• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • gdzie kucharek sześć (2)

    tam nie ma co jeść :-)

    • 3 3

    • gdzie kucharek sześć , tam cycków dwanaście..;)))
      a co do odwodowej/obwodnicy ..to pożyjemy zobaczymy ..albo nie dożyjemy ;

      • 0 0

    • Ale jest co bzyknąć

      • 1 0

  • jaki sens ma tworzenie do dość sprawnie działającej obwodnicy trójmiasta? (7)

    lepiej poszerzyć obecnie ostniejąca o dodatkowe pasy awaryjne oraz bezpieczeństwa i dołozyć zjazd na owczarni oraz poszerzyć spacerową otworzyć dojazd do sopotu - połowa kasy - 100 razy lepszy efekt końcowy

    • 24 24

    • (5)

      sprawnie działającej? a widziałeś co się dzieje jak jest zwężenie do jednego pasa ruchu?

      ale tak, jedynie Gdynia ma komunikację z obwodnicą z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Gdańsk się jakoś nie może dorobić.

      • 3 3

      • Przecież napisał

        o poszerzeniu i pasach awaryjnych.

        • 1 1

      • dzizes odmul się (3)

        zachowujesz się jak czopek - teraz jest zwężenie poniewaz są remonty to raz
        dwa napisał koleś poszeżenie dojazdów
        a obwodnica dopuki sie nic na niej nie wydarzy działa elegancko

        • 0 3

        • (2)

          tylko że na obwodnicy cały czas coś się dzieje, i dziać będzie.

          zresztą - poczekaj do zimy. wtedy zobaczysz tą sprawność obwodnicy. Codziennie jakiś dzwon, raz na dwa tygodnie blokada i korki na pół dnia.

          • 6 1

          • To i tak lepiej niż SKM - co 3 dni awaria na parę godzin

            To i tak lepiej niż SKM - co 3 dni awaria na parę godzin

            • 0 0

          • Nawet w Niemczech na superautostradach zdarzają się dzwony i się stoi kilka godzin.

            Ostatnio pod Berlinem autobus, 18 ofiar itd. Pamiętasz?

            • 1 0

    • Sprawnie działającej?!

      A jechałeś tam kiedyś za dnia?

      • 2 2

  • Chłopaki chcą zarobic , będzie budowa będzie grosz.

    a jak na razie, kierowca wywrotki, przładowanego składu / jak tir waga / zarabia 10zł. na godzinę.

    Polak za paczkę fajek.

    Pozdrowienia dla kolesi z układów , urzędu i rządu.

    • 7 4

  • Przebieg inwestycji drogowej w Polsce: (1)

    1. pomysl
    2. konsultacje
    3. protesty mieszkancow
    4. pomysl nr 2
    5. kolejne konsultacje
    6. kolejne protesty
    7. skierowanie do zatwierdzenia
    8. zatwierdzenie
    9. pozyskiwanie funduszy
    10. jeszcze jedna osoba przypomniala sobie ze zapomniala zaprotestowac
    11. konsultacje z ostatnim protestujacym
    12. wybory (samorzadowe, do sejmu, etc) - wzmozone prezentacje medialne projektu
    13. nagla zmiana przeglosowanego wariantu 17C na 8B zpowodu braku wystarczajacych funduszy
    14. wprowadzenie wersji oszczednosciowej - zamiast 3, tylko 2 pasy
    15. rozkopanie 3 wezlow
    16. planowane oddanie 1 odcinka za 7 lat
    17. gromadzenie funduszy na reszte odcinkow
    18 w miedzyczasie okazuje sie, ze projekt jest przestarzaly i nieprzepustowy.

    • 77 6

    • powinno być:

      15. zamiast węzłów skrzyżowania ze światłami :D

      • 8 1

  • :) (2)

    .
    Metropolia – prowincja kościelna złożona z kilku diecezji, podległa metropolicie.
    .

    • 20 4

    • Właśnie, jak będzie metro to będzie metropolia (1)

      • 0 0

      • Masz metro, tylko nikomu nie chciało sie go zakopać :P

        Co ludzi tak na to metro nachodzi? To w cale nie jest taka super sprawa w mieście nadmorskich na piasku.

        • 1 0

  • po co? (1)

    W samym Gdansku sa takie korki a oni chca obrzeza wspierac... Poludnie Gdanska - byl juz temat z korkami, tlokiem w tramwajach...

    • 6 12

    • W Gdańsku buduje Gdańsk

      a to są drogi krajowe.

      • 5 1

  • polska język trudna język

    " jako najbardziej optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski."

    • 14 1

  • Widzę że LAS OTOMIŃSKI będzie przecięty. (2)

    Co za chory pomysł. Mało mamy lasów w otoczeniu. Niech spróbują przeciąć Trójmiejski Park Krajobrazowy na wysokości Sopotu.

    • 16 9

    • Tak samo w okolicach Żukowa iest obwodnica Żukowa i cztery warianty tną JAR RADUNI (1)

      Takie kreski na mapie to już w filmie MIŚ widziałem.

      • 9 0

      • ROSPUDA!!!

        • 5 0

  • TYPOWE BICIE PIANY PRZED WYBORAMI. (4)

    Obiecanki cacanki Adamowicza, który do tej pory tyłka nie ruszył, a po radykalnych głosach mieszkańców stojących w korkach trzęsie portkami i rzuca nowymi pomysłami z rękawa, żeby tylko wygrać wybory. A potem będzie jak zwykle.

    • 25 6

    • nie pierwsze i nie ostatnie ...

      lemingi i tak to kupią i pójdą po łyżkę ... budyniu ...

      • 2 3

    • Kolejny tylko o wyborach

      tą drogę buduje GDDKIA, a nie żaden Adamowicz czy miasto Gdańsk.

      • 6 3

    • Jakimś dziwnym trafem taki kompletnie nowy temat wyskakuje miesiąc przed wyborami.

      Kto takie działania promocyjne forsuje. To dopiero wstęp do planów. Ale jak działa na wyborców?!!! Hmmmm.

      • 3 0

    • nie Adamowicza tylko Tuska.

      • 0 1

  • (1)

    z tekstu skumałem pare spraw
    1. że GDDKiA chce przerzucić na gminy utrzymanie istniejącej "obwodnicy"
    to zła wiadomość, bo na gminy przerzuca się coraz więcej obowiązków związanych z finansowaniem np. podwyżki dla nauczycieli, gdzie z 7% podwyżki 3 zapewnia państwo, a 4 spadły na barki gmin
    gdyby tak miało się stać, to obwodnica popadnie w powolną ruinę, bo gminy zadłużone nad miare nie będą w stanie utrzymać obwodnicy, istnieje też obawa, ze zaczną się przepychanki w udziale poszczególnych gmin co do kosztów

    2. nie rozumiem skąd nazwa obwodnica metropolitarna skoro rząd nie zaklasyfikował gdańska/trójmiasta do grupy miast o statusie metropolii, o tym się milczy gdyż ten "sukces" lokalnych władz szału raczej nie wzbudza

    3. ceny działek też są chyba z kosmosu
    300 zł za m.kw. to przy działce o powierzchni 600 metrów daje 180 000 za działke, w rumi niezabudowana działka o takiej powierzchni wystawiona na sprzedaż wyceniona została na 420 000, nie wiem kto tu buja w obłokach, ale wiem że okres na tanie działki skończył się pod koniec ubiegłego roku

    4. no i sprawa ostatnia czyli koszt budowy tej megakosmicznej inwestycji, na razie pozostający w strefie 52, czyli nikt nic nie wie, nikt nie widział, wielu słyszało

    • 22 3

    • Z tą ceną działek to przesada. Że ktoś za tyle wystawił to nie znaczy że ona jest tyle warta. Większość z tych planowanych obwodnic obwodnicy przebiega przez okolice Żukowa Miszewa Chwaszczyna zobacz po ile są tam działki i co najważniejsze po ile są sprzedawane. Towar jest tle wart ile za niego da klient. Realna wartość za metr ^2 ziemi budowlanej w tych okolicach to 50-80 PLN a tam jest też sporo tańszych pól. A niedługo ziemia i mieszkania jeszcze potanieją i to sporo.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane