• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Michał Stąporek
29 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Deweloper centrum handlowego Metropolia, które powstaje we Wrzeszczu, musi sfinansować budowę kilku ulic wokół budowanego obiektu. Bardzo ułatwi to sposób poruszania się po dzielnicy nie tylko zmotoryzowanym, ale także pieszym.



Wydawanie własnych pieniędzy na układ drogowy otaczający ich inwestycje nie wynika z dobrej woli deweloperów, lecz jest im narzucane przez gminy. Na jakiej podstawie? To artykuł 16 ustawy o drogach publicznych. Pozwala on uzależnić wydanie zgody na użytkowanie każdego obiektu od jego wpływu na układ drogowy w okolicy. Zarządcy miejscy zwykle obligują więc deweloperów do przebudowy infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

Takich przykładów jest mnóstwo: deweloper Galerii Bałtyckiej wydał prawie 20 mln zł na przebudowę skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego, właściciel centrum Auchan w Karczemkach dołożył do przebudowy Węzła Karczemki ponad 30 mln zł, deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej przebuduje fragment alei Grunwaldzkiej oraz zbuduje tunel dla pieszych pod południową częścią stacji SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet (budowa tunelu nie wynika już ze zobowiązania dewelopera względem miasta). W zeszłym tygodniu pisaliśmy o firmie Doraco, która chcąc budować osiedle mieszkaniowe przy obwodnicy, będzie musiała zainwestować ok. 10 mln zł w jej przebudowę.

Czytaj więcej: W ciągu ostatnich pięciu lat deweloperzy wydali prawie 100 mln zł na inwestycje w miejską infrastrukturę

Nie inaczej będzie musiał postąpić deweloper Galerii Metropolia, która powstaje przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, w miejsce dawnego stawu. Firma PB Górski zobowiązała się do sfinansowania budowy i przebudowy kilku ulic w Dolnym Wrzeszczu.

- W pierwszym etapie prac przebudujemy połączenie ulicy Wajdeloty i Kilińskiego. W tym miejscu powstanie wjazd do Galerii, a także parking dla autokarów i przystanek przystanek autobusowy. Dzięki temu miejsce to ma szansę stać się dużym węzłem przesiadkowym dla ludzi podróżujących SKM, PKM oraz autobusami - mówi Jan Szczygielski, pełnomocnik spółki budującej centrum Metropolia.

Kolejnym etapem prac będzie remont ulicy Kilińskiego, która na całej długości zostanie poszerzona, zyska nowe lewo- i prawoskręty umożliwiające bezkolizyjny wjazd m.in. w ulicę Białą, Nową Lelewela, a także w zupełnie przebudowaną ulicę Nad Stawem.

Z kolei nowa ulica Nad Stawem uzyska połączenie z ulicą Kościuszki z możliwością skrętu w prawo. Natomiast ulica tzw. Nowa Lelewela stanowić będzie bezpośrednie połączenie między ulicą Kilińskiego i Placem Wybickiego, które do tej pory nie istniało.

- Ostatni, a zarazem najbardziej skomplikowany etap prac, to połączenie ulicy Nad Stawem z ulicą Hynka. Dzięki temu rozwiązaniu mieszkańcy zyskają łatwiejszy dojazd do Trasy Słowackiego i dodatkowo w ramach tych działań zostanie rozwiązana kwestia mieszkańców tzw. "indiańskiej wioski" - dodaje Jan Szczygielski. Chodzi o domy stojące między torami kolejowymi, ul. Kilińskiego i ul. Kościuszki, dziś połączone jedynie z ul. Kilińskiego.

Całość prac prowadzona jest w ścisłej współpracy inwestora z ZDiZ, a także częściowo wpisuje się w projekt rewitalizacji przestrzeni w Dolnym Wrzeszczu. Zakończenie robót planowane jest na drugi kwartał 2015 roku.

Okiem żurawia: plac budowy Galerii Metropolia.

Plac budowy na terenie dawnego browaru widziany z perspektywy żurawia wieżowego.

Miejsca

Opinie (184) 3 zablokowane

  • Złość

    Super niech jeszcze deweloper w końcu ustali jak ludzie mają iść przez budowę. Bo przecież to jest masakra błoto, siatki przez które nie można przejść. Co chwila zmiana trasy, dziś to nie wiadomo jak trzebabylo przejść... rano ludzie spieszą się na kolejkę....

    • 0 0

  • Galegie są super. (5)

    Tu można odpocząć.Zjeść coś wykwintnego. Poznać młode gimnazjalistki.
    O kupowaniu nie wspomnę bo gimnazjalistki też mają potrzeby.

    • 116 37

    • no

      Czy widzieliscie tam moze mojego synka?
      Bartuś czesto gdzies wychodzi, zwłaszcza jak dostanie pensje.
      Martwie sie aby te malolatki go nie zepsuły
      A jeszcze gorsze jak bedzie kupowal w zarze

      • 0 0

    • Galerie to są sztuki (3)

      a to jest centrum handlowe.

      • 9 3

      • (2)

        A tam. Galeria to najzwyklej rzedy pomieszczen, stanowisk, parcel, itd itp.

        • 1 1

        • (1)

          ..na roznych poziomach

          • 1 0

          • ..ale niekoniecznie.

            • 1 0

  • no nie wiem czy tak pomoże w poruszaniu się po dzielnicy... (3)

    ...skoro masa ludzi będzie tędy dojeżdżać do centrum handlowego! To raczej umożliwi jako taki przejazd przez tę okolicę...
    A jeśli chodzi o przystanek autobusowy, to zapytajcie w ZTM-ie czy będą chcieli go wykorzystać,bo to wcale nie takie oczywiste.

    • 42 7

    • estakada przy GB też miała dużo ulatwić (2)

      Ale w weekend przejechać przez Grunwaldzką na wysokości Słowackiego to masakra.
      Wszystkie wielkie miasta takie jak Kartuzy, Paryżewo, Czyczew + bracia Rosjanie stoją grzecznie w koreczku!

      • 16 2

      • Zastanów się może jaki byłby koreczek gdyby nie było tej estakady przy GB (1)

        • 14 8

        • Z przymrozeniem oka

          A gdyby tu szlo wasze dziecko (zobaczyc, czy nie ksiadz) ... :D

          • 0 0

  • To dobrze że budują nowe centra handlowe. (5)

    Będę miał gdzie pójść obejrzeć czy przymierzyć towar przed jego zakupem w sklepie internetowym.
    Nie pamiętam kiedy kupiłem coś oprócz artykułów spożywczych w sklepie stacjonarnym.

    • 83 19

    • (4)

      Pod warunkiem, że przyślą ci to samo co przymierzałeś

      • 19 3

      • mnie przysłali to samo, tylko niemal 1500 złoty taniej (3)

        mam na mysli tu sprzet rtv, który wybierałem i testowałem w sklepie a kupiłem w internecie
        Zamiast 5500 zapłaciłem 4000 + przesyłka. Z mankamentów jedynie ze musiałem poczekac 3 dni na przesyłke, takze w sumie to nie wiem czy sie az tak opłacało. Wyszło jak wyszło.

        • 13 1

        • jesli kupiles telewizor, aby ogladac telewizje, to sie nie oplacalo nawet za 10 zl

          Jesli po to, aby np. ogladac filmy na dvd, programy z VOD itp. to zalezy jaki.

          Ogladanie ciurkiem telewizji jest strasznie oglupiajace. Nie mam od 7 lat telwizora (nie mowie, ze nie ogladam tego, co w telewizji leci) i jesli jade do domu rodzinnego i widze, co w 80% leci w TV to jestem przerazony.

          Siadasz do obiadu - puszczasz sobie ulubiony odcinek serialu. Akurat 20 minut. Jeszcze sie makaron nie dogotowal, puscisz za 5 minut. Nie jak w TV - usluznie i poslusznie, kiedy "pudelko" zada.

          • 0 0

        • Chyba, że na wstępie uprzedziłeś o celu swej wizyty w sklepie stacjonarnym. Twoje postępowanie jest być może powszechne, lecz to nie usprawiedliwia żerowania na właścicielu sklepu. W następnej kolejności na nas uczciwych klientach. To nam wzrosną ceny. Także bay bay cwany złodzieju.

          • 1 1

        • mi by się nie chciało czekać dla marnych 1500 zł

          i to całe 3 dni :/

          • 0 1

  • Wrzesz ok, ale Radunia w Gdańsku?! To porażka i zmarnowanie szansy na odmłodzenie (4)

    i przedłużenie starówki. To pozostanie na lata, ktory prezydent sie pod tym podpisuje?

    • 56 18

    • (2)

      w gdańsku nie ma starówki. nauczcie się wreszcie kołki

      • 2 0

      • Powiesz "starowka" i kazdy wie gdzie

        Powiesz "stare miasto" i sa rozbieznosci. Bo jest dzielnica stare miasto i jest tzn. "stare miasto" (czytaj - Dluga i okolice).

        Formalnie masz racje. Potocznie "starowka" sie w pelni przyjela i nie nalezy na sile z tym walczyc.

        Poza tym, co za problem macie z tym, ze ktos powie "starowka"? Przeciez to nie jest ani brzydkie slowo, ani wulgarne. Zrozumiale, krotkie i zwiezle. Wszystko, czego nalezy oczekiwac od slowa okreslajacego jakas czesc miasta.

        Jesli uzywa go 40% ludzi za kazdym razem, a 60% wie dokladnie o co chodzi (w przeciwkienstwie do "Glownego miasta" / "Starego miasta") to gdzie jest problem?

        • 0 0

      • Jest. Ta zbudowana po 1945 roku. Czyli ma już jakieś 60 lat.

        • 0 0

    • Szczurek

      • 4 2

  • Czy potrzebne są nam jeszcze kolejne centra handlowe? (18)

    • 213 33

    • (1)

      jesli robi to prywatny przedsiebiorca to niech buduje jesli sie oplaca bo stadion i ergo arene z naszych postawiono i doplacaja jeszcze
      we wrzesczu brakuje duzego sklepu typu tesco albo real i pewnie taki powstanie bo na osowa do reala jest wieczny korek i zla komunikacja galeria przymoze jest mniejsza i tylko dla lokalnych albo samochodem a we wrzeszczu z przedmiesc trojmiasta kolejka na zakupy mozna dojechac bedzie

      • 4 1

      • choc uwazam, ze Wrzeszcz (szczegolnie po powstaniu PKM) stanie sie de facto "Glownym" dworcem Gdanska

        to slabo wierze, aby ludzie przyjezdzali kolejka na zakupy. Niestety kult samochodu - jak i pewna wygoda - sprawi, ze ruch sie tu zdecydowanie zwiekszy.

        • 0 0

    • (8)

      bedzie gdzie rwac lafiryndy

      • 33 6

      • (6)

        własnie a jak można je spotkać ? jak je rozpoznać ?

        • 22 1

        • wkladasz 20 w kieszen tak aby wystawalo ze spodni i laska jest Twoja (4)

          jak kupisz jej bagietke jest Twoja

          • 16 4

          • (3)

            o tym sposobie to nie słyszałem, biorę przykład z kolesia z filmu ,,Galerianki", zakładam dobry garnitur, buty i płaszcz i spoglądam na witryny sklepów ale jeszcze nie znalazłem żadnej galerianki

            • 9 0

            • To pojedź do Warszawy. (2)

              W Gdyńsku tez mi się to nie zdarzyło, ale jedna wizyta w Złotych tarasach i już się jaka GUANiara napatoczyła, i jeszcze zdziwiona była, że kazałem jej wracać do szkoły jeżeli nie chce bym policję wzywał.

              • 18 0

              • Pewno bagietki nie chciala.
                Synapsy skonkludowaly: No No!

                • 5 1

              • ostro ...

                • 5 1

        • widocznie nie jesteś w ich typie, skoro jeszcze nie rozpoznałeś lafiry na rwaniu

          • 26 0

      • w agencji towarzyskiej delikatnie mówiąc

        • 3 1

    • (3)

      tak, w najbliższych latach sporo ich powstanie: Forum Radunia i Centrum Stocznia - duże po 60-70 tys m kw powierzchni handlowej i niewielkie we Wrzeszczu a w Gdyni Aurora w pobliżu Estakady - będzie to też duża galeria

      • 15 9

      • Aurora niech sobie powstaje. Tam będzie IMAX.

        • 7 2

      • i po co ? te same towary, te same ceny wszędzie (1)

        • 22 8

        • widocznie ludzie lubia tam kupowac

          ja nie lubie. Na mnie slabo zarabiaja. A ze gawiedz biegnie do GB jak do kosciola, to sie interes kreci.

          Inna sprawa, ze nasza aura nieczesto zacheca do odpowiedza rynkow itp.

          • 14 1

    • Nasz problem?

      To nie z naszej kasy a prywatnej. W najgorszym wypadku ktoś u nas zarobi na budowlance, a z reguły zagranicznych inwestor wyciągnie kopytka, a my zostaniemy z nową drogą.

      • 7 1

    • zy potrzebne są nam jeszcze kolejne centra handlowe?

      Zostaw ten dylemat inwestorom. Jeśli niepotrzebne to stracą pieniądze bo ludzie nie będą korzystać z usług tam oferowanych.

      • 13 1

    • tak potrzebne,galerianek wciaz przybywa

      • 51 10

  • Jeszcze się okaże, że miasto pozwoli wszędzie budować galerie, żeby drogi były nowe (10)

    • 195 16

    • a gdzie "Droga Czerwona" ? (1)

      • 0 2

      • oby nigdzie.

        • 1 0

    • Centra handlowe nie galerie! Galerie to są sztuki a nie ciuchów

      • 7 2

    • Jak ktoś chce się przenieść do PRL to zapraszam na ul Piecewską na Morenie (2)

      Czy może być coś gorszego niż ul. Rakoczego? TAK - PIECEWSKA w Gdańsku

      • 30 7

      • Rakoczego, Bulońska, Piecewska (1)

        W ogóle na Morenę zapraszam. Tam czas się zatrzymał;) I bloki w kolorze s****zki. Bleee...

        • 20 3

        • jak sama bieda mieszka na morenie to co sie dziwisz

          skad maja byc pieniadze na naprawy ulic...

          • 13 7

    • Skrzyżowanie Słupskiej z Kołobrzeską kolegom odpuścili?

      Miało być przebudowane wiele lat temu...
      Umowy, pier doły... i nic.

      • 6 1

    • Pewnie wolałbyś

      jakiś pomnik :/ Upamniętniający ofiary zamachu czy jakoś tak.....

      • 21 7

    • A co Ci to przeszkadza?

      ludzie maja prace od momentu projektowania poprzez budowe do sprzedazy w sklepach. Do tego nowe ulice. Same plusy. Do tego zagospodarowany teren, VAT i inne podatki zasilajace budzet z czego masz lekarza itd.

      • 18 8

    • Dokłada 30 milionów, a później nie placi podatku przez 10 lat, bo nie na zysku. Dużo kosztuje HowTo. Na ogół 99% wypracowanego zysku. Pogonic tych oszustów trzeba. Anglia juz sie za to bierze, a nas okradaja te zagraniczne inwestory.

      • 17 4

  • Przebudowa układu ulicznego okolic stacji SKM (18)

    powinna uwzględniać interesy przede wszystkim pieszych, po drugie innych niezmotoryzowanych (wiadomo, że pod tym hasłem należy głównie rozumieć rowerzystów), po trzecie klientów transportu zbiorowego. Jak na razie w tekście jest mowa o pieszych - czy autorom i projektantom zbywa na wyobraźni?
    Wrzeszcz ma szansę stać się pierwszą przyjazną dla rowerzystów dzielnicą Gdańska, ale na razie wiele szans na taki kierunek rozwoju się marnuje. Po co zwiększać przepustowość Kilińskiego? Dlaczego z Wajdeloty nie zrobiono deptaka tak jak Monte Cassino w Sopocie z dopuszczeniem ruchu rowerów? Dbanie o przepustowość ulic dla ruchu samochodów w okolicy bardzo dobrze obsługiwanej transportem publicznym to nie jest przejaw zrównoważonego rozwoju.

    • 16 12

    • Rowerzyści to kiepscy klienci (5)

      To inwestor wykłada kasę - jak nie będzie dojazdu do galerii to nie będzie interesu. To zmotoryzowani są dostarczycielami kasy - nie będzie drogi pojadą gdzie indziej

      • 18 8

      • (1)

        Zmotoryzowani, piesi( autobus,kolejka,trolejbus,sąsiada samochód itp) to klienci ok. Rowerzyści są dziwni. W większości.

        • 3 0

        • a zwłaszcza ci

          w obcisłych lycrach, aerodynamicznym kasku i szpanerskich okularkach. Wiek koło 60.

          • 1 0

      • tego nie potwierdzają badania

        klienci zmotoryzowani odwiedzają centra rzadziej, chociaż raz kupują więcej, w ciągu miesiąca większe obroty realizują piesi, rowerzyści i pasażerowie KM.

        • 0 4

      • a co tam będzie? (1)

        stacja paliw, wulkanizacja czy myjnia że tylko zmotoryzowanie są dostarczycielami kasy?

        • 5 10

        • A co może kupić klient na rowerze? Pralkę, garnitur, telewizor? Zapas żywności na tydzień? Najwyżej batonika energetycznego i 0,25 l wody mineralnej.

          • 21 4

    • Na Monte Cassino jest zakaz jazdy rowerem.

      • 1 0

    • O czym wy dyskutujecie. O cudzych pieniądzach. Drogi rowerowe zbuduje prywatny inwestor, jeśli będzie miał w tym interes. Puki co klienci dojeżdżają samochodami i drogi są priorytetem. Dróżki rowerowe może budować miasto. Poza tym rowerzyści to klient raczej roszczeniowy, bez kasy. Trochę dziwny.

      • 2 0

    • Błąd. (7)

      Najpierw piesi, potem KM a dopiero dalej mogą sobie być rowerzyści. 1% użytkowników ruchu nie może być na piedestale. Tym bardziej, że nieopodal jest spory węzeł KM.

      • 11 2

      • o jakim piedestale gaworzysz? (1)

        prawo do korzystania z roweru ma każdy mieszkaniec, jeśli miasto zapewnia odpowiednie warunki uspokajając ruch korzystają z tego wszyscy, nawet minusujący, którzy uważają że reprezentują oczywistą "większość". Właśnie dlatego że obok jest spory węzeł KM, to warto myśleć o rowerzystach - to zwiększa obszar napływu pasażerów i produktywność komunikacji publicznej - młodzież nie zajmuje miejsca w autobusach i lepiej się rozwija fizycznie i psychicznie.

        • 1 3

        • Dwa ale:

          Napisałem wyraźnie, że infrastruktura rowerowa jest ważna w mojej opinii. Po prostu uważam, że w kwestiach spornych rower-KM pierwszeństwo powinna mieć infrastruktura związana z komunikacją miejską. I tyle, po prostu jest istotniejsza, bo o ile rower jest ważnym urozmaiceniem naszych sposobów przemieszczania się to w mieście KM powinna być podstawową metodą podróżowania na duże odległości. Bo to ona a nie rowery, ma szansę zastąpić samochody.

          Druga sprawa, rowerzyści bardzo rzadko są pasażerami komunikacji miejskiej. O ile z SKM korzysta sporo spośród nich to z autobusów prawie żaden.

          • 4 0

      • elathir dokształć się (4)

        78% mieszkańców deklaruje gotowość korzystania z roweru jeśli miasto stworzy odpowiednie warunki. To że obecnie 3% przejazdów jest realizowanych rowerem to nie znaczy, że nie może być dużo więcej. Na tym zyskają wszyscy mieszkańcy.

        • 1 14

        • (2)

          może to było 7,8%. Bo inaczej to po prostu wszyscy chcą jeździć na rowerze - 80-letni, chorzy, niepełnosprawni itp. itd. Jak można pisać takie bzdury, może ujawnisz źródło.

          • 12 1

          • to są dane z Olsztyna - można wygooglać (1)

            w każdym razie pisanie że rowerzyści to 1% jest przejawem ograniczonej wyobraźni i rowerowej fobii. To się leczy.

            • 0 6

            • Dobra, pomyliłem się. 1,1% to nie wynik Gdańska a średnia województwa, w Gdańsku rzeczywiście mamy 3%.

              Ale 78%? W Holandii gdzie jest najlepsza infrastruktura, dużo mniejsze odległości, dużo bardziej sprzyjający klimat (łagodne zimy z małą ilością opadów) i inna mentalność udało się uzyskać zdumiewający wynik 25%. A to bardzo dużo. A tym byś chciał u nas, w niesprzyjającym klimacie i innej mentalności uzyskać 3 razy lepszy? Jak? Nawet jak do każdego przejazdu rowerem dopłacałbyś 50zł. byłby problem taki wynik uzyskać.

              • 4 0

        • Tak samo jak 99% deklaruje wsparcie dla domów dziecka a jak przychodzi do płacenia kasy

          to nie daje prawie nikt.

          Skąd wyście te 78% wyciągnęli? Zwłaszcza w zimie i dzień w dzień? Skoro nawet rowerowy raj, czyli Holandia ma 25%.

          • 14 2

    • (1)

      i kto Ci będzie deptał po tej Wajdeloty - tam strach chodzić po zmroku, a atrakcji żadnych nie ma. Totalne zadupie, może drogi rozruszają trochę ta okolicę

      • 12 13

      • Rozruszają????????

        Dzielnice mieszkaniową,na co się leczysz?

        • 5 7

  • WIĘCEJ ZIELENI (4)

    Cieszą zmiany, odnowiona Wajdeloty może być perełką Wrzeszcza, ale GDZIE SĄ DRZEWA! Ubolewam nad szczelnym zabrukowaniem ulicy bez miejsca na zieleń. Nie rozumiem, jest przecież tyle gatunków i odmian drzew niskich czy wąskokolumnowych itp,które nie zajmują dużo miejsca, nie zacieniają. Byłoby przyjemniej i bliżej przyrody. SADŹMY DRZEWA!!!!

    • 27 1

    • (1)

      Ma być ponad 80 drzew sadzonych na jesień 2014.

      • 2 0

      • Super, cieszę się.
        dorota

        • 1 0

    • Drzewa będą (1)

      Wczoraj położono osłony na drzewa w miejscach na nie przeznaczonych. Może już jesienią ich nie będzie ala na wiosnę na pewno.

      • 7 3

      • Jesienny termin sadzenia dla większości gatunków jest lepszy

        wiosenny daje mniejszą udatność nasadzeń, strata pieniędzy.

        • 3 0

  • Galerie, galerie... (1)

    Dodam tylko bezpowrotne zniszczenie pięknego stawu browarnego, jedynego w swoim rodzaju oczka wodnego w centrum Wrzeszcza. Ciekawe, co będzie z Parkiem Wajdeloty już częściowo zajętym przez dewelopera?

    • 6 4

    • dawno dawno temu....

      Zjezdzalem na saneczkach z tej gorki ,ktora kiedys wydawala mi sie taka wielka.Dawny Wrzeszcz mial dusze,dzieki Cristalowi,Pewexowi w "dolarowcu",knajpom,cukierni Parandowskiego,lodziarni Eskimos i rynkowi.Dzis to tylko gabinety stomatologicvzne i banki.Wybija godzina 18 i Wrzeszcz jest martwy!

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane