• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • (1)

    Czasami ludzie o różnej reputacji prowokują, preparują dowody, ale mi się wydaje tylko po to, żeby kogoś zabić.

    • 2 1

    • Takie rzeczy tylko w Gdańsku

      ...

      • 1 1

  • Bardzo budujące wyniki ankiety (1)

    Ten portal ma skrzywienie ale jasno widać że czytelnicy normalni, a pedalarstwo to tylko głośno ujadający margines.

    • 9 4

    • nie masz argumentów, używasz epitetów

      ciekawe, co napiszesz za dwa lata

      Tyle czasu wystarczy na zmianę zapatrywań. Niedługo większe zmiany pojawią się na Starowiejskiej i Świętojańskiej. Będziesz się miał z pyszna.

      Uważaj na duże samochody ciężarowe - możesz mieć z nimi niezłe kłopoty.

      • 0 0

  • Budowniczowie korków

    Widać już pierwsze skutki malowania nie budowania pasów dla rowerzystów.
    Po namalowania ścieżek rowerowych kosztem jezdni na moście w Redłowie korek zwiększył się o 100%.
    Inwestycje zakończona z tydzień temu a farba już schodzi z asfaltu.
    Autobusy i tak jeżdżą po ścieżce rowerowej po nie są wstanie inaczej jechać na wąskim kawałku pełnym zawijasów. Ciekawe co się stanie jak będzie tam rowerzysta. Hamulec do podłogi czy zmieciony rowerzysta.

    BRAWO DLA GENIUSZU GDYŃSKICH POMYSŁODAWCÓW

    • 15 2

  • pogratulować..

    tyle dróg rowerowych pobudowanych, a rowerzyści mają to głęboko w poszanowaniu i jeżdżą albo ulicą albo chodnikiem.. a teraz to? nie no szacun.. większe korki witajcie..

    • 12 2

  • Czy jest sens tworzyć drogi rowerowe? (1)

    Czym więcej dróg rowerowych to tym więcej użytkowników. Trzydzieści lat temu jedynym sposobem na poruszanie się po mieście była jazda między samochodami z lewej i prawej. Chodniki nie nadawały się do jazdy bo były dziurawe z wysokimi krawężnikami. Rowerzystów było na lekarstwo. Obecnie to się zmieniło. Rowerzystów jest tez więcej. Bo mniej się boją. Gdy śródmieście miasta przestanie być białą plamą rowerową, jestem pewien, że kierowcy samochodów będą z zazdrością patrzeć na rowerzystę poruszającego się szybciej niż kolumna aut. To poc0iągnie następnych. Metropolie rowerowe nie powstały z niczego, tam również były opory kierowców i tzw pedalarze. Za pedelarzami byli rowerzyści z koszykami i pieskami w nich. Brawo im za to!
    Od 30 lat jeźdzę samochodem, od tego też czasu jeżdzę rowerem. Wożę również 10 kilowego psa w koszyku. Czasem ubieram strój pedalarza. Czasem włosy mi stają na łysej już głowie widząc co kombinują inni użytkownicy dróg tj rowerzyści , piesi i kierowcy. Za rowerzystów mi czasem wstyd, gdy pokazowo przejeżdza na czerwonym przed tłumem kierowców i pieszych. To prawda. Zgadzam się na mandaty za brak oświetlenia w rowerach. powoli przyjdzie i czas na szaleńców lecących między ludzmi.
    Wolę również gdy mamy z dziećmi jadą ścieżka rowerową a nie chodnikiem i ulicą. Te dzieci za kilka lat będą wymagały od innych własciwego zachowania na rowerze. Mój najmłodszy syn 12 letni porusza się już wg zasad rowerem po całej Gdyni. Nie było tak od początku.
    Co do zimy to odstawiam rower w duże mrozy bo zamarzają linki i po śnieżycach. Drogi jednak obecnie nie wiadomo kiedy są już odśniezone i można jechać. Zgadzam się jednak, że pasy ruchu dla rowerzystów na ulicach mogą drażnić kierowców. Może zrobić by tak, że czynne by były z pominięciem miesięcy typowo zimowych.
    Pozdrawiam Państwa i życzę cierpliwości

    • 3 1

    • dlaczego odmawiasz rowerzystom prawa do jazdy zimą na odśnieżonych drogach ?

      Wywód masz niezły, ale energia nie w pełni skierowana we właściwą stronę.

      Sprawdź liczby rowerzystów w miesiącach zimowych w Gdańsku - wyobraź sobie, co by się działo, gdyby choć 50% spośród nich wsiadło do samochodów lub do przepełnionych co rano tramwajów?

      • 0 0

  • Środkowym palcem pozdrawiam pomysłodawcę tej "inwestycji"!!! (2)

    • 10 3

    • Od kiedy to rower ma coś wspólnego z ekologią. Pierwsze o tym słyszę. (1)

      • 1 0

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

        • 0 0

  • kretynizm władz Gdyni

    Czy ktoś może policzył jak zwiększy się zanieczyszczenie środowiska poprzez wydłużanie korków

    • 8 2

  • Puz

    Masakra, lubię rower każdy sport to super sprawa ale na Boga już są takie korki, że to jest jakieś nieporozumienie. Kogoś pop......... Z tym pomysłem :/

    • 5 2

  • Terror rowerzystów

    Wszystko rozumiem ale z głupotą trudno się zgodzić! Chyba Gdyńscy radni zbyt długo już siedzą w magistracie. Stwarzanie pozorów to ich domena. Rzeczywistej pracy i dobrych pomysłów niewiele. Trudno trzeba czekać do następnych wyborów bo na dziś to mają nas w głębokim poszanowaniu.

    • 3 1

  • zenada (1)

    Debilny pomysl. Kierowcy placa oc, za przeglad, za parkowanie, mandaty i wciaz im sie odbiera i ukraca mozliwosc sprawnego poruszania samochodem.

    • 3 1

    • x - wyłącz silnik, włącz myślenie

      samochody same sobie przeszkadzają: w Gdyni jest ich więcej w przeliczeniu na mieszkańca niż w Berlinie.

      Nadmiar samochodów w mieście jest bardziej istotnym powodem "ukracania" możliwości sprawnego poruszania się samochodem w każdym mieście nie uwzględniającym potrzeb rowerzystów i pieszych.

      Gdyby nie było opłat za parkowanie, nie miałbyś gdzie zaparkować po godzinie 8 rano

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane