• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Mam pomysł jak zmniejszyć korki w centrum (1)

    Trzeba przenieść UM Gdynia do terminalu w Kosakowie. Szczurek będzie mógł codziennie patrzeć na swoje "dzieło życia", a korki w centrum będą mniejsze bo UM to jeden z największych pracodawców w Gdyni

    • 12 0

    • Mam pomysł jak zmiejszyć korkiw centrum

      Genialne że tez na to wcześnie na toj nie wpadłem, chociaż na początku byłoby gorzej ale potem by się szybciutko znalazły środki na rozwiązanie węzła gordyjskiego na skrzyżowaniu ul Kwiatkowskiego i Płk Dąbka oraz mostka przy Galerii Szperk .Pozdrawiam trzeźwo myślących

      • 4 0

  • A prawy pas? (1)

    Przecież z niego też można zrobić kontrapas dla wracających!

    • 6 2

    • rąb**j się w łeb!

      • 1 0

  • Slumsy (2)

    Tak właśnie powstają slumsy w centrach miast.

    • 6 3

    • Holandia i Dania slumsami ? Nie wiesz co piszesz.

      • 1 0

    • slumsy powstają z powodu nadmiaru samochodów w mieście

      i wyprowadzania się ludzi na przedmieścia, skąd coraz trudniej zapewnić jakiekolwiek alternatywy dojazdu dla mieszkańców.

      miasta rowerowe nie mają slumsów

      miasta samochodowe obumierają z powodu nadmiaru samochodów

      • 0 0

  • Hahahahaha (3)

    No rzeczywiście jeździ tyle rowerów ze aż trzeba dla nich odrębnego pasa!!? Wspomozcie lepiej biedne dzieci niż wydawać kasw na tak bez sensowna inwestycje!!

    • 9 4

    • (1)

      biedne dzieci - słowo wytrych, które ma zamykac wszelką dyskusję, a w dzisiejszych czasach już nic nie znaczy. Pokaż mi te biedne dzieci, bo ja ich nie widze? Bieda to jest w Korei Pł.

      • 2 1

      • No są biedne - muszą się kisić w korkach, w ciasnych fotelikach, w nudnych samochodach z udręczonym w korpo rodzicem za kółkiem... chciałbyś tak?

        • 4 0

    • chodzi o to, by rowerów jeździło więcej, a samochodów na małe odległości mniej

      wtedy wszystkim będzie lżej.

      Do tego potrzeba minimum wyobraźni, jak na razie wielu przedpiścom jej brakuje

      • 0 0

  • A głupoty włodarzy miasta ciąg Dalszy

    Co jak co. Rozumiem i popieram inwestycje w drogi rowerowe ale żeby w centrum miasta, w tej ciasnocie? Nie kosztem i tak ciasnych i złych dróg!

    • 8 5

  • (1)

    Skoro rowerzyści stają się pełno uprawnionymi uczestnikami ruchu tak jak kierowcy to powinni płacić obowiązkowe oc plus przegląd .........

    • 8 4

    • Przegląd roweru robię raz w rokudla wlasnego bezpieczeństwa, a OC za rower mam wliczoną w ubezpieczenie autka.

      • 3 2

  • szkoda gadać (2)

    Jeżdżę codziennie po Gdyni i wpadłem na pomysł by straż miejska wzięła się za rowerzystów. Jazda ulicą gdy obok jest ścieżka rowerowa, jazda bez kasków, odblasków, przejeżdżanie bo przejściu dla pieszych gdzie nie ma przejazdu dla rowerów, jazda jak im się podoba i jak im wygodnie trochę po chodniku, trochę po jezdni a trochę po ścieżce. Skoro chcą tyle praw to i obowiązki idą w parze kierowców się każe to i rowerzystów też.

    • 5 4

    • 1. kask nie jest obowiązkowy
      2. bo kierowcy to tacy obowiązkowi są że ho ho ho

      • 3 4

    • Doucz się przepisów dla rowerzystów i poznaj absurdy rowerowe panujące w

      naszym kraju i dopiero po tym zabieraj głos ignorancie.

      • 1 0

  • Taki debilizm to tylko w Gdyni!

    • 8 4

  • Autorzyno fizykę to ty chyba na max 2 w szkole średniej zaliczyłeś

    Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości

    cholera jasna co za skończony niedorozwój to pisał???
    samochód jedzie z prędkością 50km/h, przestrzegając przepisów, rowerzysta jedzie z prędkością 30 km/h rowerzysta uderza w samochód tak jak by z prędkością 80km/h uderzył w betonową ścianę.

    myśl do cholery jasnej zanim coś napiszesz autorze bo rzygać się chce

    • 11 4

  • (2)

    To jakaś często odwiedzana trasa przez rowerzystów? że aż pas dostają?

    • 10 3

    • Tak, odwiedzana, na tyle że jeżdżą chodnikami albo Władysława IV, Jana z Kolna,

      3 Maja jadą lewą stroną aby co rusz nie plątać się zwłaszcza autobusom i trolejbusom przed maską jadąc z lewego pasa na prawy i z powrotem, szczególnie na Jana z Kolna po wyjeździe z Władysława IV i wjeździe na 3 Maja (tylko z lewej strony lewego pasa JzK - inaczej jest to niedozwolone). Na Wł. IV przy Urzędzie Skarbowym rowerzysta musi wykonać skręt w lewo co najmniej z pasa środkowego, bo prawy jest na wprost na Wendy. A na 3 Maja jak jedzie do Wójta Radtkego lub Starowiejskiej gdzie chce skręcić w lewo (tylko z lewego pasa) to znowu musiałby przebijać się z prawego (na krótkim odcinku od JzK lub Wójta Radtkego). Takie są przepisy dotyczące jazdy rowerem po ulicach. I na taką jazdę decydują się nieliczni, a cała reszta pomyka po chodnikach.
      Nowe rozwiązanie powinno spowodować, aby spora część chodnikowców jechała po tym nowym pasie, a ci co jadą naokoło jak wyżej nie musieli jechać lewymi pasami lub przecinać pasów z dużym ruchem autobusowo - trolejbusowym.

      • 1 0

    • to szlak, który wielu rowerzystom ułatwia poruszanie się po centrum Gdyni

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane