• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • :))))

    denaturator mnie rozwalił tym kabrioletem :)))))))))))

    • 0 0

  • Jeszcze dobrze nie otrząsneliśmy się z komuny a wam już się w duoach poprzewracało! Ciągle tylko narzekacie! (10)

    Ludzie, wam to nikt nigdy nie dogodzi! Macie nowy wyremontowaną jednostkę, która po takim generalnym remoncie pojeździ wcale nie krócej niż nowy tabor. Narzekacie jakby w starych jednostkach był mniejszy tłok? A to tylko 24 miejsca siedzące mniej a za to o wiele więcej miejsc stojących czyli tłok w SKM się zmniejszy. Mi osobiście bardzo się podoba. A wam? Nie musicie jeździć koleją, mamy wolny rynek, nikt wam nie karze. Mówicie ,że pół godziny stania to przesada,ja jeżdżąc pośpiechem 3 razy do roku do rodziny na drugi koniec polski stoję na drodze od Koszalina do Poznania(około 3 godzin), w najgorszym wypadku stałem aż do Legnicy(10 godzin)

    • 4 4

    • stoisz 3-4 razy w roku a nie codziennie... to spora różnica

      • 2 1

    • 24 to aż (8)

      Dlaczego ludzie na krótkich odcinkach nie korzystają z tramwajów, trajtków i autobusów? Nie byłoby żadnego problemu.

      Siedzenie tyłem do okna jest dziwaczne i nieluksusowe. Ja, klient, chcę dojeżdżąc do pracy kawał drogi wygodnie, miło i z widokiem z okna. Jestem klientem, więc mam rację.

      Zwolennicy tego głupiego rozwiązania do tramwajów, trajtków i autobusów! Tam wam będzie dobrze i nie będziecie dręczyć porządnych ludzi. Macie alternatywę. My, dojeżdżający z odległych miejscowości, nie.

      • 3 2

      • A Ty nie masz autobusu, PKSu czy innej alternatywy? (7)

        Jak jesteś niezadowolony to nie korzystaj z SKM.

        Już tyle razy było pisane, że wszystkie modernizowane składy mają taką liczbę miejsc siedzących. Niezależnie czy część siedzeń ustawiono bokiem czy wszystkie są ustawione klasycznie.

        Kilka miejsc usunięto by łatwiej było wejść do środka. Wcześniej w godzinach szczytu ludzie tłoczyli się koło drzwi a w przedziałach było jeszcze dużo miejsca. Wyjście z wagonu było utrudnione...

        Po modernizacji powinno być znacznie lepiej. Gdybyś jadąc do tej Redy czy gdzieś dalej musiał wsiadać do kolejki na odcinku na którym jest najbardziej zatłoczona pewnie cieszył byś się z tych rozwiązań.

        I pamiętaj, że SKM została stworzona dla przede wszystkim mieszkańców trójmiasta a nie tylko dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

        • 1 1

        • Mówię, że nie mam innej opcji do jazdy między odległymi miastami (6)

          gdańskiej aglomeracji. Ani ZTM, ani ZKM, ani MZK nie prowadzą na taką odległość linii po przystępnych cenach. Tymczasem ludzie, którzy przejeżdżają SKM dwa, góra trzy przystanki, mają większy wybór. Dlatego ich postulaty są mniej istotne.

          Dobrym sposobem na tłok w SKM jest wstać do pracy wcześniej. Wtedy jeśli w jednym pociągu jest za ciasno, wejdziesz do następnego.

          Siedzenie plecami do okna, bez oparć i stoliczka. Człowiek się czuję na nich jak na toalecie, nie ma widoku z okna tylko tyłki stojących. To takie niekameralne, niewygodne, odpychające w przeciwieństwie do czterech siedzeń naprzeciwko siebie. Pociąg to pociąg.

          Nawet gdybym dojeżdżał do Gdańska Głównego z Gdyni Cisowej, i tak byłoby to za daleko żeby stać. Zatem, precz! Jestem klientem więc mam rację.

          • 0 1

          • Ja kto nie masz alternatywy? Przecież jest jeszcze PKS. (5)

            Tam zawsze będziesz miał miejsce siedzące a i skierowane przodem do kierunku jazdy.

            Sam chcesz wygodnie siedzieć a jednocześnie uważasz, że jak ktoś wsiada przykładowo nie w Gdańsku Głównym a w Oliwie to może już się gnieść przy drzwiach bo nawet nie da się wejść dalej?

            Mało kto jeździ kolejką tylko 2 lub 3 przystanki. Chyba, że tam gdzie nie ma innego sensownego połączenia.

            Ustawienie siedzeń bokiem nie jest najlepszym pomysłem ale tylko w części składu będzie takie. Być może nie będzie stosowane w innych jednostkach.

            Tyle, że nie to ustawienie nie jest przyczyną mniejszej liczby miejsc. W innych modernizowanych składach również jest ich mniej. W przedziałach usunięto ścianki i pojedyncze siedzenia przy samych drzwiach (w przedziałach z klasycznie ustawionymi siedzeniami) co bardzo ułatwia wymianę pasażerów.

            Ale wiem już napisałeś, że inni Cie nie obchodzą i, że jak się nie wcisną to przecież mogą pojechać następna kolejką.

            Nie zapominaj, że nie jesteś jedynym klientem wiec wcale nie musisz mieć żadnej racji.

            • 0 1

            • PKS to użyję sobie na drugi koniec województwa (4)

              i wszędzie, gdzie nie ma kolei. PKS nie jest komunikacją podmiejską, lecz regionalną.

              To Ciebie inni nie obchodzą. Dla których te krzesełka to koszmar. Nie chcę w pociągu czuć się jak w publicznym klopie z prysznicem.

              Aha, siadam tyłem do jazdy. Jestem klientem. Bez tych ścianek bocznych jest ciut mniej kameralnie. Co jest szczególnie uciążliwe, gdy w tym samym wagonie jest jakiś szalikowiec lub alkoholik.

              Polecam moją metodę: Wstawać do pracy wcześniej. Jak jeden pociąg zapełniony, czekam na następny.

              • 0 0

              • Ale sam również możesz skorzystać ze swojej rady. (3)

                Wybrać się do pracy wcześniej i zając miejsce takie jak lubisz.

                „To Ciebie inni nie obchodzą. Dla których te krzesełka to koszmar. Nie chcę w pociągu czuć się jak w publicznym klopie z prysznicem” a gdzie ja napisałem, że takie krzesełka mi się podobają?

                Zwróciłem tylko uwagę, że przez niewielkie zmniejszenie liczby miejsc siedzących tylko kilka osób będzie miało niższy komfort podróży niż dotychczas. Za to ogromna ilość innych podróżnych będzie miała więcej miejsca.

                • 0 1

              • Chwilowo mogę. Ale głupota jest jak grypa (2)

                Dziś jeden pociąg przypominający publiczną łaźnię, za rok więcej. Za kilka lat większość. Moja wyobraźnie nie dopuszcza możliwości, że zachwycony będzie ktoś kto korzysta na odcinków dłuższym niż Wrzeszcz-Oliwa.

                • 0 0

              • Wydaje się, że masz kiepską wyobraźnie. (1)

                Zgadzam się, że z ustawionych bokiem siedzeń ciężko być zadowolonym ale z pozostałych zmian (w tym tych które spowodowały zmniejszenie ilości siedzeń) już jak najbardziej można.

                Ogólnie zwiększenie ilości miejsca i ułatwienie wsiadania / wysiadania doceni każdy komu przyszło wciskać się do zatoczonego pociągu. Nie zależnie jak długa czekała go podróż.

                Pisanie o tym, że w takim składzie z Redy do Gdańska będzie można jechać tylko na stojąco to jakaś paranoja.

                • 0 1

              • Paranoja w tym kraju jest normą.

                o

                • 0 0

  • ja tak sobie myślę ze największym problemem nie jest ilość siedzeń ( w sumie mniej tylko o 24) ale ich ustawienie. ktoś z większym bagażem, a nawet z mniejszym będzie tarasował przejście. Jeden kopnie, druki kopnie, a tak to zawsze można było sobie między siedzeniami postawić i po problemie. Wiem że są specjale półki na torby ale na odcinku 3-4 przystanków nikt nie będzie z nich korzystał.

    • 1 1

  • (1)

    czyli jednak szanowne SKM ma pieniądze!! szkoda tylko że nie potrafi tego wykorzystać z praktyczną korzyścią dla swoich klientów!!! może zacznijmy od porządku ze starmy składami-wystarczy je wydłużyć i bedzie podróżowało się bardziej komfortowo.Po drugie zrobic porządek z meliniasrtwem i patologią w przedziałach rowerowych.Śmierdzi od tego pijaństwa i papierosów jak w ustępie! moze zamiast nowego pociągu z wyświetlaczem lcd wystarczy zatrudnić adekwatną do ilości pociagów ochronę SKM do egzekwowania porządku i rozporządzeń znadujących się na tablicach infromacyjnych,które wszyscy mają w głębokim poważaniu. Myśę że to wystarczy by żyło się lepiej i podróżowało sie bezpieczniej w póznych porach!!

    • 2 0

    • Czym chcesz wydłużać te składy?

      Coraz więcej starych jednostek musi być odstawiana w oczekiwaniu na naprawę główną lub kasacje a środków finansowych nie ma. Jeżeli nie przeprowadzi się tych modernizacji to po prostu nie będzie czym jeździć bo nie ma kasy na zakup odpowiedniej ilości nowych składów.

      • 1 0

  • siedzenie tyłem do okna to też głupota

    kto projektuje taki wagon - to są rozwiązania typowe dla metra,
    żadna cywilizacyjna kolej miejska takiego czegoś nie ma,
    może być część wagonu - dla podróżnych z większym bagażem, ewentualnie rowerem
    ale nie żeby zmuszać ludzi do siedzenia tyłem do okna lub skazywać na stanie
    bo komuś z SKM zachciało się kolejnych liftingów truoa
    ale to PKP - brak rozumu - to "oczywista oczywistość"...

    • 6 0

  • PIĘKNA INICJATYWA BY BYŁA GDYBY W ŚRODKU POCIĄGU WISIAŁ KRZYŻ Z OJCEM ŚWIĘTYM TADEUSZEM I KONFESJONAŁ Z PIECZĘCIAMI (1)

    WATYKANISTYCZNYMI A TAK TO KAŻDY ch.. j...NY WLEZIE I BĘDZIE SZERZYŁ POGANIZM

    • 1 1

    • a co drugi wagon przedział modlitewny

      na przodzie pociągu ołtarz i ksiądz na etacie

      • 0 0

  • A miejsca do drzemki?

    No i zaczęło się. Żle, Źle, Źle... Miejsc siedzących ma byc tylko 24 mniej niz w poprzednich kolejkach.
    A "narzekacze" chcieliby "laptopować", czytać, pewnie jeszcze drzemac, wszak z Wejherowa do Gdańska jedzie sie ok 1 godziny.
    Oj ludzie, ludzie....

    • 1 0

  • straszny jest ten polski naród

    polski narodzie-kiedy wreszcie się ogarniesz?chcecie zmian, a gdy już je macie to narzekacie. zawsze jak publikowana jest informacja, która powinna cieszyć to przeglądając opinie można wpaść w depresje. myślałem, że chociaż w trójmieście nie śmierdzi już kompleksami i wynikającym z nich stylem życia w rytmie:"jest żle a będzie jeszcze gorzej". nie bez powodu w Polsce szukali aktorów z najbardziej smutnymi twarzami. Polaka wszędzie się pozna i nie wińmy obcokrajowców za wystawianą opinię o nas. jesteście tragiczni:) a co do nowej kolejki to bardzo ciekawie się robi-wnętrze na wzór metra, co na całym świecie się sprawdza i wszyscy są zadowoleni. p.s. komunistom życzę więcej uśmiechu i ogłady:)

    • 1 1

  • gdzie sluzbowki?

    a gdzie służbowki dla sokistow?? gdzie sokisci teraz beda sie chowac w nocy?

    • 1 0

  • "Nowe składY SKM"

    ... na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany POCIĄG"

    hehe :P
    czyli bez zmian, może warto oznaczyć na rozkładach jazdy o której będize przejeżdżał ten pociąg. :)

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane