• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • Po co ten tunel ,nikt tamtędy nie będzie jezdzil bo nie ma po co ,gdańsk się bardzo mocno (4)

    zadlużyl przez takie zbędne inwestycje ta że przez wiele lat nie będzie mial pieniędzy na nic tylko bedzie splacać kredyty

    • 2 19

    • Może ty nie będziesz tam jeździł, małointeligentny imbecylu.

      Ten tunel odciąży centrum Gdańska. Ci co będą chcieli od razu z Nowego Portu/Brzeźna dojechać na Przeróbkę/Stogi/Górki Zachodnie nie będą musieli przejeżdżać przez zatłoczone Śródmieście. To będzie bezpośrednia droga(szkoda, że tylko z dwoma pasami w jednym kierunku), która połączy zachodnio-północny Gdańsk ze wschodnio-północną częścią miasta. Może jeszcze ZTM zdecyduję się tam puścić jakieś linie autobusowe. I jak się tb nie podoba taki tunel to się tu nie wypowiadaj, bo użytkownicy tegoż portalu nie chcą takich zacofanych, sztywnych i małointeligentnych debili jakim ty jesteś.

      • 16 0

    • Ja bede jezdzil - jak ktos nie ma Prawka to nie jezdzi!

      • 8 0

    • Jak to kto? Tranzyt wyleci z centrum jadący pomiędzy portem a obwodnicą południową.

      • 4 0

    • ale ty cymbał jesteś

      pewnikiem zwolennik ciemnego ludu i zbawiciela Wolski ?

      • 0 1

  • gratulacje

    jako gdynianin patrzę trochę z zazdrością na to co się dzieje w Gdańsku, w Gdyni tylko remonty i w dodatku kiepsko skoordynowane ..

    • 10 4

  • Nie Nie Nie NIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 (5)

    Budowie tunelu pod Martwą Wisłą , tej antyrowerowej inwestycji , która pozbawi rowerzystów jedynej przeprawy na Westerplatte. Dlatego proponuje zorganizowanie masy krytycznej przeciwko tej inwestycji będącej tylko dla samochodów. A tą antyrowerową Skorupko-Kaczamrek wywalić z miasta razem z Budyniem

    • 7 15

    • Nie sraj. (4)

      Przecież można chyba jeszcze jeździć ulicą.

      • 3 4

      • (3)

        Ale tam nie ma ulicy, jest tylko kanał portowy więc raczej rowery wodne wchodza w grę.

        • 0 3

        • (1)

          Wojt, będzie dalej prom w Wisłoujściu i będą mosty w centrum, lepiej nam rowerzystom będzie z tym tunelem a bez jadących nim samochodów, niż bez niego, z nimi.

          lepiej gardłuj za promem przez Motławę, przeciwko pancer-kładce do filharmonii.

          • 2 2

          • A jaka jest gwarancja że ten prom zostanie. Już teraz on funkcjonuje na granicy opłacalności. Nie wiem czy po wybudowaniu tej inwestycji miasto nadal będzie dofinansowywać ten prom.

            • 0 2

        • prom 2 zł odchodzi co pół h

          • 2 1

  • Pani minister, to niezła sztuka! (1)

    Stara, ale jara :)

    • 7 1

    • Ugniatałbym jak babcia makowca

      • 2 1

  • Ile to mają opóźnienia? ponad 2 miesiące?

    • 2 1

  • A jak rowerzyści będą się przedostawac na drugą stronę? Będzie zakaz tak samo jak na moście wantowym?

    • 1 5

  • Budyń szuka złota......

    • 2 2

  • Super

    Naprawdę wspaniała inwestycja,tylko się cieszyć.brawo

    • 4 1

  • Tunel pod Martwa Wisłą....

    Ci oficiele to mają bardzo tłuste gęby od dobrobytu ,
    tylko złoty nowak jakis taki PO-marszczony .

    • 1 4

  • WOJT przestań myśleć partykularnie !

    piszesz i piszesz o tych rowerach. A poczytaj sobie kodeks drogowy i przepisy wykonawcze w kwestii ruchu rowerów i pieszych w tego typu tunelach. Chciałbyś mieć dodatkowe pasy dla rowerów i pieszych za jakieś 300 mlionów ??? Ogranij się !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane