• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • poszerzanie dróg nie likwiduje korków (3)

    tak jak popuszczanie pasa nie przyczynia się do ograniczenia otyłości.

    Poszerzanie dróg tylko przesuwa korki gdzie indziej.

    Problemem nie jest to, czy to jest kiełbasa przedwyborcza, tylko poziom refleksji - czy sposobem podróżowania po Trójmieście i okolicach ma być wyłącznie samochód albo głównie samochód?

    Przewidziane w projekcie środki warto wydać na poprawę kolei metropolitalnej i skomunikowanie jej stacji z pobliskimi osiedlami drogami dla pieszych i rowerzystów, parkingi typu P+R oraz B+R a także rozwój systemów wspólnego korzystania z samochodów.

    • 11 3

    • Ale tu właśnie idzie o przesunięcie korków poza miasto. (1)

      Ma ona pozwolić omijać trójmiasto, ludziom, którym nie chce się do niego wjeżdżać. I oni dalej będą stać w korkach, tylko np. pod Szczecinem.

      • 2 0

      • Projektanci sami nie wiedzą co chcą poprzez budowę drogi uzyskać

        Byłam na spoktaniu konsultacyjnym. projektanci namawiają mieszkańców argumentując, że będzie im lepiej dojedżać do Trójmiasta. Jedynie pomijają i nie chcą się wypowiadać na temat dróg dojazdowych do Trójmiasta. Wynika z tego, że głównie będą z nowej drogi korzystali ludzie przejedżający pomiędzy wschodem i zachodem - pomijąc wjazd do Trójmiasta. W tym kształcie dlaczego więc buduje się to drogę pomiędzy domami i w miejscowościach, w których tworzone są osiedla ludzi pracujących w Trójmieście. Nie zaplanowano tej drogi po zachodniej stronie aktualnej drogi nr 20 na terenach rolniczych i oddalając ją lekko od już istniejącej zabudowy. W tym musi być drugie dno... (może to że po tej stronie są developerzy z zamknietymi osiedlami ) - lepiej wysiedlać ludzi prywatnie budujących domy.

        • 1 0

    • wydanie pieniędzy

      Zgadzam się. Ale pamiętaj, że tych pieniążków na coś innego nie przeznaczą - więc lepiej niech chociaż zmodernizują naszą obwodnicę - robiąc zjazdy i dojazdy, nie zapominając o takich oczywistościach jak PASY ROZBIEGOWE przy włączeniach zjazdów w trasy biegnące prostopadle do obwodnicy. Nie każdy kierowca umie się płynnie włączyć do ruchu - odpowiednio długie pasy to rozwiązują (no, są czasem wyjątki, którym nawet to nie starcza...ale rzadko)

      • 0 0

  • jak dadza mi 300zl za metr TO SIE WYNIOSE :D (1)

    mieszkaniec pepowa :)

    • 5 0

    • A ja chce 5 koła za metr domu

      Jak dadzą mi ponad milion, to mogę sobie poszukać innego miejsca na dom. Ale to już na pewno nie w Polsce :)

      • 2 0

  • obwodnica obwodnic ...

    Nie lepiej zrobić jedną porządną?

    • 7 2

  • Jedno wiem z całą pewnością: Kolej Metropolitarna z sensownymi czasami przejazdów i wygodnymi przesiadkami musi powstać przed Trasą Kaszubską czy też tą obwodnicą obwodnicy, bo Wielkopolska w Gdyni zwyczajnie nie da rady. A żadnych pasów dla autobusów w planach tam nie widziałem.

    • 5 0

  • głupota

    zamiast dogęszczać te puste wygony w centrum gdańska to rząd sprawi, żę jeszcze więcej ludzi wyniesie się do bojana, banina, koleczkowa, chwaszczyna, żukowa i innych. a pomyśleli o drogach dojazdowych do obwodnicy ???? tam to dopiero bedą korki. zrobi się u nas jak w miastach amerykańskich: wielkie przedmieścia i wymarłe po godzinie 17 śródmieście.
    a poza tym gdzie droga na półwysep ?

    • 7 1

  • A po co to? Zrobiliby lepiej jedną obwodnicę Trójmiasta (Gdańsk, Sopot, Gdynia) + Małego Trójmiasta (Rumia, Reda, Wejherowo), (1)

    żeby człowiek jadący np. z krajowej 7 do Lęborka, Słupska czy Koszalina (itp.) mógł ominąć całą aglomerację, bez tracenia czasu na korki, światła, itp. szczególnie w okresie letnim, kiedy to wiele ludzi rusza na Półwysep Helski i przejechać wtedy przez te 6 miast to strata naprawdę wielu godzin :(

    • 15 0

    • trasa kaszubska plus obwodnica metropolitalna i masz co chcesz

      • 0 0

  • Fajnie tak "Konsultować" sobie za publiczną kasę

    Obecna klika i tak musi odejść bo jest nieudolna i nie zmienią tego żadne przedwyborcze "konsultacje"

    • 3 1

  • Tzn z wezka Rebiechowo udajac sie do Sopotu to niezle km sobie nabic trzeba

    • 3 0

  • Wariant 3

    • 2 3

  • Czy ktoś z "planistów" oglądał te tereny?? (3)

    • 7 0

    • MIŚ (1)

      - Panie prezesie ale tu jest jezioro
      - No to my przesuniemy jezioro tu

      • 6 2

      • to nie był miś tylko poszukiwany poszukiwana

        zawód dyrektor:-)

        • 5 0

    • Nie wiem czy zbuduja most nad Keziorem Osowkim)))

      Cholera tuzzz nad moja chalupa!!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane