- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (84 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (39 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (9 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (298 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Nowa Wałowa. Budowa ma ruszyć jesienią
Nowa Wałowa - mityczna droga, której potrzebę budowy nakreślono jeszcze przed wojną, może wreszcie powstanie. Na razie jednak tylko na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne.
- Posiadamy już pozwolenie na budowę tego odcinka. Czekamy na pozwolenie dla odcinka od ulicy Nowomiejskiej w kierunku Bramy Oliwskiej, o które aplikuje miasto Gdańsk - informuje Ole Christian Vad, członek zarządu BPTO.
Pozostałe etapy, obejmujące "przedłużenie" ul. Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej , leżą już w gestii miasta, choć BPTO odpowiadał za opracowanie ich dokumentacji technicznych.
- W maju powinniśmy uzyskać wszelkie niezbędne decyzje, by móc ogłosić przetarg na roboty budowlane - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzona została realizacja tego przedsięwzięcia.
Bartosiewicz zapewnia jednocześnie, że niezależnie od tego, czy uda się znaleźć odpowiednie środki finansowe, w wakacje rozpocznie się rozbiórka budynków, które stoją w śladzie planowanej drogi.
Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości.
- Obecnie powstanie jeden wiadukt łukowy nad torami kolejowymi, z którego będzie zjeżdżać dalej estakadą w głąb terenów stoczniowych. Docelowo nad torami pojawi się jeszcze jeden wiadukt drogowy - dodaje Bartosiewicz.
Nie wiadomo także, jak zostanie rozwiązane przecięcie głównego deptaka Młodego Miasta, prowadzącego od Placu Solidarności od kanałów portowych do ul. Nowej Wałowej.
- W pierwszym etapie przejście dla pieszych zostanie wykonane na tym samym poziomie, co ul. Nowa Wałowa. Nie planuje się budowy wiaduktu czy też tunelu. Technicznie jest możliwe wybudowanie przejścia dla pieszych w tunelu, ale na tym etapie nie jest rozpatrywane takie rozwiązanie - informuje Vad.
Nie definiuje tego także obowiązujący plan zagospodarowania.
- W planie nie zastrzegliśmy żadnej formy pokonania ul. Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Może to być zarówno przejście naziemne z sygnalizacją, jak i rozwiązanie bezkolizyjne. Wszystko zależeć będzie od docelowego projektu realizacji - dodaje Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Rozwoju Gdańska.
Miejscy planiści preferują raczej "tradycyjne" przejście na poziomie gruntu z sygnalizacją świetlną.
- Wykonaliśmy także nasz wewnętrzny konkurs na sposób pokonania Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Przeważały głosy, że najlepszym rozwiązaniem jest właśnie przejście naziemne - dodaje Romasiuk.
- Wizualizacje BPBK na naszej stronie internetowej [i prezentowane w artykule - dop. red.] pokazują, że przejście podziemne w ciągu Drogi Do Wolności przy lekkim wyniesieniu samej Nowej Wałowej nie musi niszczyć przestrzeni miasta. Obecnie wizualizacje są jednak nieaktualne, gdyż takie rozwiązanie nie będzie realizowane - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Zdaniem BPBK budowa tunelu dla pieszych, a nie aut, jest najbardziej rozsądna z przyczyn technicznych. Chodzi nie tylko o zapewnienie mniejszej kolizyjności na ul. Nowej Wałowej, ale także o warunki geologiczne.
- Zaproponowane przez nas rozwiązanie wynika głównie z poziomu wód gruntowych i kwestii odwodnienia. Zdecydowanie łatwiej technologicznie jest zbudować krótki odcinek przejścia pod Nową Wałową niż na przykład poprowadzić samą drogę w wykopie - tłumaczy Kosiedowski.
Pewne jest natomiast to, że nie powstanie połączenie tramwajowe z terenów Młodego Miasta do Bramy Oliwskiej. Takie rozwiązanie było sugerowane w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (jest to najważniejszy dokument określający politykę rozwoju miasta, zgodnie z którym tworzone są plany zagosp.) z 2001 roku, jednak teraz BRG uważa, że... był to błąd graficzny.
- Faktycznie na planszach w tym studium pojawia się takie połączenie. Jest to jednak wyłącznie błąd graficzny. Nigdy nie planowaliśmy realizować takiego połączenia torowisk. Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie włączać się w tory na ul. Jana z Kolna - mówi Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji w BRG.
Zdaniem planistów połączenie z Jana z Kolna jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż potoki pasażerskie do centrum pochodzą w znacznej mierze z Dolnego Tarasu. Mieszkańcy Wrzeszcza będą mogli natomiast pojechać przez Operę i Węzeł Kliniczna do Młodego Miasta.
Pozostaje jednak obszar pomiędzy Operą Bałtycką a Dworcem Głównym (znajduje się tu m.in. Gdański Uniwersytet Medyczny), który nie będzie posiadać żadnego bezpośredniego połączenia z nowym centrum miasta, jakim ma być Młode Miasto.
- Młode Miasto będzie w głównej mierze obszarem usługowym, a nie mieszkaniowym. W takim założeniu nie ma sensu łączyć miejsc pracy z innymi miejscami pracy - tłumaczy Mendel.
Dla kierowców takich ograniczeń w ruchu nie przewidziano i znaleziono rezerwę na przeprowadzenie dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. Natomiast dla tramwajów zabrakło już miejsca. W grę nie wchodzi także wpięcie torowiska z Bramy Oliwskiej do Nowej Wałowej z pominięciem ul. Jana z Kolna (prowadząc torowisko nad nią).
- Ulicą Jana z Kolna będzie prowadzony główny ruch tramwajowy z Dolnego Tarasu w stronę centrum i Młodego Miasta. Nowa Wałowa musi obowiązkowo posiadać powiązanie tramwajowe z tą ulicą - twierdzi Mendel.
Nie planuje się także stworzenia żadnych alternatywnych tras, np. skrętu tuż pod Zieleniakiem od strony Wrzeszcza w kierunku Placu Solidarności (obecnie można jechać wyłącznie w kierunku dworca PKP).
Opinie (105) 2 zablokowane
-
2011-03-28 06:17
Faktycznie "mityczna".Mam 15 lat i nie wiem czy się moje wnuki tego doczekają=> (9)
"Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości. ";/
- 129 10
-
2011-03-28 10:57
przecież ta droga do nikąd nie prowadzi (1)
tyle jest innych ciekawszych pomysłów, to wybrali do budowy ten trochę bezsensowny projekt. Bo co on da?
- 7 7
-
2011-03-29 19:49
Eee tam ważne że coś budują i ładnie będzie wyglądać
- 0 0
-
2011-03-28 10:57
przecież ta droga do nikąd nie prowadzi (4)
co da jej budowa?
- 4 9
-
2011-03-28 12:45
odp
odpowiednią ilość gotówki w czyjejś kieszeni :)
- 8 5
-
2011-03-28 14:23
Jakto co da? (1)
Nie wiem, czy byłeś kiedyś na terenach stoczni. W przebiegu nowej drogi obecnie niewiele się dzieje. Jest tam ogromna ilość miejsca pod budownictwo różnego rodzaju. Poza tym tamte tereny są pięknie położone - blisko centrum miasta, woda itd.
- 4 0
-
2011-03-28 16:29
Nowa Wałowa
To warunek postawiony przez miasto deweloperowi. Przynajmniej nie będzie tak, jak za Obwodnicą, że deweloper stawia osiedle, a nie buduje doń drogi.
- 5 0
-
2011-12-03 12:45
nie prowadzi, ale...
wystarczy przerzucić ja na drugi brzeg i połączyć z 7. Może usprawni to ruch na warszawę.
- 1 0
-
2011-03-28 15:59
Japończycy jak pokazywały wszystkie media odbudowali swoje drogi w 7 dni
naturalnie nie wszystkie.Za to Politycy w POlsce mlekiem i miodem płynacym nie potrafia tak pracowac by te drogi wybudowac w ciagu 10lat.
Jedyne wyjscie to wysłac ich do japońskiej koloni karnej :)
Aha i w Japoni maja drgi gwarancje 10-30 lat w POlsce maxymalnie 1-2 lata a co najlepsze budujemy drozej niz u Japończyków- 9 2
-
2011-03-28 23:29
Oj zrzedzisz tylko jak sie nie podoba ucz sie jezykow i uciekaj z kraju jak ci tak tu zle
- 0 1
-
2011-03-28 06:19
(19)
Jak powinny być rozwiązane wszystkie skrzyżowania z ul. Nową Wałową? Wg mnie ta nowa ulica powinna być zaprojektowana tak, żeby ruch na niej był bezkolizyjny.
Szkoda, że obowiązujące studium z 2007 roku nie uwzględnia linii tramwajowej - mogłaby być ona budowana w bliżej nieokreślonej przyszłości, ale mielibyśmy jakąś komunikacji miejskiej nowoczesną wizję tej przyszłości.- 25 29
-
2011-03-28 06:34
Wizja przyszłości? (13)
Następny zwolennik wizualizacji czyli szamanizmu,a nie konkretów..
- 9 4
-
2011-03-28 06:43
(12)
Wizja przyszłych inwestycji jest bardzo potrzebna - widzę, że nie każdy to rozumie.
Wg mnie jak długo przedstawiciele PO będą rządzić nie ma co zbytnio na konkrety liczyć, ale chyba oni wiecznie decydować i zarządzać nie będą.- 5 16
-
2011-03-28 06:51
(2)
Też liczę na to, że wygra z Torunia tato.
- 10 1
-
2011-03-28 07:03
to mi polepszyłeś humor;)
- 8 1
-
2011-03-28 08:52
Tato z Torunia wraz z Jarkiem a głosować na nich będą ubodzy z Biedronki!
- 6 2
-
2011-03-28 07:02
Jesteś chyba "nie z tego świata" skoro myślisz,że jak "świnie przy korycie się zmienią to nagle będą większe" (5)
Wizja przyszłych inwestycji czy mamienie ludzi?W ten sposób mam w mieście zamiast konkretów, wieczne remonty i przebudowy oraz wspieranie firm remontujących kolesi-nieudaczników którzy nie mają pojęcia o samodzielnym ubieraniu o budownictwie infrastruktury nawet nie wspomnę.Później lament,że miasto jest zadłużone jak na te pseudo prowizorki pompowane są setki miliony PLN;/.Wybacz jako budowlaniec "starej daty", wolę zrobić raz ,a dobrze,niż stale to samo remontować!.
- 9 1
-
2011-03-28 07:28
(1)
Bez urazy, ale "starej daty" to mówiono o fachowcach przedwojennych, bo za komuny to się właśnie partactwo zaczęło i rozpowszechniło. Jesteś taki stary?
- 5 2
-
2011-03-28 10:04
Starej daty to również wychowankowie przedwojennych inżynierów, rzemieślników,majstrów..
nie myśl,że Polskę odbudowywali ludzie z dwiema lewymi rękoma,a również teraz nie ma co generalizować.Mam na myśli raczej pseudo przedsiębiorców,podwykonawców którzy posiadając jakiś tam kapitał wykonują prace poniżej jej kosztów i znikają z pieniędzmi np na materiały czy wypłaty dla pracowników.Dlatego jestem przeciwny by w przetargach były wybierane oferty gdzie 90% na wygraną daje cena... choćby z góry było wiadome,że koszt inwestycji nie zostanie zamknięty.Przykład?.Pierwszy z brzegu...Marynarki Polskiej(jeszcze przed jej oddaniem wymieniono całą nawierzchnię na odcinku przeszło 5 kilometrów-tu brawa dla odbiorców którzy nie zgodzili się na remonty już po oddaniu,a zarazem wydłużenie czasu gwarancji) lub o znikanie pieniędzy na wypłaty na jednej z flagowych inwestycji jaką jest budowa PGE Arena;/
- 6 0
-
2011-03-28 08:38
PO tych świniach przyjdą inne świnie, różnica jest taka że te są już spasione a przyjdą (1)
wychudzone :]
- 8 1
-
2011-03-28 09:05
to tylko od nas zależy, nie wszyscy to świnie. Ci pokazali, wybierajmy innych, ja na UPR
- 3 7
-
2011-03-28 10:55
jesteś bardzo biednym człowiekiem skoro uważasz, że nie ma ludzi uczciwych
- 0 1
-
2011-03-28 08:39
Jesienią wybory KANDYDUJ! (2)
a nie sapiesz na forum od samego rana!
- 4 3
-
2011-03-28 10:54
(1)
jeśli już ktoś tutaj sapie to ty
- 0 3
-
2011-03-28 11:40
hehehehe bo ty nie masz z kim posapać :D
- 1 0
-
2011-03-28 06:48
ToJu jak ty coś powiesz to normalnie geniuszem zalatuje! (1)
Poza tobą nikt by na to nie wpadł, aby projektować drogi o ruchu bezkolizyjnym. Skąd ty bierzesz te mądrości? Przyznaj się, jesteś wielkim filozofem...
- 12 4
-
2011-03-28 07:38
Znowu feministka zaśmieca forum. U Adamowicza jakoś trudno o fachowców by projektowali drogi bezkolizyjne.
- 3 5
-
2011-03-28 13:12
(2)
najlepiej zamieńmy miasto w autostradę i postawmy jeszcze trochę ekranów akustycznych. miasto nie jest od budowania w nim bezkolizyjnych skrzyżowań na gigantycznej przestrzeni! miasto jest dla nas, mieszkańców. budujmy przestrzenie dla ludzi, a nie aut. kocham motoryzację i sam posiadam kilka aut na różne okazje ale uważam, że budowanie dróg ekspresowych w centrach miast jest całkowitą pomyłką. dlaczego o wyglądzie naszej przestrzeni publicznej decydują inżynierowie z ubiegłej epoki komunizmu a nie profesjonalni urbaniści i planiści??
sytuacja analogiczna do budowanej trasy słowackiego - nic tylko ekrany i martwe przestrzenie zamiast poszerzonej i dobrze zaplanowanej, tętniącej życiem ulicy!!
zwróćmy miasto mieszkańcom!!- 8 2
-
2011-03-28 19:16
(1)
piszesz bez sensu
- 0 3
-
2011-03-28 21:34
wymień sobie basen, bo skażenie moczu padło ci na mózg
- 1 1
-
2011-03-28 06:29
czuć wybory (2)
Zaczynają się wizje "szklanych domów"
- 93 25
-
2011-03-28 06:55
Nuuuudzisz !
- 8 12
-
2011-03-28 08:53
halllo
samorzadowe juz byly
- 6 1
-
2011-03-28 06:43
najwazniejsze (1)
że są już zdjęcia pogladowe i to powinno nam narazie wystarczyc ( na dobrą sprawe mogli nam wogóle nie pokazać) Także mili Gdańszczanie cieszmy sie tym co mamy. Zobaczymy budynek ECS i wszystkie troski znikną.
- 40 8
-
2011-03-28 15:47
Pierwsze o czym pomyślicie po otwarciu ECS będzie.
Jak wydostać sie z tego korka.
- 1 0
-
2011-03-28 06:46
(1)
Cóż za wspaniałe wizualizacje, na których tylko się skończy :)
- 30 16
-
2011-03-28 06:54
Wymyśl coś nowego, bo już nudne jest to ciągłe narzekanie na każdą wizualizację.
Albo nie czytaj.- 7 3
-
2011-03-28 06:58
ten odcinek ta akurat potrzebny, jak świni siodło
ten odcinek ta akurat potrzebny, jak świni siodło
- 40 13
-
2011-03-28 07:13
Mam gdzieś te wizualizacje urzędasów i platformiane "będzie zrobione" (4)
prawda jest taka że ponownie przepłaca, będą budować długo, po drodze wyjdzie 10 afer a droga rozpadnie się po pierwszym śniegu/... a odpowiedzialnego oczywiście nie powiesza za jaja kolesiostwo nie pozwala
szkoda że naszego czasu spędzonego w korkach nikt nie przelicza na pieniądze. W Japonii już odbudowali drogi po tsunami, chociaż nawet częsćć tych zniszczonych przez żywioł wyglądała lepiej niż nasze po roku użytkowania
JAK JA NIENAWIDZĘ CZERWONYCH PIJAWEK- 68 18
-
2011-03-28 09:03
(1)
przytulić Cię?
- 4 1
-
2011-03-28 09:21
przytul lepiej odpowiedzialnych... i przez kilka minut nie zwalniaj uścisku
- 3 3
-
2011-03-28 15:56
Oczywiście mówisz o autostradzie w Kanto. (1)
Co ciekawe.
Właśnie w Japonii znajduje się jedno w najbardziej śnieżnych miejsc na naszej planecie. W sezonie zimowym średnia wysokość pokrywy śnieżnej to aż 15 metrów.
I wszyscy jadą.- 1 0
-
2012-08-24 10:10
Japończycy mają cały styl życia taki, o jakim w Polsce możemy pomarzyć
nie porównujmy się do Japończyków, bo do Niemców czy Szwedów nam daleko.
Uszanowanie prawa, troska o wykonanie swoich obowiązków. W Polsce wszyscy winni tylko nie ja... Każdy tak narzeka na kolesiostwo, ale jak samo może coś "załatwić po znajomości" to z chęcią to zrobi i jeszcze będzie pieprzył, że tak trzeba bo wszyscy tak robią. Nie TY tak robisz. Jak sobie n****sz na środku pokoju to potem nie mów, że masz w domu syf, bo inny mieszkaniec nie posprzątał.- 0 0
-
2011-03-28 07:24
wizje wizje wizje (1)
a biednemu zawsze wiatr w oczy
- 16 8
-
2011-03-28 14:08
a jak nie wiatr w ooczy
to huuu w d
- 0 0
-
2011-03-28 07:31
Kto mi wytłumaczy po co ta Nowa Wałowa co ma usprawnić. (5)
A wjazd do Gdańska z Warszawy czy Przejazd przez centrum Wrzeszcza czy Oliwy.
- 23 15
-
2011-03-28 07:41
Pełno samochodów omijać będzie zakorkowane do cna centrum.
- 7 4
-
2011-03-28 08:29
przede wszystkim ma pozowolic ruszyc inwestycjom na terenie Mlodego Miasta (1)
Bo ciezko budowac hiper super biurowce jak miasto drogi nie zbuduje.
- 14 1
-
2011-03-29 01:36
Nie tak się to robi.
Ale o czym tu rozmawiać jak my w Polsce jesteśmy na etapie lat 50-tych w budowie i planowaniu dróg!
- 0 0
-
2011-03-28 22:55
No i...
"cudowny", wręcz "reprezentacyjny" wjazd do Gdańska od strony Pruszcza -czyli Trakt Św. Wojciecha na który nie ma i nic nie zapowiada aby w najbliższych latach były pieniądze na gruntowny remont
- 3 0
-
2011-03-28 22:57
POG
Wyjazd na Warszawę usprawni Ci Południowa Obwodnica Gdańska - nie, nie na etapie wizualizacji. Już w budowie.
- 0 0
-
2011-03-28 07:34
Dyrekcja Niedorozwoju Miasta Gdańska. (2)
Skopali wszystko co można było. Teraz pracują dla cwaniaczków, którzy tereny stoczniowe wykupili. A my dalej będziemy stać w korkach i jeździć po dziurawych drogach.
- 51 13
-
2011-03-28 07:41
Jak powstanie ta droga to chyba dobrze.
- 8 0
-
2012-08-24 10:11
a co konkretnie skopali i jak mieli zrobić
narzekać każdy potrafi, ale pokazać konkretny przykład co należało zrobić, to już nie ma.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.