponieważ SKM jest nie przystosowania dla osób niepełnosprawnych, starszych, matek z wózkami

    Zapraszam na grupę dyskusyjną na facebook'a

    https://www.facebook.com/groups/465744960210018/

    Niedługo wybory, więc jest szansa na zauważenie przez władze lokalne głosu ludu

    • 3 4

  • zamieszczone tu wpisy internautów jasno sugerują,

    że Gdynia powinna zwielokrotnić siły - i wraz z przychylnymi sobie gminami zbudować i zabudować podmiejską nie tylko sieć kolejową.
    A widać to doskonale po PKM, zainicjowana, promowana i przekonywana do niej Władze Gdańska przez gdyńskiego radnego dr Wołka, obróciła się przeciwko Gdyni. To samo było z lotniskiem Rębiechowo i wieloma inwestycjami w których dziś tam pracujący ludzie sa wrogami Gdyni i nawet tego nie ukrywają.

    Wczoraj oglądając Panoramę TVG zaskoczony byłem wielkim poparciem Leszka Milera i b. ministra transportu, a obecnie europosła prof.Liberackiego, rozbudowy i właściwej eksploatacji Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. Logika w uzasadnieniu potrzeby tego portu przewyższała występującego tam dr M.Stępy -wiceprezydenta Gdyni.
    Tego naprawdę się nie spodziewałem widać wrogów mamy w rządzie który opanowali gdańszczanie, ale na miejscu tez za mało jako Gdynianie eksponujemy potrzeby, albo takie które per saldo dają profity Gdańskowi a za to zyskujemy wrogość, chamstwo i napastliwe pomawianie. Jedynym ostatnio miłym zaskoczeniem było wyłowienie chuligano-kiboli Ruchu na stadionie PGE Arena w Gdańsku, którzy w zdziczeniu demolowali plażę i napastowali marynarzy.

    Natomiast cieszę się Panie Lechosławie, że podjął pan ważną inicjatywę budowy a właściwie odbudowy torów przez tereny zaplanowane jako tereny z wielkim potencjałem dla miasta i regionu. Co prawda Tymczasowo można je wprowadzić do kolei Gdynia - Kościerzyna, ale przyszłościowo pociapać przez górny taras Działek Leśnych, Grabówka, Leszczynek przez Chylonię aż do Gdyni Kosakowa i Oksywia częściowo pod ziemią.

    Przykłady pokazują, że Gdynianie starsi o co najemnie jedno pokolenie od swoich sąsiadów od wschodu źle wychodzą na propozycjach współpracy i metropolizacji i najwyższy czas przebudzić się z letargu i stawiać na realne i gospodarcze podejście, ponieważ sąsiedzi coraz bardziej wchodzą w buty przedwojennego Gdańska a nawet go przewyższają w ..(ale to temat na odrębną dyskusje)z tego odbiciem w różnych formach zamieszkania ukazują różny stopień segregacji na tle etnicznym, czy przynależności do pewnych struktur. Zamiast z czasem się zacierać te różnicę poprzez faworyzowanie jednych i nastawienia (pokrzywdzenia) drugich a wygodnictwo trzecich się znacznie pogłębiają. A chyba z tych powodów nie chcemy mieć tu w Trójmieście wojenki Neo-etnicznej niczym znanej już i celoeo podsycanej PO & PiS :))

    • 3 6

  • (1)

    redakcja TROJMIASTO.PL znajduje się w gdyni dlatego tak wiele informacji jest o sledziolandi

    • 5 6

    • Czy w Twoim otoczeniu jest chociaż 1 osoba którą lubisz?

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane