- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (127 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (75 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (56 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (664 opinie)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (95 opinii)
Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?
Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe . Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Drogowcy nie chcą marnować czasu
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.
- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.
Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.
O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.
Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu
Idą wybory, ruszyły przetargi?
Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe
Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".
Miejsca
Opinie (159) 1 zablokowana
-
2015-09-22 06:09
Już się nie mogę doczekać! Tylko czy dożyję? (11)
- 133 26
-
2015-09-22 06:27
(1)
W duzej mierze zalezy to od Ciebie samego. Ostatni okres pokazal ze tego typu inwestycje realizowane sa w ciagu kilku lat.
Tak wiec, bez obaw!
:)- 21 5
-
2015-09-22 07:50
spokojnie
bo komuś żyłka pod beretem pęknie i 34 urodzin nie będzie
- 9 6
-
2015-09-22 08:41
To w dużej mierze zależy kto wygra wybory (5)
Są partie, które tyle pieniędzy już zdążyły rozdać obietnicami wyborczymi, że na drogi, to kasy nie będzie:(
Obawiam się powtórki z 2005-2007 roku - 4 km autostrad.- 20 17
-
2015-09-22 12:50
i co gorsza ta partia rządzi
- 4 7
-
2015-09-22 12:51
Jak tam 100 tys. miejsc pracy dla młodych opłacanych z pieniędzy podatników?
- 4 1
-
2015-09-22 19:00
jak tam 3x15%? (2)
jak zlikwidowanie Senatu?
jak wprowadzenie waluty Euro w 2011?
jak zbudowanie dróg na Euro2012 pomiędzy miastami gospodarzami?
jak zniesienie podatku Belki
jak zniesienie obowiązku meldunkowego
itd.
i jeszcze jedno pytanie - od kiedy realnie była kasa z Unii?
zatem bez demagogii proszę- 1 3
-
2015-09-22 23:43
weź mi wytłumacz (1)
PO wszystkie te "obietnice wyborcze " poddała pod głosowanie sejmu, nie uzyskując większości konstytucyjnej potrzebnej do zmiany prawa i jest zła. Prezydent wszystkich wszechpolaków Duda kieruje ustawę która nie uzyska większości i jest Bogiem bo spełnia obietnice wyborcze... nie kumam
- 2 1
-
2015-09-23 00:32
o czym ty piszesz?
ani jednej (żadnej z powyższej listy) z tych propozycji nigdy nie przedstawiono w Sejmie - to były tylko zapowiedzi tej zakłamanej, populistycznej partii
cześć z powodów finansowych (podatki, drogi), a cześć z powodów skrajnej niekompetencji. Tusk wyskoczył z Euro w Krynicy 2008 i wszyscy się pukali w głowę bo nie spełnialiśmy żadnego kryterium, a zniesienie obowiązku meldunkowego wymagało zmiany ponad 200 ustaw. Tylko taki fircyk i głupol mógł coś takiego zapodać. W takiego gościa ludzie uwierzyli. W kłamcę który podczas wyborów podawał hasło nie róbmy polityki - aspirując o najbardziej polityczne stanowisko - premiera.
Duda - obiecał, przedstawił. Na razie ani na plus ani na minus. Że wspiera PIS - oczywiście, że tak, ale obecnie to racja stanu, odsunąć szkodników od władzy.- 0 2
-
2015-09-22 13:56
Jak PIS wygra to nie dożyjesz
- 9 6
-
2015-09-22 19:12
czy temat trzeciego pasa na istniejącej obwodnicy 3m jest w ogóle brany pod uwagę?
wiem, że jest za mało miejsca pod istniejącymi wiaduktami - to trzeba budować nowe wiadukty
natężenie ruchu jest kosmiczne- 2 1
-
2015-09-22 22:22
jest się czego bać - 33 km asfaltu i 3 mld złotych, by uregulować komunikacje wokół Chwaszczyna i Żukowa, to gigantyczne zadanie przed władzą
- 1 2
-
2015-09-22 06:10
A po wyborach unieważnienie przetargu na budowę z powodu brakow formalnych i gitara (11)
Samo życie
- 95 69
-
2015-09-22 06:12
(9)
Przestań narzekać... ani w przypadku tunelu, ani pomorskiej kolei metropolitalnej, ani kilkunastu innych inwestycji tak się nie stało. Dlaczego teraz tak ma być?
- 40 10
-
2015-09-22 07:59
(4)
Bo zmieni sie partia rzadzaca
- 28 11
-
2015-09-22 08:27
i nie bedzie niczego :) (3)
- 24 3
-
2015-09-22 08:45
Aj tam, zaraz niczego! (2)
Przybędzie nam pomników "sami wiecie kogo" :)
- 22 6
-
2015-09-22 10:14
(1)
Voldemorta?
- 10 1
-
2015-09-22 11:29
Vadera
- 8 0
-
2015-09-22 10:27
(3)
Bo już raz było to przerabiane jak minister Polaczek z nadania prezesa wstrzymał wszystkie inwestycje drogowe szukając domniemanych przekrętów
- 17 2
-
2015-09-22 12:10
(2)
..... a nie było takich? Straszcie nadal ludzi, to nic nie powstanie , bo nie będzie miał kto robić przekrętów :)
- 4 9
-
2015-09-22 12:42
(1)
nie o walki a o zbyt wysoka cene za 1km autostrady chodzilo. sad uznal, ze nie byla zawyzona, a po wyroku i straconym czasie cena wzrosla jeszcze bardziej + zostalo zaplacone odszkodowanie dla z tego co pamietam GTC albo SKANSKA.
- 7 0
-
2015-09-23 08:23
jasne..
No tak bo sądy są w Polsce bardzo obiektywne, tak jak NIK.
- 0 0
-
2015-09-25 11:32
Nie ma braków formalnych
wszystko jest przygotowane od dawna, czekano na finansowanie. Teraz jest zaklepane.
W następnych dniach będzie jeszcze więcej przetargów.- 0 0
-
2015-09-22 06:11
xxx (3)
Mam nadzieje że wygra firma z Pomorza a znowu warszafka,
- 28 18
-
2015-09-22 06:57
MTM wygra bo kto.
- 8 5
-
2015-09-22 07:17
a ja mam nadzieję że te wredne kaszuby nie wygrają (1)
i szara strefa na Kaszubach dostanie po policzku. Mam nadzieję, że ptrzyjadą imigranci i kaszeby będą musiały się wziąć do uczicwej roboty.
- 13 17
-
2015-09-22 11:27
xxx
A ja pracuje z kaszubami ze Sławek i są spoko
- 5 8
-
2015-09-22 06:16
Za 18 lat obwodnica Trójmiasta będzie lokalną drogą (11)
Ruch z roku na rok coraz większy i nie długo będziemy nią jechać jak lokalną drogą.
Już teraz pomiary wskazują 269 samochodów na minutę.- 98 10
-
2015-09-22 06:17
(1)
I tak i nie, bo lasu nie wytną... a aby była "lokalna" to dookoła musiałyby być zabudowania...
- 8 10
-
2015-09-22 10:45
To jedż za Trójmiasto to zobaczysz znaki "teren zabudowany", a w koło pola
- 8 1
-
2015-09-22 07:19
Tzn. "niedługo".
- 6 0
-
2015-09-22 07:53
24x60x269=387360... (6)
przesadziłeś chłopie
- 9 7
-
2015-09-22 08:45
(5)
gdzie napisał, że takie natężenie jest w każdej minucie doby?
- 6 12
-
2015-09-22 10:51
(4)
ale 6 aut na sekundę to trochę ekstremalne
- 3 2
-
2015-09-22 11:26
bo póki co jest około 67 aut na minutę. (3)
Co i tak już pokazuje, że druga obwodnica jak najbardziej potrzebna.
Oczywiście tam gdzie się da należy dobudować 3 pas, ale bez drogi alternatywnej i tak to nie rozwiąże problemu.
Wypchnięcie tranzytu z obwodnicy to spadek ruchu o 30%.- 11 2
-
2015-09-22 12:36
ciekawe jaki tranzyt pojedzie OMT :D (2)
zeby drogi nadkladac miedzy chwaszczynem a zukowem
- 2 7
-
2015-09-22 12:50
a większość :P. (1)
Większość tranzytu.
I wcale nie będzie nadkładać drogi. Pamiętaj, że z OMT wpadasz bezpośrednio na TK, która powstanie przed OMT. Więc każdy rozsądny wybierze bezpośredni wjazd na TK przez OMT niż zjazd na Chwaszczyńską i nawalanie się tym złym skrzyżowaniem aby dojechać do TK.
Bo chyba nie myślisz, że ktoś będzie tranzytem się chciał tłuc dalej przez rumię redę i wejherowo.
Po drugie trzeba pamiętać o jednym, że może i dłużej , ale pewniej. Czyli jedziesz równo i jesteś pewien, że nie będziesz miał przestoju z powodu jakiegoś wypadku.- 2 3
-
2015-09-22 13:35
Tylko że tranzyt PRZEZ Trójmiasto nie jest wcale taki wielki
Zdecydowana większość ruchu towarowego zachodzi do/z portów morskich, a więc trafia na istniejącą obwodnicę Trójmiasta i obwodnicę południową. Do obsługi portów autostrada do Miszewa nie jest kompletnie przydatna.
- 4 1
-
2015-09-22 08:01
Za jakie 18 lat?
Już zaczyna pełnić taką funkcję
- 15 0
-
2015-09-22 06:17
(4)
Bez nowej kielnienskiej i tunel pod pacholkiem ta droga jest bez sensu, nie mówiąc o leborskiej...
- 31 98
-
2015-09-22 08:34
A co z ul. Lęborską niby?Gdzie ona do obwodnicy?
- 8 1
-
2015-09-22 08:57
widziałeś co się dzieje na samej obwodnicy trójmiasta ? jechałeś nią kiedykolwiek z rana albo po południu - bez wypadku w godzinach szczytu za Osową to dzień dla miast stracony, a w tym czasie jedyną alternatywą jest przejazd przez miasto
a ty mówisz o jakichś dojazdówkach do centrum Gdańska ?- 12 3
-
2015-09-22 10:46
tunjel srunel za 100 mln (1)
- 3 6
-
2015-09-23 06:06
za 2 miliardy kolego
...
- 0 2
-
2015-09-22 06:41
(2)
Nowennę do św. Przepustowości trzeba odmówić, by szybko Nowa Drogę zbudowano!
- 41 21
-
2015-09-22 08:47
A dlaczego tak nie zrobili z trasa kaszubska S6 ktora w marcu bedzie miala koncepcje?
- 5 1
-
2015-09-22 17:32
No
A tak szczerze: wolisz żeby ten ruch samochodowy szedł przez miasta czy bokiem, po obwodnicy?
- 3 0
-
2015-09-22 06:42
(16)
91 tysięcy za metr drogi? wow! koszt budowy trzykrotnie wyższy niż obwodnicy olsztyńskiej, którą uważałem za "rekordzistkę". i koszty budowy oczywiście kilkukrotnie wyższe niż na Zachodzie mimo, że pracownicy dostaną 1/5 tego co tam.
- 92 33
-
2015-09-22 06:47
dolicz koszt wykupu gruntu...to są bardzo duże koszty (3)
- 25 10
-
2015-09-22 08:43
Polska to nie USA. u nas właściciel nie może podawać kwot z "kosmosu". Jeśli się niedogada to jest coś takiego jak przywłaszczenie, która ma zapobiegać budowie drogi.
- 12 8
-
2015-09-22 10:40
bo na zachodzie grunta są darmowe
- 7 2
-
2015-09-22 12:08
wykup gruntu chyba nie miałeś do czynienia ze specustawą
- 3 1
-
2015-09-22 07:08
G.... wiesz marianku.
- 19 10
-
2015-09-22 07:12
jakby kłaść asfalt/beton na podłoże ubite itd.. to było by taniej (4)
zakładają że tyle będzie to kosztować, natomiast ile będzie w ofertach to tego nie wiadomo..
ale problem polega na tym, że jest to system zaprojektuj i wybuduj.. zatem wykonawca bez żadnej dokumentacji musi założyć ile to będzie kosztować.. ma tylko dostarczoną koncepcje od zamawiającego z przebiegiem trasy i ilością obiektów inżynieryjnych (mostów etc.).. wykonawca musi coś założyć.. błędem jest natomiast, że zamawiający nie zleca w pierwszej kolejności wykonanie projektu.. dobrze wykonany projekt, pozwala zaoszczędzić kupę pieniędzy, jeżeli jest oczywiście dobrze zrobiony.. i tu znowu kłania się nasze śmieszne prawo - tańsza oferta wygrywa.. zatem, jeżeli wykonawca przytnie cenę lub jak kto woli wypnie się i zaniży ofertę, w trakcie wykonywania inwestycji szuka oszczędności.. a więc np nie zleca odpowiednich badań gruntowych, nie daje odpowiedniej ilości podbudowy gdzie trzeba a mniejszej gdzie nie jest wymagana, później zapadają się drogi, bądź są uskoki w najazdach.. nie robią odpowiednich badań, gdzie są wymagane ekrany akustyczne, a gdzie lepiej nasadzić zieleń tudzież wykonać nasyp zamiast pakować grube miliony w poliwęglan..
i tak można mnożyć i mnożyć listę potencjalnych problemów.. tak więc poczekajmy na ostateczną cenę i zakończenie inwestycji, a wtedy będziemy znali cenę za 1m2..
pozdrawiam- 33 6
-
2015-09-22 09:27
(2)
trzeba dodac że w trakcie budowy, konsorcjum które wygrało ma prawo składać poprawki. Czyli jak w miejscu gdzie powinno byc twardo a jest miekko to zleceniodawca musi dać kasę. W Polsce nie wygrywa najtańsza oferta, bo tak działo u nas prawo.
- 3 5
-
2015-09-22 10:03
właśnie dlatego tłumaczę (1)
że powinny być gotowe projekty dróg aby były przetargi bez przewałów robione.. jak to mówił Kononowicz z którego się tak wszyscy śmiali "zimą będą robić plany".. tyle tylko, że znowu wydłuży to cały proces legislacyjny.. decyzja środowiskowa ile zajęła czasu?! przegięcie to jest niestety..
i znowu trzeba by było kolejnych urzędników zatrudniać.. ach..- 4 3
-
2015-09-22 12:44
ależ ja sie z Panem w pełni zgadzam :)
Podałem tylko to co sie dzieje na wielkich budowach.
Po minusach widać że kierownikom budowy oraz podwykonawcom sie to nie spodobało :P- 1 1
-
2015-09-23 11:11
to nie problem prawa, tylko zamawiających
NIC nie stoi na przeszkodzie aby cena nie była kryterium dominującym, ale jak jest to tyłek kryty i może następną kadencję się utrzymam na stołku...
- 1 0
-
2015-09-22 08:48
Trudny teren z gorkami
- 4 3
-
2015-09-22 10:06
Tyle, że obwodnica olsztyńska idzie przez pola
- 4 1
-
2015-09-22 16:02
Bo ta droga będzie złotem wyłożona (3)
Średni koszt budowy autostrady w Hiszpanii (raczej mają tam większe górki niż u nas) wynosi 6.69mln EUR, w Polsce to już 9.61mln EUR. Za to metropolitarna będzie budowana za 21.64mln EUR/km. Tyle że faktycznie, u nas ceny nieruchomości z d... wzięte.
- 2 4
-
2015-09-22 19:21
Bo droga będzie trwała (2)
Głębokość przemarzania gruntu w Polsce w założeniach projektowych od 0,8 m na zachodzie kraju do 1,4 m, średnio 1 m w Hiszpanii w założeniach 0. Taka mała różnica. Podobnie ma się sprawa nośności gruntów, w Hiszpanii wystarczy zebrać humus -tam gdzie jest (a w dużej części kraju nie ma), u nas często trzeba wymienić grunt do 10 m, albo palować. Kolejna różnica to ilość przeszkód wodnych. Przy porównaniu z Niemcami, to warto nadmienić, że od 17 lat nie powstała tam autostrada na nowym terenie, tzn. albo powstała w miejsce innej drogi, albo w miejsce ekspresówki, poprzednie zresztą powstawały na gruntach zakupionych wiele lat wcześniej. Głębokość przemarzania w byłym RFN to średnio 0,5 m -także o połowę mniej niż u nas.
- 7 1
-
2015-09-22 23:46
Ludzie nie rozumieją..
tak jak potownuja budowę metra w wawie do tej w NY.. kopanie w litej skale a piaskach zmieszanych z gruzami i bóg wie jakimi instalacjami...
- 1 1
-
2015-09-23 09:32
Dzięki za wyjaśnienie
To może jeszcze mnie oświecisz, dlaczego na Litwie, gdzie głębokość przemarzania wynosi 1-1.5m koszt km autostrady wynosi 4mln EUR? Dlaczego koszt nowej autostrady między Moskwą a St. Petersburgiem wynosi 17.2mln EUR/km, pomimo, że Rosja jest strasznie skorumpowana i uznawana za jedno z państw o najdroższych autostradach? I dlaczego na Białorusi koszt kilometra autostrady wynosi 2.69mln EUR? Czyżby na Pomorzu panowały tak skrajne warunki geologiczno-klimatyczne, że koszt budowy jest wyższy niż w Rosji?
- 3 0
-
2015-09-22 06:45
Ciekawe czy lotnisko będzie dobrze skomunikowane z tą trasa. (1)
- 38 6
-
2015-09-22 08:44
Będzie węzeł w Miszewie
A dalej to jak dzisiaj - lokalna droga przez Banino.
- 12 0
-
2015-09-22 06:51
Kiedy wreszcie ruszy budowa przystankow PKM w Gdyni ? (12)
Wciaz brak odpowiedniego watku na ten temat na trojmiasto.pl ,
wiec wpisu dokonalem tutaj.
Budujcie wreszcie prosze PKM Gdyna Stadion, PKM Gdynia Karwiny.
Jest od dawna Pozwolenie, na co wiec czekacie ???- 93 8
-
2015-09-22 07:30
PKM jest gdańska, tak samo będzie z Obwodnicą (6)
Metropolitalna, a mijasz tylko Gdańsk!
- 21 19
-
2015-09-22 07:34
(5)
Jak się nie chciało Gdyni zaangażować i wolała sadzić $ w lotnisko... to co się dziwisz
- 41 16
-
2015-09-22 09:43
A Gdańsk się angażował w budowę? Dostał pieniadze z województwa. (4)
- 13 18
-
2015-09-22 10:56
Gdynianin (3)
Kolego to był projekt Gdanska ... i niestety nasza Gdynia nie za bardzo chciała... Niestety to nasz ból, porblem ze mamy takie władze.
- 22 5
-
2015-09-22 12:15
Otoz nie kolego, jestes w bledzie (2)
To byl pomysl Gdyni.
Tylko, ze kiedy Gdynia chciala tego w 1995, to Gdansk sie mocno wypial,
wiesz czym ?- 5 8
-
2015-09-22 13:11
peo olewa Gdynię (1)
- 5 6
-
2015-09-22 22:42
Polacy leją na PO
- 0 2
-
2015-09-22 07:47
PKM w Gdyni - informacje (2)
jest w fazie koncepcji
projekty mają być uzgodnione i z pozwoleniem na budowę do końca 2017 roku
w 2018 rusza budowa- 10 14
-
2015-09-22 08:44
minusujcie ile chcecie, faktów nie zmienicie
- 5 13
-
2015-09-22 12:17
niaktualna informacja
jest nowa kasa i nowy termin - koniec roku 2016
- 6 1
-
2015-09-22 14:11
a niby gdzie ma być przystanek Karwiny??? (1)
tam nie ma mniejsca, niby zlikwidują ul. strzelców?
- 2 6
-
2015-09-22 22:38
Będzie miał 1m szerokości jak na Siedlcach przystanek, jeśli takie jest minimum :)
- 2 1
-
2015-09-22 06:53
"Niech się mury pną do góry ..." (3)
Jak mawiał klasyk :)
- 33 7
-
2015-09-22 08:49
(1)
tu chodzi o to, żeby był przejazd, a nie żeby mur coś blokował
- 8 0
-
2015-09-22 11:43
Przez "mury" autor miał na myśli ekrany akustyczne.
- Nie martw się kolego, będziesz ich miał w nadmiarze!
- 4 0
-
2015-09-24 16:00
Klasyk mawial,
jeszcze jakos plyne,ale kra nademna zamarza !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.