• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mało dokładne tablice zmiennej treści na obwodnicy

Maciej Naskręt
26 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
"Możliwy zator za 4 km" - taki komunikat można zobaczyć w dzień i w nocy. Niezależnie od tego, czy korek rzeczywiście jest. "Możliwy zator za 4 km" - taki komunikat można zobaczyć w dzień i w nocy. Niezależnie od tego, czy korek rzeczywiście jest.

Kierowcy narzekają na tablicę zmiennej treści ustawioną na Obwodnicy Trójmiasta w Chwarznie. Komunikaty o korkach, które tam się pojawiają, mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Gdański oddział GDDKiA przyznaje, że informuje o potencjalnych utrudnieniach, a nie konkretnych sytuacjach.



Czy korzystałeś z podpowiedzi tablic zmiennej treści na obwodnicy?

Od ok. dekady przy Obwodnicy Trójmiasta w rejonie Węzła Chwarzno zobacz na mapie Gdyni stoi tablica zmiennej treści. Parę miesięcy temu zmodernizowano ją tak, by można było wyświetlać na niej krótkie komunikaty drogowe, a nie tylko dane pogodowe. I właśnie sposób wyświetlania nowych komunikatów rodzi wiele zastrzeżeń wśród kierowców.

- Kilka dni temu jechałem ok. godz. 1:30 w nocy obwodnicą w kierunku ul. Morskiej. Na Chwarznie zobaczyłem na tablicy zmiennej treści napis: "Możliwy korek na odcinku 4 km". Postanowiłem więc korek objechać Trasą Kwiatkowskiego i właśnie ul. Morską. Gdy przejeżdżałem na wysokości obwodnicy w stronę Rumi okazało się, że nie ma najmniejszego zatoru. Dałem się nabrać i pewnie wielu kierowców razem ze mną - opowiada pan Sylwester z Wejherowa.

- Czy na tablicy nie mogą być prezentowane realne informacje drogowe? - słusznie zastanawia się nasz czytelnik.

O sprawę zapytaliśmy w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który nadzoruje pracę tablicy zmiennej treści w Gdyni.

- Informujemy o ewentualnych perturbacjach w ruchu, które mogą się pojawić na tej trasie. Komunikat tego dnia był prawdopodobnie włączony, bowiem właśnie na skrzyżowaniu ul. Morskiej i obwodnicy trwały prace przy kalibracji systemu Tristar. Utrudnienia pojawiły się nieregularnych odstępach czasu, stąd taki komunikat - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA.

Drogowcy przekonują, że umieszczają informacje o utrudnieniach na tablicach, bo mają one zazwyczaj długofalowy charakter. - Musielibyśmy zatrudnić człowieka, który na bieżąco zbierałby informację m.in. od policji, straży pożarnej, czy samych kierowców, a potem jeszcze je weryfikował. Nie znajdujemy się na tym etapie zarządzania ruchem - podkreśla Michalski.

Ministerstwo Infrastruktury planuje uruchomienie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, który mógłby dynamicznie informować kierowców o utrudnieniach na drodze, ale system rodzi się w potwornych bólach. Obecnie jest w fazie projektowania. Jest bardziej skomplikowanym systemem niż nasz lokalny system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Nie wiadomo też - póki co - czy oba systemy będą ze sobą współpracować.

Miejsca

Opinie (116) 3 zablokowane

  • Człowiek do zbierania danych niepotrzebny od zaraz...

    Jakoś Google na swoich mapach jest w stanie podać informacje o natężeniu w czasie rzeczywistym gromadząc dane z autoscope'ów, które nota bene zbierają dane m.in do tablic zmiennej treści. Koleś który to konfigurował musiał coś pomieszać i taki właśnie jest tego efekt

    • 2 0

  • Możliwy zator za 4 km

    A może komunikat w stylu: "Możliwe lądowanie UFO". O 1:30 wszystko jest prawdopodobne.

    • 3 0

  • GDKIA odkrywa koło od nowa... jak zwykle

    wystarczy kamera na każdym "skrzyżowaniu" i znaki z ograniczeniem prędkości i po sprawie jak bedzie ograniczenie do 50 to wiadomo że noga z gazu i po kłopocie

    • 0 0

  • Na A1 w ogóle nie ma takich tablic i jak jest np jak dziś zablokowana to i tak tysiące kierowców pakują się w pułapkę bo nikt ich nie ostrzega.

    • 1 0

  • Wczoraj o 23:30 nadal wyswietlal sie ten napis o korku 4km......

    • 0 0

  • a dlaczego nie można wykorzystać do tego celu systemu viatoll (czy jak to się tam pisze)

    przecież na obwodnicy stoi kilka bramek zliczających nadajniki zamontowane w pojazdach - nie można by tak obliczyć czasu przejazdu pomiędzy bramkami? W ten sposób można odczytać czy ruch jest płynny - i nie trzeba nikogo zatrudniać 24/7 ;)

    czyli załóżmy że są 3 bramki (na bank znajdzie się w każdej porze dnia ciężarówka pokonująca cały odcinek obwodnicy) A, B i C. Auto pokonało odcinek A->B w czasie powiedzmy 10 min. natomiast do C nie dotarło w czasie np. 3x dłuższym, lub pokonało odcinek B->C w jakimś dłuższym czasie (np. 2x) - czyli "Możliwe utrudnienia na trasie pomiędzy B i C" ;)

    I wcale nie potrzeba do tego grubych milionów aby taki program napisać - wiem bo jestem programistą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane