• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • Parkowanie w Polsce jest bardzo tanie (4)

    W Rydze na przykład godzina parkowania w centrum to 2,5 eur za pierwsza godzinę a 3 za każdą następna

    • 26 42

    • A w Izraelu obcinaja dzieciom napletki.

      Nie wszystko co obce jest wzorem do nasladowania.

      • 29 11

    • (2)

      Ale to trójmiasto, a nie Ryga..

      • 7 4

      • (1)

        Ryga to piękne miasto . A starówka w rydze pokazuje jaki piękny był kiedyś gdansk

        • 5 1

        • Mylisz się - Kiedyś Ryga to był przykład dla Gdańska

          obecnie ulice gorsze niż u nas, korki potężne a zabytki kiepsko utrzymane. Jedź do Tallina - tam jest o niebo lepiej

          • 1 1

  • Ankieta (4)

    "nie, jeśli będę musiał jechać do centrum wybiorę komunikację miejską"

    Otóż brakuje innej odpowiedzi: "nie, będę omijać centrum szerokim łukiem, niech umrze do końca".

    • 88 12

    • Otóż brakuje innej odpowiedzi: "nie, będę omijać centrum szerokim łukiem, niech umrze do końca".

      z wioski do miasta zawsze przyjedziesz za to w druga strone można wioche ominąć bez zalu...

      • 7 16

    • nie bój żaby nie umrze a dodatkowo zyska (1)

      • 4 15

      • Od lat umiera, więc stul dziób.

        Gdynia po 18 jest wyludniona.

        • 16 2

    • i pewnie gdyby ci zabronili podjechać do spożywczaka

      to byś na złość z głodu umarł

      • 2 3

  • 9 zł to zbyt malo, minimalna stawka to18 i w gore im blizej do wejscia... (5)

    Polacy bogaci leniwi to 18zł chętnie za wygode zaplaca.

    Kase z parkowania przeznaczyć na naprawę zniszczonych trawnikow przez kierowcow zniszczonych

    • 36 32

    • Zgadzam się, polacy są leniwi, zawsze im za daleko do przejścia więc przebiegają w miejscach niedozwolonych. (3)

      Wprowadzic opłatę dodatkową (poza mandatem) za rzucanie sie pod auta, szczególnie pod gdyńską halą targową i bedzie ok.

      • 6 4

      • tam jest taka specyficzna uliczka ze kierowca korona z glowy nie spadnie jak beda ustepowac pieszym. (2)

        • 5 9

        • Komu?? "Kierowcą"?? (1)

          Naucz się pisać przygłupie, a potem komentuj.

          • 5 5

          • Widzę, że analfabetów więcej. Przerażające!

            • 4 0

    • Idź się leczyć psychiatryczne może nie jest jeszcze za późno

      • 0 1

  • Płacić mamy za parking coraz wiece

    • 4 3

  • i bardzo dobrze ! (2)

    dbajmy o jakosc powietrza, trzeba sie jeszcze zabrac za palaczy smieci !!!

    • 19 37

    • Ty debilu

      W Polsce powietrze jest zanieczyszczone od piecyköw węglowych. 80 % smogu

      • 8 5

    • Gdyby chodziło o czystość powietrza, to wprowadziliby ograniczenia śmierdziuchów w centrach, a auta elektryczne, hybrydowe i na gaz jeździłyby do woli. Ale ten pomysł przepadł, bo nie generował pieniędzy. Tutaj chodzi tylko o kasę.

      • 4 0

  • najlepiej placic za wszystko (4)

    spadnie tylko liczba turystów i stracą lokale, a swoja droga ciekawe czy ci z ministerstwa płacą za parkingi i to 7 dni w tygodniu, nie dokonca dobry pomysł

    • 52 15

    • Sopot w sezonie jest płatny cały tydzień, dlatego omijam sopot od ponad 10 lat. (2)

      Z tego co słyszę, sopot na tym dobrze nie wychodzi. Zostali bogaci debile, normalnych nie stać, wiec z sopotu - z kurortu dla rodzin - zrobiła się melina dla narkusów.
      Cóż, wolny wybór. Chcecie tylko bogatych, podwyższajcie opłaty.

      • 24 4

      • Sopot dobrze się ma bez biedaków z drobnymi na parking

        • 4 10

      • przeciętny "biedak" ma dwa szroty na rodzinę i wozi się nimi czy trzeba czy nie

        ale jak ma zapłacić za parking to wielka rozpacz

        • 2 4

    • turyści...

      turyści będą mieli to w nosie. Oni przylatują tutaj samolotami i podróżują taksówkami, bo ich stać. Więc dla nich to nie będzie żadna różnica. Niestety dla Polaków już będzie. Tendencja jak widać jest taka, żeby na trójmiasto było stać tylko bogatych turystów, a Polacy niech wegetują w trybie praca-dom. Żadnych wyjść do restauracji, kawiarni, teatrów, butików - bo ceny europejskie, tylko zarobki ciągle polskie.

      • 10 1

  • (3)

    Kogos ostro po..balo. Dobra zmiana.

    • 36 17

    • cos sugerujesz? (1)

      • 0 1

      • Rewolucje

        • 1 1

    • kolejny...

      jaka kurde dobra zmiana? Te zmiany i pieniądze z nich trafiają do samorządów rządzonych przez PO. Więc co do tego ma dobra zmiana ty lemingu? Myśl trochę samodzielnie, bo nigdy nie wyjdziemy z tego zaścianka i w kółko będziemy wybierać między debilami z pis a po.

      • 4 1

  • Będzie pięknie :)

    Wolne miejsca do parkowania i brak korków.

    • 22 21

  • 9zl za godzine (10)

    Śródmieście się wyludni

    • 58 15

    • I dobrze! (2)

      • 4 12

      • Dlaczego dobrze, że centrum miasta się wyludni??? (1)

        Pojedź do Hamburka, Londynu, Sztokholmu i zobacz, jak są "wyludnione".

        Chcecie buraki czystego powietrza i ciszy to się wyprowadzcie na wieś.

        • 13 9

        • * Hamburga

          • 6 1

    • W Gdyni juz jest wyludnione, Świętojańska umarła juz dawno, Starowiejska na wymarciu. (3)

      Jeszcze kilka zmian i zdechnie do końca.

      • 19 8

      • Swietojanska wyludnila sie juz po roky 98, a wtedy nie bylo tyle aut.i autora (1)

        Swietojanska wyludnily - kapitalizm z pseudo galerimi...

        • 9 3

        • Wtedy zaczęto ograniczac miejsca parkingowe, robić soecjalne zatoczki i stawiać małe ujki.

          Od zabierania parkingu się zaczyna.

          • 8 4

      • Tragedia

        I bardzo dobrze niech padnie i tak od lat sie tu mic nie dzieje. Zrobmy jeszcze ze Starowiejskiej, Wladyslawa i Swietojanskiej deptak a wtedy bedzie bajka :) i tak juz mamy najwiecej aut w miescie w Europie. Zakorkujmy na amen cala Gdynie. Hurra!!! Kiedy ludzie zacNa myslec?!

        • 2 0

    • Przykład miast z zachodu Europy pokazuje, że tam gdzie ograniczono ruch aut pojawiają się LUDZIE (2)

      sa u nas jaskółki - choćby Wajdeloty czy Stągiewna

      • 11 9

      • Paaaaanie jak bylem w dedeerze za gierka to takich problemow nie bylo. Co pan chcesz tu jakis bangladesz zrobic coby ludzie na piechote chodzili? Ja tu od pieciu lat chleb z margaryna jadam, coby raty za passacika splacic i to na nic? Juz prawie wywietrzylem fotele, co to niemiec lekarz w nie pierdzial! A ty mi tu chcesz tera zabronic parkowac? Wiesz czlowieku ile mnie utrzymanie mojego prestizu (b5 fl) kosztowalo wyzeczen? Serca nie masz, polakiem nie jestes!

        • 4 7

      • w autach

        Tez sa ludzie

        • 2 0

  • wreszcie znajdę miejsce parkingowe pod własną chałupą (3)

    • 25 15

    • Ale ile za nie zapłacisz! hahaha (2)

      Abonament też pójdzie w górę barani łbie.

      • 16 4

      • otóż nie.Mieszkańcom pozostanie opłata 120zł/rok

        Sądzę jednak, że ta zniżka powinna obowiązywać tylko na 1 auto.

        • 12 7

      • abonamentem to się mi nie martw,drogi chamie

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane