- 1 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (272 opinie)
- 2 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (97 opinii)
- 3 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (94 opinie)
- 4 Pościg między autami na trzypasmówce (15 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (197 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (54 opinie)
Nowa Wałowa. Budowa ma ruszyć jesienią
Nowa Wałowa - mityczna droga, której potrzebę budowy nakreślono jeszcze przed wojną, może wreszcie powstanie. Na razie jednak tylko na odcinku od Bramy Oliwskiej do ul. Rybaki Górne.
- Posiadamy już pozwolenie na budowę tego odcinka. Czekamy na pozwolenie dla odcinka od ulicy Nowomiejskiej w kierunku Bramy Oliwskiej, o które aplikuje miasto Gdańsk - informuje Ole Christian Vad, członek zarządu BPTO.
Pozostałe etapy, obejmujące "przedłużenie" ul. Nowej Wałowej do Bramy Oliwskiej , leżą już w gestii miasta, choć BPTO odpowiadał za opracowanie ich dokumentacji technicznych.
- W maju powinniśmy uzyskać wszelkie niezbędne decyzje, by móc ogłosić przetarg na roboty budowlane - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzona została realizacja tego przedsięwzięcia.
Bartosiewicz zapewnia jednocześnie, że niezależnie od tego, czy uda się znaleźć odpowiednie środki finansowe, w wakacje rozpocznie się rozbiórka budynków, które stoją w śladzie planowanej drogi.
Niestety, prace obejmują wyłącznie powstanie jednej nitki drogi, bez torowiska tramwajowego. Druga jezdnia oraz linia tramwajowa powstaną w bliżej nieokreślonej przyszłości.
- Obecnie powstanie jeden wiadukt łukowy nad torami kolejowymi, z którego będzie zjeżdżać dalej estakadą w głąb terenów stoczniowych. Docelowo nad torami pojawi się jeszcze jeden wiadukt drogowy - dodaje Bartosiewicz.
Nie wiadomo także, jak zostanie rozwiązane przecięcie głównego deptaka Młodego Miasta, prowadzącego od Placu Solidarności od kanałów portowych do ul. Nowej Wałowej.
- W pierwszym etapie przejście dla pieszych zostanie wykonane na tym samym poziomie, co ul. Nowa Wałowa. Nie planuje się budowy wiaduktu czy też tunelu. Technicznie jest możliwe wybudowanie przejścia dla pieszych w tunelu, ale na tym etapie nie jest rozpatrywane takie rozwiązanie - informuje Vad.
Nie definiuje tego także obowiązujący plan zagospodarowania.
- W planie nie zastrzegliśmy żadnej formy pokonania ul. Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Może to być zarówno przejście naziemne z sygnalizacją, jak i rozwiązanie bezkolizyjne. Wszystko zależeć będzie od docelowego projektu realizacji - dodaje Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Rozwoju Gdańska.
Miejscy planiści preferują raczej "tradycyjne" przejście na poziomie gruntu z sygnalizacją świetlną.
- Wykonaliśmy także nasz wewnętrzny konkurs na sposób pokonania Nowej Wałowej Drogą Do Wolności. Przeważały głosy, że najlepszym rozwiązaniem jest właśnie przejście naziemne - dodaje Romasiuk.
- Wizualizacje BPBK na naszej stronie internetowej [i prezentowane w artykule - dop. red.] pokazują, że przejście podziemne w ciągu Drogi Do Wolności przy lekkim wyniesieniu samej Nowej Wałowej nie musi niszczyć przestrzeni miasta. Obecnie wizualizacje są jednak nieaktualne, gdyż takie rozwiązanie nie będzie realizowane - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Zdaniem BPBK budowa tunelu dla pieszych, a nie aut, jest najbardziej rozsądna z przyczyn technicznych. Chodzi nie tylko o zapewnienie mniejszej kolizyjności na ul. Nowej Wałowej, ale także o warunki geologiczne.
- Zaproponowane przez nas rozwiązanie wynika głównie z poziomu wód gruntowych i kwestii odwodnienia. Zdecydowanie łatwiej technologicznie jest zbudować krótki odcinek przejścia pod Nową Wałową niż na przykład poprowadzić samą drogę w wykopie - tłumaczy Kosiedowski.
Pewne jest natomiast to, że nie powstanie połączenie tramwajowe z terenów Młodego Miasta do Bramy Oliwskiej. Takie rozwiązanie było sugerowane w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (jest to najważniejszy dokument określający politykę rozwoju miasta, zgodnie z którym tworzone są plany zagosp.) z 2001 roku, jednak teraz BRG uważa, że... był to błąd graficzny.
- Faktycznie na planszach w tym studium pojawia się takie połączenie. Jest to jednak wyłącznie błąd graficzny. Nigdy nie planowaliśmy realizować takiego połączenia torowisk. Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie włączać się w tory na ul. Jana z Kolna - mówi Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji w BRG.
Zdaniem planistów połączenie z Jana z Kolna jest najlepszym rozwiązaniem, gdyż potoki pasażerskie do centrum pochodzą w znacznej mierze z Dolnego Tarasu. Mieszkańcy Wrzeszcza będą mogli natomiast pojechać przez Operę i Węzeł Kliniczna do Młodego Miasta.
Pozostaje jednak obszar pomiędzy Operą Bałtycką a Dworcem Głównym (znajduje się tu m.in. Gdański Uniwersytet Medyczny), który nie będzie posiadać żadnego bezpośredniego połączenia z nowym centrum miasta, jakim ma być Młode Miasto.
- Młode Miasto będzie w głównej mierze obszarem usługowym, a nie mieszkaniowym. W takim założeniu nie ma sensu łączyć miejsc pracy z innymi miejscami pracy - tłumaczy Mendel.
Dla kierowców takich ograniczeń w ruchu nie przewidziano i znaleziono rezerwę na przeprowadzenie dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi i ul. Jana z Kolna. Natomiast dla tramwajów zabrakło już miejsca. W grę nie wchodzi także wpięcie torowiska z Bramy Oliwskiej do Nowej Wałowej z pominięciem ul. Jana z Kolna (prowadząc torowisko nad nią).
- Ulicą Jana z Kolna będzie prowadzony główny ruch tramwajowy z Dolnego Tarasu w stronę centrum i Młodego Miasta. Nowa Wałowa musi obowiązkowo posiadać powiązanie tramwajowe z tą ulicą - twierdzi Mendel.
Nie planuje się także stworzenia żadnych alternatywnych tras, np. skrętu tuż pod Zieleniakiem od strony Wrzeszcza w kierunku Placu Solidarności (obecnie można jechać wyłącznie w kierunku dworca PKP).
Opinie (105) 2 zablokowane
-
2011-03-28 11:00
Droga
No piękna obwodnica śródmieścia będzie - z jednopoziomowymi przejściami dla pieszych... LOL! Sopot się wykosztował na bezkolizyjny deptak, a Gdańsk nie może?
- 1 1
-
2011-03-28 11:01
Droga
Fajna będzie z tego obwodnica śródmieścia... z jednopoziomowymi przejściami? LOL!
- 1 1
-
2011-03-28 11:12
mam w nosie całą tę "Drogę do Wolności"
gdzie są te zlikwidowane firmy w imię wolności?
czyjej?- 9 1
-
2011-03-28 11:16
I znowu te szklane domy !!! (2)
W tym tępię wyburzania ceglanych budynków pozbędziemy się Starego Miasta przed 2020 r. i Zastąpimy je "nowym" szklanym klockiem .... Widać ktoś realizuje plan Stalina z 1945 r (na starym budujemy nowe) który nienawidził Gdańska
- 2 6
-
2011-03-28 11:38
I bardzo dobrze (1)
W miejscach których leci Słowackiego i Nowa Wałowa już od dawna prosiło się o wyburzenia tych koszmarnych budynków. Te ceglane rozpadające budynki już dawno powinno się rozebrać, bo na remont dużo więcej się wyda niż na postawienie nowego.
I nie mów, że sporo szkła masz w Gdańsku, bo póki co i tak u nas jest go jak na lekarstwo. Wysokościowców u nas prawie w ogóle nie, ale w sumie i po co one.- 2 2
-
2011-03-28 14:44
Zastanowiles sie kiedys czemu nie sa wyremontowane ???
W Gdańsku wyburza się zabytki zamiast je restaurować !!!
Za 10 -15 lat te wasze szklane klocki tez zaczną pękać i nikt ich nie będzie naprawiał.
Turysta za parę lat nie będzie miał co zwiedzać bo wszędzie będą biurowce i supermarkety a Prawdziwy Gdańsk będą znać tylko z pocztówek
Tak budyń dba o Gdańsk ... koperta goni koperte- 0 0
-
2011-03-28 13:21
BLIŻEJ NIEOKREŚLONA PRZYSZŁOSĆ
podoba mi się to stwierdzenie
- 1 0
-
2011-03-28 13:23
myślcie - rowiązaniem kwestii tramwajowej jest nieczynna linia kolejki
do Brzeźna. Aż sie prosi idealne połaczenie ze stadionem , Nowym Portem i Brzeżnem.
- 3 0
-
2011-03-28 13:23
A Adamowicz nie odpuszcza dalej wizualizacje :-)
koła ludzie urywają na gdańskich duktach a Adamowicz robi wizualizacje dróg zamiast je budować :-)
Gdańszczanom gratuluję Adamowicza dróg i ich wody najlepszej w polsce :-) lol- 3 0
-
2011-03-28 13:26
Zaczną
Fajnie! Ale kiedy skończą?
- 1 0
-
2011-03-28 13:30
Ah te makiety sa takie sliczne, szkoda tylko ze efekt koncowy odbiega o 90% od projektu.
- 4 0
-
2011-03-28 14:28
kTOŚ CHYBA ZACHLAŁ POCO to komu??????????
A co z mostami nad Motławą ? czekają aż niemcy wykupia Gdansk i zbuduja w ciągu miesiaca????To tak jak Gdanskiem rządzi były ministrant bez pojęcia.....
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.