• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Wałowa. Budowa ma ruszyć jesienią

Krzysztof Koprowski
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W pierwszym etapie powstanie wyłącznie jedna nitka drogi i jeden wiadukt nad torami. W pierwszym etapie powstanie wyłącznie jedna nitka drogi i jeden wiadukt nad torami.

Nowa Wałowa - mityczna droga, której potrzebę budowy nakreślono jeszcze przed wojną, może wreszcie powstanie. Na razie jednak tylko na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne.



Propozycja BPBK to tunel dla pieszych w ciągu Drogi Do Wolności. Na razie powstanie tu przejście na poziomie jezdni. Propozycja BPBK to tunel dla pieszych w ciągu Drogi Do Wolności. Na razie powstanie tu przejście na poziomie jezdni.
Realizacja wszystkich odcinków ma być prowadzona jednocześnie. Realizacja wszystkich odcinków ma być prowadzona jednocześnie.
Studium z 2001 roku z "błędem graficznym" i połączeniem trasy tramwajowej z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej (czerwona przerywana linia). Studium z 2001 roku z "błędem graficznym" i połączeniem trasy tramwajowej z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej (czerwona przerywana linia).
Obowiązujące studium z 2007 roku - bez połączenia tramwaju z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej. Obowiązujące studium z 2007 roku - bez połączenia tramwaju z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej.
Budowa ma ruszyć najpóźniej jesienią tego roku. Jej realizacja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, zwany też "małą pętlą", obejmuje odcinek od ul. Nowomiejskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska i za jego budowę odpowiada BPTO, właściciel terenów stoczniowych.

- Posiadamy już pozwolenie na budowę tego odcinka. Czekamy na pozwolenie dla odcinka od ulicy Nowomiejskiej w kierunku Bramy Oliwskiej, o które aplikuje miasto Gdańsk - informuje Ole Christian Vad, członek zarządu BPTO.

Pozostałe etapy, obejmujące "przedłużenie" ul. Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, leżą już w gestii miasta, choć BPTO odpowiadał za opracowanie ich dokumentacji technicznych.

- W maju powinniśmy uzyskać wszelkie niezbędne decyzje, by móc ogłosić przetarg na roboty budowlane - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzona została realizacja tego przedsięwzięcia.

Bartosiewicz zapewnia jednocześnie, że niezależnie od tego, czy uda się znaleźć odpowiednie środki finansowe, w wakacje rozpocznie się rozbiórka budynków, które stoją w śladzie planowanej drogi.

Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Obecnie powstanie jeden wiadukt łukowy nad torami kolejowymi, z którego będzie zjeżdżać dalej estakadą w głąb terenów stoczniowych. Docelowo nad torami pojawi się jeszcze jeden wiadukt drogowy - dodaje Bartosiewicz.

Nie wiadomo także, jak zostanie rozwiązane przecięcie głównego deptaka Młodego Miasta, prowadzącego od Placu Solidarności od kanałów portowych do ul. Nowej Wałowej.

- W pierwszym etapie przejście dla pieszych zostanie wykonane na tym samym poziomie, co ul. Nowa Wałowa. Nie planuje się budowy wiaduktu czy też tunelu. Technicznie jest możliwe wybudowanie przejścia dla pieszych w tunelu, ale na tym etapie nie jest rozpatrywane takie rozwiązanie - informuje Vad.

Nie definiuje tego także obowiązujący plan zagospodarowania.

- W planie nie zastrzegliśmy żadnej formy pokonania ul. Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Może to być zarówno przejście naziemne z sygnalizacją, jak i rozwiązanie bezkolizyjne. Wszystko zależeć będzie od docelowego projektu realizacji - dodaje Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Rozwoju Gdańska.

Miejscy planiści preferują raczej "tradycyjne" przejście na poziomie gruntu z sygnalizacją świetlną.

- Wykonaliśmy także nasz wewnętrzny konkurs na sposób pokonania Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Przeważały głosy, że najlepszym rozwiązaniem jest właśnie przejście naziemne - dodaje Romasiuk.

Jak powinno być rozwiązanie skrzyżowanie deptaku Droga Do Wolności z ul. Nową Wałową?

Nieco inny pomysł na to rozwiązanie ma Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które jest jednocześnie autorem opracowania technicznego dla obecnie zaplanowanego do realizacji etapu ul. Nowej Wałowej.

- Wizualizacje BPBK na naszej stronie internetowej [i prezentowane w artykule - dop. red.] pokazują, że przejście podziemne w ciągu Drogi Do Wolności przy lekkim wyniesieniu samej Nowej Wałowej nie musi niszczyć przestrzeni miasta. Obecnie wizualizacje są jednak nieaktualne, gdyż takie rozwiązanie nie będzie realizowane - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Zdaniem BPBK budowa tunelu dla pieszych, a nie aut, jest najbardziej rozsądna z przyczyn technicznych. Chodzi nie tylko o zapewnienie mniejszej kolizyjności na ul. Nowej Wałowej, ale także o warunki geologiczne.

- Zaproponowane przez nas rozwiązanie wynika głównie z poziomu wód gruntowych i kwestii odwodnienia. Zdecydowanie łatwiej technologicznie jest zbudować krótki odcinek przejścia pod Nową Wałową niż na przykład poprowadzić samą drogę w wykopie - tłumaczy Kosiedowski.

Pewne jest natomiast to, że nie powstanie połączenie tramwajowe z terenów Młodego Miasta do Bramy Oliwskiej. Takie rozwiązanie było sugerowane w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (jest to najważniejszy dokument określający politykę rozwoju miasta, zgodnie z którym tworzone są plany zagosp.) z 2001 roku, jednak teraz BRG uważa, że... był to błąd graficzny.

- Faktycznie na planszach w tym studium pojawia się takie połączenie. Jest to jednak wyłącznie błąd graficzny. Nigdy nie planowaliśmy realizować takiego połączenia torowisk. Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie włączać się w tory na ul. Jana z Kolna - mówi Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Zdaniem planistów połączenie z Jana z Kolna jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż potoki pasażerskie do centrum pochodzą w znacznej mierze z Dolnego Tarasu. Mieszkańcy Wrzeszcza będą mogli natomiast pojechać przez Operę i Węzeł Kliniczna do Młodego Miasta.

Pozostaje jednak obszar pomiędzy Operą Bałtycką a Dworcem Głównym (znajduje się tu m.in. Gdański Uniwersytet Medyczny), który nie będzie posiadać żadnego bezpośredniego połączenia z nowym centrum miasta, jakim ma być Młode Miasto.

- Młode Miasto będzie w głównej mierze obszarem usługowym, a nie mieszkaniowym. W takim założeniu nie ma sensu łączyć miejsc pracy z innymi miejscami pracy - tłumaczy Mendel.

Dla kierowców takich ograniczeń w ruchu nie przewidziano i znaleziono rezerwę na przeprowadzenie dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. Natomiast dla tramwajów zabrakło już miejsca. W grę nie wchodzi także wpięcie torowiska z Bramy Oliwskiej do Nowej Wałowej z pominięciem ul. Jana z Kolna (prowadząc torowisko nad nią).

- Ulicą Jana z Kolna będzie prowadzony główny ruch tramwajowy z Dolnego Tarasu w stronę centrum i Młodego Miasta. Nowa Wałowa musi obowiązkowo posiadać powiązanie tramwajowe z tą ulicą - twierdzi Mendel.

Nie planuje się także stworzenia żadnych alternatywnych tras, np. skrętu tuż pod Zieleniakiem od strony Wrzeszcza w kierunku Placu Solidarności (obecnie można jechać wyłącznie w kierunku dworca PKP).

Opinie (105) 2 zablokowane

  • Faktycznie "mityczna".Mam 15 lat i nie wiem czy się moje wnuki tego doczekają=> (9)

    "Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości. ";/

    • 129 10

    • przecież ta droga do nikąd nie prowadzi (1)

      tyle jest innych ciekawszych pomysłów, to wybrali do budowy ten trochę bezsensowny projekt. Bo co on da?

      • 7 7

      • Eee tam ważne że coś budują i ładnie będzie wyglądać

        • 0 0

    • przecież ta droga do nikąd nie prowadzi (4)

      co da jej budowa?

      • 4 9

      • odp

        odpowiednią ilość gotówki w czyjejś kieszeni :)

        • 8 5

      • Jakto co da? (1)

        Nie wiem, czy byłeś kiedyś na terenach stoczni. W przebiegu nowej drogi obecnie niewiele się dzieje. Jest tam ogromna ilość miejsca pod budownictwo różnego rodzaju. Poza tym tamte tereny są pięknie położone - blisko centrum miasta, woda itd.

        • 4 0

        • Nowa Wałowa

          To warunek postawiony przez miasto deweloperowi. Przynajmniej nie będzie tak, jak za Obwodnicą, że deweloper stawia osiedle, a nie buduje doń drogi.

          • 5 0

      • nie prowadzi, ale...

        wystarczy przerzucić ja na drugi brzeg i połączyć z 7. Może usprawni to ruch na warszawę.

        • 1 0

    • Japończycy jak pokazywały wszystkie media odbudowali swoje drogi w 7 dni

      naturalnie nie wszystkie.Za to Politycy w POlsce mlekiem i miodem płynacym nie potrafia tak pracowac by te drogi wybudowac w ciagu 10lat.
      Jedyne wyjscie to wysłac ich do japońskiej koloni karnej :)
      Aha i w Japoni maja drgi gwarancje 10-30 lat w POlsce maxymalnie 1-2 lata a co najlepsze budujemy drozej niz u Japończyków

      • 9 2

    • Oj zrzedzisz tylko jak sie nie podoba ucz sie jezykow i uciekaj z kraju jak ci tak tu zle

      • 0 1

  • (19)

    Jak powinny być rozwiązane wszystkie skrzyżowania z ul. Nową Wałową? Wg mnie ta nowa ulica powinna być zaprojektowana tak, żeby ruch na niej był bezkolizyjny.

    Szkoda, że obowiązujące studium z 2007 roku nie uwzględnia linii tramwajowej - mogłaby być ona budowana w bliżej nieokreślonej przyszłości, ale mielibyśmy jakąś komunikacji miejskiej nowoczesną wizję tej przyszłości.

    • 25 29

    • Wizja przyszłości? (13)

      Następny zwolennik wizualizacji czyli szamanizmu,a nie konkretów..

      • 9 4

      • (12)

        Wizja przyszłych inwestycji jest bardzo potrzebna - widzę, że nie każdy to rozumie.

        Wg mnie jak długo przedstawiciele PO będą rządzić nie ma co zbytnio na konkrety liczyć, ale chyba oni wiecznie decydować i zarządzać nie będą.

        • 5 16

        • (2)

          Też liczę na to, że wygra z Torunia tato.

          • 10 1

          • to mi polepszyłeś humor;)

            • 8 1

          • Tato z Torunia wraz z Jarkiem a głosować na nich będą ubodzy z Biedronki!

            • 6 2

        • Jesteś chyba "nie z tego świata" skoro myślisz,że jak "świnie przy korycie się zmienią to nagle będą większe" (5)

          Wizja przyszłych inwestycji czy mamienie ludzi?W ten sposób mam w mieście zamiast konkretów, wieczne remonty i przebudowy oraz wspieranie firm remontujących kolesi-nieudaczników którzy nie mają pojęcia o samodzielnym ubieraniu o budownictwie infrastruktury nawet nie wspomnę.Później lament,że miasto jest zadłużone jak na te pseudo prowizorki pompowane są setki miliony PLN;/.Wybacz jako budowlaniec "starej daty", wolę zrobić raz ,a dobrze,niż stale to samo remontować!.

          • 9 1

          • (1)

            Bez urazy, ale "starej daty" to mówiono o fachowcach przedwojennych, bo za komuny to się właśnie partactwo zaczęło i rozpowszechniło. Jesteś taki stary?

            • 5 2

            • Starej daty to również wychowankowie przedwojennych inżynierów, rzemieślników,majstrów..

              nie myśl,że Polskę odbudowywali ludzie z dwiema lewymi rękoma,a również teraz nie ma co generalizować.Mam na myśli raczej pseudo przedsiębiorców,podwykonawców którzy posiadając jakiś tam kapitał wykonują prace poniżej jej kosztów i znikają z pieniędzmi np na materiały czy wypłaty dla pracowników.Dlatego jestem przeciwny by w przetargach były wybierane oferty gdzie 90% na wygraną daje cena... choćby z góry było wiadome,że koszt inwestycji nie zostanie zamknięty.Przykład?.Pierwszy z brzegu...Marynarki Polskiej(jeszcze przed jej oddaniem wymieniono całą nawierzchnię na odcinku przeszło 5 kilometrów-tu brawa dla odbiorców którzy nie zgodzili się na remonty już po oddaniu,a zarazem wydłużenie czasu gwarancji) lub o znikanie pieniędzy na wypłaty na jednej z flagowych inwestycji jaką jest budowa PGE Arena;/

              • 6 0

          • PO tych świniach przyjdą inne świnie, różnica jest taka że te są już spasione a przyjdą (1)

            wychudzone :]

            • 8 1

            • to tylko od nas zależy, nie wszyscy to świnie. Ci pokazali, wybierajmy innych, ja na UPR

              • 3 7

          • jesteś bardzo biednym człowiekiem skoro uważasz, że nie ma ludzi uczciwych

            • 0 1

        • Jesienią wybory KANDYDUJ! (2)

          a nie sapiesz na forum od samego rana!

          • 4 3

          • (1)

            jeśli już ktoś tutaj sapie to ty

            • 0 3

            • hehehehe bo ty nie masz z kim posapać :D

              • 1 0

    • ToJu jak ty coś powiesz to normalnie geniuszem zalatuje! (1)

      Poza tobą nikt by na to nie wpadł, aby projektować drogi o ruchu bezkolizyjnym. Skąd ty bierzesz te mądrości? Przyznaj się, jesteś wielkim filozofem...

      • 12 4

      • Znowu feministka zaśmieca forum. U Adamowicza jakoś trudno o fachowców by projektowali drogi bezkolizyjne.

        • 3 5

    • (2)

      najlepiej zamieńmy miasto w autostradę i postawmy jeszcze trochę ekranów akustycznych. miasto nie jest od budowania w nim bezkolizyjnych skrzyżowań na gigantycznej przestrzeni! miasto jest dla nas, mieszkańców. budujmy przestrzenie dla ludzi, a nie aut. kocham motoryzację i sam posiadam kilka aut na różne okazje ale uważam, że budowanie dróg ekspresowych w centrach miast jest całkowitą pomyłką. dlaczego o wyglądzie naszej przestrzeni publicznej decydują inżynierowie z ubiegłej epoki komunizmu a nie profesjonalni urbaniści i planiści??

      sytuacja analogiczna do budowanej trasy słowackiego - nic tylko ekrany i martwe przestrzenie zamiast poszerzonej i dobrze zaplanowanej, tętniącej życiem ulicy!!

      zwróćmy miasto mieszkańcom!!

      • 8 2

      • (1)

        piszesz bez sensu

        • 0 3

        • wymień sobie basen, bo skażenie moczu padło ci na mózg

          • 1 1

  • czuć wybory (2)

    Zaczynają się wizje "szklanych domów"

    • 93 25

    • Nuuuudzisz !

      • 8 12

    • halllo

      samorzadowe juz byly

      • 6 1

  • najwazniejsze (1)

    że są już zdjęcia pogladowe i to powinno nam narazie wystarczyc ( na dobrą sprawe mogli nam wogóle nie pokazać) Także mili Gdańszczanie cieszmy sie tym co mamy. Zobaczymy budynek ECS i wszystkie troski znikną.

    • 40 8

    • Pierwsze o czym pomyślicie po otwarciu ECS będzie.

      Jak wydostać sie z tego korka.

      • 1 0

  • (1)

    Cóż za wspaniałe wizualizacje, na których tylko się skończy :)

    • 30 16

    • Wymyśl coś nowego, bo już nudne jest to ciągłe narzekanie na każdą wizualizację.
      Albo nie czytaj.

      • 7 3

  • ten odcinek ta akurat potrzebny, jak świni siodło

    ten odcinek ta akurat potrzebny, jak świni siodło

    • 40 13

  • Mam gdzieś te wizualizacje urzędasów i platformiane "będzie zrobione" (4)

    prawda jest taka że ponownie przepłaca, będą budować długo, po drodze wyjdzie 10 afer a droga rozpadnie się po pierwszym śniegu/... a odpowiedzialnego oczywiście nie powiesza za jaja kolesiostwo nie pozwala

    szkoda że naszego czasu spędzonego w korkach nikt nie przelicza na pieniądze. W Japonii już odbudowali drogi po tsunami, chociaż nawet częsćć tych zniszczonych przez żywioł wyglądała lepiej niż nasze po roku użytkowania

    JAK JA NIENAWIDZĘ CZERWONYCH PIJAWEK

    • 68 18

    • (1)

      przytulić Cię?

      • 4 1

      • przytul lepiej odpowiedzialnych... i przez kilka minut nie zwalniaj uścisku

        • 3 3

    • Oczywiście mówisz o autostradzie w Kanto. (1)

      Co ciekawe.
      Właśnie w Japonii znajduje się jedno w najbardziej śnieżnych miejsc na naszej planecie. W sezonie zimowym średnia wysokość pokrywy śnieżnej to aż 15 metrów.
      I wszyscy jadą.

      • 1 0

      • Japończycy mają cały styl życia taki, o jakim w Polsce możemy pomarzyć

        nie porównujmy się do Japończyków, bo do Niemców czy Szwedów nam daleko.



        Uszanowanie prawa, troska o wykonanie swoich obowiązków. W Polsce wszyscy winni tylko nie ja... Każdy tak narzeka na kolesiostwo, ale jak samo może coś "załatwić po znajomości" to z chęcią to zrobi i jeszcze będzie pieprzył, że tak trzeba bo wszyscy tak robią. Nie TY tak robisz. Jak sobie n****sz na środku pokoju to potem nie mów, że masz w domu syf, bo inny mieszkaniec nie posprzątał.

        • 0 0

  • wizje wizje wizje (1)

    a biednemu zawsze wiatr w oczy

    • 16 8

    • a jak nie wiatr w ooczy

      to huuu w d

      • 0 0

  • Kto mi wytłumaczy po co ta Nowa Wałowa co ma usprawnić. (5)

    A wjazd do Gdańska z Warszawy czy Przejazd przez centrum Wrzeszcza czy Oliwy.

    • 23 15

    • Pełno samochodów omijać będzie zakorkowane do cna centrum.

      • 7 4

    • przede wszystkim ma pozowolic ruszyc inwestycjom na terenie Mlodego Miasta (1)

      Bo ciezko budowac hiper super biurowce jak miasto drogi nie zbuduje.

      • 14 1

      • Nie tak się to robi.

        Ale o czym tu rozmawiać jak my w Polsce jesteśmy na etapie lat 50-tych w budowie i planowaniu dróg!

        • 0 0

    • No i...

      "cudowny", wręcz "reprezentacyjny" wjazd do Gdańska od strony Pruszcza -czyli Trakt Św. Wojciecha na który nie ma i nic nie zapowiada aby w najbliższych latach były pieniądze na gruntowny remont

      • 3 0

    • POG

      Wyjazd na Warszawę usprawni Ci Południowa Obwodnica Gdańska - nie, nie na etapie wizualizacji. Już w budowie.

      • 0 0

  • Dyrekcja Niedorozwoju Miasta Gdańska. (2)

    Skopali wszystko co można było. Teraz pracują dla cwaniaczków, którzy tereny stoczniowe wykupili. A my dalej będziemy stać w korkach i jeździć po dziurawych drogach.

    • 51 13

    • Jak powstanie ta droga to chyba dobrze.

      • 8 0

    • a co konkretnie skopali i jak mieli zrobić

      narzekać każdy potrafi, ale pokazać konkretny przykład co należało zrobić, to już nie ma.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane