• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • (8)

    W 2007 roku, ekipę najeżonego "mocarstwa regionalnego" zastąpiła ekipa ludzi normalnych z kraju normalnego. Awansowi Polski bardzo pomogła wykpiwana "zielona wyspa", bo nic tak się nie liczy na Zachodzie (poza może czołgami), jak gospodarczy sukces. Powinniśmy się z tego cieszyć, ale PiS i najnowsi jego odszczepieńcy, jak mogą zadeptują ten awans, z pomocą życzliwych komentatorów. Ogromną drzazgą w oku stała się dla nich prezydencja wyjątkowo dobrze oceniona przez polityków i media w krajach UE. Paskudnym objawem wściekłości z jej sukcesu połączonym z zazdrością było wystąpienie PiS-owskich i postpisowskich posłów w Strasburgu. Tusk i jego ekipa, wedle obiektywnej wagi Polski, osiągnęli niemało, w tym co drobne, ale i co najważniejsze. Zapobiegli całkowitemu rozjazdowi Unii na dwa peletony. I jeszcze ważniejsze, przez mowę ministra Sikorskiego w Berlinie i premiera w Parlamencie Europejskim, pokazali dobitnie, że dla Polski Unia jest wielką wartością i powinna być dla wszystkich. I że jest naszą przyszłością, o którą będziemy zabiegali, także dokładając się groszem. I na koniec, że jest także naszą niepodległością. Bo nie ma niepodległości Polski samotnej. Nie w tym miejscu. Od 300 lat to wiadomo.

    • 13 6

    • lol (5)

      jesteś baran

      • 3 8

      • (4)

        I vice versa! Pozdrawiam!

        • 4 2

        • ollo (3)

          ales mu dawalił!

          • 0 1

          • to jakis falszywy bezstronny (2)

            prawdziwy kocha szczurka nie budynia!

            • 3 1

            • Panie Bezstronny - jeśli to Pan autentyczny (1)

              To jestem pod wrażeniem.
              Coś konkretnego i prawdziwego.
              Bez picu, megalomani.
              Faktycznie - w Gdańsku robi się i robi się dużo, wbrew narzekaniom pisowskich maruderów i ich przystawek.
              Są drobne wpadki - ale przy tej skali robót.
              Po południu w sobotę patrzyłem jak buduje się PKM, w sobotę po południu! Szok, bo na linii kolejowej Gdańsk - Gdynia w dzień powszedni po południu panuje błogi spokój.
              Stan dróg poprawia się, komunikacja funkcjonuje prawie piątkę.
              Żeby tylko jeszcze ludzie na siebie nie warczeli - byłoby prawie super.

              • 7 3

              • Zrozumcie, że ta cała nagonka, że PO odpowiada za problemy na kolei to kolejne PiSowskie lanie wody. Tak naprawdę modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i jest ona nie do zrealizowania do końca w pięć lat a tyle rządzi rząd PO- PSL. Fakty są ważne! A fakty są takie, że aktualnie unowocześnia się i buduje ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupuje się nowy tabor- np. pociągi Pendolino, lokomotywy Husarz czy składy FLIRT Stadlera i ELF Pesy. Dwie ostatnie są to świetne, polskie konstrukcje. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS zaprzestając jakichkolwiek remontów i ustanawiając dziesiątki spółeczek córeczek kolejowych. Chodziło to by było więcej stanowisk dla kolesi. CI PISOWSCY KOLESIE DO DZIS ZASIADAJA W TYCH SPÓŁKACH CÓRKACH, bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością i nikt ich nie może wywalić. PISOWSKI SENATOR KOGUT JEST TEGO DOBRYM PRZYKŁADEM. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania WIELOLETNIE. Dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska; pociąg jedzie tam teraz ponad 5 godzin...A zastanowiliście się, DLACZEGO?!!! Otóż cała linia E-65 jest aktualnie w remoncie. Koszt modernizacji to 10 mld zł z czego tylko na obszarze Trójmiasta to 1 mld zł. W wielu miejscach linia budowana jest na nowo a na zakrętach( w celu zwiększenia promienia łuków) po nowym śladzie. To tak naprawdę nie jest wyremontowanie torów tylko praktycznie budowa od nowa linii, przy której nie robiono nic od czasów Gierka. W dodatku modernizacja trwa podczas ruchu pociągów. Buduje się setki obiektów inżynieryjnych. Linię rozpoczęto(nieudolnie!) remontować za czasów rządów PiS i, co ważne, z tego czasu jest najwięcej opóźnień. Od zmiany rządów i nieudolnego kierownictwa prace znacznie przyspieszyły. Fakt, ja też uważam, że wszystko trwa trochę za długo, ale nie łudźmy się, że w innym kraju trwałoby to krócej niż 3- 4 lata. Na przykład w Anglii przebudowa 27km autostrady M1 w UK od węzła Luton do M25 trwała 5lat. Przebudowano węzeł Luton, i dobudowano dodatkowo po 1 pasie ruchu w obie strony. Wyremontowano 4 mosty! Rząd Po- PSL rozpisał wreszcie przetarg i 20 szybkich pociągów Pendolino trafi na polskie tory za trzy lata. Spółka PKP podpisała umowę, która pozwoli dofinansować projekt zakupu z pieniędzy unijnych. Pociągi będą osiągać prędkość do 220 kilometrów na godzinę. Podróż będzie przebiegała w ciszy i komforcie, którego trudno obecnie szukać w polskiej kolei. Koszt przejazdu w takich warunkach zmieni się nieznacznie, maksymalnie bilet w pierwszej klasie kosztować ma ok. 150 zł. Pociągi będą jeździć co godzinę. Podróż z Gdyni do Warszawy potrwa dwie i pół godziny, a ze stolicy do Katowic i Krakowa równo dwie godziny. Na ok 80% prasy pociągi bez wychylnego pudła będą mogły jechać z prędkością ok 220km/h. Na pozostałej części faktycznie max. prędkość to 160 km/h. Strata czasu ze wzgl. na konieczność zwalniania to ok12 min. Dlatego PKP kierując się rachunkiem ekonomicznym kupiło wagony bez mechanizmu wychylającego. Nie wierzcie w kłamstwa opozycji i jej płatnych klakierów, że Rząd RP nic nie robi w strawie kolei. Poza tym PiS w czasie rządów mając władzę NIC DLA KOLEI NIE ZROBIŁ!!!
                Pozdrawiam.

                • 5 3

    • Jadłeś wilcze jagody?

      Z tego dobrobytu młodzi nawet synowie i córki ministrów rządu rp uciekają z polskiej rzeczpospolitej polszewickiej?

      • 2 4

    • Żeby nie Ribbentrop i Mołotow to dziś byśmy tkwili w zacofaniu

      i ksenofobii. Same plusy.

      • 1 1

  • (7)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 10 10

    • klakier

      • 2 1

    • Podpisał bym się chętnie pod wnioskiem (4)

      o odwołanie pana Adamowicza. Za sposób modernizacji Gdańska.

      • 5 5

      • Zapodaj jakiś konkret (3)

        A nie powtarzaj pisowskich bredni

        • 5 3

        • hmmmm (2)

          ecs,teatr szekspirowski, euro w gdańsku, baltic arena, dzika rozbudowa sieci tramwajowej, wypieranie mieszkańców na morenowe wzgorza, zbyt wysokie podatki, brak inwestycji w zieleń i parki, scieżka rowerowa na stogach. nie przemyślane inwestycje w przemysł chemiczny

          • 2 3

          • (1)

            bełkot.

            • 0 2

            • bełkot

              • 1 0

    • Z pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkań

      Z pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkańz pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkańz pensji urzędnika państwowego kupiłem 7 mieszkań

      tylko przypadkiem zleciłem z rozmachu budowę zbędnych pętli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych ze środków unijnych które kosztowały 10 - krotnie więcej niż tory odstawcze.

      tylko przypadkiem większosc przetargów wygrywają firmy na p na m i na k

      przez roztargnienie pobieram pensje z rad nadzorczych w których zasiadam pomimo że jest to prawnie zabronione.

      • 2 2

  • Guzikiewicza ktos widzial? To nie palil opon dzisiaj na znak protestu ten bohater... (1)

    ...ktory tak jak Sniadek marzy o tym zeby zostac poslem z ramienia PIS-u !!!!

    • 9 1

    • Pewnie spierniczal z pelnymi galotami tak jak Macierewicz pod Smolenskiem!

      • 5 0

  • guzikowe nieroby (1)

    szału dostają że w Gdańsku tyle się dzieje.
    Najgorsze jest to że wyprane od rydzykowej propagandy mózgi wierzą w kłamstwa krasnala i jego ekipy (menda Hoffman itd).
    Dla zdobycia władzy zdolny jest zrobić wszystko włącznie z "podpaleniem" całego kraju.
    Choć najlepsze jest to że chcą zdobyć kapitał polityczny na zegarkach ministra hłe hłe.

    • 12 3

    • Daj na luz

      Musi tak być - Paranoja i Smoleńsk - bez tego życie byłoby nudne.

      • 3 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • anglicyzacja (2)

    Ja tam jestem za tym, zeby nie anglicyzować wszystkiego co popadnie i taką maszynę nazywać nie TBM a Durchdringen der Tunnelmaschine, o ile mi to goole dobrze przełumaczył. Jak niemcy nazwą coś po swojemu, to aż ciary idą po plecach :)))))

    BIPP!!!

    • 0 0

    • Durchdringen der Tunnelmaschine?

      Dobrze, ze mam ten karabin po dziadku jeszcze ;)

      • 0 1

    • Czego się czepiasz?

      Wszędzie używana jest nazwa a raczej skrót TBM i wszyscy wiedzą o co biega.
      A może wolałbyś po czesku "Tunelkowe Drążydelko"?

      • 3 0

  • Na co ta niebieska unijna szmata powiewa? (3)

    Chyba wystarczyło wywiesić flage Polski i Gdańska.Po co ta niebieska flaga upadającego marzenia socjalistów?

    • 7 11

    • A może wolałbyś szmatę watykańską?

      I tak dziwię się że Pana Flaszki nie było przy zakręceniu - może zażywał aktimelka.

      • 6 1

    • taki prikaz jest. dil taki. oni nam trochę kasy my im troche suwerennosci.

      • 0 0

    • Gdańska?!!
      WMG było stroną II.WŚ, stamtąd padły jej pierwsze strzały.

      • 0 0

  • Pieniądze wyrzucone w błoto (2)

    Te pieniądze powinny pójść na tramwaje, a nie na ułatwianie dojazdu do centrum miasta kolejnym stadom korkorobów. Za to prezydent zrezygnował z przedłużania linii tramwajowych za pętlę Łostowice-Świętokrzyska. Powodu nie podał, ale pewnie brak pieniędzy, bo wszystko poszło na tunel.

    • 4 18

    • Za tramwaje nikt widocznie nie daje lapowek

      a przy inwestycjach jak przy dobrym korycie.

      • 0 3

    • To właśnie będzie część trasy pozwalającej na całkowoite ominięcie centrum, więc powinna je znacznie odciążyć. Oj, czytanie ze zrozumieniem się kłania. W pas.

      • 1 0

  • Mam tylko jedno pytanie

    Czy Budyń albo firma, która prowadzi jego profil na fejsbuku za parę tysięcy miesięcznie na koszt podatnika wrzucili już uśmiechnięte słit-focie na fejsa ?

    • 4 5

  • klasa Q

    Wresie min.Nowak & spolka rzadu zdojechała autostrada do gdanska ku ujsciu (budowa drogi) opoznila sie o 3 miesiace !!!
    *kto za to placi za spoznienie? Moze fundusz u.Erpej.?
    * modlmy sie za kase z u.Eurp.By nie upadla budowa tunelu do centrum w latach 2013-15r.!!
    * a gdzie byl biskup l.S.Sawoj nie blogoslawin tej maszyny i inwestycji..?
    * do zobaczenia w 2016 roku na otwarciu tunelu !!!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane