• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • I bez zatrzymanki przez Wisłe

    z małym nawrotem na drugim brzegu w kierunku Sopotu i dalej do Gdyni pod Infobox.

    • 9 2

  • Pani minister ma chyba adhd

    miotała sie i mało nie spadła pod świder.

    • 15 4

  • lolz

    -Proszę nadać w takim razie imię Damroka.
    -Nadaję ci imię Damroka.

    To tak jakbyśmy spytali
    -Marek, jak masz na imię?
    -yy Marek.

    bez sensu.

    • 8 3

  • I to kolejny przyklad jak Polska sie wspaniale rozwija za rzadow PO!!! (14)

    • 10 9

    • Co masz dziś na obiad? (8)

      • 1 2

      • Ja mam Kaczke z `Kartoflem` a ty? (7)

        • 3 2

        • On nie ma nic.....tylko popija zimnego lecha! (1)

          • 5 1

          • Uh! Ta głębia wypowiedzi! Ta walka ze stereotypami. Ta troska o jakość dyskursu publicznego. Ah!

            • 1 1

        • ja nie jestem propagandzistą żadnej partii politycznej, więc zwykle mówię prawdę (4)

          kiedy pytam "co masz na obiad?", mam na myśli "co masz na obiad?", kiedy mówię "pracuję uczciwie", pracuje uczciwie, a kiedy mówię, ze zależy mi na czyimś losie, to rzeczywiście mi zależy.

          a międzypartyjne medialne boksowanki specjalnie mnie nie obchodzą.

          • 2 2

          • Wylacz telefon bo zaraz dzwonek na lekcje i Pani ci go zabierze! (3)

            • 1 1

            • Och, wiec uznajesz moją wypowiedź za wielce niedojrzałą, tak? (2)

              Jakżeś przenikliwy, Partyjny Propagandzisto, o lekkim języku i krótkich acz subtelnie celnych wypowiedziach.

              O moją edukację się nie martw. Uczyłem się w czasach, gdy była ona jeszcze coś warta. synku :)

              • 3 2

              • No i co Partyjny Propagandzisto? (1)

                Nie odpowiesz? Nie odszczekniesz się jakimś ultra wyrafinowanym hasełkiem zatwierdzonym przez Centralę?

                • 1 2

              • Minusuj, Partyjny Propagandzisto, to język współczesności

                O wiele bardziej ekonomicznie uzasadniony, niż merytoryczna dyskusja :)

                • 1 1

    • Zapraszam na torowisko tramwajowe na Przeróbce (4)

      Tam to dopiero widać wspaniały rozwój PO-wej ojczyzny. Kto odwola Adamowicza i radę miejską ?

      • 3 5

      • Tak tak- mozna tez pojechac na wies i pokazac wiesniaka w gumiakach na tle gnojówki! (3)

        Ale przeciez nie o to chodzi.....prawda!

        • 1 2

        • Wyspa Stogi to dzielnica miasta Gdańska (2)

          Podatki skrupulatnie pobierają. A jeżeli chodzi o inwestycje dla mieszkańców to faktycznie odległa wieś. Najśmieszniejsze jest to ze mieszkańcy tej części miasta kochają PO-wą władzę, glosują in gremium na tych co zezwolili na spalanie chemikali z ukraińskich mogilników tuż prawie przy ich domach. lubią rękę pana. To dopiero jest śmieszne a nie chłop w walonkach na tle gnojówki

          • 1 2

          • (1)

            Oj, a skąd masz tę wiedzę potężną na temat tego, na kogo głosują mieszkańcy Stogów? Pomijając już fakt, żę wybory są tajne.

            • 1 0

            • to proste jak drut

              komisje wyborcze wywieszają zbiorcze wyniki glosowania.

              • 1 0

  • Maszyna TBM na prezydenta

    TBM powinna zostać prezydentem.
    Dobre pochodzenie, pracowitość i media są zachwycone.
    Robimy referendum ?

    • 8 3

  • Zamiast sie cieszyc z nowej inwestycji to tylko żółć wylewaja pacholki `Kartofla` !!! (1)

    Lepiej sie pożalcie leszczowi Hofmanowi ktory pilnuje pod drzwiami kota Kaczynskiego!

    • 12 7

    • Nie podszywaj się pod fajnego gościa

      • 2 2

  • Jak to wszystko powstanie to ja z Sopotu bede jechal na Westerplatte kolo 10 minut! Heh.

    • 10 2

  • buduń był na Fotce?

    niedługo wybory trzeba mieć foty, żeby zahharatać w gały

    • 6 4

  • pokazać Budynia przy inwestycjach zeszłorocznych

    a ja czekam na pojawienie się Budynia przy inwestycjach na których przecinał wstęgi w blasku fleszy chwały i dumy-gdzie dzisiaj tam dziury,niedoróbki,zawalające się sufity w przejściu pod Słowackiego,zadłużona PGE Arena....

    • 7 3

  • Bursztyn (3)

    A co z bursztynem?ktos sie ładnie obłowi....pracowałem tam jakiś czas i wiem ze jest tego w brud..

    • 4 3

    • Bursztyn pewnie obstawil juz Tygrys!

      • 3 2

    • na budowie będzie 20 agentów CBŚ (1)

      zabezpieczą każdą grudkę

      • 2 0

      • Chyba CBA - buhahahahahaha

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane