• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najlepsza witryna w Gdyni wybrana. Przeważyła prostota

Patryk Szczerba
5 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Witryna i szyld restauracji Śródmieście to kierunek, którym - zdaniem plastyka miejskiego w Gdyni - powinni podążać inni właściciele punktów handlowych w mieście. Witryna i szyld restauracji Śródmieście to kierunek, którym - zdaniem plastyka miejskiego w Gdyni - powinni podążać inni właściciele punktów handlowych w mieście.

Minimalizm i prostota to cechy, które najbardziej pod uwagę brała komisja wybierająca najlepszą witrynę i szyld reklamowy w Gdyni. Zakończeniu i rozdaniu nagród towarzyszyła dyskusja na temat przestrzeni miejskiej i koniecznych w niej zmian.



Wyróżnione prace można oglądać na wystawie w Infoboksie. Wyróżnione prace można oglądać na wystawie w Infoboksie.

Czy wybierając restaurację kierujesz się jej estetyką i wyglądem?

W konkursie wzięło udział 90 punktów handlowych, głównie ze śródmieścia. I też w centrum zlokalizowane jest nagrodzone miejsce. Najlepiej zaprojektowany szyld i witrynę posiada Restauracja Śródmieście, znajdująca się przy ul. Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, którą komisja uznała za bezkonkurencyjną w obydwu kategoriach.

- Cieszę się, że zostaliśmy docenieni. Szyld i witryna zostały zaprojektowane przez profesjonalnego projektanta. Uznaliśmy, że musimy się czymś wyróżniać. Chodzi nie tylko o wygląd zewnętrzny, ale też wystrój w środku restauracji, gdzie całość musi być spójna. Otrzymuję sygnały, że ma to spory wpływ na nasz odbiór wśród klientów - wyjaśnia Oskar Kubicki, współwłaściciel restauracji, który z Infoboksu, gdzie odbywało się wręczenie nagród, wyszedł z dwoma czekami o sumarycznej wartości 3 tys. zł.

O wysokim poziomie konkursu przekonywał jego inicjator, Jacek Piątek, gdyński plastyk, który od kilku miesięcy ma za zadanie porządkować przestrzeń miejską Gdyni, na razie głównie perswadując i rozmawiając z inwestorami oraz przedsiębiorcami. Efekty mają pojawić się na przestrzeni lat, jednak pierwsze oznaki zmian mają być widoczne niebawem chociażby na centrum Batory, z którego mają zniknąć wielkie banery, zasłaniające elewację.

- Cieszy to, że praktycznie połowa witryn mogłaby śmiało zostać uznana za wzór, który moglibyśmy promować wśród innych przedsiębiorców. Mam nadzieję, że to początek rozmów o mieście i otaczającym nas wciąż chaosie reklamowo-witrynowym nie tylko w Gdyni, ale w całym Trójmieście - podkreślał.

Jej zalążkiem była poniedziałkowa dyskusja, w której wzięli udział przedstawiciele architektów oraz osoby odpowiedzialne za estetykę miast.

- Kontaktując się z inwestorem, jesteśmy od tego, by przede wszystkim uświadomić go w zakresie działań. Bywa ciężko, zwłaszcza że jest niewiele środków, by egzekwować prawo, a wymuszanie zmian trwa latami. W Sopocie mamy to szczęście, że większość budynków jest wpisana do rejestru zabytków i to stwarza odpowiednie regulacje w zakresie wywieszania reklam i zmian w przestrzeni budynku - podkreślała Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, sopocki plastyk miejski.

Na spór o przestrzeń miejską i ustanowienie odpowiednich przepisów, który toczy się w Sejmie zwracał uwagę Michał Szymański, szef Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miasta Gdańska. Na przyjęcie czeka bowiem prezydencka ustawa, która wprowadza m.in. urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu.

Znalazły się w niej obostrzenia dla wznoszenia tzw. dominant krajobrazowych. Przewidziano również możliwość wprowadzenia przez gminę zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

- Niestety, mimo że praktycznie wszyscy zajmujący się przestrzenią miejską w polskich miastach są za tym, żeby przyjąć ten projekt, wydaje się on coraz bardziej zagrożony. Na razie utknął w komisjach. Przypominam, że lobby reklamowe jest silne i dysponuje dużymi środkami finansowymi, a gra toczy się o spore pieniądze - tłumaczył Michał Szymański, który podkreślał, że mimo tych trudności, w ostatnich dwóch latach w Gdańsku zostało wydanych tylko pięć pozwoleń na postawienie w mieście bilbordów.

Swoich racji próbowali bronić także przedsiębiorcy, tłumacząc, że nie zawsze wygląd przestrzeni jest dla nich na pierwszym miejscu.

- Patrząc na Gdynię, widać, że nie jesteśmy rozpieszczani przez urzędników. Kolejne centrum handlowe, plany promocji hal targowych powodują, że patrzymy, jak przyciągnąć klientów i to różnymi środkami. Wielu z nas jest gotowych do dyskusji, ale miasto musi dać coś w zamian. Przy okazji szkoda, że nawet podczas takiej debaty, tak mało jest przedstawicieli lokalnego biznesu - wyjaśniał jeden z kupców z ul. Świętojańskiej.

Jak zapowiadają uczestnicy panelu, podobne spotkania mają się odbywać regularnie.

- Mam nadzieję, że spiszemy podstawowe problemy i rozpoczniemy działanie na rzecz poprawy estetyki w całym Trójmieście, która zmienia się na lepsze, ale do wyraźnej poprawy jednak wiele brakuje - zakończył Piątek.

Wystawę najlepszych witryn i szyldów można oglądać w gdyńskim Infoboksie.

Czytaj też: Gdańsk próbuje opanować reklamowy chaos

Miejsca

Opinie (96) 2 zablokowane

  • najlepsza witryna

    to POLICJA i nawet pod tym sklepikiem najbardziej zatwardzialy bandzior bąka nie pusci

    • 0 0

  • oj tam, ważne cyz dobże dają żreć i czy studentki dobrze dają po jedzeniu :)

    reszta jest tylko lepem na muchy.

    • 0 1

  • Jeśli chodzi o witrynę, to chodzi o to okno podzielone na 4 części ? Z lewej strony ?

    Bo nie bardzo rozumiem.

    • 1 1

  • Gustowna reklama (1)

    Ludzie, dibond, frezowanie loga, cięte litery z pleksy. Przecież naszych biznesmenów to nie interesuje. Wolą taniochę, pudło z aluminium i płyte z pleksi z literkami z folii i najlepiej żeby jakiś browar albo fabryka napojów zasponsorowała

    • 2 0

    • "Frezowanie loga"

      Technologia znana, od co najmniej 20 lat.

      • 0 0

  • experyment

    witryna experymentu powinna wygrac. Jest największa i ma największy napis w kolorystyce nawiązującej do szarego otoczenia i za aktualną date wielkiego otwarcia z 7 września 2013.Widać z daleka co komu można w Gdyni

    • 2 0

  • Krzysiek, gratuluje!!!

    • 4 0

  • Konkurs (1)

    Konkurs na świąteczną wystawę robili w Lutym... Żenada...

    • 2 0

    • konkurs nie był na świąteczną wystawę tylko na witrynę ogólnie...wystartował 6 grudnia...trwał do końca stycznia...rozstrzygnięcie nastapiło w lutym wręczenie nagród 3 marca...to tak gwoli ścisłości dla nieznających tematu

      • 2 0

  • Jak bylem

    maly zawsze podobaly mi sie wystawy Cepelii :D

    • 1 0

  • tragiczna witryna i szyld

    konkurs na witrynę???na jej aranżącje tak było w tytule a w tym barze nie ma nawet porządnego szyldu... a witryna ... której nie ma ...czyli wygrała aranżacja widmo ..kolesistwo i tylko tak to można skomentować

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane