• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • DOBRZE !

    Tylko jedno pytanko mam-
    Czy pluskwy i kieszonkowcy też będą "elementami wyposażenia" nowych pociągów ???

    • 21 1

  • Klasa biznes. (1)

    Gdzie można tam wyprostować nogi?

    • 13 0

    • a bagaż

      czy oni zawsze bez bagażu ? nawet 0,5x0,5x0,25 będzie kłopotem ....

      • 1 0

  • cud...cud...póki co z Gdanska do Wrocławia jadę wolniej niż w 1975.

    • 20 0

  • "Podróż nim do stolicy ma kosztować przeszło 200 zł." (5)

    A Polski bus za 25 zł :)

    • 28 2

    • ale za 4,5 godziny (4)

      pasażer ma wybór. wiadomo, że 80 proc. wybierze Polskiego Busa, ale te 20 proc. zdecyduje się na dwa razy szybsza jazdę pociągiem.

      • 4 3

      • ten 0,1%

        • 2 0

      • niezły czad (2)

        remont nakłady milardy
        by 20% miało podróż dłuższa o 2 h od samolotowej i od niej droższą

        a 80% i tak pojedzie czym innym, gdzie nie ma złodziei, przetargów, zarządów, związków zawodowych, syfu

        • 2 1

        • o 2h dłuższą od samolotowej (1)

          Hmm chyba we śnie. Tym pociągiem będziesz szybciej niż samolotem. Do tych 30min musisz doliczyć cały czas podróży i nagle wyjdzie około 3h.

          • 0 0

          • price per value:

            pociag bedzie 6x drozszy niz polski bus i bedzie jechal 2 h krocej

            pociag bedzie 2x drozszy niz tanie linie lotnicze
            i bedzie jechal o 1 h krocej

            samochod bedzie w cenie polskiego busa i bedzie jechal o 1 h krócej niz on

            • 0 0

  • hehehe (1)

    to już taniej samolotem będzie. i szybciej!

    • 15 0

    • hehehe....

      ..."to już taniej samolotem będzie. i szybciej!"...
      Nie wiem czy taniej, ale zapewne nie szybciej.
      2 i pol godziny, to doliczajac czas dojazdu "do" i "z" lotniska, plus koniecznosc wczesniejszego pojawienia sie na lotnisku, jest dla samolotu czasem nie do pobicia.

      • 6 0

  • MOZE JAKIS SPEC ODPOWIE NA PYTANIE !!!!!!!!!!!! Bo nie wiem czy to prawda (1)

    Czy to prawda ze to '' Pendolino'' bez tzw. '' wychylnego pudla '' czy jak to zwą itd jest mniej bezpieczne przy duzych szybkosciach szczegolnie na tzw. zakretach !. Ktos kiedys opisal cos takiego na jakims portalu ze my kupujemy jakies najtansze wersje ktore moga doprowadzic do tragedii na dlugich trasach przy duzych szybkosciach bo ta tania wersja jest niby '' miejska '' a nie przeznaczona na dlugie trasy . Nie mam pojecia czy to prawda dlatego pytam z ciekawosci .

    • 9 5

    • ale trasa ta jest w większości prosta jak z bicza strzelił. Przecież

      • 0 0

  • A czy tradycjnie, bedzie tez wagon bydlecy?

    Bilet moglby byc wtedy po sto.

    • 11 0

  • HA! HA! HA!

    Zafundowali sobie pendolino a tory dla kolejki bieszczadzkiej są w lepszym stanie niż te do warszawy.Komuś baardzo zależało aby kupić teraz zaraz . Ciekawe dlaczego i komu.Wydano lekką rączką masę kasy. Czy nikt tego nie kontroluje??? Przecież to dywersja .A może to natępna współpraca partii włoskiej i polskiej, jak za gierka. Tylko po nim coś zostało(muszę to przyznać), a PO PO tylko spalona ziemia,nędza i ubóstwo.

    • 12 0

  • Polski bus :)

    No cóż, będą sobie jeździć puste składy Pendolino między Gdańskiem a Warszawą. Właściciel Polskiegbusa już zaciera ręce - i słusznie :) Wolę wsiąść do busa i jechać 4,5h i zapłacić za bilet max 45pln niż bulić za krótszą o 2h podróż pociągiem. W sumie to te 2,5h jest to czas bez przystanków na trasie - a na to PKP sobie nie pozwoli...

    • 25 0

  • (1)

    Jak jadą 2 osoby to takiej będzie samochodem.

    • 22 0

    • w jedną osobę też

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane