• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna od 10 miesięcy bez prawomocnej decyzji środowiskowej

Maciej Naskręt
4 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Choć kilka dni temu ogłoszono przetargi na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej, to decyzja środowiskowa pozwalająca na jej budowę wciąż nie jest prawomocna, bo złożono do niej aż 12 odwołań.



Czy odwoływałeś się kiedykolwiek od decyzji urzędników?

Przypomnijmy, że do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować 3 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić wiosną przyszłego roku. Wtedy też rozpocznie się projektowanie drogi. W 2018 r. natomiast ma się rozpocząć budowa.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z uwzględnieniem Obwodnicy Żukowa.
12 odwołań od decyzji środowiskowej

Sęk w tym, że wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej, która pozwalałaby na rozpoczęcie prac budowlanych. Kiedy w grudniu 2014 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydawała ten dokument, szefowa RDOŚ Hanna Dzikowska zastrzegała, że trzeba się liczyć z odwołaniami. I nie pomyliła się.

- Od wydanej decyzji wpłynęło 12 odwołań. Złożyły je osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz jednostki organizacyjne administracji publicznej. Treść odwołań nie podlega upublicznieniu - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.
Nieoficjalnie wiadomo, że odwołania dotyczą zapisów w raporcie środowiskowym, na podstawie którego została wydana decyzja środowiskowa.

Odwołania to rzecz normalna i drogowcy nauczyli się z nimi żyć. Bardziej martwi fakt, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, czyli organ drugiej instancji, aż cztery razy odraczała termin rozstrzygnięcia odwołań. Pierwszy termin przypadał w czerwcu, potem były dwa kolejne, a najbliższy wyznaczono na 16 listopada.

Dlaczego na rozstrzygnięcie w tej sprawie trzeba czekać tak długo?

- Postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku od 2010 r., co wpływa na wydłużenie czasu rozpatrywania sprawy - informuje Monika Jakubiak-Rososzczuk.
Zobacz także: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Inwestor ma jeszcze zapas czasu, ale...

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA na razie ze spokojem przyglądają się procedurze odwoławczej od decyzji środowiskowej.

- Dotychczas nie byliśmy wzywani do złożenia wyjaśnień. Niemniej jednak lepiej byłoby dla nas, gdyby decyzja środowiskowa była już prawomocna - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Drogowcy mogą kontynuować prace m.in. nad koncepcją programową dla Obwodnicy Metropolitalnej z tego względu, że decyzja wydana przez RDOŚ w pierwszej instancji otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności.

Miejsca

Opinie (122) 2 zablokowane

  • Przedłużanie spraw przez urzędników powinno skutkować bezwzględnymi wyrokami więzienia dla urzędników.

    • 5 2

  • (1)

    Malkontentom przypominam a młodszych informuje ,że jak budowano obwodnice Trójmiasta wiekszość mówiła o wyrzucaniu pieniędzy w błoto i że ta obwodnica nikomu jest niepotrzebna !!!! Naprawde były takie opinie . Wyobrażacie sobie teraz ruch bez obwodnicy Trójmiasta?

    • 10 5

    • malkontenci przypominają, że ta droga istniała jeszcze w XIX wieku

      zwyczajnie ją rozbudowano. Niemniej faktem jest, że jej pojawienie się mocno napędziło Koleczkowa i inne Kolbudy. Tak samo będzie z OM. Ludzi wyprowadzą się jeszcze dalej, będą spędzać w samochodzie jeszcze więcej czasu, korki jeszcze bardziej się wydłużą, za kilak lat nie będzie róznicy w płynności ruchu, a co wydamy na budowę, utrzymanie i stracimy z podatków przy migracji rodzin z miasto, to nasz.

      Bądźmy mądrzejsi, uczmy się na błędach Zachodu.

      • 2 3

  • kasa w błoto i degradacja styku przedmieść z Kaszubami

    ot i tyle o całej inwestycji

    • 6 7

  • Mamy takie malownicze drogi

    po co nam kilometry ekranów?
    Problemem kierowców nie są drogi, tylko kierowcy ciamajdy i okresowo ciągniki, sprzęt budowlany itp. Zamiast wydawać miliardy na coś, co raczej zaszkodzi organizacji ruchu, poszerzmy istniejące drogi wojewódzkie, zbudujmy OPAT, połączmy Drogę Zieloną ze Spacerową w Renuszewie, przywróćmy odcinek Słowackiego od Lotniska do Rębiechowa, dobudujmy ślimak-prawoskręt Spacerowa-Obwodnica w kierunku na Łódź - to rozwiązuje problemy Gdańska, a nie droga pod Lęborkiem!

    • 10 7

  • S (2)

    Bez sensu jest budowanie drugiej równoległej S'ki. Jeśli coś to powinna ta droga iść do Kartuz albo Kościerzyny. Dobrym Pomysłem byłoby również wybudowanie drogi ekspresowej z Gdyni do Wejherowa wraz z poszerzeniem aktualnej 7 do trzech pasów w jedną stronę.

    • 51 21

    • A po co do Kościerzyny? Co to da? (1)

      Droga ma odciążyć ruch a nie ułatwić paru osobom dojazd do miasta...

      • 6 4

      • Ułatwienie paru osobom dojazdu do miasta właśnie odciąża ruch. Nie sądzisz?

        • 5 1

  • ta droga na dana chwilę nie jest bardzo potrzebna

    są ważniejsze inwestycje

    • 10 6

  • trasa z nikąd do nikąd... ale nie ważne grunt by chwalić się i dorobić na "inwestycji"

    • 12 7

  • wyjątkowo nieudolny projekt

    OMT odcina miejscowości od drogi i połączeń z Trójmiastem. Trasy szybkiego ruchu i autostrady są przeszkodami liniowymi ograniczającymi równomierny rozwój.
    Czy zbudowano gdzieś obwodnicę Obwodnicy? Czy wybudowano obwodnicę w odległości kilku km od istniejącej? Polski wynalazek!!
    OMT od Żukowa (Miszewa) powinna być budowana jako GP z dostępem do istniejącej sieci dróg śladem istniejącej 20 z obwodnicami i wiaduktami w newralgicznych skrzyżowaniach. Projektowane węzły w Chwaszczynie i Kacku to obłęd inwestora i udręka mieszkańców oraz kierowców.
    OMT wydłuża trasy dojazdu i nie skraca czasu przejazdu z wielu miejsc.( patrz analiza (kogoś) z okresu dyskusji społecznej).
    W pierwszej kolejności powinno się budować OPAT.

    • 17 8

  • Ta droga jest bezsensowna, lepiej dobudować dodatkowe pasy na obwodnicy i w końcu zacząć budowę OPAT (4)

    • 71 53

    • Następny entuzjasta budowania dodatkowych pasów na obwodnicy... (1)

      Poczytaj sobie, że dobudowanie nawet 5 dodatkowych pasów nic nie da...

      • 11 13

      • jak nic nie da?

        dodatkowe pasy kończą się pętlą i bez zatrzymania można wracać do punktu startu

        • 4 2

    • czemu "lepiej" ? przecież OPAT i OM to różne rzeczy

      różne miejsca, różne finansowanie, różne funkcje. Jeśli swoim małym mózgiem nie ogarniasz, czemu OM jest potrzebna, to nie wypowiadaj się.

      • 10 15

    • Dobudowanie i 10 pasów nic by nie zmieniło.

      - im więcej pasów, tym więcej samochodów. USA i Zachód już ten temat przerabiały i skończyło się budowanie czteropasmowych autobahnów.

      • 14 9

  • kolejna zagrywka przedwyborcza

    a redaktorzy łykają to jak młode pelikany, co to za rzetelność podawać nieuprawomocnione/ ostateczne decyzje? bo to troche jak opowiadanie bajek z serii "jak mogłoby być kolorowo gdyby..."

    ale widze, ze niektorzy wciąz lubią słuchac bajek.. a niby tacy dorosli ludzie no ale wybory idą, to trzeba troche kitu wcisnąć w te głowy :)

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane