• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • a dlaczego ruszą przed EURO?

    na EURO dać złom,niech kibole się na starych wyżywają

    • 4 0

  • ta sama kupa zlomu

    poprostu na podwoziu 105 zrobia 120 i kaske se nabija,to stary sposob z bydgoszczy,dospawac dupe i przod,troche farby i lud prosty lyka kity jakie to mamy trampki nowe i to od adamka

    • 1 2

  • NIEROZUMIECIE TE TRAMWAJE NIE BEDA MIALY TAKICH KOLOROW TE SA DLA WARSZAWY KOLORY

    Czytacie i nie rozumiecie co jest napisane ta makieta jest do tego rzeby zobaczyc jak tramwaj bedzie wygladac a kolor jest dla warszawy a my bedziemy mieli w Gdansku kolory jak solarisy i wszystkie autobusy nasze takie beda mieli kolory tramwaje nowe.POZDRAWIAM

    • 2 1

  • kibice Lechii ta grupa huliganow i tak rozbija

    i tak kiice Lechii rozwala tramwaje, ogolnie sam jestem kibicem i dopinguje nasz klub ale to co sie dzieje po meczach w tramwajach to porazka na maksa ta cala zgraja dzieciakow mlodocianych pozerow i starych niewyksztalconych lysych koksow ktorzy kozacza skacza w tramwaju wala w szyby tluka wyrywaja krzeselka

    • 3 3

  • malowanie do bani !!

    po co te czarne mordki???

    • 1 1

  • od 2010 do 2012 to kibole biało-zieloni załatwią tramwaje dokumentnie... (1)

    choćby dlatego, że nie będą w kolorach ukochanej Lechii... :))))

    • 5 1

    • przynajmniej nie żółto-niebieskie

      bo takie padłyby pierwsze

      • 1 1

  • Brawo, czas najwyzszy na wymiane starych zlomow.

    ..."Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce"...
    System komunikacyjny to chyba cos wiecej niz tylko Tabor,
    ktory jest jedynie czescia systemu- albo sie myle panie Kaszubowski?

    • 2 0

  • ..."sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce"

    O właśnie, najważniejsza nie wygoda mieszkanców i sprawna komunikacja, tylko ambicje i pozycja Gdańska.

    Jako mieszkanka miasta jestem skutecznie uodporniona na gdańskie wizje.

    • 4 1

  • w Elblągu się nie sprawdziły!

    Jako mieszkaniec Elbląga mogę sie wypowiedzieć i stwierdzić: są do kitu!
    W środku jest strasznie mało miejsca, ukośne siedzenia są mało wygodne i praktyczne, w dodatku na początku przeogromnie dziwny, przyprawiający o mdłości zapach panuje wewnątrz.
    Może i wyglądają ładnie ale są nie przemyślane pod względem przewozu dużej liczby osób ;/ w Elblągu było ciasno, co dopiero w Gdańsku?!
    Ciekawe czy będą musieli "dostosować" przystanki do tego tramwaju? W ELblągu musieli obniżać krawędzie przystanków :P
    poczekamy zobaczymy :D

    • 1 0

  • ZAraz jakiś palant pokreśli jakieś g.wno na szybie !

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane