• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauczmy się jeździć w korkach

Adrian
30 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

- Gdy na obwodnicy można jechać z prędkością przekraczającą 100 km/h, kierowcy "siedzą sobie na zderzakach", często nie zachowując nie tylko bezpiecznej odległości, ale wręcz przyklejając się do poprzedzającego auta. Za to w korku niemal wszyscy zostawiają ogromne odstępy, powiększając zator. To jedna z przyczyn korków - twierdzi nasz czytelnik, pan Adrian. Oto jego spostrzeżenia.



Tak duży odstęp przy jeździe w korku nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo, a tylko wydłuża zator. Tak duży odstęp przy jeździe w korku nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo, a tylko wydłuża zator.

Jaki odstęp zachowujesz od poprzedzającego samochodu, gdy poruszasz się w korku?

Jeżdżę po Trójmieście praktycznie całymi dniami, bo wymaga tego ode mnie charakter mojej pracy. I nie mogę się nadziwić, jak bardzo sami sobie utrudniamy życie. Nie mam na myśli złośliwości czy braku umiejętności, bo na to żadnej recepty chyba nie ma, ale zwyczajną bezmyślność. Niestety, wielu korków można by uniknąć, gdyby kierowcy myśleli trochę dalej niż czubek własnego zderzaka.

Przyczyn korków jest kilka. Na pozbawionej policyjnej kontroli obwodnicy to oczywiście wypadki, w innych miejscach wąskie drogi, albo po prostu godziny szczytu. Tylko że wielu korków mogłoby nie być, albo byłyby znacznie krótsze, gdyby kierowcy po prostu - proszę wybaczyć - zaczęli myśleć. Chodzi przede wszystkim o odstępy.

Zobacz również: Dlaczego policji nie widać na obwodnicy?

Nie mogę tego pojąć, ale praktycznie w całym Trójmieście, a na obwodnicy szczególnie, jazda w korku to przysypianie i zostawianie odstępów po 30, 50, a nawet 100 metrów pomiędzy samochodami. Czy naprawdę trzeba tłumaczyć, że przez to korek się wydłuża, sięga kolejnych wjazdów i korkują się następne drogi? Bo nikt nie wykorzystuje miejsca, myśląc tylko o sobie, a nie o tych, którzy są za nim.

Czytaj także: Jak jeździć, by nie tworzyć korków.

Skoro przy normalnej jeździe odstępy są znacznie mniejsze, to po co robimy wielkie odległości, gdy stoimy lub jedziemy na pierwszym lub drugim biegu? Wcale nie pomaga to w płynności ruchu, nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo, a tylko wydłuża korki. Zamiast wiecznie narzekać, pomóżmy sobie sami i zacznijmy robić to, co jest najbardziej logiczne: opuszczać drogę, by zrobić na niej miejsce innym. Nie wymaga to wielkiego wysiłku. Pamiętajmy - za nami też są samochody.
Adrian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (379) 6 zablokowanych

  • ludzie szybciej ruszajcie ze świateł! (3)

    a nie jak ślimaki!

    • 45 4

    • (2)

      Na kursie uczą :
      1. zatrzymujesz sie przed sygnalizatorem to:
      a) zaciągasz hamulec ręczny
      b) naciskamy stopą na pedał sprzęgła
      c) Wrzucasz luz na skrzyni biegów
      2 ruszając spod świateł :
      a) wrzucasz pierwszy bieg
      b) naciskasz pedał sprzęgła
      c) zwalniasz hamulec ręczny
      d) naciskając pedał gazu i powoli zwalniając nacisk na pedał sprzęgła powoli ruszamy

      Nic dziwnego że to trwa od 10 sek do 30 dla każdego pojazdu który nas poprzedza. A jak jeszcze komuś akurat zgaśnie silnik ? 2- 3 samochody przejada a reszta stoi pod sygnalizatorem

      • 2 3

      • (1)

        "a) wrzucasz pierwszy bieg
        b) naciskasz pedał sprzęgła (...) zgaśnie silnik" - no nie da się ukryć!

        • 1 0

        • nie wiem co to za jeden, ale czasem się uśmieję :)

          • 0 0

  • Jazda jest płynniejsza (1)

    Zachowanie buforu ma sens jeżeli kolejne auta jadą płynnie i powoli bez używania hamulca. Powolne poruszanie się w korku jest bezpieczniejsze bo kierowca jest ciągle skupiony. Zostawianie miejsca i gwałtowne przyśpieszanie i ponowne hamowanie jest zupełnie bezmyślne bo zużywa więcej paliwa, zaburza spokojny ruch innych samochodów oraz na parę sekund wygasza uwagę kierowców.

    • 55 4

    • oczywiście że tak popieram bufor a nie trzymanie się ogona i poganianie...

      • 5 0

  • edukacja

    W Polsce potrzebna jest edukacja dla kierowców. W czasie antenowym TV powinny być krótkie filmy edukacyjne (chyba stać na to kanały).

    • 20 3

  • Świetna opinia, w 100% się zgadzam... (1)

    Z powyższym jest związany brak zrozumienia mechanizmu jazdy na zamek (blokowanie lewego pasa kilkaset metrów przed zwężeniem powinno być karane mandatem). I dodałbym jeszcze jedną zmorę polskich dróg - zwalnianie, żeby sobie popatrzeć na wypadek na pasie obok. Przy odrobinie dobrej woli i większej samokrytyce polskich kierowców, korki mogłyby być spokojnie 2 razy mniejsze, bez żadnych inwestycji w infrastrukturę.

    • 30 9

    • Jesli

      Jeśli wypadek jest na naszej jezdni to chyba należy zwolnić. Po pierwsze, może być potrzebna pomoc, a jeśli ona już jest, to po drugie, aby nie "zahaczyc" o ten wypadek. A nóż wyleci nam pod koła jakiś spanikowany poszkodowany. Robienie zdjęć czy kręcenie filmów jest oczywiście dodatkowym stwarzanie zagrożenia i wydłużanie korków.

      • 1 0

  • (1)

    Nalezy zorganizowac debate na temat zrownowazonego rozwoju w oparciu o zalozenia zawarte w elementarzu polityki komunikacyjnej. Debata bedzie miala charakter otwarty i wypowiedziec sie bedzie mogl kazdy pod warunkiem ze popierac bedzie likwidacje ulic ktore potwornym sznytem tna tkanke miejska i tworza sie getta.

    • 2 7

    • Nie karmić trolla!

      • 0 0

  • A jazda ciagla lewym pasem po obwodnicy dramat patrzcie w lusterka gamonie (17)

    • 33 4

    • (3)

      Kapelusze w skodach i księgowe w hondach - lewy pas służy do wyprzedzania, nie blokowania!

      • 5 4

      • teraz mi to mówisz królu złoty?

        • 1 0

      • (1)

        Na takiej drodze, jak Obwodnica (bezkolizyjna ekspresówka o jednokierunkowych jezdniach), prawy pas służy do poruszania się z prędkością nie wyższą, niż maksymalna dozwolona prędkość. Istnieje obowiązek ruchu prawostronnego, czyli przy prawej krawędzi jezdni, o ile to możliwe. A więc lewy pas służy do poruszania się z prędkością nie większą od maksymalnej dozwolonej, kiedy prawy pas jest zajęty.

        • 1 0

        • tak, w korku jedziemy wszystkimi pasami

          ale chyba ludzie tego nie wiedzą

          • 0 0

    • (11)

      Jadę lewym pasem obwodnicy z maksymalną dozwoloną prędkością. Na zderzaku siedzi mi mistrz kierownicy w oślepia długimi.

      Kto popełnia błąd?

      • 8 12

      • obydwaj popełniacie

        • 7 1

      • (3)

        Mistrz tylnej kierownicy. Każdy z nich kozak. Wystarczy delikatnie hamować i to uspokaja zapędy mistrza :-)

        • 1 2

        • faktycznie fantastyczny sposób (2)

          Zgodnie z treścią kodeksu wykroczeń, kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, podlega karze grzywny albo karze nagany.

          utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez brak lub błędne sygnalizowanie manewru (mandat 200 zł);

          wykroczeniem jest również jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym. Takie zachowanie zagrożone jest mandatem w wysokości od 50 do 200 zł oraz dwoma punktami karnymi.

          Wystarczy nagrac, przekazać w odpowiednie miejsce. Jesli pas bedzie przed toba wolny jak sie wytłumaczysz? stadem kotów wybiegających z lasu?

          • 7 0

          • ziom (1)

            głupiś...

            • 1 3

            • może i głupi ale swój rozum ma

              a ty nie

              • 0 0

      • (2)

        a kim jestes zeby regulowac prędkość? lewy pas jest słuzy tylko do wyprzedzania, wiec łaskawie zabierz swoje 75 koni na prawy i jedz swoim tempem

        • 10 1

        • (1)

          Prawy pas jedzie wolniej, lewym jadę z max. dozwoloną prędkością.

          • 3 4

          • tak tak

            jedź lewym i pilnuj go, łatwiej się wtedy prawym wyprzedza jak na lewym wszyscy siedzą :)

            • 1 1

      • Jeśli

        jeśli prawy pas jest wolny to popełniasz błąd.

        • 5 0

      • obaj popełniacie błąd!

        • 0 0

      • Ty

        • 1 0

    • No jak żyć Panie premierze o przepraszam Pani Premier ;)

      • 1 0

  • (1)

    z drugiej strony spróbuj przepuścić karetkę jak wszyscy stoją zderzak w zderzak a taśmy są po bokach

    • 21 4

    • Ale któ mówi o staniu zderzak w zderzak

      wystarczy mieć metr miejsca z przodu żeby zjechać na pobocze jak jedzie karetka czy straż. Gorsi są debile którzy po takim manewrze jadą za karetką...

      • 10 0

  • Na zwężeniach korek wydłużają (6)

    matołki zajmujące tylko jeden pas, podczas gdy drugi (ten kończący się) jest zazwyczaj pusty na całej długości.
    Powinniśmy zajmować oba pasy i w miejscu zwężenia wjeżdżać na tzw. zamek.

    I do licha - lewy pas służy do wyprzedania nie wleczenia się !!!

    • 34 3

    • A po co?

      Nie lepiej jak Ty i ja sobie tym lewym pojedziemy do końca?
      A jak inni wolą stać dłużej to ich sprawa - wolny kraj.

      • 4 0

    • Dokładnie tak jest na Armii Krajowej, jeszcze jak człowiek pojedzie wolnym pasem zamiast stac w korku to maja piane na pysku i nie chca wpuscic jak pas sie konczy

      • 6 5

    • No lewy służy do wyprzedzania, ale ... (3)

      na obwodnicy nie zawsze. W porannym i popołudniowym szczycie, po lewym pasie jedzie kolumna samochodów, aż po horyzont (ok. 100-110km/h), ale i tak znajdzie się napinacz, który koniecznie musi mnie wyprzedzić. Dzis taki jeden złapał kawałek wolnego na prawym pasie i sru, mało mi w błotnik nie wjechał wracając na lewy, a potem przez kolejne 2km jechał przede mną, a pewnie i dłużej by tak było tylko ja zjechałem w swoją stronę.

      • 9 5

      • Zawsze! (2)

        Jeśli na prawym pasie było tyle wolnego miejsca, że ktoś dał radę Cię nim wyprzedzić to znaczy, że pas ten był wolny i tym samym to Ty powinieneś się na nim znaleźć!

        W razie wątpliwości proszę się zapoznać z Art 16. PoRD.

        Zachowanie kierowcy, którego opisałeś, było może nie najmądrzejsze ale przynajmniej zgodne z przepisami, w przeciwieństwie do Twojego.

        Na obwodnicy przez nieustanną jazdę lewym pasem często dochodzi do kuriozalnej sytuacji gdy na lewym pasie jest długa kolumna jadących zderzak w zderzak aut a prawy wolny na odcinku przeszło kilometra.

        Z drugiej strony, bardzo dużo jest niecierpliwych kierowców, jadących na zderzaku i migających długimi nawet gdy przed nami kolumna samochodów po horyzont a prawy pas zajęty...

        • 7 3

        • Było wolnego ze 150-200m do następnej ciężarówki (1)

          To co, Twoim zdaniem każdy powinien zjechać na prawy, żeby zraz potem wracać na lewy. To byłoby dopiero zagrożenie i wypadek gwarantowany.

          I zachowanie tego kierowcy było niezgodne z przepisami, bo:
          1. wyprzedzanie z prawej strony jest możliwe tylko na drogach z 3 pasami ruchu
          2. Nadmierna prędkość, żeby mnie objechać musiał przyspieszyć do 150-160 po to żeby mi zaraz przed maska hamować, a to
          3. Zajechanie drogi innemu użytkownikowi

          I tyle w temacie

          • 3 5

          • tak, zgodnie z przepisami, wszyscy powinni zjechać na prawy gdy jest wolny a potem wrócić na lewy

            Głupie to czy nie, takie są przepisy.

            Poza tym na obwodnicy trójmiasta wyprzedzanie prawym pasem jest ZGODNE z przepisami!

            Zgodnie z Art 24.10 PoRD wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone na jezdni jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu (a takie właśnie jezdnie znajdują się na naszej obwodnicy), przepis wymagający w terenie niezabudowanym co najmniej 3 pasów w tym samym kierunku dotyczy jezdni dwukierunkowych!

            Zanim zaczniesz się żalić na innych to najpierw sam poznaj i stosuj przepisy!

            • 6 1

  • Nie wjeżdżajcie na skrzyżowania gdy nie można z nich zjechać

    A problem długości korka będzie można zdegradować do tematu na imieniny u cioci.

    • 31 1

  • Odległości między autami ale bez przesady

    Co za dużo to też niezdrowo. Zjeżdżając z Witomina obserwuję sieroty, które zamiast jechać samochód za samochodem to robią odstępy po kilkadziesiąt metrów, niepotrzebnie powiększając w ten sposób korek.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane