• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Wałowa. Budowa ma ruszyć jesienią

Krzysztof Koprowski
28 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W pierwszym etapie powstanie wyłącznie jedna nitka drogi i jeden wiadukt nad torami. W pierwszym etapie powstanie wyłącznie jedna nitka drogi i jeden wiadukt nad torami.

Nowa Wałowa - mityczna droga, której potrzebę budowy nakreślono jeszcze przed wojną, może wreszcie powstanie. Na razie jednak tylko na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne.



Propozycja BPBK to tunel dla pieszych w ciągu Drogi Do Wolności. Na razie powstanie tu przejście na poziomie jezdni. Propozycja BPBK to tunel dla pieszych w ciągu Drogi Do Wolności. Na razie powstanie tu przejście na poziomie jezdni.
Realizacja wszystkich odcinków ma być prowadzona jednocześnie. Realizacja wszystkich odcinków ma być prowadzona jednocześnie.
Studium z 2001 roku z "błędem graficznym" i połączeniem trasy tramwajowej z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej (czerwona przerywana linia). Studium z 2001 roku z "błędem graficznym" i połączeniem trasy tramwajowej z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej (czerwona przerywana linia).
Obowiązujące studium z 2007 roku - bez połączenia tramwaju z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej. Obowiązujące studium z 2007 roku - bez połączenia tramwaju z Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej.
Budowa ma ruszyć najpóźniej jesienią tego roku. Jej realizacja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, zwany też "małą pętlą", obejmuje odcinek od ul. Nowomiejskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Rybaki Górne zobacz na mapie Gdańska i za jego budowę odpowiada BPTO, właściciel terenów stoczniowych.

- Posiadamy już pozwolenie na budowę tego odcinka. Czekamy na pozwolenie dla odcinka od ulicy Nowomiejskiej w kierunku Bramy Oliwskiej, o które aplikuje miasto Gdańsk - informuje Ole Christian Vad, członek zarządu BPTO.

Pozostałe etapy, obejmujące "przedłużenie" ul. Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, leżą już w gestii miasta, choć BPTO odpowiadał za opracowanie ich dokumentacji technicznych.

- W maju powinniśmy uzyskać wszelkie niezbędne decyzje, by móc ogłosić przetarg na roboty budowlane - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzona została realizacja tego przedsięwzięcia.

Bartosiewicz zapewnia jednocześnie, że niezależnie od tego, czy uda się znaleźć odpowiednie środki finansowe, w wakacje rozpocznie się rozbiórka budynków, które stoją w śladzie planowanej drogi.

Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Obecnie powstanie jeden wiadukt łukowy nad torami kolejowymi, z którego będzie zjeżdżać dalej estakadą w głąb terenów stoczniowych. Docelowo nad torami pojawi się jeszcze jeden wiadukt drogowy - dodaje Bartosiewicz.

Nie wiadomo także, jak zostanie rozwiązane przecięcie głównego deptaka Młodego Miasta, prowadzącego od Placu Solidarności od kanałów portowych do ul. Nowej Wałowej.

- W pierwszym etapie przejście dla pieszych zostanie wykonane na tym samym poziomie, co ul. Nowa Wałowa. Nie planuje się budowy wiaduktu czy też tunelu. Technicznie jest możliwe wybudowanie przejścia dla pieszych w tunelu, ale na tym etapie nie jest rozpatrywane takie rozwiązanie - informuje Vad.

Nie definiuje tego także obowiązujący plan zagospodarowania.

- W planie nie zastrzegliśmy żadnej formy pokonania ul. Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Może to być zarówno przejście naziemne z sygnalizacją, jak i rozwiązanie bezkolizyjne. Wszystko zależeć będzie od docelowego projektu realizacji - dodaje Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Rozwoju Gdańska.

Miejscy planiści preferują raczej "tradycyjne" przejście na poziomie gruntu z sygnalizacją świetlną.

- Wykonaliśmy także nasz wewnętrzny konkurs na sposób pokonania Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Przeważały głosy, że najlepszym rozwiązaniem jest właśnie przejście naziemne - dodaje Romasiuk.

Jak powinno być rozwiązanie skrzyżowanie deptaku Droga Do Wolności z ul. Nową Wałową?

Nieco inny pomysł na to rozwiązanie ma Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, które jest jednocześnie autorem opracowania technicznego dla obecnie zaplanowanego do realizacji etapu ul. Nowej Wałowej.

- Wizualizacje BPBK na naszej stronie internetowej [i prezentowane w artykule - dop. red.] pokazują, że przejście podziemne w ciągu Drogi Do Wolności przy lekkim wyniesieniu samej Nowej Wałowej nie musi niszczyć przestrzeni miasta. Obecnie wizualizacje są jednak nieaktualne, gdyż takie rozwiązanie nie będzie realizowane - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Zdaniem BPBK budowa tunelu dla pieszych, a nie aut, jest najbardziej rozsądna z przyczyn technicznych. Chodzi nie tylko o zapewnienie mniejszej kolizyjności na ul. Nowej Wałowej, ale także o warunki geologiczne.

- Zaproponowane przez nas rozwiązanie wynika głównie z poziomu wód gruntowych i kwestii odwodnienia. Zdecydowanie łatwiej technologicznie jest zbudować krótki odcinek przejścia pod Nową Wałową niż na przykład poprowadzić samą drogę w wykopie - tłumaczy Kosiedowski.

Pewne jest natomiast to, że nie powstanie połączenie tramwajowe z terenów Młodego Miasta do Bramy Oliwskiej. Takie rozwiązanie było sugerowane w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (jest to najważniejszy dokument określający politykę rozwoju miasta, zgodnie z którym tworzone są plany zagosp.) z 2001 roku, jednak teraz BRG uważa, że... był to błąd graficzny.

- Faktycznie na planszach w tym studium pojawia się takie połączenie. Jest to jednak wyłącznie błąd graficzny. Nigdy nie planowaliśmy realizować takiego połączenia torowisk. Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie włączać się w tory na ul. Jana z Kolna - mówi Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Zdaniem planistów połączenie z Jana z Kolna jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż potoki pasażerskie do centrum pochodzą w znacznej mierze z Dolnego Tarasu. Mieszkańcy Wrzeszcza będą mogli natomiast pojechać przez Operę i Węzeł Kliniczna do Młodego Miasta.

Pozostaje jednak obszar pomiędzy Operą Bałtycką a Dworcem Głównym (znajduje się tu m.in. Gdański Uniwersytet Medyczny), który nie będzie posiadać żadnego bezpośredniego połączenia z nowym centrum miasta, jakim ma być Młode Miasto.

- Młode Miasto będzie w głównej mierze obszarem usługowym, a nie mieszkaniowym. W takim założeniu nie ma sensu łączyć miejsc pracy z innymi miejscami pracy - tłumaczy Mendel.

Dla kierowców takich ograniczeń w ruchu nie przewidziano i znaleziono rezerwę na przeprowadzenie dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. Natomiast dla tramwajów zabrakło już miejsca. W grę nie wchodzi także wpięcie torowiska z Bramy Oliwskiej do Nowej Wałowej z pominięciem ul. Jana z Kolna (prowadząc torowisko nad nią).

- Ulicą Jana z Kolna będzie prowadzony główny ruch tramwajowy z Dolnego Tarasu w stronę centrum i Młodego Miasta. Nowa Wałowa musi obowiązkowo posiadać powiązanie tramwajowe z tą ulicą - twierdzi Mendel.

Nie planuje się także stworzenia żadnych alternatywnych tras, np. skrętu tuż pod Zieleniakiem od strony Wrzeszcza w kierunku Placu Solidarności (obecnie można jechać wyłącznie w kierunku dworca PKP).

Opinie (105) 2 zablokowane

  • Maliniak

    I z brzegiem Wisły zepnie drugi brzeg, tam gdzie twójojciec legł parparam pam pam pam pam

    • 3 0

  • Jaka piękna wizualizacja na początek tygodnia

    Czuć, że niechybnie jakieś wybory idą...

    • 9 0

  • co to za WAŁ??????????????????? (1)

    droga na WALE w centrum miasta???
    dziękujemy gdańskim urzędnikom za kolejny bubel drogowy!
    ile jeszcze skopiecie????

    • 10 0

    • no w końcu Wałowa, to na wale ;)

      • 0 0

  • ROBIĆ ROBIĆ

    nie pisać tylko brać się za robotę

    • 6 0

  • a kto finansuje ????????? (1)

    • 1 0

    • ja

      • 0 0

  • Trzymam kciuki

    za realizacje inwestycji! Młode Miasto to jedna z kluczowych inwestycji Gdańska.

    • 5 1

  • inwestycje

    teraz wiem dlaczego przez kolejne 5 lat będę jeździł DZIURAWYM Traktem Św. Wojciecha...

    • 9 2

  • Tak tak, róbcie przejścia podziemne dla pieszych...

    ...i koniecznie jeszcze kilka estakad w centrum miasta.

    Urbaniści z lat 60-tych....

    • 10 0

  • Czyli..

    Nowa Walowa dla bogaczy z Mlodego Miasta,nowa Slowackiego dla Warszawiakow chcacych szybko wyjechac z lotniska do siebie...a Gdanszczanie dalej pokornie beda sobie stali w korkach..

    • 6 6

  • Proponuje tez zabrac z jeden pas dla autobusow.. po co budowac osobny pas...przemaluje sie i jakos to bedzie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane