• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM zakręciła tarczą. Wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą rusza w poniedziałek

Maciej Naskręt
29 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Maszyna TBM po raz pierwszy oficjalnie zakręciła tarczą na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Chwilę wcześniej nadano jej imię Damroka, a jej matką chrzestną została Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.


Kilka minut po godz. 10, w głębokim na 19-metrów wykopie przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska na Wisłoujściu, maszyna TBM "Damroka" zakręciła swoją tarczą. Jednak prawdziwa budowa pierwszego w Polsce wierconego tunelu pod rzeką zacznie się w poniedziałek. Inżynierowie szacują, że maszyna przebije się na drugą stronę Martwej Wisły za niespełna cztery miesiące.



Ważąca 2,2 tys. ton maszyna TBM ochrzczona imieniem Damroka (na cześć półlegendarnej księżniczki pomorskiej z dynastii Sobiesławiców, żyjącej w XIII w.) chwilę po godz. 10 w środę zakręciła tarczą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

- Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Wiele osób się niecierpliwiło, ale wreszcie możemy rozpocząć drążenie. Mam nadzieję, ze za cztery miesiące spotkamy się po drugiej stronie Martwej Wisły - cieszył się Ryszard Trykosko, szef Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej firmy, która nadzoruje budowę tunelu.

Jednak potrzebujące do rozruchu 3,5 MW mocy urządzenie o długości 90 m nie wgryzło się w betonowy mur oporowy wzmocniony włóknem szklanym i nie rozpoczęło jeszcze drążenia pierwszej (południowej) nitki tunelu, który będzie przebiegał pod Martwą Wisłą.

- Faktyczne prace zaczną się w poniedziałek, 3 czerwca - przyznaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Mimo to uruchomieniu maszyny TBM przyglądali się prezydent miasta Paweł Adamowicz wraz z zastępcami, władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem przedsięwzięcia, a także przedstawiciele hiszpańskiej firmy OHL, która kosztem 885 mln zł zbuduje cały tunelowy odcinek Trasy Słowackiego, od stadionu PGE Arena Gdańsk w Letnicy, do Trasy Sucharskiego na Wisłoujściu.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Film promocyjny spółki GIK.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody.

Jako pierwszy powstanie tunel południowy. Drążenie drugiego, północnego tunelu, rozpocznie się po zakończeniu przekopywania południowej nitki, wycofaniu maszyny TBM w rejon ul. Ku Ujściu i przetransportowaniu jej tarczy górą na miejsce startowe. Oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo (czytaj więcej), o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Przeczytaj: Poczytaj jak wygląda rozruch maszyny TBM.

Inżynierowie szacują, że dzienny postęp maszyny może wynieść od 8 do 21 metrów bieżących. Drążenie jednego tunelu powinno więc zająć ok. czterech miesięcy.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca (TBM - tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel) została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (196) 2 zablokowane

  • O której to było godzinie

    ..zapomniałem zabrac zegarek

    • 3 4

  • a po co tam flaga bezbożnej UE????? (18)

    • 37 53

    • Zacytuję Katolicką Anencja Informacyjną

      "Autorem projektu przyjętego przez Radę Europy był Arsene Heitz z Alzacji. Gdy odpowiedzialny za sprawę flagi europejskiej dyrektor służb prasowych Rady Europy Paul Lévy zaproponował mu zrobienie projektu, Heitzowi przyszło na myśl umieszczenie na fladze dwunastu gwiazd z Cudownego Medalika, znanego z objawień Matki Bożej św. Katarzynie Labouré w Paryżu (1830 r.), i umieszczenie ich na tle koloru maryjnego. Europejska flaga jest więc w zamyśle jej twórcy sztandarem Maryi, do której Kościół odnosi słowa biblijnej Księgi Apokalipsy św. Jana: "Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu" (Ap 12, 1). W dodatku jednogłośne zatwierdzenie flagi przez Komitet Ministrów Rady Europy dokonało się w uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP, 8 grudnia 1955 r. Niektórzy widzą w tym świadome działanie Lévy'ego, który od początku zdecydowany był na "projekt maryjny" i starał się go przeforsować, unikając jednak odwoływania się do jego znaczeń religijnych.

      Przed głosowaniem w Komitecie Ministrów Robert Schuman i Konrad Adenauer modlili się razem w katedrze w Strasburgu przed znajdującą się tam figurą Niepokalanej w koronie złożonej z dwunastu gwiazd. Gdy 21 października 1956 r. po raz pierwszy na gmachu publicznym zawisła flaga europejska, budynkiem tym była właśnie strasburska katedra."

      • 1 2

    • (10)

      UE nie jest od tego aby była pobożna. Pobożny możesz być sam jeżeli tak chcesz, ale nie oczekuj, że świeckie organizacje będą pobożne. UE ma o wiele więcej wad niż to że nie jest pobożna, co swoją drogą nie uważam za wadę.

      A flaga UE jest może dlatego że UE współfinansuje tą inwestycję?

      • 30 8

      • kredytuje (9)

        a to różnica

        • 10 15

        • daje (7)

          daje, a nie kredytuje i spłącać nie trzeba. Dlatego wymaga informacji o swoim udziale w finansowaniu

          • 10 5

          • (4)

            Daje. A skąd ma? Z kosmosu?

            • 1 2

            • Przede wszystkim ma od... (1)

              Przede wszystkim ma od obywatelii Niemiec, Holandii, Belgii, Anglii i Francji, którzy płacą podatki wyższe niż Polacy i mniej przy tym kombinują. A my cieszmy się, że skoro sami nie potrafimy zebrać kasy na budowę portfela to że chociaż nam kilknaście innych krajów pomaga.

              Doucz się człowieku.

              • 6 0

              • Wytrzeżwiej "euroentuzjasto". Jak sami powiedzielipolitycy z niemiec niewiele mniej niż 100% pieniędzy z niemieckich dopłat do naszych inwestycji wraca do nich poprzez ich firmy ktore dostaja kontrakty na realizowanie inwestycji. Oni się bogacą, u nas zostaje nowy "most" i utracona suwerenność. No i całkiem sporo jak się okazuje lemingów ktorych oślepia neobolszewicka propaganda sukcesu obecnej władzy, "pogłębiającej proces integracji".

                • 2 8

            • (1)

              ze składek członkowskich które z kolei biorą się z podatków. tylko Polska akurat jest beneficjentem netto

              • 3 1

              • Jeszcze jest. Ciekawe jak długo. Za kilka lat będziemy dopłacać a utracona na rzecz związku socjalistycznych republik europejskich suwerenność zostanie.
                Doić póki można ale nie kosztem z trudem wywalczonej niepodległości, którą oddajemy za niewspółmierne korzyści materialne.

                • 2 7

          • daje - podatki innych (1)

            ale najpierw opłaci swoich

            • 7 2

            • lepiej tak, niż zeby całość rozkradli, a tak unia przynajmniej część skontroluje...

              • 4 1

        • od kiedy fundusz spójności jest kredytem?

          • 18 5

    • Flaga bezboznej UE?

      Ha, ha. Nie jest tajemnicą, że flaga UE jest w gruncie rzeczy maryjna. Katoliccy założyciele UE (Francja, Belgia, Włochy dominowały na początku) chcieli mieć jako flagę organizacji coś zgodnego ze swym światopoglądem. Co nie znaczy, że nasi polscy katolicy wiedzą cokolwiek o świecie.

      • 1 0

    • Unia jest pobożna

      Wystarczy spojrzeć na flagę, te 12 gwiazdek i ich symbolikę.
      lewactwo samo nie wie że autor tej flagi arsène heitz przed śmiercią wyznał, że inspiracją dla niego był wizerunek matki boskiej niepokalanie poczętej, która jest właśnie przedstawiona na lazurowym tle, a jej głowę okala 12 gwiazd.

      poza ta symboliką ue to socjalistyczny stolec. :)

      • 6 1

    • matołków też nam nie brakuje

      a tunel akustyczny możesz zrobić sam w domu. Schowaj się pod okrycie i puść bąka. Sam zobaczysz jaka akustyka.

      • 1 0

    • A po co tobie Bóg w tym miejscu? (2)

      Jak go szukasz - to idź do kościółka, daj na tacę i walnij się w glacę.

      • 14 9

      • Jest w tym miejscu... tylko kawałek dalej. (1)

        W latach 90-tych, po źle umytej (lub spłukanej) szybie w jednym z okien banku (niedaleko tunelu) pojawiło się coś na szkle, co uznano za cud, matkę boską, Jezusa i co tylko można. Przez parę tygodni schodzili się wierni i na trawniku na Marynarki Polskiej przed budynkiem składali kwiaty i palili znicze... to jest dopiero klimat:)

        • 4 6

        • Jeszcze mało?

          Konkordat 10 mld zł rocznie na utrzymanie watykańskich katabasów.l

          • 3 3

  • WOJT przestań myśleć partykularnie !

    piszesz i piszesz o tych rowerach. A poczytaj sobie kodeks drogowy i przepisy wykonawcze w kwestii ruchu rowerów i pieszych w tego typu tunelach. Chciałbyś mieć dodatkowe pasy dla rowerów i pieszych za jakieś 300 mlionów ??? Ogranij się !

    • 1 0

  • I tak tam rowerem nie wjadę (3)

    a nawet gdy wytyczą ścierzke rowerową to na pewno będą spaliny!
    Dlaczego nie zaprojektowano tam chodnika i drogi rowerowej?

    • 3 12

    • (2)

      Nie widzisz, że sam sobie zaprzeczasz? M.in. właśnie dlatego nie zaprojektowano tam chodnika i ddr oraz ze względu na brak miejsca i ogólnie rozumiane bezpieczeństwo. Co, mieli trzecią nitkę wiercić za kolejne kilkaset baniek dla garstki pieszych i rowerzystów?
      No i pisze się "ścieżkę" a nie "ścierzkę" tłuku.

      • 1 1

      • Zgadzam się z argumentacją o bezpieczeństwie i kosztach 3 nitki. (1)

        No ale pozostanie pytanie. Jak piesi przedostaną się na 2 stronę? Bo w istnienie promu Wisłoujście po otwarciu tunelu nie wierzę. Może będzie jeździła nowa linia autobusowa... Może 148 zosanie wydłużony do Westerplatte lub na Stogi / Przeróbkę??? Problem jest w tym że brak jest jakiejkolwiek informacji na ten temat

        • 0 1

        • Była informacja nie raz, będzie autobus.

          • 1 0

  • Tunel pod Martwa Wisłą....

    Ci oficiele to mają bardzo tłuste gęby od dobrobytu ,
    tylko złoty nowak jakis taki PO-marszczony .

    • 1 4

  • przelot (1)

    w koncu bedzie tunel akustyczny - moje auto juz to lubi :P

    • 17 8

    • Nie martw się, to będzie jedno z pierwszych miejsc gdzie zamontują odcinkowy pomiar prędkości

      i jak przejedziesz odcinek choć trochę za szybko to dostaniesz miły liścik

      • 1 0

  • Na co ta niebieska unijna szmata powiewa? (3)

    Chyba wystarczyło wywiesić flage Polski i Gdańska.Po co ta niebieska flaga upadającego marzenia socjalistów?

    • 7 11

    • Gdańska?!!
      WMG było stroną II.WŚ, stamtąd padły jej pierwsze strzały.

      • 0 0

    • taki prikaz jest. dil taki. oni nam trochę kasy my im troche suwerennosci.

      • 0 0

    • A może wolałbyś szmatę watykańską?

      I tak dziwię się że Pana Flaszki nie było przy zakręceniu - może zażywał aktimelka.

      • 6 1

  • Pieniądze wyrzucone w błoto (2)

    Te pieniądze powinny pójść na tramwaje, a nie na ułatwianie dojazdu do centrum miasta kolejnym stadom korkorobów. Za to prezydent zrezygnował z przedłużania linii tramwajowych za pętlę Łostowice-Świętokrzyska. Powodu nie podał, ale pewnie brak pieniędzy, bo wszystko poszło na tunel.

    • 4 18

    • To właśnie będzie część trasy pozwalającej na całkowoite ominięcie centrum, więc powinna je znacznie odciążyć. Oj, czytanie ze zrozumieniem się kłania. W pas.

      • 1 0

    • Za tramwaje nikt widocznie nie daje lapowek

      a przy inwestycjach jak przy dobrym korycie.

      • 0 3

  • Super

    Naprawdę wspaniała inwestycja,tylko się cieszyć.brawo

    • 4 1

  • Budyń szuka złota......

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane