• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • Za 2h płacić 200zł, policzmy:

    100 zeta/h. Jak ktoś zarabia 16 tyś/miesiąc na rękę to może zacząć się opłacać. Zatem politycy wybudowali sobie pociąg, żeby dojeżdżać na wiejską jak już LOT sprzedzą za grosze...

    • 17 0

  • kolejarze muszą szybko zmodyfikować postulaty strajkowe (1)

    Związki kolejarskie zapomniały chyba o klasie business - powinni szybko uzupełnić postulaty strajkowe o darmowe przejazdy klasą business do trzeciego stopnia pokrewieństwa.

    • 17 1

    • i dla związków partnerskich tyż

      • 0 1

  • do krakowa jechalem za 35 ziko

    dlaczego do warszawy mialo by byc powyzej 200?

    • 11 0

  • zwiększy się śmierć na przejazdach kolejowych!!!! (1)

    Zaprawdę powiadam wam : zwiększy się liczba zgonów na przejazdach kolejowych !!!
    Na zachodzie są tunele i wiadukty, w Polsce rogatki!!!

    Tak jak na zachodzie są autostrady , a w Polsce wąskie drogi krajowe ciągnące się przez środek miasta i wsi naszpikowane skarbonkami zwanymi fotoradar!!!

    • 11 4

    • trasa Warszawa Gdynia

      jest włąśnie przebudowana Jednocześnie sa budowane wiadukty i likwidowane przejazdy kolejowe. Proces likwidacji skrzyżowań naziemnych już się skończyl na odcinku Warszawa Ciechanów. DSlaej do Iławy na ukończeniu. Miedzy Iławą a Tczewem w toku. Przejedź sobie odcinek od Pruszcza do Tczewa. Tam już nie ma żadnych przejazdow kolejowych. Od Gdańska do Pruszcza są juz nowe przejścia i przejazdy.

      • 0 0

  • o kurczaki (1)

    Intercity zrobi 350 km w 2.30 godz... a SKM z Wejherowa do Gdańska 44 km robi w 1.25 godz... wow...

    • 15 1

    • TGV robi 350 km w 1,5 godz. :)

      • 7 0

  • (1)

    powyżej 200 zł ? To już wolę pojechać swoim Pandolino ;) wtedy kiedy chcę i w odpowiednim towarzystwie :)

    A zresztą - w latach 90-tych jeździłem do Warszawy i Krakowa ekspresem Kaszub. Z Gdańska 6.00, w Warszawie 9.00 a w Krakowie chyba 12.20.
    I komu to przeszkadzało ?

    fruu

    • 24 0

    • Dokładnie

      • 0 0

  • pudło

    po co on jak i tak nie może pędzić 230 km/h bo jakiś kretyn kupił bez pudła

    • 13 0

  • (1)

    "Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł."

    Ale jacy k... kolejarze "poniosą koszt" ??? Wszyscy za to płacimy, a te darmozjady jeszcze chcą przywilejów jak za socjalizmu. Żenada.

    • 13 3

    • d*pku!

      Te przywileje o których piszesz, kolejarze mieli już przed wojną w PRL'u, to była tylko kontynuacja. W tamtych czasach, pociągi jeździły punktualnie, można było wg nich nastawiać zegarki a dzisiaj, po wszystkich zabiegach prywatyzacyjnych, nigdy nie wiesz kiedy zajedziesz do celu, ostatnio jechałem do Inowrocławia via Malbork, Iława, Toruń bo ukradziono kilka kilometrów trakcji. To "Pendolino" potrzebne w Polsce jak "psu piąta noga"!? Bez Pendolino, bez "wychylnych" pudeł, "Kaszub" jeździł do Warszawy w trzy i pół godziny, a stare DC3 (Li2)latały w 55 minut!!!

      • 1 0

  • pendolino

    obawiam się że w 2014 dotrze do nas na kołach tirów nie na własnych...

    • 4 0

  • Pendolino dla bogatych i głupich ?

    Jeżeli w czasach , gdy uczniowie porozumiewają się między sobą (na co dzień) za pomocą komunikatora Skype w PKP dwa pociągi pasażerskie jadą naprzeciw siebie przez 40 km po jednym torze to kto pytam się zaryzykuje podróż niejakim "Pendolino" z Gdańska do Warszawy? Chyba tylko parlamentarzyści z PO.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane