- 1 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (199 opinii)
- 2 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (74 opinie)
- 3 Poważny wypadek w Chyloni (116 opinii)
- 4 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (145 opinii)
- 5 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (164 opinie)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (203 opinie)
Najlepsza witryna w Gdyni wybrana. Przeważyła prostota
Minimalizm i prostota to cechy, które najbardziej pod uwagę brała komisja wybierająca najlepszą witrynę i szyld reklamowy w Gdyni. Zakończeniu i rozdaniu nagród towarzyszyła dyskusja na temat przestrzeni miejskiej i koniecznych w niej zmian.
- Cieszę się, że zostaliśmy docenieni. Szyld i witryna zostały zaprojektowane przez profesjonalnego projektanta. Uznaliśmy, że musimy się czymś wyróżniać. Chodzi nie tylko o wygląd zewnętrzny, ale też wystrój w środku restauracji, gdzie całość musi być spójna. Otrzymuję sygnały, że ma to spory wpływ na nasz odbiór wśród klientów - wyjaśnia Oskar Kubicki, współwłaściciel restauracji, który z Infoboksu, gdzie odbywało się wręczenie nagród, wyszedł z dwoma czekami o sumarycznej wartości 3 tys. zł.
O wysokim poziomie konkursu przekonywał jego inicjator, Jacek Piątek, gdyński plastyk, który od kilku miesięcy ma za zadanie porządkować przestrzeń miejską Gdyni, na razie głównie perswadując i rozmawiając z inwestorami oraz przedsiębiorcami. Efekty mają pojawić się na przestrzeni lat, jednak pierwsze oznaki zmian mają być widoczne niebawem chociażby na centrum Batory, z którego mają zniknąć wielkie banery, zasłaniające elewację.
- Cieszy to, że praktycznie połowa witryn mogłaby śmiało zostać uznana za wzór, który moglibyśmy promować wśród innych przedsiębiorców. Mam nadzieję, że to początek rozmów o mieście i otaczającym nas wciąż chaosie reklamowo-witrynowym nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście - podkreślał.
Jej zalążkiem była poniedziałkowa dyskusja, w której wzięli udział przedstawiciele architektów oraz osoby odpowiedzialne za estetykę miast.
- Kontaktując się z inwestorem, jesteśmy od tego, by przede wszystkim uświadomić go w zakresie działań. Bywa ciężko, zwłaszcza że jest niewiele środków, by egzekwować prawo, a wymuszanie zmian trwa latami. W Sopocie mamy to szczęście, że większość budynków jest wpisana do rejestru zabytków i to stwarza odpowiednie regulacje w zakresie wywieszania reklam i zmian w przestrzeni budynku - podkreślała Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, sopocki plastyk miejski.
Na spór o przestrzeń miejską i ustanowienie odpowiednich przepisów, który toczy się w Sejmie zwracał uwagę Michał Szymański, szef Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miasta Gdańska. Na przyjęcie czeka bowiem prezydencka ustawa, która wprowadza m.in. urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu.
Znalazły się w niej obostrzenia dla wznoszenia tzw. dominant krajobrazowych. Przewidziano również możliwość wprowadzenia przez gminę zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
- Niestety, mimo że praktycznie wszyscy zajmujący się przestrzenią miejską w polskich miastach są za tym, żeby przyjąć ten projekt, wydaje się on coraz bardziej zagrożony. Na razie utknął w komisjach. Przypominam, że lobby reklamowe jest silne i dysponuje dużymi środkami finansowymi, a gra toczy się o spore pieniądze - tłumaczył Michał Szymański, który podkreślał, że mimo tych trudności, w ostatnich dwóch latach w Gdańsku zostało wydanych tylko pięć pozwoleń na postawienie w mieście bilbordów.
Swoich racji próbowali bronić także przedsiębiorcy, tłumacząc, że nie zawsze wygląd przestrzeni jest dla nich na pierwszym miejscu.
- Patrząc na Gdynię, widać, że nie jesteśmy rozpieszczani przez urzędników. Kolejne centrum handlowe, plany promocji hal targowych powodują, że patrzymy, jak przyciągnąć klientów i to różnymi środkami. Wielu z nas jest gotowych do dyskusji, ale miasto musi dać coś w zamian. Przy okazji szkoda, że nawet podczas takiej debaty, tak mało jest przedstawicieli lokalnego biznesu - wyjaśniał jeden z kupców z ul. Świętojańskiej.
Jak zapowiadają uczestnicy panelu, podobne spotkania mają się odbywać regularnie.
- Mam nadzieję, że spiszemy podstawowe problemy i rozpoczniemy działanie na rzecz poprawy estetyki w całym Trójmieście, która zmienia się na lepsze, ale do wyraźnej poprawy jednak wiele brakuje - zakończył Piątek.
Wystawę najlepszych witryn i szyldów można oglądać w gdyńskim Infoboksie.
Czytaj też: Gdańsk próbuje opanować reklamowy chaos
Miejsca
Opinie (96) 2 zablokowane
-
2014-03-05 22:14
najlepsza witryna
to POLICJA i nawet pod tym sklepikiem najbardziej zatwardzialy bandzior bąka nie pusci
- 0 0
-
2014-03-05 22:27
oj tam, ważne cyz dobże dają żreć i czy studentki dobrze dają po jedzeniu :)
reszta jest tylko lepem na muchy.
- 0 1
-
2014-03-05 23:44
Jeśli chodzi o witrynę, to chodzi o to okno podzielone na 4 części ? Z lewej strony ?
Bo nie bardzo rozumiem.
- 1 1
-
2014-03-06 02:29
Gustowna reklama (1)
Ludzie, dibond, frezowanie loga, cięte litery z pleksy. Przecież naszych biznesmenów to nie interesuje. Wolą taniochę, pudło z aluminium i płyte z pleksi z literkami z folii i najlepiej żeby jakiś browar albo fabryka napojów zasponsorowała
- 2 0
-
2014-03-06 11:43
"Frezowanie loga"
Technologia znana, od co najmniej 20 lat.
- 0 0
-
2014-03-06 08:35
experyment
witryna experymentu powinna wygrac. Jest największa i ma największy napis w kolorystyce nawiązującej do szarego otoczenia i za aktualną date wielkiego otwarcia z 7 września 2013.Widać z daleka co komu można w Gdyni
- 2 0
-
2014-03-06 09:27
Krzysiek, gratuluje!!!
- 4 0
-
2014-03-06 10:15
Konkurs (1)
Konkurs na świąteczną wystawę robili w Lutym... Żenada...
- 2 0
-
2014-03-06 15:09
konkurs nie był na świąteczną wystawę tylko na witrynę ogólnie...wystartował 6 grudnia...trwał do końca stycznia...rozstrzygnięcie nastapiło w lutym wręczenie nagród 3 marca...to tak gwoli ścisłości dla nieznających tematu
- 2 0
-
2014-03-06 22:03
Jak bylem
maly zawsze podobaly mi sie wystawy Cepelii :D
- 1 0
-
2014-03-11 15:03
tragiczna witryna i szyld
konkurs na witrynę???na jej aranżącje tak było w tytule a w tym barze nie ma nawet porządnego szyldu... a witryna ... której nie ma ...czyli wygrała aranżacja widmo ..kolesistwo i tylko tak to można skomentować
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.