• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • drugi wiadukt nie potrzebny a linia pruszcz leba do likiwidacji

    i tyle szkoda kasy na ten wiadukt

    • 4 1

  • dwa paski obwodnica buhahahahahah jak w mongoli (1)

    w usa obwodnice maja po 8 pasow w kazdom

    • 1 6

    • a byłeś tam kiedyś czy tylko w TV

      Bo głupoty opowiadasz.
      Autostrady w USA to głownie2-3 pasów.
      Obwodnice 3 max 4, a tylko w miejscu gdzie się kilka zjeżdża lub na rozjazdach potrafi być 6-8, ale zaraz za rozjazdami schodzą do 4.

      • 3 0

  • Czemu OM ma być poprowadzona przez Żukowo?

    A nie przez Kartuzy, Kościerzynę, albo wręcz Bytów? Jak szaleć, to szaleć!

    • 3 3

  • Mysle, ze bardziej by sie przydaly po prostu obwodnice Zukowa, Chwaszczyna, na pozostalych odcinkach dobudowac pare mijanek, skretow i tyle.

    Nowy wezel w Wielkim Kacku na pewno by sie przydal, bo obecnie sa same kolizyjne zjazdy/wjazdy.
    Ale ogolnie cala OMT nie jest chyba az tak potrzebna...

    • 2 0

  • Obwodnica Żukowa a co z obwodnicą Rumii, Redy czy Wejherowa? (1)

    • 2 1

    • Przecież już jest w planach S6 do Lęborka?

      • 1 1

  • obwodnica metropolitalna ?

    przeciez to obwodnica gdanska a nie trójmiasta albo metropolii, krew mnie zalewa jak widze coś takiego, kolejna inwestycja tylko z nazwy metropoltarna po kolejce, która jakimś trafem ma wszystkie przystanki w gdańsku

    • 2 1

  • Mamo, kup mi nową zabawkę... OM... (1)

    Często jeżdżę do Kolbud i trafia mnie jak widzę te zjazdy z OT. Niech mi kto powie, kiedy coś zostanie zrobione z węzłem przy Szadółkach bo to jest dramat. Pas rozbiegowy w kierunku południowym jest tak krótki że notorycznie dochodzi do bardzo niebezpiecznych sytuacji i wypadków. Ciekawe czy poszkodowani w nich kierowcy wiedzą że ten węzeł nie spełnia żadnych norm ani przepisów. Następny zjazd w drogę 221 na Kościerzynę jest kolizyjny i zatyka się tak że korek blokuje prawy pas obwodnicy - znowu gwałtowne hamowania albo dziwne włączanie się do kolejki po trawniku. Wyjazd z DK 221 na północ też kolizyjny.... Czy drogowcy, decydenci, politycy i inni zboczeńcy u władzy potrafią w tym kraju coś dokończyć jak należy? Kiedy będą odpowiadać za to co robią??? Kiedy zrozumieją że robią to dla ludzi a nie dla swoich ambicji i to co zaczęte powinno być dokończone. To nie zabawka która znudzi się dziecku i można krzyczeć że chcę nową!!!!
    PS. Dodam że nowa OM nie będzie dla mnie żadną alternatywą w dojazdach do Kolbud.

    • 7 1

    • urzednik w Pl z definicji nie ponosi zadnej odpowiedzialnosci

      albowiem zostal zatrudniony nie ze wzgledu na kwalifikacje (oj takie trudne slowo) tylko jako czlonek rodziny a od rodziny sie nie wymaga. Pensje kazdy urzednik pobiera za przychodzenie do pracy a nie jak niektorzy by chciali za prace. I w tym caly problem.

      • 3 0

  • Beton na budowę dróg jest niedobrym rozwiązaniem.

    Sól nie działa na betonie i poniżej -10stopni to już nic nie działa. Nikt tego nie zauważa? Koszty utrzymania z tego tytułu idą bardzo w górę. A może to jak już chcemy eksperymentować: http://www.rynekinfrastruktury.pl/mobile/prezes-tpa-nawierzchnia-dlugowieczna-to-odpowiedz-na-potrzeby-rynku-51232.html

    • 1 1

  • obwodnica obwodnicy...

    • 4 0

  • Wybory Pane Wybory

    PO odpowiadająca za tę całą GDDKiA przed wyborami rzuciło wszystkie przetargi nawet z nieprzygotowanych dróg. W skali kraju takich spraw jest więcej, a nowy rząd będzie zmuszony po prostu odwołać postępowania, żeby nie narazić się na odszkodowania dla wykonawców.

    Wówczas wyjdzie opozycja z PO i powie - za naszych czasów to było nie do pomyslenia...

    żałośni nieudacznicy..

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane