• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • przestańcie narzekać! jest okazja by godnie zagospodarować centrum wspaniałej dzielnicy, (17)

    która w odróżnieniu od wielu starych dzielnic Gdańska trzyma wysoki poziom. Z tego co wiem miasto kupiło kilkanaście dwukierunkowych tramwajów więc nie ma problemu i zaproponowane rozwiązanie powinno wystarczyć. Tęsknicie za cukierkowymi widokami ze starych zdjęć a kiedy jest okazja na to by zagospodarować teren w podobnym klimacie jak przed wojną to marudzicie.

    Może piszecie te komentarze z budy piwnej koło przystanku autobusowego do Osowej ?:) Pewnie jej też żali i szkoda;p Na koniec dodam, że żadne fochy nie powstrzymają słusznych zmian, które (za wolno) zachodzą.

    • 5 21

    • Jak wszystko pójdzie dobrze, to Oliwy nie zniszczą (6)

      Bo tylko zniszczeniem można nazwać to, co zaproponowali.

      • 3 1

      • to uzasadnij swoją wypowiedz, co tak wspaniałego jest w tej petli, że musi tam zostac? (5)

        przeciez nikt nie likwiduje komunikacji tramwajowej w tym miejscu!!!!

        • 2 4

        • Nic wspaniałego. Ale stawiam swoją głowę, że co dotkną planiści

          zaczyna gnić. Doświadczenie ostatnich sześćdziesięciu pięciu lat. Lepsze mniejsze zło niż gorsze.

          • 1 2

        • (3)

          w samej pętli nic... no, ma w środku śliczny czysty trawnik - przyjemna dla oka zieleń. tu rozchodzi się o to co wybudują na nowo powstałej działce... czyli g****.

          • 2 0

          • a moze wybudują coś co bedzie pasowac??? o to warto walczyc a nie zakładać, że będzie g. i protestować (2)

            • 1 3

            • Na mur beton będzie walić po oczach. Sprawiać ból jak widok

              typowej nastolatki. Bo na tym wzorują się współcześni architekcji. Na tandetnych błyskotkach, których koszt produkcji nie przekracza trzech złotych. Sześćdziesiąt pięć lat złych doświadczeń przeze mnie przemawia.

              • 1 2

            • "Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne" no qwa perełka architektoniczna nam się szykuje...

              • 0 1

    • W podobnym klimacie? Godnie? Matko Boska Królowo Polski i Wielka Księżno Litwy (4)

      Nie udawaj naiwniaka. Oliwa to perła w koronie Gdańska. Właśnie dzięki temu, że prawie nic się tam nie dzieje. Architekci wzorują swoje dzieła na współczesnych nastolatkach. Patrzenie na nie sprawia ból fizyczny.

      • 1 3

      • ha, marazm i stagnacja jest kluczem do sukcesu:DDD dobre.

        • 1 1

      • (2)

        fakt, pętla w oliwie to prawdziwa perła pereł...

        • 5 1

        • Lepsze to niż miałoby być jeszcze gorzej.

          • 1 2

        • ona nie ma wyglądać tylko realizować swoje zadania powstała 60 lat temu w tym miejscu i nie ma żadnego uzasadnienia dla jej likwidacji poza idiotyzmem urzędasów które chcą wszystko meblować po swojemu

          • 2 1

    • żadne fochy nie powstrzymają słusznych zmian (4)

      Zapachniało Gomułką. I to bardzo mocno.

      Jak więc widać - komuna tkwi w genach. I to mocno

      • 1 1

      • a jednak mylisz się, komuną to trąci Twoje myslenie: nie, bo nie, nie da się, nie chce mi się, nie robię, nie pracuję, (3)

        zanknięte, po co a na co to komu....lol

        • 0 2

        • (2)

          wskaż miejsce, w którym napisałem nie bo nie.
          A argumenty "przeciw" są mocne - awaria 1 wozu blokuje ruch od Abrahama do Chłopskiej.
          Poza tym można obawiać się utrudnień w przesiadkach.

          • 0 1

          • przecież proponuje się rozwiązanie alternatywne do pętli. szczegóły w artykule. (1)

            generalne NIE dla zmian jest w tym biednym mieście wszechobecne. nie zmieniam zdania i dalej uważam, że centrum Oliwy powinno być na miare tej dzielnicy. Teraz to jest żulernia. Najlepszym przykladem jest bar piwny kolo przystanku autobusowego do Osowej. kto raz to widział nie zapomni nigdy. te mordy w środku jak z cyrku osobliwości.

            • 0 0

            • Prawo 65 lat mówi:

              Co dotkną planiści, władze Gdańska i architekci, zamienia się w kupę kupy.

              • 0 0

  • Żal mi tych ludzi..... Z O S T A W C I E T Ą P Ę T L Ę !!! (1)

    ona jest potrzebna, bo gdzie niby pojadą tramwaje...

    • 10 5

    • jak to gdzie? pojadą dalej... a psy będą szczekać :)

      • 2 1

  • Dawno nie byłem w G-sku i pierwszy raz widzę tę nową kamienicę na zdjęciu. (1)

    Słabo coś wygląda... A szkoda, bo to fajne miejsce..

    • 1 4

    • to znaczy, że na żywo wygląda dobrze? :)

      • 0 0

  • Kupa smiechu

    Nie wiedzą kto był pomysłodawca, czy to ważne, za wszystko odpowiada prezydent Adamowicz, to jego ludzie a nie Marsjanie robią te dziwne manewry. Kiedy skończy się czas szukania kozłów ofiarnych. Dobry organizator zaczyna tworzyć organizację od kokpletacji ludzi. Zwykle skład osobowy jest prostym odbiciem szefa.

    • 3 0

  • KTOŚ CHYBA MA OCHOTĘ NA DZIAŁKI W OLIWIE

    Coś tutaj korupcją śmierdzi !!!

    • 8 3

  • ADAMOWICZ WYPRZEDAJE DZIAŁKI W OLIWIE

    PO - złodzieje

    • 9 3

  • CO ZA BZDURY (2)

    Co za bzdury piszecie!! Na tory odstawcze, tzw. żeberka, mogą wjeżdżać WSZYSTKIE tramwaje, które jeżdżą po Gdańsku. Wozy jednokierunkowe (czyli głównie w przypadku Gdańska te tzw. "stopiątki") oczywiście mogą cofać!! Motorniczy ma w nich pod fotelem po lewej stronie wajchę, tzw. nawrotnik, i zależnie do jego ustawienia przód-zero-tył tramwaj może jechać do przodu lub do tyłu, a na pozycji zero tramwaj nie ruszy wcale. A żeberka na pętlach Jelitkowo czy Siedlce to niby po co są?

    Zresztą nie trzeba długo myśleć, by wyobrazić sobie, jak zawraca tramwaj na przytoczonym trójkącie. Do przodu-do tyłu-znowu do przodu. Przeczycie samym sobie.

    Generalnie: z całym szacunkiem, ale redaktorzy Trójmiasta.pl nie mają zielonego pojęcia o technicznej stronie funkcjonowania komunikacji miejskiej... zresztą pewnie świetnie o tym wiedzą, ale co tam. Pozdrawiam.

    • 8 0

    • To Ty nie masz pojęcia! Jak ma niby zawrócić tramwaj na tej nowej pętli!! Pomyśl!! Widzisz tam gdzie trójkąt torowy?!

      • 1 2

    • oni w ogóle mają o czymś pojęcie? no tak... wiedzą jak podlizać się Budyniowi.

      • 1 1

  • Jestem sobie planista-urbanista i...

    ...proponuję aby zlikwidować wszystkie pętle i na końcu tras tramwajowych postawić dźwigi. Jak skład dojedzie do końca to się go będzie podnosić i obracać... :P

    • 5 0

  • uwaga!

    1. będą tory, tramwaje i nawet autobusy w tym samym miejscu!
    2. chcą zagospodarować wolny teren i na pewno nie stawiając meliny w stylu budy piwnej na pętli

    teraz wyluzujcie i przeczytajcie artykuł ze zrozumieniem.

    • 1 4

  • NIE! proszę...

    trawnik po środku pętli jako jedyny w Gdańsku nie jest o****ny przez właścicieli psów (to nie pomyłka... gówno we łbie właściciela przenosi się na trawę i chodnik za pośrednictwem psa) można tam sobie usiąść i poczytać (żadnego zakazu nie widziałem ;P)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane