• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowoczesne tramwaje od września 2010

Krzysztof Koprowski
9 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach. Tak prezentuje się makieta tramwaju 120Na z malowaniem warszawskim. Podobny już wkrótce ujrzymy na gdańskich torach.

35 zupełnie nowych tramwajów będzie wozić gdańszczan jeszcze przed rozpoczęciem piłkarskich Mistrzostw Europy. Pierwszy ujrzymy już we wrześniu 2010 roku.



Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza. Proponowane malowanie pojazdów oraz układ wnętrza.
W środę dokonano uroczystego podpisania umowy na budowę 35 zupełnie nowych tramwajów przez bydgoską firmę PESA, wieńcząc w ten sposób największy z dotychczasowych przetargów na pojazdy szynowe po 1989 roku w Gdańsku. Zakup nowych pojazdów pozwoli także na zezłomowanie najbardziej wysłużonych tramwajów typu 105N, które obecnie stanowią trzon floty.

- Nowe tramwaje z pewnością przypadną mieszkańcom do gustu. Będą stanowić nowoczesny symbol Gdańska. - podkreśla Jerzy Zgliczyński, dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej.

- Nowoczesne niskopodłogowe autobusy, a teraz także tramwaje, sprawią że Gdańsk będzie posiadać jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. - dodaje Adam Kaszubowski, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Tramwaj zbudowany przez bydgoskie zakłady PESA, będzie w 100 proc. niskopodłogowy. Jest to rozwinięcie znanej już z innych polskich miast konstrukcji 120N. Pojazd 120Na w stosunku do poprzednika, zyska nowy wygląd, a także kilkanaście rozwiązań technologicznych. Specjalny system będzie dostarczać informacje o stanie technicznym pojazdu bezpośrednio do centrali oraz producenta. We wnętrzu znajdzie się 40 miejsc siedzących. Niestety, podobnie jak w poprzednich tramwajach PESY, niektóre z nich będą zamontowane w dość nietypowy i niewygodny dla pasażerów sposób - pod lekkim kątem względem okna.

Zrezygnowano z montażu podwójnych siedzeń, które nie sprawdzają się w godzinach szczytu. Wraz z pasażerami stojącymi, nowym tramwaje może podróżować maksymalnie 201 osób (przy założeniu 5 os./m kw.).

Tramwaj będzie wyposażony w klimatyzację, zarówno dla pasażerów, jak i motorniczego. Na bezpieczeństwem czuwać będzie 9 kamer. Odbierak prądu zostanie przypuszczalnie zamontowany na środku składu, co w przypadku gdańskiego archaicznego sterowania zwrotnicami za pomocą tzw. "sanek" może być uciążliwe dla motorniczych.

Jak zapewnia prezes bydgoskiej firmy, nie musimy się obawiać o terminy. Mimo że PESA wygrała gigantyczny przetarg na 186 tramwajów w Warszawie (z modelem zbliżonym do gdańskiego), jest w stanie dostarczyć pojazdy do końca 2011 roku. - Obecnie zatrudnionych mamy 2,5 tys. pracowników. Ponadto niedawno przejęliśmy większość udziałów w Zakładzie Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim. - informuje Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

Choć umowa przewiduje dostawy pojazdów przez cały 2011 roku, pierwszy pojazd 120Na powinniśmy ujrzeć już we wrześniu przyszłego roku. Będą na nim przeprowadzane szkolenia dla motorniczych.

- Niewykluczone, że będzie to więcej niż jeden pojazd, być może nawet dwa lub trzy. - rozważa Zaboklicki.

Nowe tramwaje kosztować będą 305 mln złotych, o ponad 20 mln więcej niż początkowo planowano przeznaczyć na zakup pojazdów. Pojazdy posłużą w pierwszej kolejności do obsługi nowej trasy do pętli Nowa Łódzka, będącej przedłużeniem chełmskiej linii. Na co dzień stacjonować będą w zajezdni Wrzeszcz, która wkrótce doczeka się przebudowy. Jednak z przyczyn technicznych, nie wszystkie pojazdy będą mogły "nocować" pod dachem. Część z nich, tak jak dotychczas, będzie stać na torach "pod chmurką".

Opinie (296) 5 zablokowanych

  • CZEMU PORĘCZE W NOWYCH SKŁADACH SĄ Z JEDNEJ STRONY? (1)

    NIBY MIEJSCA TYLE SAMO, A WCHODZI 2 RAZY MNIEJ OSÓB.

    • 2 0

    • Dokładnie

      W Dortmundach brak górnej poręczy z jednej strony jest czasem mocno uporczywy.

      • 1 0

  • jeszcze

    przetarg na mundurki dla kanarów ....renomowanych kanarów. Maja współgrać z kolorystyka wajów.

    • 1 0

  • Gdynianin

    Najwyższy czas. To co aktualnie u Was jeździ to jakaś porażka.
    Siara tylu Niemców Was odwiedza i co widzą.... Zardzewiałe puszki podłączone do trakcji ;>

    • 6 1

  • wtf

    dlaczego one mają takie brzydkie pyski? nie lepiej było cały na kremowo-czerwono pomalować? Oo.

    • 1 0

  • (2)

    tramwaj musi byc bialo zielny, dosyc mam juz tych bursztynowych odcieni;p

    • 2 6

    • wkoncu to my bedziemy kupowac na nie bilety wracajac z meczu;p

      • 0 4

    • niebieskie albo intensywna czerwień

      • 1 1

  • Tramwaje super, tylko

    szkoda, ze do ich wnetrza beda wsiadac ogry, ktore postaraja sie o to, aby te tramwaje nie wytrzymaly jednak do Mistrzostw...

    • 5 0

  • kolory

    kolory są strasznie słabe. Nigdy mi sie nie podobały!!!

    • 1 0

  • Pytanie : (9)

    Ja mam do Was w takim razie pytanie : co zrobic w przypadku, kiedy na przystanku w kiosku nie ma biletów, bądź samego kiosku, a pan kierowca w autobusie bądź tramwaju oświadcza mi, że nie ma jak wydac reszty (bilet 1,50 daje 2 zl lub 5 zl) . W takim razie co mam zrobic i jak tłumaczyc się szanownym kontrolerom ? Przecież oni w taki zbieg okoliczności nie uwierzą. Osobiście uważam, że jest skandalem fakt,iż kierowcy autousów nie mają w swoich kasetkach bilonu o wartości 0,50 , 1,0 czy 0,1 lub 0,2 ! Przez takie sytuacje też dostajemy mandaty, a uważam, że niesłusznie !

    • 4 7

    • Uważam ze skandalem jest to, że nie potrafisz zaopatrzyć się w bilety na zapas. Przez takich jak Ty zawsze tracę kilka minut jadać tramwajem!!!!

      • 10 2

    • haha, nie ma wydac z 2 złotych to mnie rozsmieszylo, to dajesz mu 50 gr napiwku i po problemie. Ale Ty kasa obracasz pasażerko.

      • 4 0

    • Obowiązują dwie zasady: a) zdrowy rozsądek: dzięki temu wiemy, że tramwaj to nie kiosk a kiosk to nie tramwaj i obydwa służą do odmiennych celów, dlatego w miarę możliwości i z wyprzedzeniem kupować bilety w kiosku, oraz: b) papierkowe nakazy i zakazy: regulamin ZTM Gdańsk (wisi w każdym pojeździe) mówi jasno: bilety TYLKO na postoju, TYLKO za odliczoną kwotę i TYLKO u prowadzącego pojazd.

      Drzewiej usłyszałem piękne motto: tramwaj to nie rozmieniałka pieniędzy. Ludzie chcą jechać, pasażer truje tyłek, wszyscy się denerwują a skomunikowania i przesiadki idą! w łeb. Sami sobie łeb ukręcają takie osoby o imieniu KupięWeTramwajMimoKioskuNaPrzystanku, RozmienMiStowkeNaBilet lub PoproszeBiletyHurtowo!.

      • 5 1

    • zabić się, motorniczy to nie kurde kiosk i przez takich jak ty szlak mnie trafia jak na pkp stoję 5 minut bo motorniczy bilety sprzedaje a dzięcioły nie mają odliczonych

      • 6 1

    • (1)

      Ostatnia nowelizacja regulaminu ZTM zawiera zapis informujący IŻ: BRAK MOŻLIWOŚCI ZAKUPU BILETU U PROWADZĄCEGO POJAZD NIE ZWALNIA Z ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA PRZEJAZD BEZ WAŻNEGO BILETU. _OD_ZAWSZE_ natomiast prowadzący przejazd prowadzi sprzedaż biletów _ZA_ODLICZONĄ_KWOTĘ_ a to, że motorniczy lub kierowca wyda resztę to już tylko jego dobra wola.

      • 2 0

      • A to jest akurat chore. Co będzie jak podejdę do kierowcy/motorniczego poproszę bilet (mam odliczoną kasę), a on powie: "nie ma, skończyły się"? Mam wysiąść? A jeśli on już ruszył? Ewakuować się oknem?

        Powinno być tak, że jeśli bilety się skończyły to mogę jechać bez biletu.

        • 4 2

    • co zrobić?

      wysiąść, brak drobnych w sklepie nie upoważnia do niepłacenia, więc w czym problem?

      • 0 0

    • daj spokój i pomyśl dzień wcześniej

      • 0 0

    • Spróbuj dowiedzieć się w ZTM, czemu kioski tak niechętnie prowadzą sprzedaż biletów komunikacji miejskiej.

      A może radni coś wiedzą na ten temat?
      Jak dotąd, to tylko w Gdańsku.

      • 1 0

  • Nie chodzi tylko o Gdansk

    czas połączyć szybkimi środkami lokomocji obszar od pruszcza/tczewa do wejherowa,pucka i kartuz. Mamy XXI wiek a zyjemy jak w XIX.

    • 3 0

  • a dziura budżetowa coraz większa

    Priorytety ? zamiast drogi budować by przyciągać inwestycje to tramwaje wymieniaja, by nastepne wybory wygrać. Toć tramwaje to widać a drogi to mogą poczekać

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane