• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Skandal

    • 4 0

  • Gdynia XXI w

    A ja uważam ,że nie można już więcej "wtłaczać" w Chwaszczyńską/Wielkopolską.
    A te projekty przez węzeł w Chwaszczynie to powodują.Chyba , że Prez.Gdyni
    /kto by nim nie był/ ma jakiś patent na poprawę ich drożności i niechaj w obecnej
    kampanii o tym opowie.Daje się ciągle zgody na nowe inwestycje w osi tych ulic
    a ich przepustowość jest od lat bez poprawy.Np. wjazd od Sopotu czy od pewnego czasu zjazdy z Obwodowej.A skandalem jest zjazd na Dąbrowę.

    • 6 0

  • Wszystkie warianty na raz wybudować, i tyle, będzie ok...

    • 0 1

  • A O WILEKIEJ AWARII SKM CISZZAAAA (1)

    • 2 5

    • jest przeciez nius na trojmiasto.pl

      • 1 0

  • 1 B jest najlepszym wariantem dla Pomorza.

    • 3 2

  • Można wydać i kilka miliardów na nowe drogi w okolicy a Wielkopolska się nie rozciągnie bo nie jest z gumy. Już teraz trzeba by tą drogę poszerzać (kosztem zieleni na środku) i robić pasy dla autobusów. Nie wiem skąd wiara w to, że w zakorkowaną ulicę można wpuścić jeszcze więcej samochodów bez konsekwencji.

    • 3 0

  • drogi w centrum najpierw pomodernizujcie bo od lotu w strone oruni to se można zawieszenie urwać

    • 3 1

  • Warianty warianty warianty ...

    Po pierwsze, to po co chcą budować Obwodnicę Metropolitalną? Jak wielu przedmóców zwaracało na to uwagę - o wiele bardziej opłacalne i przydatne byłoby poszerzenie istniejącej obwodnicy o trzeci pas (koszt kilkaset mln złotych zamiast kilku miliardów).

    Ponadto, o wiele pilnejsze jest wybudowanie OPATu i odkorkowanie Rumii, Redy, Wejherowa oraz drogi na półwysep.

    Po drugie, skoro już GDDKiA tak bardzo się uparła budować tę drogę (widocznie mają nadmiar kasy), to Obwodnica Metropolitalna powinna służyć jako tranzyt na trasie Warszawa-Szczecin i omijać całkowicie Trójmiasto.

    W tym momencie wariant 4 jest do bani - albo centrum Gdańska będzie zakorkowane (ruch Podwale-AK) albo obwodnica pomiędzy Straszynem a Karczemkami (jako że nie planują trzeciego pasa).

    Sensowne są wyłącznie te warianty, które stanowią bezpośrednie przedłużenie Obwodnicy Południowej. Nie ma sensu też, aby Metropolitalna "zawracała" w kierunku Sopotu albo jeździła po lesie i wiochach (2a, 2b, 3).

    Zatem jedynymi sensownymi wariantami wydają się 1b lub 1c.

    • 6 1

  • Brak wariantu dla Kaszub

    Brak jest wariantu gdzie droga przechodzi na zachód od Żukowa - taki wariant rozładowałby rzeczywisty ruch w tej okolicy czyli z Trójmiasta na Kaszuby. Dużo taniej byłoby na odcinku obwodnica południowa - trasa kaszubska poszerzyć obwodnicę do trzech pasów i dobudować drugą jezdnię na 7 od obwodowej do Żukowa - przy samym Żukowie zrobić obwodnicę po południowej stronie w kierunku Kościerzyny i po zachodniej na linii Kościerzyna - Chwaszczyno. Z czasem drogę Żukowo - Chwaszczyno można rozbudować o dodatkowe pasy. Wszystko wyjdzie na pewno taniej i mniejszym kosztem dla mieszkańców

    • 6 0

  • za OPAT by sie lepiej zabrali

    a nie jakies obwodnice....

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane