• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • kur*y po prostu oszczędzają na krzesełkach, już zapomnieli jak całe składy były malowane i dewastowane, teraz kaska zostaje i wymyślają co by tu zrobic jak najtaniej, i jak najwięcej na tym sobie przyciąć !!!

    • 1 1

  • ważne, że jest!

    nie róbmy wielkiego halo no.

    • 0 0

  • Parodia (2)

    Przecież te składy pociągów wprowadzono do eksploatacji około 1977 roku i jak można takie cos modernizować? i jeszcze mówic ze to jest opłacalne ?
    Żenada !!!!!!!!!!

    • 0 2

    • (1)

      jest opłacalne bo tylko pudło jest z lat 70 elektryka wnętrze wózki itd wszystko dajesz nowe i masz nowy pociąg jedynie na starej kratownicy środkowa część tego składu niszczała na bazie SKM od paru lat wzięli to co mieli dołączyli dwa wagony od innych jednostek i OK.Pociąg to nie samochód że co 3 lata się zmienia jak się znudzi.

      • 2 0

      • ale ten pociąg z lat 70 był projektowany nie na takie przewozy

        ma za mało drzwi i jest za ciężki - marne przyspieszenia, duże koszta, no i zero klimatyzacji...

        • 1 1

  • Mmmmm :D

    Mmmmm :D
    Bandama i jechana !

    pieknie bedzie pasta do butow z tuszem grog'a siadac!

    wystarczy poczekac :D

    • 0 2

  • tak, ale...

    Jeśli miałoby być mniej miejsc siedzących, to tylko w zamian za cięcia czasu podróży (np. Gdańsk-Gdynia, zamiast dotychczasowych 40min. - przyszłe 25min.)

    • 1 1

  • Co za jazgot wiecznie niezadowolonych Polakow!!! (4)

    Zygac sie chce jak czytam wasze wpisy. Wspomne tylko o jednej rzeczy. W takim przykladowo Londynie 90% ludzi w pociagach czy tez w metrze po prostu stoi spokojnie czytajac ksiazke lub gazete - jeden 5 min., a ktos inny 40 min i wszyscy sa mili, weseli i usmiechnieci, ale wy potraficie jedynie narzekac. Przebudowany pociag - zle, nowy - zle, duzo siedzen - zle, malo - tez zle... Puknijcie sie wszyscy w wasze glowy, bo ja dla takiego spoleczenstwa wiecznych malkontentow nie robilbym niczego. Macie wykolejona mentalnosc...

    • 11 2

    • ..... no cóż koleżko - trudno sie nie zgodzić - jednak nie wszystcy mieszkajom w Londynie.... :) - pozdro.

      • 1 1

    • ... a sory zapomniałeś o jednym : JAZGOT I NARZEKANIE -- to cechy narodowe tegoż społeczeństwa.

      • 1 1

    • To sobie żyj w Londynie. Ja będę żył u siebie (1)

      W Indiach większość pasażerów siedzi na dachach wagonów, bo taniej. Dla nich to norma. Być może wprowadzą na nich miejsca stojące...

      To co piszesz - norma w Londynie. To co ja piszę - norma w Indiach. A my klienci w Trójmieście, żądamy miejsc siedzących. W Londynie i Indiach są klienci z innym gustem i portfelami.

      • 1 4

      • nigdy nie będziesz miał miejsc siedzących dla każdego bo taki skład jeździ po torach od rana do nocy i o różnych porach jest rózne obłożenie.

        • 2 1

  • A ja bym puscił ze dwa Szinkanseny na te trase.... - to byłaby jazda... :) (1)

    A tak pozostajom nam zrewaloryzoane EN 57..... kur** --- jakby szybszych nie było - w morde jeża. Ech.... szkoda słów.

    • 0 3

    • Po co szybsze składy na linii z tak niewielkimi odstępami miedzy przystankami?

      Tu ważniejsze jest odpowiednie przyspieszenie a jednostki po modernizacji maja je już całkiem przyzwoite.

      • 1 0

  • ale to tylko 10% mniej miejsc! nie robta zenady! :) MI SIE PODOBA TEN POMYSL!!!

    ale to tylko 10% mniej miejsc! nie robta zenady! :)

    • 2 1

  • Do SKM: (4)

    Po pierwsze: rano i popołudniu TRZY SKŁADY. I nie pisać bzdur, że perony nie przystosowane - zrobiliście remonty, robicie dalej i niby nie ma miejsca? Wszędzie jest miejsce, nie oszukujmy się. Po drugie - nie mam więcej życzeń, róbcie co chcecie. I tak zrobicie co chcecie.

    • 4 1

    • Bardzo dobry pomysł (3)

      Nawet jeśli perony są na to za krótkie, ludzie po prostu przejdą z wagonu do wagonu. Wystarczy łączyć je tak, aby wagony silnikowe nie utrudniały na odcinku od końca peronu do momentu, w którym pociąg nie będzie się z nim stykał.

      • 0 2

      • Oni teraz będą po jednym składzie puszczać (2)

        Te komuchy mają w d... ludzi, liczy się kasa, nic więcej. Byle upchać jak najwięcej zamiast wydłużać skład.. SKM to tępaki! W sumie połowa opinii tutaj to bzdury - brak szacunku, poczucia tego, że SKM jest dla ludzi, a nie odwrotnie... ludzie, obudźcie się!!!

        • 1 1

        • (1)

          Mogą puścić potrójniaki ale ograniczą częstotliwość do 15 minut wybieraj pajacu.Żeby puścić potrójniaki mają za mało taboru.Kiedyś mieli więcej ale kilka składów się spaliło kilka skasowano kilka odstawiono.Myslę że dowód na to że są do ludzi widać chyba wyraźnie.Sporo wagonów już zmodernizowano co jakiś czas przychodzą takie gruntownie przebudowane starają się zmywać obleśne bohomazy z wnętrz wagonów a reszta zależy od ludzi.

          • 2 1

          • to się składy dokupuje, a oni potrafili je jeszcze sprzedawać - jak EW 59 (bodajże)

            • 0 1

  • poprosze wiecej

    takich składów ,tak aby SKM wreszcie zaczęło chociaż wyglądać

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane