• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino wjedzie do Trójmiasta w grudniu 2014 r.

Maciej Naskręt
7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu. Pierwszy pociąg Pendolino dotrze do Polski już w tym roku - w czerwcu.

Jeszcze prawie dwa lata musimy poczekać, aż pasażerowie z Gdańska, Gdyni i Sopotu wsiądą po raz pierwszy do pociągu Pendolino, najnowszego nabytku PKP Intercity. Podróż nim do stolicy ma kosztować więcej niż 200 zł.



W czerwcu do Polski przyjedzie pierwszy spośród 20 zamówionych przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino. Firma Alstom, która wygrała w połowie maja 2011 r. przetarg na dostawę składów, zainkasuje w sumie 665 mln euro za ich dostarczenie (400 mln euro) oraz serwisowanie przez 17 lat.

Pierwszy polski skład Pendolino zostanie wykorzystany do testów oraz do szkolenia maszynistów. Najprawdopodobniej zawita także do Trójmiasta, ale nie w ramach rejsowego połączenia. Kiedy w takim razie po raz pierwszy będą mogli się nim zabrać pasażerowie?

- Regularne kursy na trasie z Warszawy do Trójmiasta mają zostać uruchomione w grudniu 2014 r. - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.

W każdym z 20 składów, do dyspozycji pasażerów będzie 12 miejsc w klasie biznes, 45 miejsc w pierwszej i 345 miejsc w drugiej klasie. W każdym pociągu znajdzie się wagon restauracyjny.

Według założeń PKP Intercity, z Trójmiasta do Warszawy mamy pojechać w 2 godziny i 30 minut, ale przy założeniu, że pociąg nie będzie zatrzymywał się na stacjach pośrednich. Średnia prędkość pociągu ma wynieść na 328-kilometrowej magistrali ok. 131 km/h.

Do Krakowa i Katowic z Trójmiasta mamy dojechać w 5 godzin. To właśnie na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli linii łączącej Warszawę z południem Polski, Pendolino ma rozwijać prędkość prawie 230 km/h. Uda się to mimo braku wychylnego pudła, którego nie posiadają pociągi budowane dla PKP Intercity.

Ale także na Pomorzu są miejsca, gdzie będzie można podziwiać pociąg mknący z prędkością 200 km/h? - To odcinek magistrali kolejowej E65 miedzy stacją Gdańsk-Lipce a Malborkiem - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni PKP PLK.

Na terenie Trójmiasta pociągi Pendolino pojadą z prędkością do 100 km/h na godzinę. - Z dwóch powodów. Po pierwsze linia nie umożliwi szybszej jazdy. Po drugie między stacjami, na których Pnedolino będzie stawać jest zbyt mały dystans, by opłacało się go tak rozpędzać - tłumaczy Lewiński.

Choć PKP Intercity jeszcze nie skalkulowało ceny biletu na Pendolino na trasie z Trójmiasta do Warszawy, to pochodzący z Trójmiasta i odpowiedzialny za koleje wiceminister transportu Andrzej Massel zadeklarował, że będzie to prawdopodobnie ponad 200 zł.

Pamiętajmy jednak, że PKP Intercity już zapowiedziało marketingowe podejście do kształtowania cen biletów, znane od lat z rynku lotniczego i innych kolei europejskich. Polega ono na tym, że cena biletu będzie się zmieniała wraz z zbliżaniem się daty podróży. Kupione z wyprzedzeniem najtańsze bilety mają kosztować już od 60 zł. Są to jednak nieprzesadzone szacunki.

Ile powinna kosztować 2,5-godzinna podróż do Warszawy?

Analitycy runku kolejowego twierdzą, że PKP Intercity nie będzie stać na obniżanie cen biletów.

- Projekt zakupu pociągów Pendolino od początku był wątpliwy, jeśli chodzi o jego opłacalność - mówi Wojciech Śmiech, redaktor branżowego pisma "Rynek Kolejowy". - Kilka tygodni temu Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, ale to spowodowało, że dofinansowanie unijne dla pociągów z 50 proc. zostało zmniejszone do 23 proc. Brakujące dofinansowanie do zakupu trzeba będzie pokryć ze środków własnych, m.in. przez zaciągnięcie kredytu. Ten trzeba będzie spłacić. Stąd ceny biletów zostaną pewnie zmienione na niekorzyść pasażerów - dodaje Śmiech.

Koszt jaki poniosą kolejarze związany z uruchomieniem Pendolino to 15 mld zł. Unia Europejska dofinansowuje go w kwocie ok. 5 mld zł. Głównie są to inwestycje na dostosowanie infrastruktury kolejowej.

Opinie (392) 6 zablokowanych

  • Pendolino, srendolino

    I tak do Warsiafki będzie jeździł wolniej niż przed wojną ... Podstawą pracy Polaka (Premiera, ministra, projektanta, kierownika budowy, inspektora, majstra, robotnika i bezrobotnego)- JAKOŚ TO BĘDZIE...

    • 9 1

  • To może jakiś bankiecik w pierwszą wilgilię Pindolino (1)

    w BudyńLandzie. 36 pustych lóż VIP na Budyń-Arina czeka

    • 8 1

    • te bo Hitlera na ciebie napuszcze

      • 0 0

  • Ciekawe, ilu będzie chętnych na jazdę za taką cenę ? Chyba, że zwyczajna pensja

    nie będzie wynosiła 2 tys zł ale 6 tys. Na obecna warunki ceną normalną jest 50 zł od osoby. Przy cenie 200 zł pasażerami będą wyłącznie politycy i biznesmeni, ale w takim razie cena ze względu na małą frekwencję będzie jeszcze wyższa, przewiduję że się ustali na poziomie około 600-700 zł (trochę więcej niż bilet lotniczy).

    • 12 0

  • i bardzo dobrze (2)

    podobne pociagi kursuja w niemczech, z calkiem niezla predkoscia a i komfort jazdy jest bardzo przyzwoity. czekam kiedy niemiecki koleje wykupia nasze skorumpowane, niereformowalne koleje, wypierdziela wszytkich baranow zwiazkowcow i wreszcie cos sie zmieni

    • 8 4

    • głupi czy tylko udajesz?

      • 2 1

    • DB nie glupie w ten balagan nie wchodza

      • 3 0

  • eh Polsko dokąd zmierzasz??

    200zł? hmmm to jak będę chciał pojechać do Wawy ty całym srendolino (co i tak na zakrętach będzie zwalniał), to w 1 str 600 zł w drugą 600 zł w sumie 1200 zł ha wyprawa na miarę emeryta ;) chyba to raczej nie dla przeciętnej osoby w tym kraju jak ma wydać całą wypłate na śmignięcie srendolino ;)

    • 12 0

  • Ile czasu trwaja juz te remonty na PKP ???

    Remonty peronów oraz całej infrastruktury kolejowej wydają ciągnąć się w nieskończoność.Z jednej strony dobrze że po dziesiątkach lat nie robienia niczego wzięto się do roboty.Nie mniej same prace przebiegają w iście polskim tempie.Mam wrażenie że wiele prac zostało zaczętych a te same brygady remontowe przeskakują co kilka dni z miejsca na miejsce aby stworzyć wrażenie wielkich robót i zmian
    jakie zachodzą na PKP.

    • 9 0

  • prywatna kolej (1)

    sprywatyzowac kolej i ogarnac to tak aby nie musial do tego dokladac

    • 1 3

    • to już nic nie da

      już to sprytnie podzielili, wiec nawet jak ktoś obniży ceny, jak zrobili Polonus (przez to padł?) i Polski Bus na drogach, a tanie linie lotnicze na niebie, to na kolei musi płacić innym, np PLK za szyny.

      i tak dobrze że za lewa szynę nie odpowiada inna spółka z prezesami, zarządami, związkami itd niż za prawą.

      to jest samopetryfikujacy się układ. nie widzę wyjścia.

      • 0 0

  • Może i będą jeździć.

    Ale puste...
    Chyba, że panowie pOsłowie raczą skorzystać. W końcu mają gratis, tzn na nasz koszt.

    • 13 0

  • polaki

    Zarzygaja ; z****ja ;zaszcza i zasmieca te pociagi bo to brudasy przeciez !!!

    w polsce to normalka !!!

    • 11 2

  • Haha pendolino haha.

    Do 2014 to już nie będzie PKP.

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane