• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • Nieżle

    Super, nie ma to jak stać w kolejce 45 minut w drodze z i do pracy

    • 1 1

  • (1)

    ladnie to one wygladaja, ale nie wyobrazam sobie wsiadac do kolejki gdzie jest minimalna szansa znalezienia wolnego miejsc w redzie, bo w wejherowie pociag juz jest pelny a stac pozniej praktycznie 60 minut do gdanska to jest lekka przesada tym bardziej ze nie jedzie sie z pustymi rekami

    • 0 0

    • 24 miejsca siedzące mniej tylko koło 9%

      24 miejsca siedzące mniej tylko koło 9%

      Przelicz sobie drogi studencie jak znacznie zmniejszy Ci się prawdopodobieństwo znalezienia miejsca siedzącego.

      Godzinne stanie to nic przyjemnego ale jazda ala sardynka w puszce również.
      Pomyśl o tych co wsiadają lub czasem próbują wcisnąć się do składu w połowie trasy i przykładowo maja przed sobą jeszcze 30 min jazdy.

      Zobaczymy jak w praktyce sprawdzą się zmodernizowane jednostki. Wprowadzone w nich zmiany bardzo przydadzą się miedzy Gdańskiem a Gdynia.

      Być może należało by zrobić dwie linie SKM. Jedna z pojemnymi wagonami umożliwiającymi szybka wymianę pasażerów na trasie Gdynia-Gdańsk a drugą z większą ilością miejsc siedzących kursującą od Gdyni w stronę Wejherowa? Niestety takie rozwiązanie też by miało spore wady...

      • 0 0

  • Oczywiście bez klimy.Polska bieda.

    • 0 0

  • ...

    i tak nie jeżdzę skmka nie czuje sie bezpiecznie w 3 mieście. Perony na mniejszych stacjach ciemne zimne i bez monitoringu. Debile nie śpia i tez jeżdzą skmka. Dlatego wole samochód choć kosztuje mnie to dużo wiecej, ale czuje sie w nim bezpiecznie.

    • 0 0

  • I gdzie ja teraz zrobie siku (1)

    ??

    • 1 0

    • Siedzenie na takich krzesełkach przypomina publiczny klop

      z prysznicem. Gdzie nikt się nie krępuje. Więc uważaj.

      • 0 1

  • Po co?

    po co ładować tyle kasę w tą 30-letnią kupę złomu?! Nie lepiej powoli ale systematycznie ODMŁADZAĆ tabor?

    • 1 1

  • ciasno a teraz jeszcze stac cala droge?

    Już teraz muszę stac okolo pol godziny bo pociagi sa tak zapchane, nawet nie w godzinach szczytu ale dlatego ze jedzie sobie jeden sklad az z leborka. I ludzie się potem cisną jak śledzie :/ To nie jest metro gdzie cała trasę można przejechac w 20-30 minut, sa ludzie ktorzy pokonuja tutaj naprawde duze odleglosci (ja przez 4 lata jezdzilam codziennie trasą od redy do gdanska czyli rowno godzina) - stanie cala droge nie jest dobrym pomyslem. Szybka kolej narazie nie jest na tyle SZYBKA. Jest to normalny pociag, wiec powinien miec miejsca do siedzienia, a problem miejsc rozwiazac dodawaniem kolejnych skladow (po 2-3 sklady a nie jeden!) zamiast kupowac takie buble! :/

    • 1 0

  • Na stojąco, o niebo łatwiej paść ofiarą kieszonkowca

    Na siedząco, poradzi sobie tylko doświadczony. A tak, pozostaje Wam umieścić w kieszeniach pułapki na myszy. Będę jeździł na siedząco, choćbym miał tachać własne krzesło!

    • 0 1

  • nowa skm

    ja jak jade z gdyni do gdanska wrzeszcz to lubie siedziec przy oknie i patrzec sie , bo patrzec na nie których ludzi to normalnie mija to z celem . w nowej skm nie podoba mi układ siedzen oraz zmniejszenie miejsc siedzacych . Jak płace za bilet to chce siedzieć . nie wyobrazam sobie stać 35 min i jeszcze o 5 rano. Zamiast zmniejszyc to lepiej zwiększyc .

    • 1 0

  • Nie narzekajmy na SKMkę. Dlaczego?

    Bo moglibyśmy przeżywać coś takiego:
    http://odsiebie.com/pokaz/6308157---a380.html

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane