• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • Już widzę te tłumy

    4 osobowa rodzina pojedzie sobie na weekend nad morze za tylko 2 tys. zł w obie strony :P

    • 4 0

  • ha,ha,ha,

    ...srednio 130/h???? czyli tyle somo co przed modernizacja linii??? BUS POLSKI zawiezie w 2 strony za 70 pln....moze jelen sie znajdie na Tosamolino co przed remontem.....

    • 2 0

  • 150 ?

    50 wydaje się być ok jeżeli oczywiście będzie punktualny co do sekundy

    • 1 0

  • tylko 200 za bilet ???

    dawajcie za TYSIONC !!! Przecież to taki prestiż jeździć PeKaPem, wart każdych pieniędzy :)

    • 3 0

  • Pendolino po przetlumaczenu znaczy wahadelko...

    Dla Polski beda produkowane Pendolino bez wychylnego pudla! Wiec po co placic tyle kasy za pociag ktory nie spelnia swojej zalozonej funkcji czyli nie wychyla sie na zakretach ??!! Na pewno sa inni producenci ktorzy duzo taniej by dostarczyli takie pociagi przy zalozeniu ze nie muci byc wychylnego pudla!

    • 1 0

  • "Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł."

    A nie miało być "NIE więcej niż..." ? :|
    chyba drogo

    • 3 0

  • Dlaczego pendolino?

    Mogliby postawić jakieś zabytkowe parowozy i składy sprzed 100 lat, 200km/h spokojnie też by osiągnęły i podróż byłaby oryginalnym przeżyciem.

    • 3 0

  • RENFE

    W Hiszpani przejazd np pomiedzy Barceloną a Madrytem lub pomiędzy Saragosą a Madrytem to odległość 314 km, a cena przejazdu pociagiem AVE to 36 Eur. i jedzie on niecałe 2 godziny, to gdzie my jestesmy? W d....

    • 5 0

  • Kupcie nowego merca do jazdy po kartoflisku !!!! Powodzenia!

    • 2 0

  • "RANCZO"

    Mili Państwo, na wszystkie dyskutowane i opisywane problemy, gorąco polecam serial (obecnie stale powtarzany na wielu kanałach), doskonały, niezawodny, prawdziwy serial telewizyjny - "RANCZO"! Ma tę cenną zaletę, że można go oglądać od początku, ze środka i od końca, będzie zawsze aktualny i prawdziwy, choć trudny dla ludzi "władzy".
    Najtrudniejsze jest to, że gdy postanowiliśmy być pro zachodni, staliśmy się mądrzejsi, niż najmądrzejsi kapitaliści!? W okresie międzywojennym było państwowe PKP (20 lat), za czasów PRL'u PKP było państwowe(około 44 lata) i funkcjonowało dobrze, punktualnie, z minimalną ilością wypadków aż do czasu
    wywalczenia Wolności. Teraz są kłopoty z zarządzaniem, z rozkładami jazdy, z naprawą taboru, z budową taboru (gdzie podziały się fabryki wagonów, lokomotyw parowych, elektrycznych, spalinowych, co stało się z ZNTK, co dzieje się z uszkodzonym taborem kolejowym, czy biura projektowe kolejnictwa zostały rozproszone, podobnie jak biura projektowe okrętownictwa, dziś pracujące dla holendrów, norwegów, belgów, anglików, szwedów i finów? Podobno grozi nam bezrobocie, najgorsza plaga kapitalizmu, a my eksportujemy fachowców, likwidujemy zakłady pracy, niszczymy sprawdzoną dobrą organizację państwa? Niszczymy PKP, LOT, nie potrafimy budować autostrad, choć zbudowaliśmy je w Iraku, Libii i w innych miejscach świata?! Jesteśmy dobrzy, szczególnie w destrukcji.
    Jeżeli uda nam się skończyć budowę już rozpoczętych autostrad, to z Gdańska do Warszawy, pojedziemy autem w 3,5 godziny a paliwo będzie kosztować taniej niż drugą klasą w "Pendolino".
    Dla PKP, zostaną tylko starsze panie z robótkami na drutach"!
    Kiedyś pamiętam z programu telewizyjnego, jak to dwóch Panów, Nowak i Tusk, jechali szybko na posiedzenie Sejmu RP, jechali starą "siódemką" i byli szybsi od Pana Kurskiego, którego wyklinano od "czci i wiary" za jazdę na przyczepkę zakibitką Policji Państwowej!? Może warto ten program przypomnieć w kontekście "Pendolino"?!
    "Ranczo", "Ranczo" Panowie.
    Wdzięczny będę, jeżeli ktoś z czytających, ma stary, "Okręgowy" rozkład jazdy PKP, okręgu Gdańskiego, z okresu PRL'u, strona a raczej "Tablica 430", pociągi z Gdańska i do Gdańska, wraz z połączeniami.
    Mój e-mail-taha_xl@wp.pl i kopie dla Panów - Premiera D.Tuska i Pana Ministra Nowaka - do ewentualnego wykorzystania

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane