• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Gniot...

    nie do przepchnięcia !

    • 3 1

  • a co z OPAT ???????????????

    przecież tam mieszka więcej ludzi. kompletna ignorancja, na opat nie ma pieniędzy a planuje się obwodnicę obwodnicy

    • 10 0

  • optuje za wariantem 3 (5)

    lotnisko musowo powinno miec polaczenie z szybką drogą!

    • 3 6

    • (4)

      No to ma - z istniejącą Obwodnicą którą można by poszerzyć - czemu nie bierze się pod uwagę takiego wariantu? Ktoś tu szasta naszymi pieniędzmi....

      • 0 2

      • Bo jest niemożliwy w realizacji za normalne pieniądze i nie rozwiązuje problemu? (3)

        • 1 1

        • (2)

          Oczywiście - lepiej zbudować drugą drogę obok (meganonsens). A co to znaczy za normalne pieniądze? Modernizacja (poszerzenie) jest tańsza niż budowa nowej drogi - to chyba oczywiste!!!(dla wyjaśnienia - wykupy gruntów, roboty ziemne itd....

          • 0 2

          • Jeden wypadek i cała poszerzona stoi tak jak teraz gdy jest dwupasmowa (1)

            • 1 0

            • oj nie stoi - gdyby byłu po trzy pasy teraz to by nie stała - prosty rachunek jak w podstawówce

              • 0 1

  • Totalna glupota nie lepiej pomyslec powaznie nad obwodnica w stroche połwyspu:/

    • 6 1

  • kielbasa wyborcza

    • 7 2

  • Mydlenie oczu konsultacjami społecznymi... (1)

    I tak wybiorą sami bez żadnego udziału głosów społeczeństwa - tak ja w przypadku malowania tramwajów.
    Ciekaw jestem czy konsultowali w ogóle te przebiegi z kimś kto ma doświadczenie w budowaniu tras obwodowych? Czy wymalował je urzędnik (przepraszam wysokiej klasy specjalista z wieloletnim doświadczeniem) po szkoleniu 2 dniowym?

    • 6 4

    • Patrząc, że plany są od GDKiK, to mogą miec jakieś dowświadczenie.

      W końcu są chyba jedyna szajką, która się tym zajmuje w Polsce.

      • 0 0

  • kiedy OPAT???????????? (2)

    OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    • 7 2

    • czekaj cierpliwie (1)

      za 2-3 lata

      • 0 2

      • Następne wybory za 4 lata

        • 0 4

  • Ludzie, czym się podniecacie?. Jak dzieci. Idą wybory, trzeba bajek naopowiadać a wy to łykacie.

    • 5 4

  • Który najtańszy bedzie wartiant taki wybiora i po co te ankiety

    • 4 1

  • Metropolitalna (1)

    to ma być kolej i na nią muszą znaleźć się pieniądze - na najlepszy, a nie najtańszy wariant. Po co wyrzucać pieniądze na kolejną obwodnicę, zabetonować kolejne połacie lasów, łąk, siedlisk zwierząt?

    • 10 3

    • Trzeba to zrobić, albowiem w Polsce nie wystarczy świadomość, że jeszcze nikt nie wygrał z korkami budując więcej dróg zamiast inwestować w transport publiczny. Polacy muszą wydać setki milionów albo miliardy żeby dowiedzieć się, że to co nie mogło się udać, nie udało się...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane