• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Uważam że ważniejsza jest Obwodnica Północna omijająca Gdynie-Rumie-Rede !! (2)

    • 6 2

    • I masz rację, tylko w naszej okolicy droga ma tym większą szansą na powstanie im bardziej się nią zajmuje GDDKiA a nie nasze samorządy... nie mówiąc już o tym, że u nas drogi buduje się tam, gdzie najłatwiej je zbudować a nie tam gdzie by się najbardziej przydały.

      • 0 0

    • tak droge od rumi przez

      rede do wejherowa wzdluz DK6(torow PKP) planuja juz od kilku lat. Nic z tego nie wychodzi.

      Male trojmiasto kaszubskie - dobrze nazwane :)

      • 1 0

  • do Słupska

    A nie lepiej wybudować drogę szybkiego ruchu z Trójmiasta do Słupska (poprzez Wejherowo) i w ten sposób połączyć największe miasta Województwa?

    • 0 1

  • wariant A1

    Wariant A1 jest optymalny zarówno dla tych co pracuja w Gdyni lub w Gdasku(jak bedzie tunel pod Matwą Wisłą i dojazd do portu-obwodnica Pd)czy Pruszczu Gdańskim a mieszkają na Kaszubach.

    • 2 0

  • Gdańsk i Gdynia powinny już teraz informować mieszkańców: Nowa droga nie ma ułatwiać dojazdu do miasta, nowa droga ma ułatwić dojazd do stacji Kolei Metropolitarnej, a kolejką do miasta.

    • 3 1

  • OBRAZKI (1)

    w obrazkach zawsze urzędasy byli dobrzy. Na obrazkach i koncepcjach zawsze się kończy. Tunel pod Martwą Wisłą most w Sobieszewie itd
    nawet był pomysł metra kiedyś

    • 4 0

    • taaa a moze

      lepiej zrobic kolejke linowa ;)

      • 0 0

  • wariant 4 (1)

    Ciekawe że wariant 4 nie pokrywa się z górnym odcinkiem kartuskiej, natomiast przebiega dokładnie przez aktualnie budowane tam liczne osiedla / bliźniaki i szeregowce /.

    czyżby planiście linijka się przesunęła troszkę " w górę" ? Bo wykup gruntu wraz z budynkami od każdego mieszkańca osobno to pomijając koszta jest procesem bardzo czasochłonnym , a ludziom tam mieszkającym współczuję i zyczę determinacji w walce oswoje:)

    • 3 0

    • To proste

      Żadna z dróg budowanych przez GDDKiA nie może pokrywać się z drogami samorządowymi (wojewódzkie, gminne). Z definicji. Dlatego biegną obok. GDDKiA to państwo w państwie, czyli polska paranoja. Dodatkowo w ogóle nie liczy się z kosztami społecznymi i finansowymi, bo przecież nie budują za swoje ani pod swoim płotem. Te konsultacje społeczne to jest farsa. Robią je bo "Unia każe", ale nie są żadnym wyznacznikiem dla podejmowanych decyzji.

      Oczywiste jest, że najprościej i najtaniej byłoby się dogadać i rozbudować DK20, gdzie jest dość miejsca i brak zabudowy, bo rezerwę na taki pas drogowy zrobił jeszcze Gierek, ale "się nie da". Z definicji.

      • 1 1

  • Niestety

    niestety kolejna krotkowzrocznosc wladz, juz za pare lat jak nikt powaznie nie pomysli o OPAT dzisiejsza obwodnica bedzie zakorkowana ludzmi jadacymi nad morze...

    • 1 1

  • O P A T - koniecznie i to jak najszybciej!!!!!!

    • 1 1

  • Nie rozumie

    Jak patrze na te warianty to trudno mi znalezc sens tej obwodnicy. Ktos sie chyba uparl zeby wybudowac nowa droge i juz. Z samego patrzenia na mape to wypadaloby poszerzyc i zmodernizowac istniejaca obwodnice i ew. jak sie bardzo uprzec, zrobic polaczenie wezla Osowa i Chwaszczyno...

    • 2 3

  • czyt. obwodnica miasta

    Widzę że pewne osoby zapomniały o tym jaki jest sens budowy obwodnic miast. Buduje się je po to żeby transport "dalekobieżny" został wyprowadzony poza obszar miasta a nie po to żeby nowobogaccy wieśniaki mogli dojeżdzać sobie czteropasmową drogą do pracy. I tak jak ma to miejesce teraz, wiecznie zapchana obecna obwodnica trójmiejska.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane