• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola meleksów w centrum. Kolejna odsłona walki przewoźników

Maciej Naskręt
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Meleksy podczas poniedziałkowej kontroli prowadzonej przez WITD na Targu Rybnym. Meleksy podczas poniedziałkowej kontroli prowadzonej przez WITD na Targu Rybnym.

Meleksy są prowadzone przez osoby bez uprawnień do tego - ustalili pracownicy Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku. Właścicielowi pojazdów się upiekło, ale sytuacja pokazuje, w jaki sposób walczą między sobą właściciele dwóch firm wożących turystów po śródmieściu Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z meleksa jako turysta?

Od dawna piszemy o rywalizacji, jaką toczą ze sobą właściciele firm meleksowych, jeżdżących po centrum Gdańska. Przejawia się ona nie tylko w walce o klienta, ale i we wzajemnym donoszeniu na siebie do różnych urzędów.

Tym razem wniosek o kontrolę wpłynął do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku. W skardze napisano, że kierowcy dużych meleksów, które zabierają ponad dziewięciu pasażerów, mają prawo jazdy kategorii B, choć pojazdy, które prowadzą, wymagają prawa jazdy na kategorię D (na autobus).

Inspektorzy z WITD w Gdańsku sprawdzili zgłoszenie we wtorek po południu.

- Kontrolowane pojazdy były zaparkowane i nie mogliśmy ustalić, kto kierował meleksami bez właściwych uprawnień. W trakcie kontroli okazało się jednak, że meleksy nie posiadały homologacji na pojazd wolnobieżny. Maksymalną prędkość pojazdów określono na 28 km/h zamiast na 25 km/h. Jednak z racji tego, że pojazdy nie były w ruchu, nie mogliśmy podjąć środków prawnych - wyjaśnia Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Po kontroli właściciel postanowił jednak załadować pojazdy na lawetę i przeprowadzić ich homologację.

Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego było bardzo szczegółowe, co dowodzi, że złożył je ktoś, kto doskonale zna wszystkie aspekty funkcjonowania firmy meleksowej. Najpewniej konkurent sprawdzanej firmy.

Według osoby związanej z tą branżą niemal pewne jest, że właściciele kontrolowanej firmy złożą skargę na konkurencję, która - zdaniem naszego informatora - także posiada meleksy bez odpowiedniej homologacji.

Zaciekła walka o klienta

To nie pierwszy przypadek, gdy dochodzi do konfrontacji firm zajmujących się przewozem turystów meleksami po Śródmieściu. W 2012 r. doszło do podpalenia jednego z pojazdów. Właściciele firm niejednokrotnie grozili sobie wzajemnie.

Do tego wszystkiego dochodzą także incydenty związane z poruszaniem się elektrycznych pojazdów. 8 lipca przed Złotą Bramą zderzyły się dwa meleksy. Kierowcy nie mogli się dogadać, więc wezwali policję. O sprawie informowaliśmy w naszym Raporcie Drogowym.

Natomiast jeszcze na początku tego sezonu turystycznego doszło do dużej kontroli pojazdów przeprowadzonej przez policję i straż miejską. Wtedy wielu kierowców meleksów otrzymało mandaty.

Do najpoważniejszego zdarzenia doszło latem w 2014, kiedy to z meleksa skręcającego w ul. Wałową wypadła turystka ze Szwecji. Została ona przewieziona do szpitala z urazem głowy. Kierowca jechał za szybko.

Po Gdańsku teoretycznie powinno jeździć 20 meleksów, na tyle bowiem zgodził się Zarząd Dróg i Zieleni, który wydał w tym roku maksymalną liczbę identyfikatorów dla tych pojazdów.

Miejsca

Opinie (165) 5 zablokowanych

  • Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (2)

    Janusz Staniszewski, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego
    Czy to ten były policjant z drogówki?

    • 5 1

    • Tak, to ten...

      • 1 0

    • staniszewski

      policjant to malo powiedziane Naczelnik i Komendant ze Sztumu.... I tak mlody emeryt mundurowy pobiera emeryturke i dodatkowo pensje Zastepcy w ITD ....a inni nie maja szans w konkursie na etat i spoleczenstwo utrzymuje takich do 80 tki
      Inni pracuja do 67 lat
      Zal przyszlych pokolen ktore beda utrzymywac STADO mundurowych..
      CHORY KRAJ

      • 3 1

  • Wprowadzić całkowity zakaz dla tych badziewiaków

    Skończy się ten mafijny interes i kłopoty mieszkańców.

    • 22 2

  • Walka nie walka, ale meleksy są prowadzone przez gnoi, (4)

    którzy zachowują się na drodze jak primadonny-baleriny w operowej stołówce.

    • 16 1

    • (3)

      dalej generalizuj gnoju i ignorancie.. jak można wrzucać wszystkich do jednego worka????

      • 1 8

      • Uderz w stół...

        • 4 0

      • A tak sobie generalizuję, zainspirowany tekstami o rowerzystach, (1)

        które na forach wypisują "prawdziwi" kierowcy, z tych co to jednym strzałem Nissana potrafią wysłać jedną osobę na cmentarz a dwie inne do szpitala.

        Zaś co do ignorancji, sugerowałbym "meleksom":
        - poznanie i stosowanie przepisów o ruchu drogowym,
        - jeżdżenie i zatrzymywanie się w sposób, który nie będzie przeszkadzał innym użytkownikom drogi,
        - obserwowanie podczas jazdy tego, co się dzieje wokół, zamiast studiowania w telefonie komórkowym najnowszych wpisów na fejsbuku.

        • 3 1

        • xy

          Zgadzam się z opinią, zupełnie bezstronna, nie uprzykrzająca nikomu życia!

          • 0 0

  • walka o klienta

    4 osoby do obwiezienia meleksem po starowce - jaki koszt

    • 2 2

  • Ach ta Inspekcja

    Niesamowity Pan Janusz Staniszewski to musi mieć naprawdę ogromną wiedzę na temat Transportu Drogowego. I tak zaplanowane działania to naprawdę coś wspaniałego. Teraz już żaden meleks nie odważy się wyjechać.

    • 7 2

  • Panie Naskręt o informatorach się nie mówi bo to tylko zaogni sytuację ale panu pewnie to będzie na rękę

    • 4 0

  • krótkie sprostowanie (6)

    "W skardze napisano, że kierowcy dużych meleksów, które zabierają ponad dziewięciu pasażerów, mają prawo jazdy kategorii B, choć pojazdy, które prowadzą wymagają prawa jazdy na kategorię D (na autobus)."
    ORAZ
    "W art. 63 pkt.1 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym czytamy: Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym( tu należy wziąć pod uwagę przepisy i procedurę homologacji pojazdów i ich rejestracji). Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym. W pojeździe nie podlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu. "

    Chodzi tylko o to, że prawo jazdy kategorii B pozwala przewieźć ilość osób wynikającą z konstrukcji pojazdu (w pojazdach wolnobieżnych). Okazało się, że duże meleksy jadą więcej niż 25 km/h o całe 3 km/h czyli 28 km/h, stąd kierowcy potrzebowaliby prawa jazdy kat. D., bo pojazd już nie jest pojazdem wolnobieżnym.

    • 7 1

    • ani jedni ani drudzy nie mają kas fiskalnych przejżyści jak Grecy żeby podatków nie płacić (2)

      • 11 0

      • (1)

        Nie trzeba mieć kasy fiskalnej jak ma się mniejszy obrót niż 40tys/rok mądra głowo!

        • 1 6

        • Każdy oszust fiskalny tak opowiada, że on to ledwo na chleb zarabia a roczny obrót to ma zaledwie 5000 zyla ;-)

          • 6 0

    • oni jeżdżą tak wolno? 25 czy 28 km na godzinę? ciekawe ... na oko widać że szybciej (1)

      • 2 0

      • aha

        To chyba z górki... -,-

        • 1 2

    • "W pojeździe nie podlegającym rejestracji"

      piszemy łącznie - "W pojeździe NIEpodlegającym rejestracji"

      • 0 0

  • rozwiązanie? (1)

    Niech na rynek wejdzie trzecia firma

    • 8 0

    • Tam już jest ich zdecydowanie więcej ;-)

      • 7 0

  • prawda (1)

    Jaki jest JEDYNY sukces polskiej gospodarki?? Wyżebrane Niemieckie pieniądze z EU hahahaha
    Był Majdan w Kijowie - czas na Śląski Majdan, polskie mohery raus ze Śląska!
    Jerzy Gorzelik, przewodniczący Ruchu Autonomii Śląska, o polsce i Śląsku: "Dać polsce Śląsk to tak, jak dać małpie zegarek. No i po 80 latach widać, że małpa zegarek zepsuła."
    A małpy to się trzyma w klatkach albo na łańcuchu!
    poloki to ta sama brudna rasa co ruskie! to slurzonce, białe murzyni, śmieci Europy, polak to makumba dla pana Niemca!
    Mój Majster tak mówi polki to się nadają ino na P Putzfrauen albo Prostituirte -sprzątaczki albo prostytutki, a poloki ino na Penner - menele i racjo mo!
    najwienksze szczenscie dla poloka to zbierac smieci albo kartoffle u Niemieckiego Bauera potem kupic stary uzywany Niemiecki Volkswagen od Pana Niemca przyjechać nim Niemieckom Autobahnom i sie chwalic nim u innych poloczkow!
    Polaki to się ina nadajom na mienso armatnie na wojna z ruskimi albo arabami co by robili miejsce dla cywilizowanych krajów!
    Hirschberg a nie jelenia góra, Hindenburg nie zabrze, Breslau nie wroclaw i Stettin nie szczecin! OBERSCHLESIEN nie śląsk, POMMERN nie pomorze!
    Niech Śląsk wróci na swoje miejsce do BUNDESREPUBLIK DEUTSCHLAND!
    Glück auf, Kameraden - Oberschlesien bleibt deutsch!

    • 0 15

    • Chyba coś ci się pomyliło

      To nie ta strona. Żona cię zdradziła z Polakiem?

      • 3 0

  • biznes powinien przejąć Wołodia z Kaliningradu i nie byłoby problemu z konkurencją

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane