• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy SKM: bedzie jak w metrze?

Katarzyna Moritz
27 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale... Zmodernizowana kolejka SKM ma bardziej opływowy kształt, zamiast tradycyjnych lusterek ma  kamery, ale...

W listopadzie na trasę SKM-ki wyjedzie zmodernizowany pociąg, który będzie przypominał wagony metra. Czy pasażerowie zaakceptują to, że będą w nich preferowane miejsca stojące?



...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze. ...ma także siedzenia i uchwyty jak w metrze.
SKM oddała do przebudowy jeden z najbardziej znanych na naszych torach pociąg typu EN 71. Zmienił się nie do poznania. Czoło pociągu ma bardziej opływowy kształt, a zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrzne kamery. Obraz z nich kierujący pociągiem zobaczą na monitorze LCD. Pojawi się też próżniowa toaleta i tablice, na których będą się wyświetlać informacje audiowizualne.

Zmodernizowano też to, co najbardziej interesuje pasażerów – wnętrze kolejki. Najważniejsza zmiana to siedzenia dla pasażerów. Nowe są bez podłokietników. W części pociągu, wzdłuż linii okien, zamontowane zostały w formie ław dla pasażerów, podobnie jak w wagonach metra. Pojawiły się uchwyty dla osób stojących. W części kolejki, gdzie pozostawiono tradycyjny układ siedzeń, jest więcej miejsca dla podróżnych stojących, bo zlikwidowano ścianki działowe przy drzwiach, co zaowocować ma szybszą wymianą pasażerów.

Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki. Znikną też scianki działowe przy wejsciu do kolejki.
- Nowy skład zacznie jeździć w drugiej połowie listopada na trasie Gdańsk-Wejherowo, gdzie jest najwięcej startów i zatrzymań. Zmodernizowany pociąg, z uwagi na małą energochłonność silników, najlepiej spełni swoje zadanie na takiej trasie - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Władze SKM są ciekawe, jak na nowy skład zareagują pasażerowie. Choć jest w nim nieco mniej miejsc siedzących - 240, czyli o 24 mniej niż w starej wersji (ale nie wynika to z wprowadzenia układu "metro", lecz tak jest w każdej modernizowanym składzie), radykalnie zwiększy się ilość miejsc stojących. W nowym składzie zmieści się aż 440 stojących pasażerów, o ponad 100 więcej niż poprzednio (w poprzedniej wersji było ich 312). W obu wypadkach przyjęto założenie, że na jednym m kw. mieszczą się cztery osoby.

Czy nowy tabor przekona Cię do częstszego korzystania z SKM-ki?

- Do Wrzeszcza jadę osiem minut, nie muszę siedzieć, jednak zastanawia mnie, czy brak ścianek działowych nie spowoduje, że w pociągu będzie zimno. Nasze "metro" przecież nie jeździ w tunelach - zastanawia się pan Piotr.

- Nie wyobrażam sobie, żebym codziennie polowała na miejsce w kolejce, gdy jestem obładowana laptopem i torbą. Stanie 40 minut na trasie Gdańsk-Gdynia to zbyt długo - twierdzi z kolei pani Małgorzata.

To nie będzie jedyny zmodernizowany pociąg w SKM. Do 2012 roku spółka planuje wyremontować jeszcze 20 składów z posiadanych 65. Fundusze pochodzą z zasobów SKM, jak też ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej oraz od udziałowców spółki: wojewódzkich i lokalnych samorządów województwa pomorskiego.

- Za nową jednostkę tego typu trzeba zapłacić prawie 20 mln zł. Modernizacja kosztowała mniej niż siedem mln zł, a więc w cenie jednego nowego składu możemy zmodernizować prawie trzy pociągi - zapewnia Marcin Głuszek.

Opinie (575) ponad 10 zablokowanych

  • Dla mnie tylko bryczka bo jak ktoś nie ma bryczki to przegrał życie

    i musi tłuc się śmierdzącą kolejką czy autobusem. Ja jestem pracowity i robię ciężko co dzień więc pomykam zamiast wdychać smrody meneli w autobusie.

    • 0 1

  • przeżyliśmy zabór ruski, przeżyjemy zabór tuski (1)

    za komuny był tłok i tzw winogrona i teraz też tak jest
    tylko, że posiadaczy kaszlaków przybyło w sposób nie dający sie zobrazować ani chyba nawet policzyć
    słusznie ktoś zauważył, że za komuny SKM kursowała w godzinach szczytu co 6 minut
    a teraz?
    Bogu dziekuję, że korzystac muszę z SKM w godzinach POza szczytem:-) a tym co musza się kisić niczym śledzie jakoś nie potrafię współczuć
    jak se (chamie) POścieliłeś, to i tak sie wyśpisz
    o pardon:-) WYSTOISZ
    a bedzie jeszcze lepiej:-) druga irlandia niczym kobyłka u płota - stoi i rży:-)

    • 3 5

    • Pieprzenie i Smucenie

      nic innego nie potrafisz trollu?

      • 0 0

  • A już miałem wrócić do jeżdzęnia SKMką - a tak, to olewam (3)

    nie będę sterczał uwieszony przez 25-30 minut. Siedząc mogę sobie książkę poczytać, czy pospać - tak, będę ten czas bezpowrotnie tracił. Żenada!

    • 1 4

    • yyyy (2)

      ogarnij sie to tylko jeden pociąg wśród kilkudziesięciu !!!

      • 0 1

      • Głupota jest zaraźliwa. Dziś jeden pociąg

        za rok będzie takich dziesięć. Za trzy lata, wszystkie. Parszywa idea.

        • 1 0

      • o jeden za dzużo

        • 0 0

  • Powoli będzie dobrze :)

    I już!

    • 0 0

  • żle bdzie

    Mysle że powinno być tak żeby jak najwiecej ludzi siedziało a nie stało jest to bardzo niekafortowe.

    • 0 1

  • Z CZYM DO LUDZI, A SWOJĄ DROGĄ, BYDŁO CZYLI BIEDAKI POWINNO JEŹDZIĆ SKMKĄ, ŻEBY SZLACHTA - CZYLI JA NA PRZYKŁAD NIE MUSIELI

    STAC W KORKACH, BO JAKAŚ SWOŁOCZ KUPIŁA SE GOLFA 3 I JEŻDZI I MIEJSCE ZAJMUJE

    • 0 1

  • Można przeboleć braku miejsc siedzących...

    ale, dlaczego to jest takie brzydkie? Dlatonista to projektował, te barwy są paskudne, skąd pomysł na tak obrzydliwy projekt?

    • 1 2

  • Nowe a nie modernizowane trupy

    Witam Moim zdanie rożnica pomiędzy modernizacją a nowym składem jest za mała, więcej lepiej kupić nowe i cieszyć się z tych kliku sztuk które pośmigają naście lat, niż zmodernizowane trupy co po klku latach będą się sypać!

    • 1 1

  • Czemu mają się sypać? (1)

    Jednostkę po naprawie głównej traktuje się jak nową. To znaczy, że jej żywotność jest zbliżona do nowej. Za to różnica w cenie jest trzykrotna.

    Coraz więcej starych jednostek musi być odstawiana w oczekiwaniu na naprawę główną lub kasacje a środków finansowych nie ma. Jeżeli nie przeprowadzi się tych modernizacji to po prostu nie będzie czym jeździć bo nie ma kasy na zakup odpowiedniej ilości nowych składów.

    Nie ma sensu wydawać pieniędzy (których ciągle tak mało) na nowy skład kiedy stary po dużo tańszej naprawie głównej i modernizacji będzie jeszcze wiele lat spełniał swoje zadanie. Na całym świecie takie jednostki są używane po kilkadziesiąt lat.

    • 2 0

    • jak są dobrze zaprojektowane to są używane.

      a te to jakaś podróba ni-przypiął-ni-wypiął

      • 0 0

  • pytam - po co ten kibel?

    czy w wagonach metra czy S-bahnu też są kible?
    projektanci /z bożej łaski/ zwiększcie ilość drzwi i poprawcie stopnie wejściowe aby np na Przymorzu nie trzeba było dokonywać ekwilibrystycznych skoków aby wsiąść do pociągu /byle jakiego/
    ileż można modernizować trupa?
    to jest absolutny rekord głupoty

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane