• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • ha,ha,ha,

    ...srednio 130/h???? czyli tyle somo co przed modernizacja linii??? BUS POLSKI zawiezie w 2 strony za 70 pln....moze jelen sie znajdie na Tosamolino co przed remontem.....

    • 2 0

  • Już widzę te tłumy

    4 osobowa rodzina pojedzie sobie na weekend nad morze za tylko 2 tys. zł w obie strony :P

    • 4 0

  • Shinkansen

    Z Tokyo do Kobe ok. 620 km przejazd ok. 2,5 godz... cena ok. 400 zł... no ale grzeje ok. 260 jeśli nie jedzie w miastach... w miastach chyba też ok. 100...

    • 3 0

  • kiedy pociągi

    przestaną omijać 240tyś region Grudziądza? Gdzie tu jest sens ekonomi? Dodajmy jeszcze okolice kwidzyna 60tys ludzi. Przecież kolej na tym traci kasy a miasto bez kolei się nie rozwija. ONI wszyscy najpierw powinni zagarć w Sim city chociażby , żeby sprawdzić czy się nadają do zarządzania miastami. BO MAM WRAŻANIE OD 20 LAT ZE TO JEST POPROSTU KPINA z ludzi . Nic co państwowe nie funkcjonuje dobrze , racjonalnie i z sensem a wprowadzanie zmian nawet drobnych trwa lata. D O R O B O T Y !!

    • 1 0

  • MOZE JAKIS SPEC ODPOWIE NA PYTANIE !!!!!!!!!!!! Bo nie wiem czy to prawda (1)

    Czy to prawda ze to '' Pendolino'' bez tzw. '' wychylnego pudla '' czy jak to zwą itd jest mniej bezpieczne przy duzych szybkosciach szczegolnie na tzw. zakretach !. Ktos kiedys opisal cos takiego na jakims portalu ze my kupujemy jakies najtansze wersje ktore moga doprowadzic do tragedii na dlugich trasach przy duzych szybkosciach bo ta tania wersja jest niby '' miejska '' a nie przeznaczona na dlugie trasy . Nie mam pojecia czy to prawda dlatego pytam z ciekawosci .

    • 9 5

    • ale trasa ta jest w większości prosta jak z bicza strzelił. Przecież

      • 0 0

  • TO CO NA ZACHODZIE JEST STANDARTEM W POLSCE JEST LUKSUSEM DLA BOGATYCH.

    • 2 0

  • Hahaha (5)

    Pensje na poziomie 17000 zł a bilet do Warszawy po 200zł w jedna stonę

    • 13 6

    • jakbym miał pensję na poziomie 17000 (4)

      to raczej bym latał samolotem

      • 15 1

      • (3)

        ja bym kazał do siebie przyjeżdżać

        • 13 1

        • literówka :) (2)

          miało być 1700 ;)

          • 5 0

          • masz szczescie (1)

            bo ja jakbym mial 17k pensji to latałbym, ale w Alpy na narty, a nie do roboty

            • 1 0

            • to

              bys nie miał pensji jak by do pracy nie chodził , więc też poleciałbyś co najwyżej na kolana przed sklep na nalewke uzbierać

              • 0 0

  • Ale nam funduje "comfort" ten nieudacznik-stringmodel!!! No i to za TAKIE

    pieniądze?! Normalnie ocipiał ten "miniSTEŁ"! Za 2 stówy to ja W OBIE STRONY jeżdżę! Ten pajac na n i c z y m się nie zna: rozwalił infrastrukturę, kolej, rybołówstwo, autostrady...Po co go ryży jeszcze trzyma? Acha, prawda-k o l e ś!!!!!!!

    • 1 1

  • Za 200 PLN to mozna poleciec do Hamburga i z powrotem

    samolotem.

    • 2 0

  • PODROZ POWINNA BYC ZA DARMO

    KOSZTAMI ZAKUPU IUTRZYMANIA SKLADOW PENDOLINO POWINIEN ZOSTAC OBCIAZONY KOSCIOL KATOLICKI ktory na terenie PL prowadzi wysokodochodowa dzialalnosc gospodarcza i nie placi podatkow !

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane