• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola meleksów w centrum. Kolejna odsłona walki przewoźników

Maciej Naskręt
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Meleksy podczas poniedziałkowej kontroli prowadzonej przez WITD na Targu Rybnym. Meleksy podczas poniedziałkowej kontroli prowadzonej przez WITD na Targu Rybnym.

Meleksy są prowadzone przez osoby bez uprawnień do tego - ustalili pracownicy Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku. Właścicielowi pojazdów się upiekło, ale sytuacja pokazuje, w jaki sposób walczą między sobą właściciele dwóch firm wożących turystów po śródmieściu Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z meleksa jako turysta?

Od dawna piszemy o rywalizacji, jaką toczą ze sobą właściciele firm meleksowych, jeżdżących po centrum Gdańska. Przejawia się ona nie tylko w walce o klienta, ale i we wzajemnym donoszeniu na siebie do różnych urzędów.

Tym razem wniosek o kontrolę wpłynął do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku. W skardze napisano, że kierowcy dużych meleksów, które zabierają ponad dziewięciu pasażerów, mają prawo jazdy kategorii B, choć pojazdy, które prowadzą, wymagają prawa jazdy na kategorię D (na autobus).

Inspektorzy z WITD w Gdańsku sprawdzili zgłoszenie we wtorek po południu.

- Kontrolowane pojazdy były zaparkowane i nie mogliśmy ustalić, kto kierował meleksami bez właściwych uprawnień. W trakcie kontroli okazało się jednak, że meleksy nie posiadały homologacji na pojazd wolnobieżny. Maksymalną prędkość pojazdów określono na 28 km/h zamiast na 25 km/h. Jednak z racji tego, że pojazdy nie były w ruchu, nie mogliśmy podjąć środków prawnych - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Po kontroli właściciel postanowił jednak załadować pojazdy na lawetę i przeprowadzić ich homologację.

Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego było bardzo szczegółowe, co dowodzi, że złożył je ktoś, kto doskonale zna wszystkie aspekty funkcjonowania firmy meleksowej. Najpewniej konkurent sprawdzanej firmy.

Według osoby związanej z tą branżą niemal pewne jest, że właściciele kontrolowanej firmy złożą skargę na konkurencję, która - zdaniem naszego informatora - także posiada meleksy bez odpowiedniej homologacji.

Zaciekła walka o klienta

To nie pierwszy przypadek, gdy dochodzi do konfrontacji firm zajmujących się przewozem turystów meleksami po Śródmieściu. W 2012 r. doszło do podpalenia jednego z pojazdów. Właściciele firm niejednokrotnie grozili sobie wzajemnie.

Do tego wszystkiego dochodzą także incydenty związane z poruszaniem się elektrycznych pojazdów. 8 lipca przed Złotą Bramą zderzyły się dwa meleksy. Kierowcy nie mogli się dogadać, więc wezwali policję. O sprawie informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym.

Natomiast jeszcze na początku tego sezonu turystycznego doszło do dużej kontroli pojazdów przeprowadzonej przez policję i straż miejską. Wtedy wielu kierowców meleksów otrzymało mandaty.

Do najpoważniejszego zdarzenia doszło latem w 2014, kiedy to z meleksa skręcającego w ul. Wałową wypadła turystka ze Szwecji. Została ona przewieziona do szpitala z urazem głowy. Kierowca jechał za szybko.

Po Gdańsku teoretycznie powinno jeździć 20 meleksów, na tyle bowiem zgodził się Zarząd Dróg i Zieleni, który wydał w tym roku maksymalną liczbę identyfikatorów dla tych pojazdów.

Miejsca

Opinie (165) 5 zablokowanych

  • Dlczego właścicielom Melexów upiekło się ? Biedak płaci mandaty za byle co. A to są Tuzy, zwłaszcza jedna z firm. (2)

    I teraz! Obsługi melexów zgromadzają się stadami w okreslonych punktach miasta, przeklinają głośno ! Czasami tak rżą , że naprawdę wstyd ! Obok każdego dnia przechodzą rzesze turystów z całego świata! Dziwi ten brak kultury tym bardziej , że są to z reguły studenci... Kolejna sprawa, chcąc być w" kupie" by prowadzić w/w "konwersacje" zagradzają przejscia i przejazdy. Nikt nad tym nie czuwa i nie panuje.

    Jak to jest, że melexy jeżdżą wszędzie? Od Al. Żwycięstwa po ul. DŁugą? O przejeżdżaniu przez Długą skracając sobie drogę nie wspominając.
    Jak to możliwe by urząd wydał tylko 2 firmom zezwolenia a inni chętni zobaczyli klamkę? Dlaczego nie ogłasza się otwartego przetargu dla wielu firm?

    Pytań jest wiele, ale jak zawsze nikt za nic nie odpowie.

    • 9 0

    • Tym powinni zająć się ludzie z rady dzielnicy Śródmieście.

      Niech wreszcie coś zrobią dla swojej dzielnicy, bo póki co to jak zwykle pie*dzą w stołki.

      • 10 0

    • Melex

      przejeżdżają przez Długą, bo mogą. Nie wiesz, to się nie wypowiadaj.

      • 1 0

  • Meleksy na tory! (1)

    I po problemie.

    • 5 0

    • na tory wodne chyba ;-) A raczej na ich dno ;-P

      • 7 0

  • jakie odszkodowanie dostała Szwedka? (2)

    .

    • 7 0

    • heh

      Zapytaj czerwonych ;)

      • 0 0

    • Następny przejazd Melexem gratis :-)

      • 1 0

  • nie rozumiem - to musi wpłynąć skarga, aby fachowcy sprawdzili (2)

    prawa jazdy i homologacje? Takie sprawy powinny być sprawdzone przed sezonem i powinien być załączony spis kierowców z uprawnieniami. Jeśli zmiana kierowców w sezonie, to automatyczne dosłanie aneksu.

    • 7 0

    • Poza tym to jest praca z klientem w bezpośrednim kontakcie.

      Ja bym tutaj dodał książeczkę SANEPIDu jako obligo i jeszcze kilka innych formalnych wymogów.

      • 6 0

    • Pandolino było rok sprawdzane przed wjazdem na tory (dla pasażerów)

      i listy maszynistów też były sprawdzane a tu odpowiednie władze dały ciała...

      • 1 0

  • co do podatków - czy to trudne jest oszacowanie liczby wożonych turystów (2)

    i ocena, czy potrzebne są kasy fiskalne?

    • 8 0

    • Oczywiście, że są, bo te firmy obrót roczny mają z pewnością większy niż 40tysi. (1)

      Urzędnicy z Urzędu Skarbowego do roboty! Przetrzepać cwaniaczków od meleksów. Wszystkich bez wyjątku.

      • 7 0

      • haha

        Nie da rady, mamy opłacanych urzędników, nie wypędzicie nas xD

        • 0 0

  • Pogonić wszystkich!!!

    Miasto powinno wywalić pazernych prywaciarzy!!!
    Kierowcy bez uprawnień i umowy, melexy bez homologacji a ich stan pewnie też daje wiele do życzenia. Jesteśmy w uni a nie afryce czy azji. Kierowcy nie przyznali się do prowadzenia i oddalili. Jak dojdzie do wypadku to zostawią ofiary i się znikną!!!
    Miasto powinno to prowadzić pod kontrolą ZKM i ewentualnie przeprpwadzić przetargi na te usługi.

    • 9 0

  • do każdego meleksa dać strażnika miejskiego

    z bloczkiem mandatowym

    • 4 0

  • "Inspektorzy z WITD w Gdańsku sprawdzili zgłoszenie we wtorek po południu. - Kontrolowane pojazdy były zaparkowane i nie mogliśmy ustalić, kto kierował meleksami bez właściwych uprawnień" - wyobraźcie sobie takie wyjaśnienie w Nowym Jorku... Zaraz burmistrz wezwałby na dywanik!

    • 4 0

  • widzieliście program o karetkach pogotowia rat. z miesiąc temu?

    okazało się, że kierowcy tych pojazdów bywają bez prawka... Szokujące?

    • 3 0

  • samochód inspekcji kontrolnej powinien stanąć 100 dalej

    a inspektorzy powinni podejść z zaskoczenia...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane